Mateusz Solski

Autor

personalizacja ecommerce
5/5 - (9 votes)

M├│wi si─Ö, ┼╝e┬ápersonalizacja w e-commerce jest przysz┼éo┼Ťci─ů┬ái trudno si─Ö z tym nie zgodzi─ç. Ka┼╝dy z nas lubi poczu─ç si─Ö wyj─ůtkowo oraz ka┼╝dy my┼Ťle─ç, ┼╝e co┼Ť zosta┼éo przygotowane ÔÇ×specjalnie dla niegoÔÇŁ. W├│wczas jeste┼Ťmy sk┼éonni na r├│┼╝ne, czasami nie do ko┼äca racjonalne decyzje.

W┼éa┼Ťciciele e-commerc├│w doskonale zdaj─ů sobie z tego spraw─Ö i to wykorzystuj─ů, aby┬ázwi─Öksza─ç wsp├│┼éczynniki konwersji. Aby nie zabrzmia┼éo to pejoratywnie ÔÇô personalizacja w e-commerce nie jest z┼éa. Jest w zasadzie sytuacj─ů win-win, poniewa┼╝ u┼╝ytkownicy dostaj─ů to czego potrzebuj─ů, a w┼éa┼Ťciciele sklep├│w uzyskuj─ů wi─Öksze przychody. Tak wi─Öc ka┼╝dy jest zadowolony, a przynajmniej w teorii by─ç powinien!

Jednak, czym dok┼éadnie jest ta ca┼éa personalizacja?

Najpro┼Ťciej m├│wi─ůc, personalizacja to┬átworzenie wra┼╝enia zakupowego, kt├│re jest dedykowane pojedynczej osobie,┬áa nie grupie odbiorc├│w.

Powy┼╝szy efekt jest uzyskiwany dzi─Öki tre┼Ťciom na stronie internetowej, reklamami, spersonalizowanymi mailami lub te┼╝ dzia┼éaniami w social mediach.┬áNa podstawie konkretnych zachowa┼ä danego u┼╝ytkownika jest mu ÔÇťserwowanyÔÇŁ odpowiedni rodzaj contentu.

Skuteczna personalizacja wymaga nieco wysi┼éku, ale zdecydowanie si─Ö op┼éaca. Zwi─Ökszone wsp├│┼éczynniki konwersji przek┼éadaj─ůce si─Ö na zyski powinny przekona─ç ka┼╝dego sprzedawc─Ö, kt├│ry do tej pory si─Ö nie interesowa┼é tym tematem.

Kilka przyk┼éad├│w personalizacji w e-commerce

Karta z rekomendowanymi produktami

Jednym z najbardziej popularnych zabieg├│w personalizacyjnych jest┬ákarta w sklepie┬áz rekomendowanymi produktami.┬áJest ona generowana na podstawie aktywno┼Ťci u┼╝ytkownika na stronie internetowej. Mo┼╝na na niej dostrzec produkty, kt├│re by┼éy przegl─ůdane podczas poprzednich sesji. Id─ůc krok dalej – w┼éa┼Ťnie ten produkt, kt├│ry si─Ö przegl─ůda┼éo lub doda┼éo do koszyka, mo┼╝e nas potem ┼Ťledzi─ç na mediach spo┼éeczno┼Ťciowych, YouTubie, w aplikacjach itd.

karta rekomendacji

Zautomatyzowane wysyłanie maili

Kolejn─ů bardzo skuteczn─ů, aczkolwiek niezbyt cz─Östo stosowan─ů taktyk─ů jest┬ázautomatyzowane wysy┼éanie maili┬ádo u┼╝ytkownik├│w, kt├│rzy dodali produkt do koszyka, ale nie sfinalizowali zakupu. Takie powiadomienie mo┼╝e diametralnie podnie┼Ť─ç sprzeda┼╝ w sklepie! Ponadto b─Öd─ůc przy temacie maili, mo┼╝na je wykorzysta─ç nie tylko do ÔÇ×dopinaniaÔÇŁ sprzeda┼╝y, ale r├│wnie┼╝ do informowania u┼╝ytkownik├│w, na jakim etapie realizacji znajduje si─Ö przesy┼éka.

Wiele mo┼╝liwo┼Ťci wysy┼éki

Pozostaj─ůc przy temacie przesy┼éek, wa┼╝nym elementem, o kt├│rym nie mo┼╝na zapomnie─ç podczas personalizacji, jest┬ázaoferowanie klientom wielu r├│┼╝nych opcji wysy┼éki. Ka┼╝dy ma inne preferencje, niekt├│rzy wol─ů odebra─ç paczk─Ö w paczkomacie, inni w ┼╝abce, a jeszcze inni preferuj─ů dostarczenie paczki przez kuriera do domu. Ponadto, wielu klientom zale┼╝y na b┼éyskawicznej dostawie ju┼╝ na drugi dzie┼ä i jest sk┼éonny dop┼éaci─ç za przesy┼ék─Ö. Na takie przypadki warto mie─ç na stronie opcj─Ö szybkiej wysy┼éki za dodatkow─ů op┼éat─ů. Jest to kolejna sytuacja typu win-win, gdzie sprzedawca mo┼╝e wi─Öcej zarobi─ç, a potrzeby klienta s─ů w pe┼éni zaspokojone!

r├│┼╝ne mo┼╝liwo┼Ťci wysy┼éki

Personalizacja danych u┼╝ytkownika

Wy┼╝ej przedstawiona taktyka personalizacji jest do┼Ť─ç powszechna, dlatego chcieliby┼Ťmy przedstawi─ç r├│wnie┼╝ co┼Ť ÔÇ×ciekawszegoÔÇŁ. Mowa tu o┬áwy┼Ťwietlaniu imienia zalogowanego u┼╝ytkownika. Wi─Ökszo┼Ť─ç os├│b pozytywnie reaguje na swoje imi─Ö i lubi jak kto┼Ť je wypowiada b─ůd┼║ pisze. Nie wierzysz? To przypomnij sobie sytuacj─Ö kiedy sta┼ée┼Ť w t┼éumie i gdzie┼Ť w oddali pad┼éo Twoje imi─Ö. Na tysi─ůce us┼éyszanych s┼é├│w akurat Tw├│j m├│zg wychwyci┼é to jedno. Tak wi─Öc warto tu podkre┼Ťli─ç s┼éowo – ÔÇ×reagujeÔÇŁ, bo w g┼é├│wnej mierze chodzi o reakcj─Ö i uwag─Ö u┼╝ytkownika. Niby prosty ÔÇ×trikÔÇŁ, a jak┼╝e skuteczny!

personalizacja danych

Indywidualne rabaty

Do bardziej efektownych sposob├│w personalizacji mo┼╝emy r├│wnie┼╝ zaliczy─ç┬árabat przyznawany u┼╝ytkownikowi z okazji urodzin. Kto nie lubi rabat├│w?! Z pewno┼Ťci─ů ka┼╝dy z nas docenia tego rodzaju promocj─Ö, szczeg├│lnie w dniu urodzin. Tak wi─Öc kolejna gotowa recepta na podniesienie zysk├│w jest w Twoich r─Ökach. Nic tylko wdra┼╝a─ç!

indywidualne rabaty

Podsumowanie

Tak jak wspominali┼Ťmy na pocz─ůtku,┬ápersonalizacja jest przysz┼éo┼Ťci─ů e-commerce.┬áW zwi─ůzku z tym, warto┬ákrok po kroku wdra┼╝a─ç poszczeg├│lne elementy w prowadzonych kampaniach, a gwarantujemy, ┼╝e efekty b─Öd─ů zadowalaj─ůce.

Mamy nadziej─Ö, ┼╝e powy┼╝sze przyk┼éady nieco u┼éatwi┼éy dob├│r sposobu personalizacji w e-commerce i z ┼éatwo┼Ťci─ů uda si─Ö Wam wybra─ç rozwi─ůzanie sp├│jne z realizowanymi dzia┼éaniami!