Spis treści
Czynniki mające wpływ na pozycjonowanie
Czynniki wewnętrzne
Czynniki zewnętrzne
Najczęstsze pytania klientów o pozycjonowanie
Case Study
Co warto zapamiętać?
Pozycjonowanie strony internetowej jest procesem długofalowym. To zdanie stało się niejako mottem i sloganem wśród pozycjonerów.
Warto jednak skupić się na nim i rozłożyć go na części pierwsze. Dlaczego to proces długofalowy? Co się na niego składa? Czy można go w jakiś sposób przyśpieszyć?
Firmy decydujące się na pozycjonowanie mają (lub powinny mieć) świadomość tego, że na efekty trzeba będzie poczekać. Jest to jedna z podstawowych różnic między Google Ads, a SEO – w systemie reklamowym Google, jesteś w stanie relatywnie szybko zacząć sprzedawać swoje produkty, czy usługi, w SEO sytuacja jest odwrotna – najpierw należy zrobić audyt witryny, później ustalić strategię, stworzyć plan optymalizacji, wdrożyć go, systematycznie tworzyć content itd. A efekty? Pierwsze z nich można zobaczyć po 2-3 miesiącach i nie da się tego procesu przyspieszyć.
Bardzo często klienci oczekują efektów po tygodniu, czy dwóch od rozpoczęcia kampanii (sic!) co doprowadza pozycjonerów do skoku ciśnienia 🙂
Podstawą jest zrozumienie istoty pozycjonowania. Pozycjonowanie to proces, a proces, z definicji, musi trwać. Należy pamiętać, ze dostosowanie się pod wszystkie wytyczne Google nie jest proste – wytycznych jest kilkaset, a bardzo często możliwości pozycjonera są ograniczone, np. przez brak pełnego dostępu do strony czy brak zgody na zmiany na stronie przez klienta.
Czynniki mające wpływ na pozycjonowanie
Czynniki wewnętrzne
Problemy ze stroną
Częstym błędem na stronach internetowych są niedziałające funkcjonalności – błąd przy wysyłaniu formularza, niedziałający odnośnik do podstrony czy social mediów, źle wyświetlająca się strona czy widoczny kod HTML. O ile większość podstawowych błędów można szybko naprawić, mogą pojawić się błędy poważniejsze, które będą wymagały interwencji programisty.
Typ strony
W tym przypadku należy wziąć pod uwagę budowę strony i typ witryny – czy jest to mały sklep internetowy, mało rozbudowana strona lokalnego przedsiębiorstwa, a może działający na terenie całego kraju sklep internetowy z tysiącami produktów na stronie? Każda z nich będzie wymagała podjęcia innych dziań, a czas wprowadzenia poprawek na strony będzie się różnił. Im więcej podstron i produktów znajduje się na witrynie, tym więcej pracy musi zostać wykonanej w celu wdrożenia odpowiednich rozwiązań.
Błędy UX
Jak wiadomo, UX i wszystko, co ma związek z użytecznością dla użytkownika ma coraz więcej wspólnego z SEO. Strony nie są już tworzone pod wyszukiwarkę i jej roboty, ale dla użytkowników, którzy mają z niej korzystać. Może się zdarzyć, że na stronie w złym miejscu występuje wyszukiwarka lub w ogóle jej nie ma, ikonka dodania do koszyka jest zbyt mała lub pewne elementy są nieczytelne.
Warto wziąć pod uwagę opinie specjalisty i wdrożyć zalecane zmiany, gdyż może się okazać, że mimo nowoczesnej witryny i (wydawać by się mogło) przejrzystej i czytelnej – nie generujemy sprzedaży, przez podstawowe błędy.
Przestarzała witryna
Istnieje grupa klientów, która swoje strony zlecała kilka, a nawet kilkanaście lat temu. W naszej branży, tak jak w modzie, trendy się zmieniają. Co roku pojawiają się także nowe funkcjonalności czy efekty, które unowocześniają witrynę i sprawiają, że jest ona ciekawsza.
Niestety, bardzo często klienci są tak przyzwyczajeni do swoich “starych” witryn, że nie godzą się na żadne, nawet najmniejsze zmiany, a bez zmian, strona nie zwiększy swojej widoczności. Warto więc zaufać specjalistom i dać się namówić na unowocześnienie swojej witryny.
Treści (duplikaty)
Jeśli prowadzisz sklep internetowy, zapewne wiesz ile, czasu zajmuje dodanie wartościowego opisu do każdego z Twoich produktów. Dlatego też większość właścicieli sklepów idzie na łatwiznę i kopiuje treści ze strony producenta. O ile producent zgadza się na ich kopiowanie, o tyle dla Google jest to tzw. duplicate content, przez co możesz zostać ukarany.
Kopie treści można też spotkać we wpisach blogowych, czy aktualnościach. Bardzo często zdarza się, że ktoś chciał stworzyć wpis na dany temat, “posiłkując się” tekstem napisanym i opublikowanym na innej witrynie. Należy pamiętać, że kopiowanie treści z innych stron, bez zgody autora jest karalne. Stąd też klient musi być otwarty na tworzenie nowych treści lub modyfikację obecnych.
Algorytmy Google
Bardzo duży wpływ na to, ile będzie trwał proces pozycjonowania i jak szybko osiągniemy zamierzone wyniki, mają algorytmy Google. Jak wiadomo, to Google rozdaje karty i ustala zasady gry. Każda nowa aktualizacja, mniejsza czy większa, ma ogromny wpływ na pracę pozycjonerów.
Przykładowo, algorytm Panda z 2011 roku zmienił na zawsze traktowanie treści na stronach internetowych – od tej pory zakazane stało się kopiowanie treści czy opisów z innych stron.
Zaniechano także upychania fraz kluczowych w tekście i tworzenia ich w sposób sztuczny – wraz z nadejściem nowej aktualizacji, treści musiałby być tworzone tak, by były odpowiednie dla robotów oraz człowieka.
Algorytm Pingwin wprowadził zmiany w kampaniach linkbuildingowych – nagle nie ilość, a jakość zdobywanych odnośników zyskała na znaczeniu. Google na stałe rozprawiło się z osobami, które dodawały spamowe linki.
Najbliższą aktualizacją algorytmu Google, będzie nowy wskaźnik rankingowy – tzw. Core Veb Vitails, który wprowadzi spore zmiany w całej branży – dużo większy nacisk będzie kładziony na wersje mobilne stron oraz UX – czynniki, które dla wielu posiadaczy witryn czy sklepów, nie są istotne.
Nie można myśleć o efektach z pozycjonowania, bez wzięcia pod uwagę algorytmów – jeśli się do nich nie dostosujemy, zostaniemy w tyle. Jeśli nie będziemy ich przestrzegać – konkurencja nas wyprzedzi. SEO nie jest już tym samym, co 10-15 lat temu – pozycjonowanie zawiera punkty spójne z UX, na które trzeba zwracać coraz większą uwagę.
Bardzo często przedstawiamy klientom rekomendacje pod względem UX dotyczące np. umiejscowienia przycisków, menu czy konkretnych zakładek, które zostają zignorowane, ponieważ klient upiera się, że wie lepiej. Warto brać pod uwagę opinie specjalistów, którzy każdego dnia optymalizują kampanie i śledzą branżowe nowinki.
Responsywność witryny
Nowoczesne strony internetowe, tworzone na szablonach są od razu responsywne. Oznacza to, że dostosowują się do urządzeń mobilnych, tzn. komórek i tabletów. Dzięki temu osoba przeglądająca witrynę na różnych urządzeniach nie ma problemów z wyświetlaniem.
Problem pojawia się na stronach starszych lub tworzonych na autorskim kodzie – może się zdarzyć, że na komórce strona nie będzie się dopasowywać do ekranu, przez co będzie kompletnie nieczytelna. Google karze takie strony, a dodatkowo potencjalny klient szybko z takiej strony ucieknie.
Co zrobić, jeśli Twoja strona nie jest responsywna? Jeśli ma kilka lat, warto zastanowić się nad zleceniem stworzenia nowej witryny, jeśli była tworzona niedawno, należy zwrócić się do informatyka z pytaniem, czy jest w stanie ją poprawić.
Szybkość ładowania strony
Szybkość ładowania się witryny to temat bardzo szeroki. Na jej wpływ ma mnóstwo czynników. Google, w grudniu 2018 r. poinformowało, że ich podstawowe narzędzie do mierzenia szybkości stron – Page Speed Insights – zaczyna używać Lighthouse, czyli ich silnika analitycznego, przez te zmianę osiągnięcie wysokiej liczby punktów (a więc i szybkości strony dla Google) stało się bardzo trudne.
Mierząc szybkość witryny widzimy możliwości, jakie mamy – bardzo często wymagają one pracy programisty, który tworzył witrynę.
Przykładowe możliwości:
Szybkość witryny ma ogromny wpływ na działania użytkowników – jeśli strona będzie się długo ładować, potencjalny klient szybko z niej wyjdzie i już nie wróci.
Domena (wiek, historia)
W jaki sposób domena wpływa na proces? Chociaż mało klientów zdaje sobie z tego sprawę, wiek domeny, czy też jej historia odgrywa bardzo dużą rolę podczas pozycjonowania strony.
Zacznijmy od wieku witryny – Google przychylnym okiem patrzy na domeny z długą historią, stąd też zależność – im starsza strona, tym prościej i szybciej uda się osiągnąć zadowalający efekt. Nowo zarejestrowane strony, sprawiają trudności, ponieważ nie posiadają w sieci zbudowanego profilu linków, a ich wskaźnik zaufania najczęściej równa się okrągłe 0.
Z drugiej strony, jeśli mamy to czynienia z witryną, która istnieje w sieci już od wielu lat, a jej właściciel w przeszłości korzystał z usług pozycjonowania, może (nie musi!) to przynieść odwrotny efekt. Jeśli poprzednia agencja, wykonała swoją pracę rzetelnie i zgodnie z obowiązującym zasadami, nie ma się czego obawiać.
Natomiast, jeśli pozostałościami z prowadzonych działań jest duża ilość niskiej jakości linków prowadzonych na stronę bądź w najgorszym przypadku kara ręczna nałożona przez Google, możemy spodziewać się utrudnień już na pierwszych etapach kampanii.
Czynniki zewnętrzne
Budżet klienta
Należy mieć świadomość, że pozycjonowanie należy do jednych z tych działań, w których budżet odgrywa znaczącą rolę – im większy fundusz przeznaczony na działania, tym większe możliwości i spodziewane efekty. Pozycjonowanie wymaga inwestycji, szczególnie na pierwszych etapach kampanii.
W późniejszych momentach dotyczy się to przede wszystkim płatnego pozyskiwania linków (najczęściej w postaci artykułów sponsorowanych). Klient musi mieć świadomość, że przodujący liderzy danych branż w kraju, przeznaczają na ten cel miesięcznie kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy miesięcznie, tym samym na bieżąco zwiększają widoczność swojej witryny.
Oczywiście, nie oznacza to, że bez miesięcznej inwestycji rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych pozycjonowanie nie przyniesie żadnego rezultatu – przyniesie, jednak trzeba będzie zaczekać na nie dłużej. W niektórych przypadkach przebicie się przy niskim budżecie przez konkurencję na pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania może być nierealne do zrealizowania, czego należy być świadomym – jednak wszystko zależy od branży i konkurencji.
Konkurencja branży i słów kluczowych
Jest to jeden z najważniejszych czynników decydujących o szybkości efektów całej kampanii. Słowa kluczowe odgrywają kluczową rolę na wszystkich jej etapach. Odpowiednio dobrane względem branży i budżetu klienta pozwolą zyskać zadowalający efekt w szybkim czasie.
Decydując się na pozycjonowanie na bardzo ogólnych słowach kluczowych, posiadających bardzo dużą konkurencję, należy mieć świadomość, że efekty zauważalne będą po upływie dłuższego czasu (kilkunastu miesięcy), niż miałoby to miejsce na przykład, w przypadku pozycjonowania lokalnego, podczas którego zdecydowanie szybciej i w prostszy sposób jesteśmy w stanie osiągnąć zadowalający efekt, przy jednocześnie relatywnie niskim nakładzie kosztów.
To samo tyczy się konkurencji – przed rozpoczęciem kampanii należy dokładnie przyjrzeć się jej działaniom. Każda branża rządzi się swoimi prawami i wymaga indywidualnego podejścia, co również ma wpływ na szybkość efektów możliwych do uzyskania.
Indeksowanie przez Google
Aby mieć świadomość tego, na czym opiera się i jak działa proces pozycjonowania należy zrozumieć wyszukiwarkę – jej algorytmy i czynniki, od których zależy indeksowanie strony w wynikach wyszukiwania.
Indeksowanie strony polega na dokładnym przeskanowaniu witryny przez roboty Google, które mają za zadanie sprawdzić treść znajdującą się na stronie, jej kod, szybkość ładowania oraz linki wychodzące ze strony. Rezultatem tych działań jest dodanie strony do indeksu Google, czyli innymi słowy – po zaindeksowaniu strony przez roboty, witryna zaczyna wyświetlać się w wynikach wyszukiwania.
Istnieje możliwość ręcznej indeksacji (która niestety po aktualizacji Google Search Console nie działa już tak sprawnie, jak miało to miejsce, chociażby w zeszłym roku) oraz kilka sposobów na jej przyśpieszenie (takich jak: przesłanie do Google mapy witryny, umieszczenie linków prowadzących do strony na zewnętrznych witrynach) jednak pomimo zastosowania tych rozwiązań, ostateczną decyzję o czasie, który musi minąć, aby strona zaczęła wyświetlać się w wynikach wyszukiwania podejmuje Google. Czasem jest to kwestia dnia, czasem może to potrwać nawet kilka tygodni.
Brak kontaktu z programistą
Bardzo często zdarza się, że klient nie ma kontaktu z osobą, która tworzyła jego stronę. Co gorsza, nie ma żadnych dostępów do swojej strony internetowej.
Sprawia to ogromny problem we współpracy, ponieważ część zmian i rekomendacji musi być przeprowadzona w ścisłej współpracy z pozycjonerem oraz programistą.
Sytuacja jest jeszcze poważniejsza, gdy mamy do czynienia z autorskim CMS-em, gdzie wszelkie zmiany na stronie czy dodawanie funkcjonalności muszą odbyć się po ówczesnym szkoleniu.
Brak chęci do zmian ze strony klienta
Często zdarza się, że klienci z niechęcią godzą się na proponowane przez nas zmiany, w sytuacji, gdy mają one mieć wpływ na zmiany wizualne witryny.
Brak akceptacji ze strony klienta na wprowadzenie proponowanych zmian, wydłuży, a w niektórych przypadkach, nawet uniemożliwia cały proces. Dlatego, decydując się na usługę pozycjonowania swojej strony internetowej, warto wysłuchać wszystkich argumentów pozycjonera – zmiana struktury strony, czy zmiana miejsca konkretnej sekcji, mogą okazać się strzałem w dziesiątkę, czego efektem będzie np. większa sprzedaż.
Utrudniony kontaktu z klientem
Komunikacja to podstawa – w procesie pozycjonowania odgrywa znaczącą rolę już od pierwszych dni prowadzenia kampanii. Warto zaznaczyć, że brak kontaktu ze strony klienta znacznie opóźnia cały proces.
Przesłanie dostępów, akceptacja planu, czy też możliwości wprowadzenia zmian na stronie – do tego wszystkiego potrzebna nam jest zgoda ze strony klienta, której nie jesteśmy w stanie uzyskać w przypadku utrudnionej komunikacji.
Będąc w stałym kontakcie z klientem, jesteśmy również w stanie lepiej zrozumieć jego punkt widzenia, poznać jego branżę, ocenić zadowolenie z prowadzonych działań, a także mamy możliwość wspólnej analizt kampanii.
Brak zaufania do specjalisty
Zdajemy sobie sprawę z tego, że większość naszych klientów (i klientów innych agencji) nie ma na co dzień kontaktu z branżą, w której się specjalizujemy, dlatego zawsze staramy się wyjaśniać konkretne zagadnienia w możliwie jak najprostszy i zrozumiały dla nich sposób.
Jednak ze względu na specyfikę dziedziny (marketing internetowy), w której pracujemy, część trudności wynikających podczas kampanii wynika ze stricte technicznych zagadnień, które ciężko jest wytłumaczyć w kilku prostych zdaniach. Całą naszą wiedzą staramy się także dzielić na tym blogu, wyjaśniając różne marketingowe zagadnienia.
Z tego powodu, tak ważne jest zaufanie klienta do osoby zajmującej się prowadzeniem kampanii. Brak zrozumienia ze strony właściciela strony działa na niekorzyść całego procesu.
Najczęstsze pytania klientów o pozycjonowanie
Czy pozycjonowanie odpowiada za konwersję?
I tak, i nie. Sam proces pozycjonowania ma za zadanie zwiększyć widoczność Twojej strony czy sklepu internetowego w sieci. Jeśli metadane konkretnej podstrony czy produktu będą odpowiednie, możemy liczyć na to, że klient kliknie wynik wyszukiwania kierujący na jego stronę. I w zasadzie tutaj można mówić o spełnieniu celu pozycjonowania – dzięki zwiększonej widoczności, klient wszedł na stronę.
Mimo tego, wielu klientów oczekuje, że dzięki pozycjonowaniu niemalże od razu zwiększy się ich sprzedaż czy ilość klientów, co z zasady jest błędne.
Nikt nie jest w stanie zmusić potencjalnego klienta do zakupu czy wykonania telefonu. Należy także pamiętać, że na to, czy użytkownik zdecyduje się na działania na stronie, ma wpływ wiele czynników: wygląd strony, jej szybkość, UX, cena, opis produktu, jakość zdjęć, koszty wysyłki itd.
SEO może odpowiadać za część z tych aspektów – czyli za odpowiednie treści czy metadane. Nie może jednak odpowiadać za koszty wysyłki czy produktów.
Czy po osiągnięciu TOP 10 dla fraz kluczowych od razu będą sprzedawał?
Może się zdarzyć tak, że mimo osiągnięcia TOP 10 dla konkretnych fraz kluczowych, ruch na stronie nie będzie duży, dlatego ważna jest tutaj ścisła współpraca ze specjalistą. Jeśli po osiągnięciu TOP 10 dla pozycjonowanych fraz klient nie widzi wzrostu konwersji, należy omówić ten problem ze swoim opiekunem i wspólnie poszukać nowych fraz.
Zdarza się, że klient naciska na konkretne słowa kluczowe, będąc pewnym, że po osiągnięciu pierwszej dziesiątki, klienci nagle się rozdzwonią. Specjalista odradza dobór takich fraz czy danej drogi, ale klient jest uparty. Frazy kluczowe mają tzw. szczelność – niektóre, mimo konkurencji na poziomie 100 tys. mogą wydawać się bardzo proste, jednak w rezultacie okazuje się, że akurat na dane słowo kluczowe pozycjonują się wszyscy w branży.
Może być też tak, że fraza, która ma 2 mln konkurencji, może znaleźć się szybciej w pierwszej dziesiątce, niż słowo z dużo mniejszą konkurencją.
Przy wyborze fraz kluczowych dla swojej branży, warto doradzić się pozycjonera, który dzięki specjalistycznym narzędziom sprawdzi ilość wyszukiwań danej frazy, konkurencję oraz będzie w stanie ocenić, czy są realne szanse na osiągnięcie TOP 10.
Ile tak naprawdę trwa pozycjonowanie?
Jak już zdążyliśmy opisać, nie da się ściśle określić czasu, po którym widoczne będą efekty. Ogólnie przyjmuje się, że pierwszych efektów można spodziewać się w trzecim miesiącu kampanii, gdzie na początku Specjalista skupia się na audycie, przygotowaniu planu optymalizacji i rekomendacji, wprowadzeniu zmian i ich indeksacji.
Po wprowadzeniu wszystkich rozwiązań, po upływie ok. 2 miesięcy warto przeanalizować działania i całą strategię. Jeśli działania przynoszą efekty, a frazy kluczowe osiągają coraz wyższe pozycje – strategia działa i należy skupiać się na systematycznym dodawaniu wartościowej treści oraz pozyskiwaniu linków do strony.
Jeśli po kilku miesiącach współpracy nie ma żadnych efektów, warto zmienić strategię i obrać inny kierunek działań. W tym wszystkim podstawą jest ścisła współpraca z pozycjonerem i świadomość wszystkich wyżej opisanych czynników, które mają wpływ na czas trwania procesu pozycjonowania.
Oś czasu – ile trwa pozycjonowanie?
