Magdalena Scheib

Autor

Jak skutecznie zaplanować budżet na marketing
5/5 - (2 votes)

Prowadząc własną działalność dobrze ją reklamować. W ten sposób nie tylko przedstawiamy szerszemu gronu swoją ofertę, ale i zyskujemy klientów.

Jednak wszystkie działania promocyjne niosą ze sobą koszty. W tym celu pomoże nam budżet marketingowy.

Czym on jest? To wydzielona pula pieniędzy w przedsiębiorstwie, która ma służyć zwiększeniu sprzedaży na rynku. To inwestycja mająca przynieść zamierzony efekt.

Po co tworzyć budżet marketingowy?

Celem tworzenia budżetu marketingowego i jego wykorzystywania jest:

– zwiększenie świadomości marki wśród potencjalnych klientów;
– zwiększenie świadomości marki wśród konkurencji;
– ochrona swojej sprzedaży lub działań na rynku;
– dynamizacja sprzedaży.

Każdy, kto chce stworzyć i zrealizować strategię marketingową dla firmy, musi wcześniej zaplanować budżet marketingowy. Trudno się dziwić, ponieważ reklamowanie produktów lub usług jest obecnie niewykonalne bez wystarczających funduszy.

Trzeba pamiętać o tym, że dobrze rozplanowany budżet marketingowy to jedno z najważniejszych zadań stojących przed każdym współczesnym przedsiębiorstwem. Jeśli właściwie opracujemy swój budżet na marketing, będziemy mogli trafiać dokładnie do tych odbiorców, na których nam najbardziej zależy przy najniższych możliwych kosztach poszczególnych kampanii.

Ale jakie elementy należy wziąć pod uwagę, planując budżet? Skąd mieć pewność, że wyznaczona strategia jest dobra i nie będzie się wiązała z nadprogramowymi wydatkami potrzebnymi do osiągnięcia wyznaczonego celu?

Wskazówki dotyczące planowania budżetu marketingowego

1. Określ i przeanalizuj swoje cele

Każda firma ma swoje własne, sprecyzowane cele. Niektóre firmy będą oceniać skuteczność na podstawie wzrostu sprzedaży, inne natomiast przyjmą kryterium liczby wygenerowanych potencjalnych transakcji lub stopnia zaangażowania.

Cele, które firmy pragną osiągnąć poprzez kampanie na portalach społecznościowych, zasadniczo dzielimy na 4 główne rodzaje:

1. wprowadzanie produktów na rynek, zwiększenie sprzedaży, generowanie potencjalnych transakcji,
2. praca nad wizerunkiem marki firmy,
3. uzyskiwanie opinii lub pytań od klientów,
4. angażowanie klientów w ulepszanie procesów wewnętrznych, produktów lub ocenę zewnętrznych dostawców usług.

2. Dobierz odpowiednie kanały social media

Wybór odpowiedniego kanału social media, w zależności od wyznaczonego celu, jest kluczowy, by skutecznie prowadzić kampanie, w związku z czym ma również zasadnicze znaczenie przy wyznaczaniu budżetu na ten cel.

Wyboru portalu społecznościowego dokonuje się zazwyczaj na podstawie odpowiedzi na następujących pytań:

Jaka jest grupa docelowa danej firmy lub marki?
Na jakich portalach społecznościowych jest ona najsilniej obecna?
Jaka kultura panuje na poszczególnych portalach społecznościowych?
Który z nich najlepiej odpowiada Twoim celom?

3. Ustal wielkość budżetu reklamowego

Ustalenie sumy, jaką należy, przeznaczyć na kampanię nie jest prostym zadaniem. Na budżet, jaki przeznaczymy na marketing, wpływa kilka znaczących czynników.

Wszystko zależy od tego, jak duże przychody i wydatki ma firma. Każde przedsiębiorstwo osiąga inne zyski, które przekładają się na wydatki i odwrotnie. To, ile przeznaczymy na budżet marketingowy, powinno zależeć od wielkości rynku, na którym chcemy się reklamować.

Pod uwagę należy wziąć także:
– grupę odbiorców naszych działań;
– branżę, w której działamy;
– możliwości finansowe firmy.

Tworząc budżet, zazwyczaj jednak uznaje się, że na promocję produktów i usług należy przeznaczyć około 10% rocznego przychodu (a mówiąc precyzyjnie: między 5% a 15%). Otrzymamy budżet marketingowy, należy podzielić na trzy części.

Pierwsza z nich jest najmniejsza i osiąga wartość 10 proc. Dotyczy działań skierowanych na rynek najszerszy, uniwersalny, który przynosi niewielki zysk.

Druga w wysokości aż 30 proc. powinna dotyczyć określonej grupy docelowej.

60 proc. budżetu marketingowego przedsiębiorstwa powinniśmy przeznaczyć na reklamę skierowaną do nowych klientów. Najważniejsze jest jednak to, aby podział kosztów dopasować do naszych możliwości i efektów, które do tej pory osiągnęliśmy.

4. Pamiętaj o budowaniu autorytetu marki

Oprócz promowania samego produktu czy usługi pamiętaj o budowie autorytetu swojej marki, przedstawiając ją jako profesjonalną i liczącą się z potrzebami odbiorców firmę.

Skoncentruj się na tych działaniach, które nie tylko dadzą Ci rozgłos, ale przede wszystkim będą stanowiły dla Twojego odbiorcy realną wartość. Samo zdobycie rozgłosu czy nawet ruchu na Twojej stronie internetowej może w żaden sposób nie przełożyć się na konwersję, jeśli nie zdobędziesz zaufania swojego odbiorcy.

Podsumowanie

Nie ma jednej złotej reguły dotyczącej planowania budżetu marketingowego. Ale zawsze należy pamiętać, że dobrze zaplanowana strategia marketingowa pozwala nam na stopniowe zwiększanie wyników sprzedażowych przy minimalizacji kosztów reklamy.

Dzięki niej jesteśmy w stanie zaprezentować swój produkt lub usługę dokładnie temu gronu odbiorców, na których nam najbardziej zależy.

metryki marketignowe AktualnościPPC/Reklamy

Enigma Marketingu, czyli metryki jakie usłyszysz od marketera

W erze cyfrowej marketing to nie tylko kreacje reklamowe i chwytliwe slogany, ale przede wszystkim dane, liczby i metryki, które pozwalają mierzyć efektywność działań i ...
CZYTAJ DALEJ
audyt konto reklamowe grafika AktualnościPPC/Reklamy

Audyt konta reklamowego

Dobrze prowadzone konto reklamowe to klucz do większych zysków i efektywniejszego wykorzystania budżetu reklamowego. W świecie reklamy internetowej efektywność kampanii zależy od wielu czynników, które ...
CZYTAJ DALEJ
content marketing wpis SXO

Chcesz prowadzić i rozwijać biznes przez lata? Content Marketing Twoim przyjacielem

W dzisiejszym cyfrowym świecie, gdzie konkurencja jest zaciekła, a uwaga klientów ulotna, prowadzenie i rozwijanie biznesu wymaga skutecznych i długoterminowych strategii. Jedną z najbardziej efektywnych ...
CZYTAJ DALEJ