Martyna Drzewiecka-Piko艅, Angelika Za艂臋ska

Autor

ile trwa pozycjonowanie seo kiedy efekty
5/5 - (13 votes)

Spis tre艣ci

Czynniki maj膮ce wp艂yw na pozycjonowanie
Czynniki wewn臋trzne
Czynniki zewn臋trzne
Najcz臋stsze pytania klient贸w o pozycjonowanie
Case Study
Co warto zapami臋ta膰?

Pozycjonowanie strony internetowej jest procesem d艂ugofalowym. To zdanie sta艂o si臋 niejako mottem i sloganem w艣r贸d pozycjoner贸w.

Warto jednak skupi膰 si臋 na nim i roz艂o偶y膰 go na cz臋艣ci pierwsze. Dlaczego to proces d艂ugofalowy? Co si臋 na niego sk艂ada? Czy mo偶na go w jaki艣 spos贸b przy艣pieszy膰?

Firmy decyduj膮ce si臋 na pozycjonowanie maj膮 (lub powinny mie膰) 艣wiadomo艣膰 tego, 偶e na efekty trzeba b臋dzie poczeka膰. Jest to jedna z podstawowych r贸偶nic mi臋dzy Google Ads, a SEO 鈥 w systemie reklamowym Google, jeste艣 w stanie relatywnie szybko zacz膮膰 sprzedawa膰 swoje produkty, czy us艂ugi, w SEO sytuacja jest odwrotna 鈥 najpierw nale偶y zrobi膰 audyt witryny, p贸藕niej ustali膰 strategi臋, stworzy膰 plan optymalizacji, wdro偶y膰 go, systematycznie tworzy膰 content itd. A efekty? Pierwsze z nich mo偶na zobaczy膰 po 2-3 miesi膮cach i nie da si臋 tego procesu przyspieszy膰.

Bardzo cz臋sto klienci oczekuj膮 efekt贸w po tygodniu, czy dw贸ch od rozpocz臋cia kampanii (sic!) co doprowadza pozycjoner贸w do skoku ci艣nienia 馃檪

Podstaw膮 jest zrozumienie istoty pozycjonowania. Pozycjonowanie to proces, a proces, z definicji, musi trwa膰. Nale偶y pami臋ta膰, ze dostosowanie si臋 pod wszystkie wytyczne Google nie jest proste 鈥 wytycznych jest kilkaset, a bardzo cz臋sto mo偶liwo艣ci pozycjonera s膮 ograniczone, np. przez brak pe艂nego dost臋pu do strony czy brak zgody na zmiany na stronie przez klienta.

Czynniki maj膮ce wp艂yw na pozycjonowanie

 

Czynniki wewn臋trzne

Problemy ze stron膮

Cz臋stym b艂臋dem na stronach internetowych s膮 niedzia艂aj膮ce funkcjonalno艣ci – b艂膮d przy wysy艂aniu formularza, niedzia艂aj膮cy odno艣nik do podstrony czy social medi贸w, 藕le wy艣wietlaj膮ca si臋 strona czy widoczny kod HTML. O ile wi臋kszo艣膰 podstawowych b艂臋d贸w mo偶na szybko naprawi膰, mog膮 pojawi膰 si臋 b艂臋dy powa偶niejsze, kt贸re b臋d膮 wymaga艂y interwencji programisty.

Typ strony

W tym przypadku nale偶y wzi膮膰 pod uwag臋 budow臋 strony i typ witryny – czy jest to ma艂y sklep internetowy, ma艂o rozbudowana strona lokalnego przedsi臋biorstwa, a mo偶e dzia艂aj膮cy na terenie ca艂ego kraju sklep internetowy z tysi膮cami produkt贸w na stronie? Ka偶da z nich b臋dzie wymaga艂a podj臋cia innych dzia艅, a czas wprowadzenia poprawek na strony b臋dzie si臋 r贸偶ni艂. Im wi臋cej podstron i produkt贸w znajduje si臋 na witrynie, tym wi臋cej pracy musi zosta膰 wykonanej w celu wdro偶enia odpowiednich rozwi膮za艅.

B艂臋dy UX

Jak wiadomo, UX i wszystko, co ma zwi膮zek z u偶yteczno艣ci膮 dla u偶ytkownika ma coraz wi臋cej wsp贸lnego z SEO. Strony nie s膮 ju偶 tworzone pod wyszukiwark臋 i jej roboty, ale dla u偶ytkownik贸w, kt贸rzy maj膮 z niej korzysta膰. Mo偶e si臋 zdarzy膰, 偶e na stronie w z艂ym miejscu wyst臋puje wyszukiwarka lub w og贸le jej nie ma, ikonka dodania do koszyka jest zbyt ma艂a lub pewne elementy s膮 nieczytelne.

Warto wzi膮膰 pod uwag臋 opinie specjalisty i wdro偶y膰 zalecane zmiany, gdy偶 mo偶e si臋 okaza膰, 偶e mimo nowoczesnej witryny i (wydawa膰 by si臋 mog艂o) przejrzystej i czytelnej – nie generujemy sprzeda偶y, przez podstawowe b艂臋dy.

Przestarza艂a witryna

Istnieje grupa klient贸w, kt贸ra swoje strony zleca艂a kilka, a nawet kilkana艣cie lat temu. W naszej bran偶y, tak jak w modzie, trendy si臋 zmieniaj膮. Co roku pojawiaj膮 si臋 tak偶e nowe funkcjonalno艣ci czy efekty, kt贸re unowocze艣niaj膮 witryn臋 i sprawiaj膮, 偶e jest ona ciekawsza.

Niestety, bardzo cz臋sto klienci s膮 tak przyzwyczajeni do swoich 鈥渟tarych鈥 witryn, 偶e nie godz膮 si臋 na 偶adne, nawet najmniejsze zmiany, a bez zmian, strona nie zwi臋kszy swojej widoczno艣ci. Warto wi臋c zaufa膰 specjalistom i da膰 si臋 nam贸wi膰 na unowocze艣nienie swojej witryny.

Tre艣ci (duplikaty)

Je艣li prowadzisz sklep internetowy, zapewne wiesz ile, czasu zajmuje dodanie warto艣ciowego opisu do ka偶dego z Twoich produkt贸w. Dlatego te偶 wi臋kszo艣膰 w艂a艣cicieli sklep贸w idzie na 艂atwizn臋 i kopiuje tre艣ci ze strony producenta. O ile producent zgadza si臋 na ich kopiowanie, o tyle dla Google jest to tzw. duplicate content, przez co mo偶esz zosta膰 ukarany.

Kopie tre艣ci mo偶na te偶 spotka膰 we wpisach blogowych, czy aktualno艣ciach. Bardzo cz臋sto zdarza si臋, 偶e kto艣 chcia艂 stworzy膰 wpis na dany temat, 鈥減osi艂kuj膮c si臋鈥 tekstem napisanym i opublikowanym na innej witrynie. Nale偶y pami臋ta膰, 偶e kopiowanie tre艣ci z innych stron, bez zgody autora jest karalne. St膮d te偶 klient musi by膰 otwarty na tworzenie nowych tre艣ci lub modyfikacj臋 obecnych.

 

Algorytmy Google

Bardzo du偶y wp艂yw na to, ile b臋dzie trwa艂 proces pozycjonowania i jak szybko osi膮gniemy zamierzone wyniki, maj膮 algorytmy Google. Jak wiadomo, to Google rozdaje karty i ustala zasady gry. Ka偶da nowa aktualizacja, mniejsza czy wi臋ksza, ma ogromny wp艂yw na prac臋 pozycjoner贸w.

Przyk艂adowo, algorytm Panda z 2011 roku zmieni艂 na zawsze traktowanie tre艣ci na stronach internetowych – od tej pory zakazane sta艂o si臋 kopiowanie tre艣ci czy opis贸w z innych stron.

Zaniechano tak偶e upychania fraz kluczowych w tek艣cie i tworzenia ich w spos贸b sztuczny – wraz z nadej艣ciem nowej aktualizacji, tre艣ci musia艂by by膰 tworzone tak, by by艂y odpowiednie dla robot贸w oraz cz艂owieka.

Algorytm Pingwin wprowadzi艂 zmiany w kampaniach linkbuildingowych – nagle nie ilo艣膰, a jako艣膰 zdobywanych odno艣nik贸w zyska艂a na znaczeniu. Google na sta艂e rozprawi艂o si臋 z osobami, kt贸re dodawa艂y spamowe linki.

Najbli偶sz膮 aktualizacj膮 algorytmu Google, b臋dzie nowy wska藕nik rankingowy – tzw. Core Veb Vitails, kt贸ry wprowadzi spore zmiany w ca艂ej bran偶y – du偶o wi臋kszy nacisk b臋dzie k艂adziony na wersje mobilne stron oraz UX – czynniki, kt贸re dla wielu posiadaczy witryn czy sklep贸w, nie s膮 istotne.

Nie mo偶na my艣le膰 o efektach z pozycjonowania, bez wzi臋cia pod uwag臋 algorytm贸w – je艣li si臋 do nich nie dostosujemy, zostaniemy w tyle. Je艣li nie b臋dziemy ich przestrzega膰 – konkurencja nas wyprzedzi. SEO nie jest ju偶 tym samym, co 10-15 lat temu – pozycjonowanie zawiera punkty sp贸jne z UX, na kt贸re trzeba zwraca膰 coraz wi臋ksz膮 uwag臋.

Bardzo cz臋sto przedstawiamy klientom rekomendacje pod wzgl臋dem UX dotycz膮ce np. umiejscowienia przycisk贸w, menu czy konkretnych zak艂adek, kt贸re zostaj膮 zignorowane, poniewa偶 klient upiera si臋, 偶e wie lepiej. Warto bra膰 pod uwag臋 opinie specjalist贸w, kt贸rzy ka偶dego dnia optymalizuj膮 kampanie i 艣ledz膮 bran偶owe nowinki.

Responsywno艣膰 witryny

Nowoczesne strony internetowe, tworzone na szablonach s膮 od razu responsywne. Oznacza to, 偶e dostosowuj膮 si臋 do urz膮dze艅 mobilnych, tzn. kom贸rek i tablet贸w. Dzi臋ki temu osoba przegl膮daj膮ca witryn臋 na r贸偶nych urz膮dzeniach nie ma problem贸w z wy艣wietlaniem.

Problem pojawia si臋 na stronach starszych lub tworzonych na autorskim kodzie – mo偶e si臋 zdarzy膰, 偶e na kom贸rce strona nie b臋dzie si臋 dopasowywa膰 do ekranu, przez co b臋dzie kompletnie nieczytelna. Google karze takie strony, a dodatkowo potencjalny klient szybko z takiej strony ucieknie.

Co zrobi膰, je艣li Twoja strona nie jest responsywna? Je艣li ma kilka lat, warto zastanowi膰 si臋 nad zleceniem stworzenia nowej witryny, je艣li by艂a tworzona niedawno, nale偶y zwr贸ci膰 si臋 do informatyka z pytaniem, czy jest w stanie j膮 poprawi膰.