Typowy harmonogram dla większości prowadzonych przez nas kampanii prezentuje się następująco:
Pierwsze 1 – 3 miesiące współpracy – w tracie pierwszych miesięcy od rozpoczęcia współpracy, podejmowane są kluczowe decyzje dla pozostałych etapów kampanii. To właśnie w tym okresie, opiekun poznaje się z klientem, wykonuje audyt strony, obiera odpowiednią strategię działań oraz na sam koniec wprowadza wszystkie zalecenia i poprawia błędy.
4 – 6 miesiąc kampanii – w tym okresie możemy spodziewać się pierwszych efektów, będących następstwem działań wykonanych w poprzednim etapie. Jeśli obrana na początku strategia okazała się trafna – na tym etapie zauważalne są już pierwsze efekty w postaci indeksacji fraz na danych podstronach oraz zwiększenia ich pozycji. Kampania w tym okresie wymaga szczególnej obserwacji i dopasowania do niej możliwie jak najlepszych działań. Jeśli efekty nie są zadowalające lub wdrożone działania nie przyniosły żadnych rezultatów, opiekun strony zmienia dotychczas przyjętą strategię i poszukuje innych rozwiązań.
6 – 12 miesiąc kampanii – na tym etapie, można powiedzieć, że najgorsze jest już za nami. Strona indeksuje się w wynikach wyszukiwania na wysokich pozycjach, ruch w obrębie witryny jest zwiększony, a konwersja z miesiąca na miesiąc jest coraz większa. Kampania na bieżąco jest monitorowana, badany jest ruch w obrębie witryny, a także prowadzona jest kampania linkbuildingowa mająca na celu jeszcze większe umocnienie pozycji strony. W przypadku sklepu uaktualniany jest jego asortyment, opisy kategorii, produktów.
Jak wygląda i ile trwa optymalizacja witryny?
Na co zwracamy uwagę, przygotowując plan optymalizacji? Tworząc kompleksowy audyt danej strony, w pierwszej kolejności zwracamy uwagę na takie aspekty jak:
– sprawdzenie site witryny
– sprawdzenie, czy strona jest odpowiednio zabezpieczona
– sprawdzenia, czy strona jest indeksowana przez wyszukiwarki (cache)
– sprawdzenie, czy strona jest responsywna – czy poprawnie wyświetla się na urządzeniach mobilnych
– sprawdzenie szybkości witryny na komputerach i urządzeniach mobilnych
– sprawdzenie wszystkich meta tytułów i opisów oraz przygotowanie nowych, zgodnych z zasadami Google
– sprawdzenie, czy wszystkie linki działają
– sprawdzenie, czy wszystkie URL są przyjazne
– sprawdzenie, czy działają odnośniki do social mediów
– sprawdzenie, czy linki wychodzące zawierają atrybut rel=nofollow
– sprawdzenie, czy grafiki zawierają odpowiednie atrybuty ALT
– sprawdzenie, czy grafiki są odpowiedniej wielkości i jakości
– sprawdzenie, czy strona ma certyfikat SSL i czy jest odpowiednio zaimplementowany
– sprawdzenie, czy strona posiada przekierowania www / bez www
– sprawdzenie, czy strona posiada przekierowania z index.html
– sprawdzenie, czy strona posiada przekierowania z index.php
– sprawdzenie, czy strona posiada błędy 404
– sprawdzenie, czy strona posiada kopie treści
– sprawdzenie, czy strona jest połączona z Google Analytics
– sprawdzenie, czy strona jest połączona z Google Search Console
– sprawdzenie, czy strona ma odpowiednią ilość treści w stosunku do kodu witryny
– sprawdzenie, czy zawiera elementy Black Hat SEO
– sprawdzenie, czy strona jest przyjazna dla użytkowników (UX/UI)
– sprawdzenie profilu linków witryny
– sprawdzenie linków wewnętrznych
– sprawdzenie linków zewnętrznych
– sprawdzenie, czy na stronie występują duplikaty treści (duplikaty wewnętrzne)
– sprawdzenie, czy poza stroną występują duplikaty treści (duplikaty zewnętrzne)
– obecność pliku robots.txt
– obecność mapy witryny (plik sitemap.xml)
Każda z wyżej wymienionych czynność wymaga innej ilości czasu. Na przykład, podłączenie strony do narzędzi zewnętrznych takich jak Google Analytics lub Google Search Console to kwestia kilkunastu minut, tak kompleksowe zbadanie linków witryny za pomocą narzędzi zewnętrznych może potrwać już kilka godzin, dlatego też w 99% przypadków wprowadzenie wszystkich zaleceń w ciągu jednego dnia jest wręcz niemożliwe (szczególnie, jeśli zależy nam na tym, aby rzetelnie wykonać swoją pracę).
Z tego powodu, zmiany na stronę wprowadzane są stopniowo – zaczynając od tych najważniejszych z punktu widzenia pozycjonowania do tych niewymagających natychmiastowej zmiany.
Jeśli klient zdecydował się na zakup treści u naszych copywriterów, należy wziąć pod uwagę również czas potrzebny na ich napisanie, sprawdzenie i zoptymalizowanie.
Dlaczego pomimo zwiększonego ruchu na stronie nie zyskuje nowych leadów?
Głównym celem pozycjonowania jest zwiększenie widoczności witryny i doprowadzenie jej do pierwszych stron w wynikach wyszukiwania. Bezpośrednim następstwem realizacji tego celu jest: wzrost ruchu w obrębie witryny, zwiększenie konwersji, dotarcie do nowych klientów, zwiększenie sprzedaży i zysku.
Należy wziąć pod uwagę fakt, że pomimo wywiązania się z obowiązków z naszej strony (doprowadzenie strony do TOP 10 wyników wyszukiwania) nie możemy zagwarantować Państwu, że klienci zdecydują się dokonać zakup na Państwa witrynie, bądź skorzystają z oferowanych usług.
Nasze działania pomagają dotrzeć potencjalnym klientom do oferty na stronie, mogą zachęcić ich do podjęcia odpowiednich decyzji zakupowych (na przykład, poprzez ustawienie odpowiednich opisów i tytułów zachęcających do zapoznania się z ofertą), jednak nie możemy dać gwarancji, że tak się stanie.
Dlaczego niektóre strony w bardzo krótkim czasie osiągają dobre efekty pozycjonowania, a moja nie?
Jak wyżej opisałyśmy, na osiągnięcie efektów w krótkim czasie ma wpływ mnóstwo czynników – być może konkurencja pozycjonuje się od lat, prowadzi firmowego bloga, gdzie dodaje wartościowe, długie treści, a może wydaje kilkaset złotych miesięcznie na publikację artykułów sponsorowanych? Nikt nie jest w stanie sprawdzić wszystkich czynników, które mają na to wpływ.
Może się też zdarzyć, że konkurencja korzysta z metod zakazanych, tzw. Black Hat SEO, dodając treści w kodzie strony czy używając dużej ilości linków. Takie metody, owszem, mogą pokazać szybkie wyniki, ale krótkotrwałe. Jak wiadomo, kłamstwo ma krótkie nogi, dlatego lepiej nie narażać się na kary i filtry Google i działań zgodzie z zasadami.
Kampania pozycjonowania trwa już miesiąc, dlaczego nadal nie widzę żadnych efektów?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy wziąć pod uwagę wyżej wymienione czynniki wewnętrzne i zewnętrzne, mające bezpośredni wpływ na szybkość uzyskania efektów. Stan witryny, konkurencja i wybór fraz, na które klient się pozycjonuje to trzy podstawowe elementy, które w największym stopniu decydują o przebiegu całej kampanii.
Decydując się na korzystanie z usług pozycjonowania, należy mieć świadomość, że jest to długotrwały i rozłożony w czasie proces. Systematyczna praca ze strony agencji i cierpliwość ze strony klienta to klucz do osiągnięcia zadowalających klientów zarówno, dla nas jak i Państwa.
Case Study
Wystarczy tej teorii – przejdźmy do praktyki. Poniżej przedstawione zostaną realne wyniki wzrostu widoczności witryny, które udało nam się osiągnąć.
SEO lokalne
Mała firma świadcząca usługi na rynku lokalnym. Jest to jedna z prostszych kampanii do prowadzenia. W tym przypadku frazy posiadają konkurencję od 10 do 50 tys., klient współpracuje z nami od września 2020 roku. Można zauważyć niemal natychmiastowy wzrost widoczności, który nastąpił po wprowadzeniu optymalizacji na stronę. Tej kampanii wystarczył jedynie miesiąc, aby zwiększyć widoczność fraz z TOP 50 z 16 do 239. Pomimo dobrych efektów, kampania cały czas się rozwija. Na stronę na bieżąco dodawana jest treść w postaci wpisów blogowych, która po zaindeksowaniu również przyczyni się do wzrostu widoczności.
Więcej o pozycjonowaniu lokalnym opartym na przykładzie naszego klienta przeczytasz na:
https://invette.pl/blog/pozycjonowanie-lokalne-czyli-utrzymanie-fraz-na-wysokim-poziomie/
Średni sklep internetowy
Średniej wielkości sklep internetowy z branży technicznej, klient, który współpracuje z nami od czerwca 2020 roku, czyli stosunkowo niedługo. Frazy, na które się pozycjonujemy, są w większości ogólne i mają zróżnicowaną konkurencje (od 75 tys. do 2 mln), więc nie należą do najprostszych.
Poniższy wykres przedstawia wzrost ilości fraz (kolejno – w TOP50, TOP10 i TOP3) od momentu rozpoczęcia współpracy – po dzień dzisiejszy. W ciągu niecałego roku liczba fraz w TOP50 wzrosła z 82 do 381, TOP10 z 5 do 93 i TOP3 z 0 do 32. Pomimo nie najprostszej kampanii (konkurencja, frazy) i stosunkowo krótkiego czasu realizacji, osiągnięty wynik jest zadowalający (a będzie jeszcze lepszy!).
Duży sklep internetowy
Przykład numer trzy – jedna z trudniejszych kampanii. Sklep internetowy znany w całym kraju, klient z branży odzieżowej. Frazy, z którymi pracujemy są bardzo ogólne, a ich konkurencja waha się od 2 do 100 mln. Kampania trwa ponad rok, w tym przypadku jest to optymalny okres, w którym już możemy pochwalić się zadowalającymi rezultatami.
W ciągu tego czasu udało nam się uzyskać wzrost: Fraz TOP50 ze 1189 do 7794, TOP10 z 360 do 1650 i TOP3 z 156 do 475. Należy zaznaczyć, że widoczność witryny obrała tendencję wzrostową i cały czas pnie się w górę.
Zaprezentowane przez nas kampanie są zupełnie różne od siebie – pod względem konkurencji, fraz oraz rodzaju stron. Przykłady te dogłębnie potwierdza to, co zostało przedstawione w artykule – każdy klient wymaga odrębnego podejścia i nie można ich porównywać, a czas, po którym pierwsze efekty pozycjonowania będą zauważalne, jest indywidualny dla każdego z nich, na co składa się wiele czynników.
Co warto zapamiętać?
Zróbmy małe podsumowanie faktów, o których warto pamiętać:
– Okres 3 miesięcy to minimum, po którym można zauważyć pierwsze efekty działań.
– Jeśli decydujemy się na kampanię opartą na ogólnych słowach kluczowych, posiadających bardzo wysoką konkurencję musimy uzbroić się w cierpliwość, gdyż jak zostało to już wielokrotnie wcześniej wspomniane, efekty zobaczymy po upływie kilku miesięcy. Będą one również wymagać większych nakładów finansowych, na co również musimy być przygotowani. Gwarantujemy jednak, że z biegiem czasu osiągnięty efekt wynagrodzi Państwu czas oczekiwania 🙂
– Regularne dostarczanie unikatowej treści to podstawa, która pomaga uzyskać założony na początku kampanii cel. Ale i tu jest haczyk – dodany na stronę np. wpis na blogu, nie zacznie przynosić efektów w chwili, gdy klikniemy “Opublikuj”. Aby tekst zaczął pracować i sprowadzać nam ruch na stronę, również musi minąć określona ilość czasu. Wpis zaczyna przynosić najlepsze rezultaty po upływie 3-6 miesięcy.
Podsumowanie
Jak widać, pozycjonowanie stron i sklepów internetowych to bardzo złożony proces, gdzie wpływ na na niego ma mnóstwo czynników. Decydując się na firmę, która ma pozycjonować Państwa sklep czy stronę internetową, warto omówić z nią strategię oraz plan działania, na którym będą się opierać.
Należy pamiętać, że pozycjonowanie wymaga czasu, ale na efekty warto poczekać.