Jak dodać mapę witryny do Google Search Console? | Invette
#dla marketera #dla klienta

Dodawanie mapy witryny do Google Search Console

30 grudnia 2019

Oceń post

Google Search Console – dodawanie mapy witryny

Dodanie funkcji mapy witryny do strony w Google Search Console pomaga Googlebotom w procesie indeksowania domeny i znajdujących się na niej podstron, co jest kluczowym elementem pozycjonowania witryny. Im lepszy wskaźnik indeksacji tym lepiej wyszukiwana witryna w wyszukiwarce Google.

Mapa witryny – co to jest?

Mapa witryny to plik zawierający spis wszystkich adresów podstron danej domeny. Ma to na celu pomóc robotom Google w odpowiednim zaindeksowaniu witryny.

Nie jest to działanie wymagane, ponieważ jeśli wszystkie linkowania wewnętrzne zostały wykonane poprawnie to roboty Google same dotrą do większości treści i zasobów strony.

Warto zadbać o mapę witryny, jeśli strona jest bardzo rozbudowana, np. w dużym sklepie internetowym. Dzięki mapie witryny zwiększymy prawdopodobieństwo, że roboty Google nie przeoczą żadnej treści i odpowiednio zaindeksują podstrony. Jeżeli na Twojej stronie znajduje się także archiwum z treściami słabo połączonymi linkami lub jeśli po prostu dopiero stworzyłeś swoją witrynę – warto stworzyć jej mapę.

Generowanie Sitemapy

Dodając mapę do panelu Google Search Console udostępniony zostaje Googlebotom wgląd w całą strukturę strony. Dzięki temu możliwa jest indeksacja wszystkich podstron. Mapę strony można dodać po zweryfikowaniu swojej domeny. Aby to zrobić trzeba ją najpierw wygenerować.

Istnieje na to kilka sposobów np. wykorzystując różne narzędzia online, przez odpowiednie ustawienia w CMS, zainstalowanie wtyczek czy programów komputerowych lub przez konfigurację ręczną. Gotowy plik może być zapisany w różnych formatach.

Formaty mapy witryny

Google obsługuje kilka formatów mapy witryny, np XML, RSS lub TXT. Żaden z nich nie może przekraczać rozmiaru 10 MB i zawierać więcej niż 50 000 adresów URL. Jeżeli witryna strony jest bardziej rozbudowana trzeba plik podzielić na kilka mniejszych map.

– Rozszerzenie XML wykorzystywane jest do filmów, obrazów, zasobów na urządzenia mobilne oraz wiadomości. Przy pomocy rozszerzenia XML można opisać treści trudniejsze do zaindeksowania dla robotów Google.

– Rozszerzenie RSS obowiązuje tylko strony z obsługą kanałów RSS np. blogi i zwykle mapa takiej witryny generowana jest automatycznie.

– Rozszerzenie TXT również może być obsługiwane przez Google Search Console. Kiedy wykorzystać takie rozszerzenie? Jeśli w Twoim pliku znajdują się tylko adresy URL stron internetowych. Pamiętaj jednak, by plik zawierał po jednym adresie w każdym wierszu.

Możliwe jest również wygenerowanie mapy witryny w formacie HTML. Taki format jest przeznaczony specjalnie dla użytkowników danej witryny. Pomaga ona w odnalezieniu się na stronie. Można powiedzieć, że jest to prosty spis treści, który ułatwia nawigację i znalezienie określonej podstrony. Odpowiednio stworzona mapa witryny może także wpłynąć na User Experience, ponieważ Google bierze pod uwagę strony proste w użytkowaniu.

Dodanie mapy strony

Wygenerowaną mapę witryny należy wskazać w adresie domeny. Najczęściej będzie to główny katalog witryny, ale może znajdować się też w innych miejscach. Znając adres pliku należy wpisać go do Google Search Console.

W lewym pasku bocznym znajduje się ikonka umożliwiająca dodanie mapy witryny do Google Search Console. Mamy dwa sposoby na dodanie witryny: pierwszym z nich jest dodanie witryny w postaci URL lub przesłanie mapy w formie pliku XML. Dodana tu mapa lub mapy będą widoczne w filtrze URL konkretnej mapy witryny przez podfolder Stan.

Indeksowanie

Po dodaniu i zweryfikowaniu poprawności mapy roboty Google potrzebują czasu, aby zbadać wszystkie adresy, które się w niej znajdują. W zależności od tego jak bardzo rozbudowana jest stroną proces może potrwać od kilku do kilkunastu dni.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry