Jednym z g艂贸wnych i najbardziej efektywnych narz臋dzi internetowej komunikacji marketingowej przedsi臋biorstw jest reklama w wyszukiwarkach, na kt贸r膮 sk艂adaj膮 si臋 SEO i PPC. Marketing w wyszukiwarkach jest聽jednym z g艂贸wnych filar贸w inbound marketingu聽(marketingu przechodz膮cego) i powinien stanowi膰 istotny element strategii przedsi臋biorstwa chc膮cego z sukcesem realizowa膰 swoje cele biznesowe.聽Komplementarne dzia艂anie SEO i PPC jest kluczowe dla osi膮gni臋cia sukcesu w postaci zwi臋kszonej ilo艣ci lead贸w i sprzeda偶y, poniewa偶 te dwie strategie wzajemnie si臋 uzupe艂niaj膮, zwi臋kszaj膮c zasi臋g i widoczno艣膰 firmy w wyszukiwarkach. Po艂膮czenie tych dw贸ch dzia艂a艅 jednocze艣nie przynosi najlepsze efekty, co prowadzi do wi臋kszej ekspozycji marki, wi臋kszej liczby klikni臋膰 i ostatecznie wi臋kszego zainteresowania potencjalnych klient贸w.
Pytanie, jak w efektywny spos贸b po艂膮czy膰 obie kampanie? O tym w niniejszym artykule!
Nam czym polega kampania SEO?
Kampania SEO ma na celu聽wzrost widoczno艣ci odpowiednio dobranych fraz kluczowych聽zwi膮zanych z prowadzonym biznesem w organicznych (darmowych) wynikach wyszukiwania. Wszystkie dzia艂ania poprze膰 nale偶y dog艂臋bn膮 analiz膮 konkurencji oraz szczeg贸艂owym audytem strony w celu opracowania odpowiedniego planu kampanii.
Kluczowymi elementami ka偶dej kampanii s膮:
- staranne opracowanie tre艣ci, kt贸re nios膮 warto艣膰 dla u偶ytkownik贸w oraz s膮 odpowiednio zoptymalizowane pod k膮tem SEO;
- 聽zaplanowanie strategii linkbuildinowej, kt贸ra przyczyni si臋 wzrostu zaufania strony wzgl臋dem przegl膮darki;
- 聽optymalizacja strony聽pod wzgl臋dem technicznym (tutaj nale偶y zwr贸ci膰 szczeg贸ln膮 uwag臋 na szybko艣膰 艂adowania strony; wska藕niki Core Web Vitals: LCP, CLS,FID);
- sta艂e dopasowywanie witryny do algorytm贸w Google, kt贸re s膮 cz臋sto aktualizowane.
Jak dzia艂a Google Ads?
P艂atne reklamy聽wy艣wietlane s膮 nad wynikami organicznymi聽oraz umo偶liwiaj膮 optymalizacj臋 reklamy, by by艂a dopasowana do konkretnej grupy docelowej. Istnieje tak偶e mo偶liwo艣膰 wyboru formy reklamy, mo偶emy wyr贸偶ni膰 reklam臋 tekstow膮, video, lub w formie grafiki.
Specyfik膮 Google Ads jest fakt, i偶聽op艂ata pobierana jest za ka偶de klikni臋cie聽w reklam臋. Op艂ata za jedno klikni臋cie uzale偶niona jest m.in. od konkurencyjno艣ci danej frazy – im fraza bardziej popularna, tym koszt za jedno klikni臋cie b臋dzie wy偶szy. W艂a艣ciciel samodzielnie mo偶e ustali膰 sw贸j maksymalny bud偶et oraz modyfikowa膰 go w zale偶no艣ci od osi膮ganych wynik贸w.
G艂贸wne r贸偶nice mi臋dzy kampaniami SEO i PPC
Obie kampanie wi膮偶e jeden cel, jakim jest wzrost ruchu na stronie, a co za tym idzie, wzrost konwersji. Jednak mo偶emy wyodr臋bni膰 jedn膮 zasadnicz膮 r贸偶nic臋, jak膮 jest czas osi膮gni臋cia optymalnych efekt贸w. W przypadku kampanii PPC, w artykule skupmy si臋 na Google Ads, efekty w postaci wysokich pozycji na okre艣lone frazy, mo偶emy uzyska膰 ekspresowo je艣li posiadamy wystarczaj膮cy bud偶et. W przypadku pozycjonowania, na efekt trzeba poczeka膰. Pozycjonowanie to szereg d艂ugoterminowych dzia艂a艅, kt贸re jednak w perspektywie czasu mog膮 zyska膰 przewag臋 nad ruchem p艂atnym.
P艂atne kampanie przyczyni膮 si臋 wzrostu zainteresowania w kr贸tkim czasie, kiedy zapotrzebowanie na nasz produkt si臋 zwi臋ksza. W przypadku widoczno艣ci w wynikach organicznych musieliby艣my rozpocz膮膰 dzia艂ania du偶o wcze艣niej. Badania ukazuj膮 jednak, 偶e internauci wi臋kszym zaufaniem darz膮 organiczne wyniki wyszukiwania i wielu z nich ignoruje p艂atne reklamy.
Wynik wyszukiwania SEO
Wynik wyszukiwania PPC
Synergia SEO i PPC jako przepis na sukces
Aby mo偶liwie zwi臋kszy膰 ruch na stronie, szanse pozyskiwania lead贸w oraz wyeksponowa膰 swoj膮 ofert臋 warto po艂膮czy膰 obie kampanie. 艁膮czenie ich wp艂ywa tak偶e na聽zwi臋kszanie 艣wiadomo艣ci marki聽oraz pozwala uzyska膰 przewag臋 nad konkurencj膮.
Jedn膮 z metod ich po艂膮czenia s膮聽r贸wnoleg艂e dzia艂ania聽na rzecz fraz kluczowych dla danego przedsi臋biorstwa, by zwi臋kszy膰 prawdopodobie艅stwo klikni臋cia. Kolejn膮 mo偶liwo艣ci膮 jest聽prowadzenie dzia艂a艅 z zakresu Google Ads na pocz膮tkowym stadium kampanii SEO, gdy dopiero zaczynamy budowa膰 swoj膮 widoczno艣膰 w wynikach organicznych, pomaga to w utrzymaniu ci膮g艂o艣ci dzia艂a艅 marketingowych.
Bardzo pomocna jest tak偶e聽wymiana danych pomi臋dzy obiema kampaniami, co pomaga w ich odpowiedniej optymalizacji. Za pomoc膮 Google Ads, mo偶emy wyci膮gn膮膰 wnioski np.o frazach kluczowych (czy konwertuj膮 i czy warto w nie inwestowa膰 je艣li chodzi o kampani臋 pozycjonowania). Dane z Google Search Console mog膮 za艣 okaza膰 si臋 przydatne w kampanii Google Ads.
Podsumowanie
Po艂膮czenie ze sob膮 kampanii pozycjonowania i Google Ads聽podniesie efektywno艣膰 dzia艂a艅 marketingowych聽oraz pozwoli na dost臋p do istotnych danych. W czasach internetu dobra widoczno艣膰 przedsi臋biorstwa w sieci to podstawa i niezb臋dnik w drodze do osi膮gni臋cia sukcesu.