Mateusz Solski

Autor

dlaczego wybrać marketing automation
Oceń post

Marketing automation, wbrew powszechnej opinii, to nie kuszenie mailami rabatowymi, które zapełniają Twoją skrzynkę mailową. To coś o wiele więcej! Sztuka zautomatyzowania działań marketingowych, które znacznie ułatwiają życie i pomagają marce w zbudowaniu trwałej relacji z użytkownikiem.

Przed branżą e-commerce stoi wiele wyzwań. Marże detaliczne są niewielkie, a w konkurencyjnej przestrzeni internetowej może być trudno zostać zauważonym. Gdy konsumenci znajdą się już w witrynie, nadal jest to żmudna walka, aby skłonić ich do dokonania zakupu, a w efekcie zmienić w lojalnych i stałych klientów. Na pewno znasz ten problem. Jeśli chcesz widzieć, jak go przezwyciężyć, sprawdź nasz artykuł!
czym jest marketing automation

  1. Nieefektywność działań kosztuje firmy około 20-30% ich przychodów rocznie. Oczywiście, w zależności od wielkości firmy, mogą to być nawet miliony złotych rocznie.Wyobraź sobie, że możesz pomóc swoim klientom odzyskać prawie ⅓ ich przychodów. W jaki sposób? Automatyzacja marketingu e-commerce może Ci w tym pomóc. Ba! Może zwiększyć wydajność i przychody poprzez poprawę interakcji z klientami.

2. Ponad 72% firm odnoszących sukcesy korzysta z marketing automation.

3. Według statystyk aż 77% marketerów generuje więcej leadów, dzięki marketing automation, a 56% zauważa wzrost współczynnika konwersji.

4. Klienci również wolą automatyzację i personalizację — ponad 70% osób nawiązuje interakcje ze spersonalizowanymi wiadomościami, a ponad 75% użytkowników preferuje kontakt z chatbotem.

Zapraszamy do odsłuchania naszego podcastu na ten temat.

5. Jak podaje SALESmanago, wpływ marketing automation na współczesny e-commerce wygląda następująco:

Marketing automation w pigułce

Automatyzacja marketingu to prowadzenie działań za pomocą narzędzia do usprawnienia procesów content marketingowych, reklamowych i sprzedażowych. Łączy się z innymi systemami, takimi jak CRM i ze stroną internetową. Takie działania pozwalają na dotarcie ze spersonalizowanym przekazem do każdego użytkownika.

Marketing automation został stworzony przede wszystkim po to, by ułatwić i zoptymalizować wiele różnych procesów marketingowych i sprzedażowych.

Jego działanie opiera się o flowsy, czyli tak zwane ścieżki automatyzacji.

Przykład działania reguły automatyzacji w teorii:

  1. Wystąpiło jakieś zdarzenie.
  2. Sprawdzanie przez system spełnienie konkretnych zdefiniowanych przez nas warunków.
  3. Wykonanie akcji (wysłanie maila, sms-a czy też powiadomienia push).

Przykład działania reguły automatyzacji w praktyce:

  1. Użytkownik zapisuje się do Twojego newslettera.
  2. System sprawdza, czy ten użytkownik to nowy klient, czy jest już w bazie. Załóżmy, że go nie ma.
  3. System wysyła mu wiadomość powitalną oraz wiadomość z listą Twoich bestsellerów i opowiada mu trochę o nich (edukuje go).
jak działa marketing automation

Ponadto, dzięki marketing automation można sprawdzić, jakie działania podjął użytkownik na stronie i jaki ma scoring.

Scoring to punkty, które uzyskuje użytkownik za konkretne działania tj. zapis do newslettera, wysłanie zapytania kontaktowego, dodanie produktu do koszyka, przejście do checkout, przeczytanie artykułu na blogu itd. Jest to bardzo przydatne, ponieważ możemy dokładniej spersonalizować nasz przekaz do konkretnego użytkownika.

Jak widzisz na powyższym przykładzie scoringu aktualnie marketing automation działa na zasadzie machine learning i sztucznej inteligencji — jest w stanie przewidzieć, jak zachowa się klient, kiedy wróci do sklepu, kiedy go opuści, a nawet, ile zostawi w nim pieniędzy. Na tej podstawie może zapobiec pewnym zjawiskom, w tym odejściu ze sklepu lub w doradzaniu odpowiedniego produktu, żeby zwiększyć wartość zamówienia.

Funkcji marketing automation jest oczywiście o wiele więcej, np. implementacja pop-up na stronie, tworzenie landing page czy rekomendacje w oparciu o sztuczną inteligencję. Co ciekawe, niektóre platformy zastępują już nawet działanie człowieka — mogą opublikować kampanie reklamowe na koncie Google lub na Facebooku.

Dlaczego potrzebujesz marketing automation, jeśli myślisz poważnie o rozwoju swojego e-commerce?

dlaczego warto skorzystać z marketing automation

Personalizacja

Personalizacja to indywidualne dopasowanie oferty do każdego klienta ze względu na jego zainteresowania lub zrealizowane transakcje.

Na podstawie danych możesz personalizować np. tematy wiadomości lub czas jej dostarczenia.

Jakie dane wykorzystać w tym celu?

Profilowanie

Profilowanie to zbieranie danych o użytkownikach, dzięki identyfikacji i zbieraniu cennych informacji na ich temat, takich jak np.:

Rekomendacje

Proponowanie użytkownikom produktów, które mogą ich zainteresować w oparciu o dane z poprzednich zakupów, których dokonali.

Jak i dlaczego tworzyć rekomendacje?

P.S. Wyróżniamy 3 typy rekomendacji:
rodzaje rekomendacji

Teraz pewnie zapytasz: „Wszystkie opcje wydają się ciekawe, ale jak odnieść je do moich problemów i potrzeb?„.

Już tłumaczymy! Jako osoba zarządzająca sklepem internetowym na pewno zmagasz się z wieloma wyzwaniami, takimi jak obniżenie kosztów czy zwiększenie przychodów. Szukasz rozwiązań, krążysz wokół tematów zwiększania konwersji, obniżenia kosztu pozyskania klienta, zwiększania średniej wartości koszyka (sprawdź blog o metrykach), podnoszenia efektywności marketingowej lub optymalizacji procesów sprzedaży.

Co robić i w jaki sposób działać, aby uzyskać miarodajne efekty, jak wzrost przychodów i obniżanie kosztów? Dzięki marketing automation jest na to kilka sposobów!

marketing automation w kampanii

Zarządzaj cyklem życia klienta

Angażuj, kreuj i wyróżniaj się na tle konkurencji!

Zwiększ współczynnik konwersji

Pamiętaj, że im większa personalizacja, tym większy współczynnik konwersji!

Optymalizuj sprzedaż

Korzystaj z dostępnych funkcjonalności, by ograniczyć porzucenie koszyków w sklepie internetowym!

Zwiększ efektywność marketingową

Brak odpowiedniej identyfikacji odbiorców spowoduje, że dostaną oferty, jakimi nie są zainteresowani i zniechęcą się do aktywności wobec marki!

Jak widzisz, przykładów, możliwości i rozwiązań jest wiele. Opcji, które pomogą je wdrożyć jest również bardzo dużo — możesz to robić za pomocą maili, wiadomości sms, powiadomień push, pop-up i wielu, wielu innych!

Podsumowanie

Marketing automation to sztuka wykorzystywania technologii w praktyce i niezbędny element działań w sklepie internetowym. Możemy pokusić się o stwierdzenie, że to must have każdego e-commerce.

Jeśli zastanawiasz się nad wyborem platformy, postaw na prostą, intuicyjną i dostosowaną specjalnie pod Twój e-sklep, aby wdrożenie było szybkie, a efekty zauważalne już po kilku tygodniach!

Zachęcamy do przetestowania dostępnych platform w zakresie marketing automation.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami — pomożemy Ci w dobraniu i wdrożeniu odpowiednich narzędzi.

indeksowanie strony w Google SXO

Jak długo trwa indeksowanie strony w Google?

Indeksowanie strony przez Google jest kluczowym procesem, który wpływa na to, na jakich pozycjach strony internetowe są widoczne w wynikach wyszukiwania. Czas, potrzebny na zaindeksowanie strony jest uzależniony od wielu czynników. W niniejszym artykule ...
CZYTAJ DALEJ
mikrokonwersje co to B2BE-commerce

Czym są i jak działają mikrokonwersje?

Skuteczne śledzenie działań użytkowników na stronie internetowej jest kluczowe dla sukcesu biznesu online. Pojęcie “mikrokonwersji” odgrywa istotną rolę w analizie i optymalizacji doświadczenia klienta. Czym jednak dokładnie są mikrokonwersje ...
CZYTAJ DALEJ
najczęstsze błędy w pozycjonowaniu stron internetowych B2BSXO

7 błędów w pozycjonowaniu stron

SEO to dynamiczna dziedzina, w której nowości pojawiają się niemal każdego dnia. Zmiany algorytmów są tak częste, że czasem aż trudno nadążyć nad wprowadzaniem zmian i dostosowywaniem nowych detali strony do kolejnych wytycznych podanych przez Google. ...
CZYTAJ DALEJ