Przedsiębiorstwa decydujące się na rozpoczęcie działań promocyjnych w Internecie mają zazwyczaj ten sam cel, jakim jest dotarcie do szerokiego grona odbiorców oraz zwiększenie przychodów. W efekcie nieustającego rozwoju branży marketingu internetowego oraz zmian, zachodzących w wynikach wyszukiwania, rozwinęła się zupełnie nowa strategia, nazywana SXO.
Istnieje powiedzenie, że SXO to nic innego niż “rozbudowane SEO”. Czy rzeczywiście tak jest? Nic bardziej mylnego! Choć nie można zaprzeczyć, że z tradycyjnym SEO, SXO ma wiele wspólnego, to warto pamiętać, iż działania wchodzące w jego zakres są o wiele bardziej obszerne.
W niniejszym artykule wyjaśnimy, na czym polega SXO oraz odpowiemy na pytanie, czy warto z niego korzystać podczas kampanii e-marketingowej.
Czym jest SXO?
SXO (Search Experience Optimization) powstało z połączenia słów SEO (Search Engine Optimization) oraz UX (User Experience), w prostym tłumaczeniu możemy nazwać ten termin optymalizacją doświadczenia użytkownika. Co oznacza ten termin w praktyce?
SXO jest kompleksowym zbiorem działań ukierunkowanych na pozyskanie uwagi, podtrzymanie jej oraz zachęcenia użytkownika do dokonania konwersji w obrębie witryny. Jest to bez wątpienia nowoczesne podejście do promocji w sieci, które skupia w sobie wiele zmiennych.
Obecnie tradycyjne pozycjonowanie strony internetowej nie jest wystarczające, ponieważ użytkownicy oczekują bardziej spersonalizowanych i interaktywnych doświadczeń online. Dlatego ważne jest przerzucenie się na strategię SXO, która skupia się na optymalizacji całego procesu wyszukiwania, aby zapewnić użytkownikom wartościowe i zgodne z ich potrzebami wyniki wyszukiwania.
Na działania z zakresu SXO składają się następujące elementy:
- SEO — pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych, której celem jest zwiększenie wyświetleń witryny w organicznych wynikach wyszukiwania,
- CRO — czyli optymalizacja ścieżki konwersji na witrynie, jej celem jest maksymalizacja uzyskanych konwersji, na przykład ilość dokonanych zakupów, w stosunku do całkowitej liczby wejść na witrynę,
- UX/UI — dostosowanie strony w formę możliwie jak najbardziej przyjazną dla użytkownika, dzięki odpowiedniemu dostosowaniu interfejsu, intuicyjnej obsłudze oraz czytelnym elementom witryny,
- Web development — poprawa technicznych aspektów witryny, między innymi zwiększenie szybkości jej ładowania, optymalizacja kodów HTML, CSS itp.,
- Content marketing — opiera się na dostarczeniu odpowiedniej ilości wyselekcjonowanych i wartościowych treści na witrynę w celu zwiększenia jej widoczności w wynikach wyszukiwania oraz ułatwienia zdobycia poszukiwanych informacji,
- Analityka — pozwala analizować zachowania użytkownika na stronie oraz dostosowywać dalsze etapy działań w celu uzyskania jak najlepszych wyników.
Audyt SXO
Podobnie jak w przypadku pozostałych kampanii marketingowych, audyt SXO stanowi podstawowy element, który na dalszych jej etapach będzie decydował o kierunku obranej strategii, udzielonych rekomendacji oraz wdrażanych działań. Można powiedzieć, że audyt SXO zawiera w sobie elementy audytu SEO, UX i CRO.
Szczegółowa analiza witryny w tym przypadku opierać się będzie na sprawdzeniu użyteczności witryny względem użytkownika, ocenie nawigacji oraz layoutu strony, sprawdzeniu jej szybkości wraz z przystosowaniem do urządzeń mobilnych i ocenie opublikowanych treści.
Zalety stosowania SXO
Zalet wynikających ze stosowania SXO jest wiele. Na pierwszym miejscu bez wątpienia należy wymienić wzrost konwersji w obrębie witryny, dzięki czemu przedsiębiorstwo może liczyć na zwiększenie ilości sprzedaży i zysków. Wzrost liczby odwiedzin na stronie pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców, dzięki czemu możliwe staje się generowanie większej ilości leadów.
Wszystkie wyżej wymienione elementy są w pewien sposób ze sobą powiązane i współgrają ze sobą. Ich spójność przekłada się na zwiększenie efektywności kampanii wchodzących w zakres marketingu internetowego.
Strona wywołująca u użytkownika pozytywne odczucia sprawi, że odwiedzający częściej będą na nią wracać. Dzięki temu istnieje szansa na pozyskanie lojalnego grona klientów, chętnie powracających na stronę oraz dokonujących konwersji. Dzięki zastosowaniu SXO, przedsiębiorstwo może liczyć na wzrost ilości sprzedaży oraz generowanie większych zysków. Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek i poprawa doświadczenia użytkownika przyczyniają się do przyciągania większej liczby potencjalnych klientów i skuteczniejszego ich konwertowania.
Wady SXO
Skoro była mowa o zaletach, nadszedł czas na wady. Bez wątpienia do największych należy czas wymagany do wdrożenia wszystkich zmian. Aby kampania przyniosła jak najlepsze rezultaty, konieczna jest nieustanna analiza wyników i jej reoptymlizacja.
Ze względu na szeroki zakres działań, jakie obejmuje w sobie kampania SXO, koszt ich realizacji jest relatywnie wysoki w porównaniu do pozostałych form promocji.
SXO czy SEO, co wybrać?
W pierwszej kolejności musimy obalić mit, iż “SXO to nowe SEO”. W przypadku SEO kluczową rolę odgrywają pozycję i frazy kluczowe. Działania z zakresu SXO są o wiele bardziej złożone i skupiają się na wielu zagadnieniach.
Pomimo tego, że SXO zawiera w sobie elementy optymalizacji i pozycjonowania, horyzont działań z tego zakresu jest o wiele szerszy. Co zatem wybrać?
Wszystko zależy od celu, jaki chcemy osiągnąć. Jeśli naszym głównym zamiarem jest zwiększenie widoczności witryny, zdecydowanie lepszym wyborem będzie kampania SEO. Natomiast, jeśli chcemy zadbać o poprawę witryny pod pozostałymi aspektami (UX, content itp.) i jesteśmy świadomi czasu, który zajmie prowadzenie wyżej wymienionych działań, powinniśmy zdecydować się na SXO.
Skąd pomysł SXO?
Wynika on z ewolucji i rosnącej roli użytkownika w świecie internetu. Wraz z rozwojem wyszukiwarek i zmieniającymi się oczekiwaniami użytkowników, pojawiła się potrzeba skoncentrowania się na jakości i wartości dla użytkownika. SXO łączy elementy SEO, które skupiały się głównie na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, z elementami UX, które kładą nacisk na dostarczanie wartościowej treści i intuicyjnego doświadczenia użytkownika. SXO daje możliwość zoptymalizowania witryny nie tylko dla wyszukiwarek, ale również dla ludzi, dostarczając im lepsze i bardziej zadowalające wyniki wyszukiwania.
W ostatnich latach można zaobserwować wzrost liczby stron internetowych, które charakteryzują się obfitością treści o niskiej wartości oraz brakiem adekwatnych odpowiedzi na pytania odwiedzających. Jest to zjawisko, które stało się powszechne i nieodłącznie związane z dynamicznym rozwojem internetu. Strony tego rodzaju nie spełniają oczekiwań użytkowników, którzy oczekują wartościowej i konkretnej informacji.
Podsumowanie
SXO bez wątpienia należy do innowacyjnych podejść w świecie marketingu internetowego. Skupia w sobie prace nad treścią, widocznością oraz wyglądem witryny. Zastosowanie wszystkich wyżej wymienionych elementów w jednej kampanii niesie ze sobą wiele zalet. Dzięki lepiej dostosowanym treściom i bardziej intuicyjnemu designowi, użytkownicy spędzają więcej czasu na stronie i są bardziej skłonni do podjęcia pożądanych działań, takich jak zakupy czy rejestracje. Warto zatem zainwestować w SXO, aby osiągnąć lepsze wyniki i przekształcić odwiedzających w zadowolonych klientów.
Kompleksowe podejście do promocji przedsiębiorstwa w sieci zaowocuje wysokimi efektami.
Zgłoś się do nas po darmowy audyt SXO tutaj!