 

Szybko艣膰 艂adowania strony

Szybko艣膰 艂adowania si臋 witryny to temat bardzo szeroki. Na jej wp艂yw ma mn贸stwo czynnik贸w. Google, w grudniu 2018 r. poinformowa艂o, 偶e ich podstawowe narz臋dzie do mierzenia szybko艣ci stron – Page Speed Insights – zaczyna u偶ywa膰 Lighthouse, czyli ich silnika analitycznego, przez te zmian臋 osi膮gni臋cie wysokiej liczby punkt贸w (a wi臋c i szybko艣ci strony dla Google) sta艂o si臋 bardzo trudne.

Mierz膮c szybko艣膰 witryny widzimy mo偶liwo艣ci, jakie mamy – bardzo cz臋sto wymagaj膮 one pracy programisty, kt贸ry tworzy艂 witryn臋.

Przyk艂adowe mo偶liwo艣ci:

szybkosc strony internetowej a pozycjonowanie

Szybko艣膰 witryny ma ogromny wp艂yw na dzia艂ania u偶ytkownik贸w – je艣li strona b臋dzie si臋 d艂ugo 艂adowa膰, potencjalny klient szybko z niej wyjdzie i ju偶 nie wr贸ci.

Domena (wiek, historia)

W jaki spos贸b domena wp艂ywa na proces? Chocia偶 ma艂o klient贸w zdaje sobie z tego spraw臋, wiek domeny, czy te偶 jej historia odgrywa bardzo du偶膮 rol臋 podczas pozycjonowania strony.

Zacznijmy od wieku witryny – Google przychylnym okiem patrzy na domeny z d艂ug膮 histori膮, st膮d te偶 zale偶no艣膰 – im starsza strona, tym pro艣ciej i szybciej uda si臋 osi膮gn膮膰 zadowalaj膮cy efekt. Nowo zarejestrowane strony, sprawiaj膮 trudno艣ci, poniewa偶 nie posiadaj膮 w sieci zbudowanego profilu link贸w, a ich wska藕nik zaufania najcz臋艣ciej r贸wna si臋 okr膮g艂e 0.

Z drugiej strony, je艣li mamy to czynienia z witryn膮, kt贸ra istnieje w sieci ju偶 od wielu lat, a jej w艂a艣ciciel w przesz艂o艣ci korzysta艂 z us艂ug pozycjonowania, mo偶e (nie musi!) to przynie艣膰 odwrotny efekt. Je艣li poprzednia agencja, wykona艂a swoj膮 prac臋 rzetelnie i zgodnie z obowi膮zuj膮cym zasadami, nie ma si臋 czego obawia膰.

Natomiast, je艣li pozosta艂o艣ciami z prowadzonych dzia艂a艅 jest du偶a ilo艣膰 niskiej jako艣ci link贸w prowadzonych na stron臋 b膮d藕 w najgorszym przypadku kara r臋czna na艂o偶ona przez Google, mo偶emy spodziewa膰 si臋 utrudnie艅 ju偶 na pierwszych etapach kampanii.

Czynniki zewn臋trzne

Bud偶et klienta

Nale偶y mie膰 艣wiadomo艣膰, 偶e pozycjonowanie nale偶y do jednych z tych dzia艂a艅, w kt贸rych bud偶et odgrywa znacz膮c膮 rol臋 – im wi臋kszy fundusz przeznaczony na dzia艂ania, tym wi臋ksze mo偶liwo艣ci i spodziewane efekty. Pozycjonowanie wymaga inwestycji, szczeg贸lnie na pierwszych etapach kampanii.

W p贸藕niejszych momentach dotyczy si臋 to przede wszystkim p艂atnego pozyskiwania link贸w (najcz臋艣ciej w postaci artyku艂贸w sponsorowanych). Klient musi mie膰 艣wiadomo艣膰, 偶e przoduj膮cy liderzy danych bran偶 w kraju, przeznaczaj膮 na ten cel miesi臋cznie kilkana艣cie, a nawet kilkadziesi膮t tysi臋cy miesi臋cznie, tym samym na bie偶膮co zwi臋kszaj膮 widoczno艣膰 swojej witryny.

Oczywi艣cie, nie oznacza to, 偶e bez miesi臋cznej inwestycji rz臋du kilkudziesi臋ciu tysi臋cy z艂otych pozycjonowanie nie przyniesie 偶adnego rezultatu – przyniesie, jednak trzeba b臋dzie zaczeka膰 na nie d艂u偶ej. W niekt贸rych przypadkach przebicie si臋 przy niskim bud偶ecie przez konkurencj臋 na pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania mo偶e by膰 nierealne do zrealizowania, czego nale偶y by膰 艣wiadomym – jednak wszystko zale偶y od bran偶y i konkurencji.

Konkurencja bran偶y i s艂贸w kluczowych

Jest to jeden z najwa偶niejszych czynnik贸w decyduj膮cych o szybko艣ci efekt贸w ca艂ej kampanii. S艂owa kluczowe odgrywaj膮 kluczow膮 rol臋 na wszystkich jej etapach. Odpowiednio dobrane wzgl臋dem bran偶y i bud偶etu klienta pozwol膮 zyska膰 zadowalaj膮cy efekt w szybkim czasie.

Decyduj膮c si臋 na pozycjonowanie na bardzo og贸lnych s艂owach kluczowych, posiadaj膮cych bardzo du偶膮 konkurencj臋, nale偶y mie膰 艣wiadomo艣膰, 偶e efekty zauwa偶alne b臋d膮 po up艂ywie d艂u偶szego czasu (kilkunastu miesi臋cy), ni偶 mia艂oby to miejsce na przyk艂ad, w przypadku pozycjonowania lokalnego, podczas kt贸rego zdecydowanie szybciej i w prostszy spos贸b jeste艣my w stanie osi膮gn膮膰 zadowalaj膮cy efekt, przy jednocze艣nie relatywnie niskim nak艂adzie koszt贸w.

To samo tyczy si臋 konkurencji – przed rozpocz臋ciem kampanii nale偶y dok艂adnie przyjrze膰 si臋 jej dzia艂aniom. Ka偶da bran偶a rz膮dzi si臋 swoimi prawami i wymaga indywidualnego podej艣cia, co r贸wnie偶 ma wp艂yw na szybko艣膰 efekt贸w mo偶liwych do uzyskania.

Indeksowanie przez Google

Aby mie膰 艣wiadomo艣膰 tego, na czym opiera si臋 i jak dzia艂a proces pozycjonowania nale偶y zrozumie膰 wyszukiwark臋 – jej algorytmy i czynniki, od kt贸rych zale偶y indeksowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Indeksowanie strony polega na dok艂adnym przeskanowaniu witryny przez roboty Google, kt贸re maj膮 za zadanie sprawdzi膰 tre艣膰 znajduj膮c膮 si臋 na stronie, jej kod, szybko艣膰 艂adowania oraz linki wychodz膮ce ze strony. Rezultatem tych dzia艂a艅 jest dodanie strony do indeksu Google, czyli innymi s艂owy – po zaindeksowaniu strony przez roboty, witryna zaczyna wy艣wietla膰 si臋 w wynikach wyszukiwania.

Istnieje mo偶liwo艣膰 r臋cznej indeksacji (kt贸ra niestety po aktualizacji Google Search Console nie dzia艂a ju偶 tak sprawnie, jak mia艂o to miejsce, chocia偶by w zesz艂ym roku) oraz kilka sposob贸w na jej przy艣pieszenie (takich jak: przes艂anie do Google mapy witryny, umieszczenie link贸w prowadz膮cych do strony na zewn臋trznych witrynach) jednak pomimo zastosowania tych rozwi膮za艅, ostateczn膮 decyzj臋 o czasie, kt贸ry musi min膮膰, aby strona zacz臋艂a wy艣wietla膰 si臋 w wynikach wyszukiwania podejmuje Google. Czasem jest to kwestia dnia, czasem mo偶e to potrwa膰 nawet kilka tygodni.

Brak kontaktu z programist膮

Bardzo cz臋sto zdarza si臋, 偶e klient nie ma kontaktu z osob膮, kt贸ra tworzy艂a jego stron臋. Co gorsza, nie ma 偶adnych dost臋p贸w do swojej strony internetowej.
Sprawia to ogromny problem we wsp贸艂pracy, poniewa偶 cz臋艣膰 zmian i rekomendacji musi by膰 przeprowadzona w 艣cis艂ej wsp贸艂pracy z pozycjonerem oraz programist膮.

Sytuacja jest jeszcze powa偶niejsza, gdy mamy do czynienia z autorskim CMS-em, gdzie wszelkie zmiany na stronie czy dodawanie funkcjonalno艣ci musz膮 odby膰 si臋 po 贸wczesnym szkoleniu.

Brak ch臋ci do zmian ze strony klienta

Cz臋sto zdarza si臋, 偶e klienci z niech臋ci膮 godz膮 si臋 na proponowane przez nas zmiany, w sytuacji, gdy maj膮 one mie膰 wp艂yw na zmiany wizualne witryny.

Brak akceptacji ze strony klienta na wprowadzenie proponowanych zmian, wyd艂u偶y, a w niekt贸rych przypadkach, nawet uniemo偶liwia ca艂y proces. Dlatego, decyduj膮c si臋 na us艂ug臋 pozycjonowania swojej strony internetowej, warto wys艂ucha膰 wszystkich argument贸w pozycjonera – zmiana struktury strony, czy zmiana miejsca konkretnej sekcji, mog膮 okaza膰 si臋 strza艂em w dziesi膮tk臋, czego efektem b臋dzie np. wi臋ksza sprzeda偶.

Utrudniony kontaktu z klientem

Komunikacja to podstawa – w procesie pozycjonowania odgrywa znacz膮c膮 rol臋 ju偶 od pierwszych dni prowadzenia kampanii. Warto zaznaczy膰, 偶e brak kontaktu ze strony klienta znacznie op贸藕nia ca艂y proces.

Przes艂anie dost臋p贸w, akceptacja planu, czy te偶 mo偶liwo艣ci wprowadzenia zmian na stronie – do tego wszystkiego potrzebna nam jest zgoda ze strony klienta, kt贸rej nie jeste艣my w stanie uzyska膰 w przypadku utrudnionej komunikacji.

B臋d膮c w sta艂ym kontakcie z klientem, jeste艣my r贸wnie偶 w stanie lepiej zrozumie膰 jego punkt widzenia, pozna膰 jego bran偶臋, oceni膰 zadowolenie z prowadzonych dzia艂a艅, a tak偶e mamy mo偶liwo艣膰 wsp贸lnej analizt kampanii.

Brak zaufania do specjalisty

Zdajemy sobie spraw臋 z tego, 偶e wi臋kszo艣膰 naszych klient贸w (i klient贸w innych agencji) nie ma na co dzie艅 kontaktu z bran偶膮, w kt贸rej si臋 specjalizujemy, dlatego zawsze staramy si臋 wyja艣nia膰 konkretne zagadnienia w mo偶liwie jak najprostszy i zrozumia艂y dla nich spos贸b.

Jednak ze wzgl臋du na specyfik臋 dziedziny (marketing internetowy), w kt贸rej pracujemy, cz臋艣膰 trudno艣ci wynikaj膮cych podczas kampanii wynika ze stricte technicznych zagadnie艅, kt贸re ci臋偶ko jest wyt艂umaczy膰 w kilku prostych zdaniach. Ca艂膮 nasz膮 wiedz膮 staramy si臋 tak偶e dzieli膰 na tym blogu, wyja艣niaj膮c r贸偶ne marketingowe zagadnienia.

Z tego powodu, tak wa偶ne jest zaufanie klienta do osoby zajmuj膮cej si臋 prowadzeniem kampanii. Brak zrozumienia ze strony w艂a艣ciciela strony dzia艂a na niekorzy艣膰 ca艂ego procesu.

 

 

Najcz臋stsze pytania klient贸w o pozycjonowanie

Czy pozycjonowanie odpowiada za konwersj臋?

I tak, i nie. Sam proces pozycjonowania ma za zadanie zwi臋kszy膰 widoczno艣膰 Twojej strony czy sklepu internetowego w sieci. Je艣li metadane konkretnej podstrony czy produktu b臋d膮 odpowiednie, mo偶emy liczy膰 na to, 偶e klient kliknie wynik wyszukiwania kieruj膮cy na jego stron臋. I w zasadzie tutaj mo偶na m贸wi膰 o spe艂nieniu celu pozycjonowania – dzi臋ki zwi臋kszonej widoczno艣ci, klient wszed艂 na stron臋.

Mimo tego, wielu klient贸w oczekuje, 偶e dzi臋ki pozycjonowaniu niemal偶e od razu zwi臋kszy si臋 ich sprzeda偶 czy ilo艣膰 klient贸w, co z zasady jest b艂臋dne.

Nikt nie jest w stanie zmusi膰 potencjalnego klienta do zakupu czy wykonania telefonu. Nale偶y tak偶e pami臋ta膰, 偶e na to, czy u偶ytkownik zdecyduje si臋 na dzia艂ania na stronie, ma wp艂yw wiele czynnik贸w: wygl膮d strony, jej szybko艣膰, UX, cena, opis produktu, jako艣膰 zdj臋膰, koszty wysy艂ki itd.

SEO mo偶e odpowiada膰 za cz臋艣膰 z tych aspekt贸w – czyli za odpowiednie tre艣ci czy metadane. Nie mo偶e jednak odpowiada膰 za koszty wysy艂ki czy produkt贸w.

Czy po osi膮gni臋ciu TOP 10 dla fraz kluczowych od razu b臋d膮 sprzedawa艂?

Mo偶e si臋 zdarzy膰 tak, 偶e mimo osi膮gni臋cia TOP 10 dla konkretnych fraz kluczowych, ruch na stronie nie b臋dzie du偶y, dlatego wa偶na jest tutaj 艣cis艂a wsp贸艂praca ze specjalist膮. Je艣li po osi膮gni臋ciu TOP 10 dla pozycjonowanych fraz klient nie widzi wzrostu konwersji, nale偶y om贸wi膰 ten problem ze swoim opiekunem i wsp贸lnie poszuka膰 nowych fraz.

Zdarza si臋, 偶e klient naciska na konkretne s艂owa kluczowe, b臋d膮c pewnym, 偶e po osi膮gni臋ciu pierwszej dziesi膮tki, klienci nagle si臋 rozdzwoni膮. Specjalista odradza dob贸r takich fraz czy danej drogi, ale klient jest uparty.聽 Frazy kluczowe maj膮 tzw. szczelno艣膰 – niekt贸re, mimo konkurencji na poziomie 100 tys. mog膮 wydawa膰 si臋 bardzo proste, jednak w rezultacie okazuje si臋, 偶e akurat na dane s艂owo kluczowe pozycjonuj膮 si臋 wszyscy w bran偶y.

Mo偶e by膰 te偶 tak, 偶e fraza, kt贸ra ma 2 mln konkurencji, mo偶e znale藕膰 si臋 szybciej w pierwszej dziesi膮tce, ni偶 s艂owo z du偶o mniejsz膮 konkurencj膮.

Przy wyborze fraz kluczowych dla swojej bran偶y, warto doradzi膰 si臋 pozycjonera, kt贸ry dzi臋ki specjalistycznym narz臋dziom sprawdzi ilo艣膰 wyszukiwa艅 danej frazy, konkurencj臋 oraz b臋dzie w stanie oceni膰, czy s膮 realne szanse na osi膮gni臋cie TOP 10.

Ile tak naprawd臋 trwa pozycjonowanie?

Jak ju偶 zd膮偶yli艣my opisa膰, nie da si臋 艣ci艣le okre艣li膰 czasu, po kt贸rym widoczne b臋d膮 efekty. Og贸lnie przyjmuje si臋, 偶e pierwszych efekt贸w mo偶na spodziewa膰 si臋 w trzecim miesi膮cu kampanii, gdzie na pocz膮tku Specjalista skupia si臋 na audycie, przygotowaniu planu optymalizacji i rekomendacji, wprowadzeniu zmian i ich indeksacji.

Po wprowadzeniu wszystkich rozwi膮za艅, po up艂ywie ok. 2 miesi臋cy warto przeanalizowa膰 dzia艂ania i ca艂膮 strategi臋. Je艣li dzia艂ania przynosz膮 efekty, a frazy kluczowe osi膮gaj膮 coraz wy偶sze pozycje – strategia dzia艂a i nale偶y skupia膰 si臋 na systematycznym dodawaniu warto艣ciowej tre艣ci oraz pozyskiwaniu link贸w do strony.

Je艣li po kilku miesi膮cach wsp贸艂pracy nie ma 偶adnych efekt贸w, warto zmieni膰 strategi臋 i obra膰 inny kierunek dzia艂a艅. W tym wszystkim podstaw膮 jest 艣cis艂a wsp贸艂praca z pozycjonerem i 艣wiadomo艣膰 wszystkich wy偶ej opisanych czynnik贸w, kt贸re maj膮 wp艂yw na czas trwania procesu pozycjonowania.

 

O艣 czasu – ile trwa pozycjonowanie?

Typowy harmonogram dla wi臋kszo艣ci prowadzonych przez nas kampanii prezentuje si臋 nast臋puj膮co:

ile trwa pozycjonowanie seo kiedy efekty

Pierwsze 1 – 3 miesi膮ce wsp贸艂pracy 鈥 w tracie pierwszych miesi臋cy od rozpocz臋cia wsp贸艂pracy, podejmowane s膮 kluczowe decyzje dla pozosta艂ych etap贸w kampanii. To w艂a艣nie w tym okresie, opiekun poznaje si臋 z klientem, wykonuje audyt strony, obiera odpowiedni膮 strategi臋 dzia艂a艅 oraz na sam koniec wprowadza wszystkie zalecenia i poprawia b艂臋dy.

4 – 6 miesi膮c kampanii – w tym okresie mo偶emy spodziewa膰 si臋 pierwszych efekt贸w, b臋d膮cych nast臋pstwem dzia艂a艅 wykonanych w poprzednim etapie. Je艣li obrana na pocz膮tku strategia okaza艂a si臋 trafna – na tym etapie zauwa偶alne s膮 ju偶 pierwsze efekty w postaci indeksacji fraz na danych podstronach oraz zwi臋kszenia ich pozycji. Kampania w tym okresie wymaga szczeg贸lnej obserwacji i dopasowania do niej mo偶liwie jak najlepszych dzia艂a艅. Je艣li efekty nie s膮 zadowalaj膮ce lub wdro偶one dzia艂ania nie przynios艂y 偶adnych rezultat贸w, opiekun strony zmienia dotychczas przyj臋t膮 strategi臋 i poszukuje innych rozwi膮za艅.

6 – 12 miesi膮c kampanii 鈥 na tym etapie, mo偶na powiedzie膰, 偶e najgorsze jest ju偶 za nami. Strona indeksuje si臋 w wynikach wyszukiwania na wysokich pozycjach, ruch w obr臋bie witryny jest zwi臋kszony, a konwersja z miesi膮ca na miesi膮c jest coraz wi臋ksza. Kampania na bie偶膮co jest monitorowana, badany jest ruch w obr臋bie witryny, a tak偶e prowadzona jest kampania linkbuildingowa maj膮ca na celu jeszcze wi臋ksze umocnienie pozycji strony. W przypadku sklepu uaktualniany jest jego asortyment, opisy kategorii, produkt贸w.

Jak wygl膮da i ile trwa optymalizacja witryny?

Na co zwracamy uwag臋, przygotowuj膮c plan optymalizacji? Tworz膮c kompleksowy audyt danej strony, w pierwszej kolejno艣ci zwracamy uwag臋 na takie aspekty jak:

– sprawdzenie site witryny
– sprawdzenie, czy strona jest odpowiednio zabezpieczona
– sprawdzenia, czy strona jest indeksowana przez wyszukiwarki (cache)
– sprawdzenie, czy strona jest responsywna – czy poprawnie wy艣wietla si臋 na urz膮dzeniach mobilnych
– sprawdzenie szybko艣ci witryny na komputerach i urz膮dzeniach mobilnych
– sprawdzenie wszystkich meta tytu艂贸w i opis贸w oraz przygotowanie nowych, zgodnych z zasadami Google
– sprawdzenie, czy wszystkie linki dzia艂aj膮
– sprawdzenie, czy wszystkie URL s膮 przyjazne
– sprawdzenie, czy dzia艂aj膮 odno艣niki do social medi贸w
– sprawdzenie, czy linki wychodz膮ce zawieraj膮 atrybut rel=nofollow
– sprawdzenie, czy grafiki zawieraj膮 odpowiednie atrybuty ALT
– sprawdzenie, czy grafiki s膮 odpowiedniej wielko艣ci i jako艣ci
– sprawdzenie, czy strona ma certyfikat SSL i czy jest odpowiednio zaimplementowany
– sprawdzenie, czy strona posiada przekierowania www / bez www
– sprawdzenie, czy strona posiada przekierowania z index.html
– sprawdzenie, czy strona posiada przekierowania z index.php
– sprawdzenie, czy strona posiada b艂臋dy 404
– sprawdzenie, czy strona posiada kopie tre艣ci
– sprawdzenie, czy strona jest po艂膮czona z Google Analytics
– sprawdzenie, czy strona jest po艂膮czona z Google Search Console
– sprawdzenie, czy strona ma odpowiedni膮 ilo艣膰 tre艣ci w stosunku do kodu witryny
– sprawdzenie, czy zawiera elementy Black Hat SEO
– sprawdzenie, czy strona jest przyjazna dla u偶ytkownik贸w (UX/UI)
– sprawdzenie profilu link贸w witryny
– sprawdzenie link贸w wewn臋trznych
– sprawdzenie link贸w zewn臋trznych
– sprawdzenie, czy na stronie wyst臋puj膮 duplikaty tre艣ci (duplikaty wewn臋trzne)
– sprawdzenie, czy poza stron膮 wyst臋puj膮 duplikaty tre艣ci (duplikaty zewn臋trzne)
– obecno艣膰 pliku robots.txt
– obecno艣膰 mapy witryny (plik sitemap.xml)

Ka偶da z wy偶ej wymienionych czynno艣膰 wymaga innej ilo艣ci czasu. Na przyk艂ad, pod艂膮czenie strony do narz臋dzi zewn臋trznych takich jak Google Analytics lub Google Search Console to kwestia kilkunastu minut, tak kompleksowe zbadanie link贸w witryny za pomoc膮 narz臋dzi zewn臋trznych mo偶e potrwa膰 ju偶 kilka godzin, dlatego te偶 w 99% przypadk贸w wprowadzenie wszystkich zalece艅 w ci膮gu jednego dnia jest wr臋cz niemo偶liwe (szczeg贸lnie, je艣li zale偶y nam na tym, aby rzetelnie wykona膰 swoj膮 prac臋).

Z tego powodu, zmiany na stron臋 wprowadzane s膮 stopniowo – zaczynaj膮c od tych najwa偶niejszych z punktu widzenia pozycjonowania do tych niewymagaj膮cych natychmiastowej zmiany.

Je艣li klient zdecydowa艂 si臋 na zakup tre艣ci u naszych copywriter贸w, nale偶y wzi膮膰 pod uwag臋 r贸wnie偶 czas potrzebny na ich napisanie, sprawdzenie i zoptymalizowanie.

 

Dlaczego pomimo zwi臋kszonego ruchu na stronie nie zyskuje nowych lead贸w?

G艂贸wnym celem pozycjonowania jest zwi臋kszenie widoczno艣ci witryny i doprowadzenie jej do pierwszych stron w wynikach wyszukiwania. Bezpo艣rednim nast臋pstwem realizacji tego celu jest: wzrost ruchu w obr臋bie witryny, zwi臋kszenie konwersji, dotarcie do nowych klient贸w, zwi臋kszenie sprzeda偶y i zysku.

Nale偶y wzi膮膰 pod uwag臋 fakt, 偶e pomimo wywi膮zania si臋 z obowi膮zk贸w z naszej strony (doprowadzenie strony do TOP 10 wynik贸w wyszukiwania) nie mo偶emy zagwarantowa膰 Pa艅stwu, 偶e klienci zdecyduj膮 si臋 dokona膰 zakup na Pa艅stwa witrynie, b膮d藕 skorzystaj膮 z oferowanych us艂ug.

Nasze dzia艂ania pomagaj膮 dotrze膰 potencjalnym klientom do oferty na stronie, mog膮 zach臋ci膰 ich do podj臋cia odpowiednich decyzji zakupowych (na przyk艂ad, poprzez ustawienie odpowiednich opis贸w i tytu艂贸w zach臋caj膮cych do zapoznania si臋 z ofert膮), jednak nie mo偶emy da膰 gwarancji, 偶e tak si臋 stanie.

Dlaczego niekt贸re strony w bardzo kr贸tkim czasie osi膮gaj膮 dobre efekty pozycjonowania, a moja nie?

Jak wy偶ej opisa艂y艣my, na osi膮gni臋cie efekt贸w w kr贸tkim czasie ma wp艂yw mn贸stwo czynnik贸w – by膰 mo偶e konkurencja pozycjonuje si臋 od lat, prowadzi firmowego bloga, gdzie dodaje warto艣ciowe, d艂ugie tre艣ci, a mo偶e wydaje kilkaset z艂otych miesi臋cznie na publikacj臋 artyku艂贸w sponsorowanych? Nikt nie jest w stanie sprawdzi膰 wszystkich czynnik贸w, kt贸re maj膮 na to wp艂yw.

Mo偶e si臋 te偶 zdarzy膰, 偶e konkurencja korzysta z metod zakazanych, tzw. Black Hat SEO, dodaj膮c tre艣ci w kodzie strony czy u偶ywaj膮c du偶ej ilo艣ci link贸w. Takie metody, owszem, mog膮 pokaza膰 szybkie wyniki, ale kr贸tkotrwa艂e. Jak wiadomo, k艂amstwo ma kr贸tkie nogi, dlatego lepiej nie nara偶a膰 si臋 na kary i filtry Google i dzia艂a艅 zgodzie z zasadami.

Kampania pozycjonowania trwa ju偶 miesi膮c, dlaczego nadal nie widz臋 偶adnych efekt贸w?

Aby odpowiedzie膰 na to pytanie, nale偶y wzi膮膰 pod uwag臋 wy偶ej wymienione czynniki wewn臋trzne i zewn臋trzne, maj膮ce bezpo艣redni wp艂yw na szybko艣膰 uzyskania efekt贸w. Stan witryny, konkurencja i wyb贸r fraz, na kt贸re klient si臋 pozycjonuje to trzy podstawowe elementy, kt贸re w najwi臋kszym stopniu decyduj膮 o przebiegu ca艂ej kampanii.

Decyduj膮c si臋 na korzystanie z us艂ug pozycjonowania, nale偶y mie膰 艣wiadomo艣膰, 偶e jest to d艂ugotrwa艂y i roz艂o偶ony w czasie proces. Systematyczna praca ze strony agencji i cierpliwo艣膰 ze strony klienta to klucz do osi膮gni臋cia zadowalaj膮cych klient贸w zar贸wno, dla nas jak i Pa艅stwa.

 

 

Case Study

Wystarczy tej teorii – przejd藕my do praktyki. Poni偶ej przedstawione zostan膮 realne wyniki wzrostu widoczno艣ci witryny, kt贸re uda艂o nam si臋 osi膮gn膮膰.

SEO lokalne

Ma艂a firma 艣wiadcz膮ca us艂ugi na rynku lokalnym. Jest to jedna z prostszych kampanii do prowadzenia. W tym przypadku frazy posiadaj膮 konkurencj臋 od 10 do 50 tys., klient wsp贸艂pracuje z nami od wrze艣nia 2020 roku. Mo偶na zauwa偶y膰 niemal natychmiastowy wzrost widoczno艣ci, kt贸ry nast膮pi艂 po wprowadzeniu optymalizacji na stron臋. Tej kampanii wystarczy艂 jedynie miesi膮c, aby zwi臋kszy膰 widoczno艣膰 fraz z TOP 50 z 16 do 239. Pomimo dobrych efekt贸w, kampania ca艂y czas si臋 rozwija. Na stron臋 na bie偶膮co dodawana jest tre艣膰 w postaci wpis贸w blogowych, kt贸ra po zaindeksowaniu r贸wnie偶 przyczyni si臋 do wzrostu widoczno艣ci.

ile trwa pozycjonowanie lokalne

Wi臋cej o pozycjonowaniu lokalnym opartym na przyk艂adzie naszego klienta przeczytasz na:
https://invette.pl/blog/pozycjonowanie-lokalne-czyli-utrzymanie-fraz-na-wysokim-poziomie/

艢redni sklep internetowy

艢redniej wielko艣ci sklep internetowy z bran偶y technicznej, klient, kt贸ry wsp贸艂pracuje z nami od czerwca 2020 roku, czyli stosunkowo nied艂ugo. Frazy, na kt贸re si臋 pozycjonujemy, s膮 w wi臋kszo艣ci og贸lne i maj膮 zr贸偶nicowan膮 konkurencje (od 75 tys. do 2 mln), wi臋c nie nale偶膮 do najprostszych.

Poni偶szy wykres przedstawia wzrost ilo艣ci fraz (kolejno – w TOP50, TOP10 i TOP3) od momentu rozpocz臋cia wsp贸艂pracy – po dzie艅 dzisiejszy. W ci膮gu nieca艂ego roku liczba fraz w TOP50 wzros艂a z 82 do 381, TOP10 z 5 do 93 i TOP3 z 0 do 32. Pomimo nie najprostszej kampanii (konkurencja, frazy) i stosunkowo kr贸tkiego czasu realizacji, osi膮gni臋ty wynik jest zadowalaj膮cy (a b臋dzie jeszcze lepszy!).

ile trwa seo pozycjonowanie

Du偶y sklep internetowy

Przyk艂ad numer trzy – jedna z trudniejszych kampanii. Sklep internetowy znany w ca艂ym kraju, klient z bran偶y odzie偶owej. Frazy, z kt贸rymi pracujemy s膮 bardzo og贸lne, a ich konkurencja waha si臋 od 2 do 100 mln. Kampania trwa ponad rok, w tym przypadku jest to optymalny okres, w kt贸rym ju偶 mo偶emy pochwali膰 si臋 zadowalaj膮cymi rezultatami.

W ci膮gu tego czasu uda艂o nam si臋 uzyska膰 wzrost: Fraz TOP50 ze 1189 do 7794, TOP10 z 360 do 1650 i TOP3 z 156 do 475. Nale偶y zaznaczy膰, 偶e widoczno艣膰 witryny obra艂a tendencj臋 wzrostow膮 i ca艂y czas pnie si臋 w g贸r臋.

ile trwa seo pozycjonowanie

Zaprezentowane przez nas kampanie s膮 zupe艂nie r贸偶ne od siebie – pod wzgl臋dem konkurencji, fraz oraz rodzaju stron. Przyk艂ady te dog艂臋bnie potwierdza to, co zosta艂o przedstawione w artykule – ka偶dy klient wymaga odr臋bnego podej艣cia i nie mo偶na ich por贸wnywa膰, a czas, po kt贸rym pierwsze efekty pozycjonowania b臋d膮 zauwa偶alne, jest indywidualny dla ka偶dego z nich, na co sk艂ada si臋 wiele czynnik贸w.

Co warto zapami臋ta膰?

Zr贸bmy ma艂e podsumowanie fakt贸w, o kt贸rych warto pami臋ta膰:

– Okres 3 miesi臋cy to minimum, po kt贸rym mo偶na zauwa偶y膰 pierwsze efekty dzia艂a艅.
– Je艣li decydujemy si臋 na kampani臋 opart膮 na og贸lnych s艂owach kluczowych, posiadaj膮cych bardzo wysok膮 konkurencj臋 musimy uzbroi膰 si臋 w cierpliwo艣膰, gdy偶 jak zosta艂o to ju偶 wielokrotnie wcze艣niej wspomniane, efekty zobaczymy po up艂ywie kilku miesi臋cy. B臋d膮 one r贸wnie偶 wymaga膰 wi臋kszych nak艂ad贸w finansowych, na co r贸wnie偶 musimy by膰 przygotowani. Gwarantujemy jednak, 偶e z biegiem czasu osi膮gni臋ty efekt wynagrodzi Pa艅stwu czas oczekiwania 馃檪

– Regularne dostarczanie unikatowej tre艣ci to podstawa, kt贸ra pomaga uzyska膰 za艂o偶ony na pocz膮tku kampanii cel. Ale i tu jest haczyk – dodany na stron臋 np. wpis na blogu, nie zacznie przynosi膰 efekt贸w w chwili, gdy klikniemy 鈥淥publikuj鈥. Aby tekst zacz膮艂 pracowa膰 i sprowadza膰 nam ruch na stron臋, r贸wnie偶 musi min膮膰 okre艣lona ilo艣膰 czasu. Wpis zaczyna przynosi膰 najlepsze rezultaty po up艂ywie 3-6 miesi臋cy.

Podsumowanie

Jak wida膰, pozycjonowanie stron i sklep贸w internetowych to bardzo z艂o偶ony proces, gdzie wp艂yw na na niego ma mn贸stwo czynnik贸w. Decyduj膮c si臋 na firm臋, kt贸ra ma pozycjonowa膰 Pa艅stwa sklep czy stron臋 internetow膮, warto om贸wi膰 z ni膮 strategi臋 oraz plan dzia艂ania, na kt贸rym b臋d膮 si臋 opiera膰.

Nale偶y pami臋ta膰, 偶e pozycjonowanie wymaga czasu, ale na efekty warto poczeka膰.