Wskaźniki Core Web Vitals - jakie wyróżniamy i jak je poprawić?
dla marketera

Jakie wyróżniamy wskaźniki Core Web Vitals i jak je poprawić?

Paulina Misiek

21 kwietnia 2021

Wyszukiwarka Google regularnie śledzi trendy i wprowadza ulepszenia własnych algorytmów, aby spełnić oczekiwania użytkowników.

Jednym z najnowszych ulepszeń jest Core Web Vitals, czyli nowy czynnik rankingowy Google, który zacznie obowiązywać od maja 2021 r. Jeśli jeszcze nie spotkałeś się z tym terminem, zachęcamy do zapoznania się z niniejszym artykułem, w którym omówimy nowe wskaźniki Googla oraz wyjaśnimy jak je mierzyć.

Czym są wskaźniki Core Web Vitals?

Zanim zagłębimy się w temacie wskaźników, warto przybliżyć czym jest Web Vitals. Zatem jest to nowa idea oceniania wprowadzona przez wyszukiwarkę Google.

Dzięki niej właściciel danej domeny może dowiedzieć się, jakie czynniki w rzeczywisty sposób wpływają na odczucia użytkownika korzystającego z danej witryny internetowej.

Warto zaznaczyć, iż nie chodzi o to, aby zagłębiać się w każdy odrębny wskaźnik i starać się uzyskać maksimum punktów, ponieważ nie zawsze przynosi to zamierzony efekt, a nawet może powodować rezygnację z określonych funkcji, które są istotne dla danej domeny.

Jak wygląda kwestia praw autorskich w social mediach? 

Zatem, jaki jest główny cel nowych wskaźników?

Idea wynikająca ze stosowania Core Web Vitals opiera się na zwróceniu szczególnej uwagi na usprawnieniach, które mają realny wpływ na poprawę doświadczeń użytkownika.

Nasuwa się pytanie, skąd czerpać wiedzę na temat najbardziej istotnych wskaźników? W odpowiedni na to zagadnienie powstały właśnie Core Web Vitals, które od maja tego roku staną się oficjalnymi czynnikami rankingowymi. To właśnie one będą określać, co wpływa na komfort użytkowania danej strony internetowej.

W skład Core Web Vitals wchodzą wskaźniki, takie jak LCP, FID oraz CLS.

LCP — Największe wyrenderowanie treści

LCP to skrót od słów Largest Contentful Paint oznaczających największe wyrenderowanie treści.

LCP jest pierwszym wskaźnikiem optymalnego UX, który określa czas niezbędny na załadowanie największego elementu strony, widocznego na niej przed przewijaniem, są to głównie grafiki, video oraz elementy blokowe. Określony czas nie powinien utrzymywać się powyżej 2,5 sekundy.

Warto podkreślić, iż elementy określonych tagów, których zawartość znajduje się poniżej linii scrollowania nie są brane pod uwagę w procesie analizy. W obrębie grafik, analiza obejmuje najmniejszy rozmiar osiągany przez dany fragment.

FID – Opóźnienie przy pierwszym działaniu

First Input Delay to rozwinięcie skrótu FID, który oznacza opóźnienie przy pierwszym działaniu użytkownika.

Innymi słowy, wskaźnik oznacza czas, jaki upływa od podjęcia przez użytkownika pierwszej interakcji, a momentem, w którym przeglądarka rozpoczęła jej obsługę. Podczas analizy, pod uwagę brane są kliknięcia w poszczególne przyciski lub linki dostępne na stronie. Czas przetwarzania powinien być krótszy niż 100 milisekund.

Jakie możliwości daje profil prywatny i firmowy na Linkedin?

Należy zaznaczyć, iż mierzone będzie opóźnienie tylko w przypadku, gdy użytkownik faktycznie korzysta ze strony, bowiem niektórzy nie podejmują żadnych interakcji na stronie podczas jej wczytywania.

Opóźnienia reakcji na podjęte przez użytkownika działania mogą być uzależnione od tego, że większość z nich chciała dokonać interakcji w momencie, gdy witryna była renderowana, co oznacza, że przeglądarka zajmowała się obsługą plików dostępnych na stronie. Dopiero po zakończeniu tego procesu mogła zareagować na zachowania użytkownika.

CLS – Skumulowane przesunięcie układu

Cumulative Layout Shift (CLS) to wskaźnik oznaczający sumę zmian, które powstały w wyniku nieoczekiwanego przesunięcia się układu strony.

Wartość określana jest na podstawie zmiany pozycji danego elementu w momencie renderowania. W przypadku, gdy dużo elementów zmienia swoją pozycję lub po upływie czasu wyświetlają się nowe elementy to wskaźnik będzie utrzymywał się na wysokim poziomie.

