Marketing automation, wbrew powszechnej opinii, to nie kuszenie mailami rabatowymi, które zapełniają Twoją skrzynkę mailową. To coś o wiele więcej! Sztuka zautomatyzowania działań marketingowych, które znacznie ułatwiają życie i pomagają marce w zbudowaniu trwałej relacji z użytkownikiem.
01.
Nieefektywność działań kosztuje firmy około 20-30% ich przychodów rocznie
02.
Ponad 72% firm odnoszących sukcesy korzysta z marketing automation.
03.
Marketing automation przynosi wzrost leadów i konwersji
Według statystyk aż 77% marketerów generuje więcej leadów, dzięki marketing automation, a 56% zauważa wzrost współczynnika konwersji.
04.
Klienci również wolą automatyzację i personalizację
Ponad 70% osób nawiązuje interakcje ze spersonalizowanymi wiadomościami, a ponad 75% użytkowników preferuje kontakt z chatbotem.
05.
Jak podaje SALESmanago, wpływ marketing automation na współczesny e-commerce wygląda następująco:
- 173% - o tyle jest wyższy open rate newsletterów i maili sprzedażowych
- 223% - o tyle jest wyższy CTR newsletterów i maili sprzedażowych
- 500% - o tyle jest wyższa konwersja w spersonalizowanych kampaniach w porównaniu do masowych wysyłek bez personalizacji
Marketing automation w pigułce
Automatyzacja marketingu to prowadzenie działań za pomocą narzędzia do usprawnienia procesów content marketingowych, reklamowych i sprzedażowych. Łączy się z innymi systemami, takimi jak CRM i ze stroną internetową. Takie działania pozwalają na dotarcie ze spersonalizowanym przekazem do każdego użytkownika.
Marketing automation został stworzony przede wszystkim po to, by ułatwić i zoptymalizować wiele różnych procesów marketingowych i sprzedażowych.
Jego działanie opiera się o flowsy, czyli tak zwane ścieżki automatyzacji.
Przykład działania reguły automatyzacji w teorii:
- Wystąpiło jakieś zdarzenie.
- Sprawdzanie przez system spełnienie konkretnych zdefiniowanych przez nas warunków.
- Wykonanie akcji (wysłanie maila, sms-a czy też powiadomienia push).
Przykład działania reguły automatyzacji w praktyce:
- Użytkownik zapisuje się do Twojego newslettera.
- System sprawdza, czy ten użytkownik to nowy klient, czy jest już w bazie. Załóżmy, że go nie ma.
- System wysyła mu wiadomość powitalną oraz wiadomość z listą Twoich bestsellerów i opowiada mu trochę o nich (edukuje go).
Ponadto, dzięki marketing automation można sprawdzić, jakie działania podjął użytkownik na stronie i jaki ma scoring.
Scoring to punkty, które uzyskuje użytkownik za konkretne działania tj. zapis do newslettera, wysłanie zapytania kontaktowego, dodanie produktu do koszyka, przejście do checkout, przeczytanie artykułu na blogu itd. Jest to bardzo przydatne, ponieważ możemy dokładniej spersonalizować nasz przekaz do konkretnego użytkownika.
Jak widzisz na powyższym przykładzie scoringu aktualnie marketing automation działa na zasadzie machine learning i sztucznej inteligencji — jest w stanie przewidzieć, jak zachowa się klient, kiedy wróci do sklepu, kiedy go opuści, a nawet, ile zostawi w nim pieniędzy. Na tej podstawie może zapobiec pewnym zjawiskom, w tym odejściu ze sklepu lub w doradzaniu odpowiedniego produktu, żeby zwiększyć wartość zamówienia.
Funkcji marketing automation jest oczywiście o wiele więcej, np. implementacja pop-up na stronie, tworzenie landing page czy rekomendacje w oparciu o sztuczną inteligencję. Co ciekawe, niektóre platformy zastępują już nawet działanie człowieka — mogą opublikować kampanie reklamowe na koncie Google lub na Facebooku.
Dlaczego potrzebujesz marketing automation, jeśli myślisz poważnie o rozwoju swojego e-commerce?
Personalizacja
Personalizacja to indywidualne dopasowanie oferty do każdego klienta ze względu na jego zainteresowania lub zrealizowane transakcje.
Na podstawie danych możesz personalizować np. tematy wiadomości lub czas jej dostarczenia.
Jakie dane wykorzystać w tym celu?
- imię, płeć, wiek, lokalizacja
- zachowania behawioralne
- transakcje
- segmentacja
- kanał komunikacji
Profilowanie
Profilowanie to zbieranie danych o użytkownikach, dzięki identyfikacji i zbieraniu cennych informacji na ich temat, takich jak np.:
- aktywność na stronie
- produkty w koszyku
- wyszukiwane hasła i kliknięte banery
- godziny i dni aktywności
- ścieżki źródła konwersji
Rekomendacje
Proponowanie użytkownikom produktów, które mogą ich zainteresować w oparciu o dane z poprzednich zakupów, których dokonali.
Jak i dlaczego tworzyć rekomendacje?
- w kampaniach (cross-selling, up-selling, win-back)
- wykorzystując retargeting produktowy
- aby podnieść konwersję na swojej stronie internetowej
- aby uratować porzucone koszyki
Teraz pewnie zapytasz: „Wszystkie opcje wydają się ciekawe, ale jak odnieść je do moich problemów i potrzeb?„.
Co robić i w jaki sposób działać, aby uzyskać miarodajne efekty, jak wzrost przychodów i obniżanie kosztów? Dzięki marketing automation jest na to kilka sposobów!
Zarządzaj cyklem życia klienta
- Stwórz kampanię, która automatycznie skieruje Twoich klientów ponownie do witryny.
- Pomyśl o programie lojalnościowym, do którego zaprosisz użytkowników.
- Specjalnie dla nowych klientów stwórz cykl lead nurturing, by dostarczać informacji o swoich wyjątkowych produktach
Angażuj, kreuj i wyróżniaj się na tle konkurencji!
Zwiększ współczynnik konwersji
- Wyświetlaj banery i dynamiczne formularze dopasowane do ścieżki zakupowej klienta.
- Zwiększ szansę na zakup, dzięki spersonalizowanemu podejściu do konkretnego użytkownika.
Pamiętaj, że im większa personalizacja, tym większy współczynnik konwersji!
Optymalizuj sprzedaż
- Skorzystaj z retargetingu produktowego, aby odzyskać porzucone koszyki lub przypominać o ostatnio przeglądanych rzeczach.
- Zwiększaj wartość koszyka zakupowego, wykorzystując w tym celu kampanie typu cross-seling i up-selling.
- Twórz progresywne kupony rabatowe, które będą dopasowane do klienta.
Korzystaj z dostępnych funkcjonalności, by ograniczyć porzucenie koszyków w sklepie internetowym!
Sprawdź również nasz artykuł, aby dowiedzieć się:
Zwiększ efektywność marketingową
- Wykorzystuj wszystkie dane, by personalizować komunikację 1-do-1.
- Dopasuj ofertę do kanału, dnia i godziny — dzięki Customer Data Platform możesz dostosować komunikat do konkretnego użytkownika.
- Wykorzystuj zaawansowane możliwości targetowania.
Jak widzisz, przykładów, możliwości i rozwiązań jest wiele. Opcji, które pomogą je wdrożyć jest również bardzo dużo — możesz to robić za pomocą maili, wiadomości sms, powiadomień push, pop-up i wielu, wielu innych!
Podsumowanie
Marketing automation to sztuka wykorzystywania technologii w praktyce i niezbędny element działań w sklepie internetowym. Możemy pokusić się o stwierdzenie, że to must have każdego e-commerce.
Jeśli zastanawiasz się nad wyborem platformy, postaw na prostą, intuicyjną i dostosowaną specjalnie pod Twój e-sklep, aby wdrożenie było szybkie, a efekty zauważalne już po kilku tygodniach!
Zachęcamy do przetestowania dostępnych platform w zakresie marketing automation.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami — pomożemy Ci w dobraniu i wdrożeniu odpowiednich narzędzi.