Publikowanie reklam w wyszukiwarce sprowadza się do tego, że są one wyświetlane w odpowiedzi na wpisywane przez użytkowników tzw. słowa kluczowe. Reklamy, o których mowa, wyświetlają się nad wynikami organicznymi, czyli na najwyższych pozycjach w Google. Na poniższym zdjęciu przedstawiamy umiejscowienie reklam:
Jakie wyróżniamy dopasowania słów kluczowych?
Aby reklamy mogły się wyświetlać, należy ukierunkować Google, na które słowa kluczowe wpisane przez użytkowników, chcemy, aby wyświetlana była nasza strona. Wyróżniamy trzy rodzaje dopasowań słów kluczowych (nie licząc dopasowania wykluczającego).
W dalszej części artykułu pokrótce scharakteryzujemy oraz przedstawimy zastosowanie każdego z nich.
Dopasowanie przybliżone
Jest to rodzaj dopasowania, który można rozumieć jako najszersze, ponieważ w tym przypadku, strona jest wyświetlana na dużą liczbę różnych wyszukiwań użytkowników, które niekoniecznie muszą być powiązane z oferowanymi produktami lub usługami.
Skutkiem tego może być niskiej jakości ruch na stronie. W uproszczeniu, ten typ dopasowania, można rozumieć jako bardzo luźny, który doskonale sprawdza się w kampaniach brandowych. Jego głównym atutem są stosunkowo niskie opłaty za kliknięcie w reklamę.
Oczywiście dopasowanie przybliżone można wykorzystać nie tylko w kampaniach brandowych. Ten typ dopasowania może również pomóc w poszukiwaniu nowych słów kluczowych, które mają szansę na wysokie konwertowanie. Niemniej jednak w tym wypadku musisz mieć na uwadze, że niezbędna będzie do tego lista wykluczających fraz.
Przykład działania:
Dopasowanie do wyrażenia
Typ dopasowania, w którym słowa kluczowe są zapisywane w cudzysłowie. Dzięki temu, możemy traktować frazę w tym dopasowaniu jako sugestię pewnego znaczenia, a reklamy będą wyświetlane na bardziej konkretne i szczegółowe zapytania użytkowników.
Przykład działania:
Dopasowanie ścisłe
Dopasowanie ścisłe to najwęższy typ dopasowania słów kluczowych. Za jego pomocą, reklamy wyświetlają się na dokładnie określone frazy. Oznacza to, że reklamy będą wyświetlane wyłącznie na wskazane w kampanii słowa kluczowe lub podobne, ale mające tę samą intencję. Tego typu dopasowanie wykorzystuje się przy użyciu nawiasów kwadratowych.
Przykład działania:
O czym warto pamiętać?
Chcielibyśmy jeszcze zwrócić uwagę na kilka kwestii, o których musisz pamiętać, wybierając dopasowanie słów kluczowych.
Przede wszystkim:
– Nie zapominaj o wykluczeniach.
– Nie mieszaj różnych typów dopasowań w jednej grupie reklam.
– Wykorzystując słowa kluczowe w dopasowaniu przybliżonym, konieczne jest monitorowanie kampanii oraz analizowanie czy reklama wyświetla się wyłącznie na wybrane frazy. Można również dodawać do listy wykluczających słów te, na które nie chcesz promować swojej marki.
Możesz to sprawdzić w następujący sposób. Przejdź do zakładki „Twoja firma”, następnie „kolejna grupa” i wybierz „słowa kluczowe”, a kolejno „wyszukiwane hasła”. Teraz możesz dokładnie sprawdzić, na które z fraz wpisywanych przez użytkowników, widoczna była Twoja reklama.
– Dla zaawansowanych: Na początku najlepiej stworzyć kampanię i w niej grupę reklam ze słowami kluczowymi w dopasowaniu do wyrażenia. Następnie, z czasem, wyłaniać z tej grupy najlepiej konwertujące słowa i stworzyć dla nich osobne kampanie, dodając tam te frazy, które zostały wyciągnięte, ale już nie w dopasowaniu do wyrażenia, ale w dopasowaniu ścisłym.
UWAGA: W takiej sytuacji występuje duplikacja słów kluczowych w kampaniach, które rywalizują ze sobą. W związku z tym, z pierwszej kampanii konieczne jest wykluczenie wybranych fraz.
Podsumowanie
Typy dopasowań słów kluczowych to znaczki, które potrafią wprowadzić w niezłe zakłopotanie. Nieodpowiednie dopasowanie lub brak wykluczeń mogą wyczerpać budżet na bezwartościowe kliknięcia. Dlatego, warto dokonać dokładnej analizy grupy reklam przed uruchomieniem kampanii.