Należy podkreślić, iż na wynik wskaźnika CLS nie będą miały wpływu elementy pojawiające się na stronie, które nie powodują zmian wizualnych bądź rozmiarowych istniejących obiektów.

Istotnym jest fakt, iż wskaźnik gromadzi informacje podczas całej wizyty użytkownika na danej stronie internetowej, a nie jak w poprzednich przypadkach – pierwszych chwilach jej renderowania. Wskaźnik CLS powinien utrzymywać się poniżej wartości 0,1.

Jak mierzyć Core Web Vitals?

Jeśli wiemy, czym są podane wskaźniki, możemy skupić się na tym, jak je mierzyć. Warto zaznaczyć, iż istnieje wiele narzędzi, które umożliwiają dogłębną analizę otrzymanych wartości.

Jednym z najbardziej popularnych jest Google Search Console. Dzięki raportom dostępnym w zakładce ulepszenia możemy dowiedzieć się jaka jest skuteczność poszczególnych podstron. Dostępny raport zawiera dane z podziałem na urządzenia, z których korzystają nasi użytkownicy odwiedzający stronę.

W raporcie znajdziemy informacje dotyczące poszczególnych podstron, dowiemy się, które są słabej jakości i wymagają poprawy oraz które działają bez zarzutu. Dzięki analizie możemy poprawić określony adres URL w oparciu o metryki Core Web Vitals.

Aplikacja Clubhouse – hit czy kit?

Drugim, równie popularnym narzędziem jest Page Speed Insight, które pochodzi od Google. Dzięki niemu jesteśmy w stanie zbadać dowolny adres i określić wartości wskaźników Core Web Vitals. W raporcie mamy dostęp do danych terenowych i laboratoryjnych, na których podstawie określana zostaje ogólna ocena wydajności oraz prezentowane są rekomendacje obejmujące poprawę witryny.

Innymi narzędziami, z których możemy skorzystać są Chrome UX Report, Lighthouse, Chrome Web Vitals Extension lub Panel Chrome DevTools.

Kiedy należy wprowadzić poprawki na stronie?

To kiedy należy wprowadzić poprawki na stronie, będzie wynikało z raportów, jakie otrzymamy w wybranym narzędziu. Jeśli wartości poszczególnych wskaźników będą przekraczać wskazaną wyżej normę, należy przeprowadzić zmiany na stronie, aby zapewnić użytkownikom prawidłowe poruszanie się na witrynie.

Jeśli wskaźniki będą niezadowalające może to przełożyć się na satysfakcję użytkowników oraz skrócić ich czas wizyty.

Należy jednak podkreślić, iż Google oznajmiło, że sposoby obliczania poszczególnych wskaźników mogą ulec zmianie, zatem wprowadzanie zmian na stronie może okazać się kosztowne i nieopłacalne.

Jak wskaźniki wpływają na SEO?

Optymalizacja strony jest niezwykle istotna pod kątem SEO, szczególne znaczenie ma czas ładowania strony, który Google określiło jako czynnik rankingowy, bowiem dla niego liczy się efekt końcowy, czyli zadowolenie osoby, która korzystała z przeglądarki.

Zatem, jeśli na Twojej stronie są treści ciekawe zarówno dla użytkowników, jak i odpowiednio zoptymalizowane pod roboty Googla, ale strona długo się ładuje i wielokrotnie zmienia swoje ułożenie to użytkownik korzystający z niej może albo cierpliwie czekać na jej otwarcie, albo od razu ją wyłączy.

Wpadki graficzne w znanych kampaniach reklamowych

Należy dodać, iż w pierwszym przypadku może również pojawić się niechęć przeglądania kolejnych podstron wynikająca z długiego czasu oczekiwania. Takie zachowania wpływają na zwiększenie się współczynnika odrzuceń. Dlatego, nowe wskaźniki Core Web Vitals dokładnie mierzą najważniejsze czynniki wpływające na UX, dając tym samym sygnał o konieczności wprowadzenia zmian na stronie.

Podsumowując

Core Web Vitals to nowe wskaźniki Googla, które będą obowiązywać od maja 2021 roku. Ich głównym zadaniem jest mierzenie czasu ładowania treści, opóźnienia w działaniu oraz zmian układu strony. Te czynniki mają realny wpływ na komfort i zadowolenie użytkownika, dlatego należy utrzymywać je w granicy odpowiedniej wartości, aby zminimalizować ryzyko wzrostu współczynnika odrzuceń.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry