Czym jest Gray Hat SEO i na czym polega? | Invette
#dla marketera

Techniki Gray Hat SEO – czy są potrzebne?

Paweł Dudka

17 lutego 2021

Czym jest Gray Hat SEO?

Gray Hat SEO jest tym, na co wskazuje sama nazwa — czymś pomiędzy White Hat SEO i Black Hat SEO. Działania oparte na szarym kapeluszu zazwyczaj określa się jako stosowanie metod z pogranicza dwóch najpopularniejszych kapeluszy.

Chcąc przedstawić krótko Gray Hat SEO, możemy powiedzieć, że są to działania na krawędzi wytycznych Google. Mogą przynieść szybki wzrost pozycji, ale nieumiejętne ich używanie może doprowadzić do nałożenia filtrów na pozycjonowaną stronę.

Zasady Google

Wytyczne, które wprowadza Google, określają reguły poprawnego podążania za pozycjami. Docelowo jedynie witryny, które niosą faktyczną wartość dla użytkownika, są doceniane przez Google. Zdobywanie linków zewnętrznych w sztuczny sposób poprzez np.: spamowanie nimi — już od dłuższego czasu okazuje się być nieskuteczne. Wiele terminów związanych z pozycjonowaniem jest jednak przedstawionych w sposób niesprecyzowany, co otwiera furtkę dla Gray Hat SEO.

Pozycjonerzy, którzy stosują metody szarego kapelusza, wykorzystują techniki, które niespodziewanie mogą przekroczyć granicę Black Hat SEO.

Systemy CMS – ranking i analiza

Dlaczego Gray Hat SEO jest niebezpieczne?

Z powodu ciągłych aktualizacji algorytmów Googla, techniki stosowane w Gray Hat SEO mogą z dnia na dzień zostać zabronione, co potwierdza, dlaczego ta metoda pozycjonowania jest tak bardzo niepewna.

Wspomniana metoda co prawda ma na celu wzrost ruchu na stronie, ale przekłada się również na spadek konwersji. Często stosując techniki Gray Hat SEO, obniża się jakość witryny, która wpływa na odczucia internautów.

Techniki Gray Hat SEO

Redagowanie zewnętrznych treści

Ta technika Gray Hat SEO wyróżnia się sklejaniem treści z kilku miejsc w sieci, w celu stworzenia “oryginalnej” treści. Dany tekst nie jest jednak kopiowany jeden do jednego, co pozwala uniknąć duplikacji tekstu. Roboty wyszukiwarki analizują najczęściej małe segmenty tekstu, dzięki czemu unika się kary za powielanie obcych treści.

Duplikaty treści

Występowanie identycznych bloków tekstu w kilku miejscach w sieci. Możemy wyróżnić: duplikaty zewnętrzne oraz duplikaty wewnętrzne. Duplikaty zewnętrzne pochodzą ze stron zewnętrznych, a duplikaty wewnętrzne występują w obrębie witryny na innych podstronach.

Techniki Gray Hat SEO – czy są potrzebne?

Budowanie dużej bazy odnośników w krótkim czasie

Metody SEO dzielą się na kilka technik. Jedną z nich jest link building. Google dba o to, żeby linki pojawiały się w jak najbardziej naturalny sposób, więc zwraca uwagę na zbyt szybki przyrost odnośników. Liczba linków, na którą w link buildingu możemy sobie pozwolić, zależy między innymi od aktualnego profilu linków oraz od historii domeny.

Zakup starych domen

Używanie starych domen do budowania profilu linków. Zazwyczaj są to domeny, które zdobyły zaufanie algorytmu, dzięki czemu linki prowadzone z niej są traktowane jako wartościowe i naturalne.

Systemy wymiany linków

Do tego pojęcia możemy przyporządkować kilka działań, które są sztucznym zwiększeniem profilu linków: kupowanie linków oraz duża liczba linków sponsorowanych. Metoda ta używana nieumiejętnie, może przyczynić się do nałożenia na witrynę sankcji.

Generowanie komentarzy

Należy zaznaczyć, że automatyczne generowanie jakiejkolwiek treści jest surowo zabronione przez Google, więc tym samym należy do technik zakazanych. Wszystkie opinie i komentarze, tak samo jak linki — powinny pojawiać się naturalnie. Automatyczne generowanie komentarzy jest jednak bardzo trudne do zauważenia przez algorytm Google. Właśnie dlatego technika ta zaliczana jest do Gray Hat SEO.

Jak wygląda praca w SEO?

Podsumowanie

Podsumowując, możemy z przekonaniem stwierdzić, że stosowanie technik Gray Hat SEO, wiąże się z niebezpieczeństwem nałożenia na pozycjonowaną stronę kar lub filtrów, podobnie jak ma to miejsce przy stosowaniu Black Hat SEO. Szary kapelusz może okazać się efektywną metodą pozycjonowania, jednak po drodze do sukcesu jest wiele pułapek, które mogą zaskoczyć nawet doświadczonego pozycjonera.

Próbując samodzielnie pozycjonować własną stronę, nie mając odpowiedniego doświadczenia, istnieje duże ryzyko przekroczenia granicy Gray Hat SEO i zastosowanie nieumyślnie technik Black Hat SEO. Zamiast próbować skrajnych metod pozycjonowania i tym samym narazić swoją stronę na filtry od Google, dobrym rozwiązaniem może okazać się skorzystanie z usług agencji SEO, która posługując się zebranym przez lata doświadczeniem, zaproponuje optymalne dla danej witryny rozwiązania.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry