Filip Świercz

Autor

zmiana pozycji fraz w google

Zapewne wiele razy podczas sprawdzania pozycji swojej strony internetowej zauważyłeś różnicę w pozycji wyświetlania poszczególnych fraz kluczowych, na których Ci zależy.

Dziś byliśmy na pozycji piątej, jutro wpisując dokładnie to samo, zauważamy, że spadliśmy na miejsce dziesiąte, czasem dwudzieste, a wręcz w ogóle nie możemy się znaleźć w wynikach, mimo przeszukania kilku stron.

Dlaczego tak się dzieje? Jakie czynniki mają wpływ na naszą widoczność i co możemy zrobić, aby ustabilizować naszą witrynę na jak najwyższych pozycjach? Tych i wielu innych informacji dowiesz się w niniejszym artykule.

Jak prawidłowo sprawdzać pozycje naszych fraz w wyszukiwarce?

Zanim przejdziemy do bardziej technicznych aspektów odpowiedzialnych za pozycję naszych słów kluczowych sprawdźmy czy prawidłowo ich szukamy.

Dokładna fraza kluczowa

Najczęstszym błędem jest nieprawidłowe wpisanie frazy w okno wyszukiwarki. Jeśli prowadzisz kwiaciarnię, współpracujesz z agencją i jedną z pozycjonowanych fraz jest “bukiet róż czerwonych Kraków” to ważne, aby właśnie dokładnie takie słowa wpisać. Jeśli wpiszemy “bukiet róż”, “bukiet róż Kraków” albo “bukiet róż czerwonych”, wyniki wyszukiwania mogą być znacznie inne.

Kluczem do odpowiedniego pozycjonowania strony jest gruntowna analiza słów kluczowych poparta szczegółowym badaniem rynku.

Pliki Cookies

Kolejnym bardzo ważnym aspektem jest sprawdzanie pozycji bez uwzględnienia zapisanych plików cookies, które wpływają na nasze wyniki wyświetlania.

Będąc w internecie, nie jesteśmy anonimowi, przeglądarka tworzy na podstawie naszych wyszukiwań profil osoby i stara się dopasować wyniki na jego podstawie. Jeśli raz odwiedzimy stronę i szybko z niej wyjdziemy, algorytmy odnotowują, że ta strona nie przyniosła nam pożądanych informacji i istnieje duża szansa, że następnym razem pojawi się znacznie niżej w SERPach (ang. Search Engine Result Page) lub wypadnie z nich całkowicie.

Związane jest ciągłym rozwojem algorytmów, których zadaniem jest zmniejszenie liczby kliknięć użytkownika do uzyskania pożądanych informacji. Dodatkowo, na niemalże każdej teraz stronie, zanim dostaniemy dostęp do treści, musimy potwierdzić, że zgadzamy się z Polityką Cookies. Zapamiętują one naszą sesję na stronie i na podstawie interakcji z witryną określają trafność dopasowania do frazy kluczowej.

Co więc zrobić, by wyniki wyświetliły się poprawnie?

 

Czyszczenie plików Cookies

Są dwie metody, jedną z nich, trudniejszą i niepolecaną przez nas to usunięcie plików Cookies z wyszukiwarki. Dzięki temu będziemy mieli faktyczne wyniki bez wpływu algorytmów określających nasze poprzednie działania, ale za każdym razem jak wejdziemy na jakąś stronę, zostaniemy poproszeni o ponowną akceptację ich polityki. Więc za każdym razem konieczne byłoby czyszczenie danych.

Tryb incognito

Drugą metodą jest sprawdzenie pozycji w trybie incognito. Aby w niego wejść, wystarczy na naszej klawiaturze, mając włączoną przeglądarkę kliknąć kombinację klawiszy CTRL+SHIFT+N (Google Chrome), CTRL+SHIFT+P (Mozilla Firefox) itd. Dzięki temu mamy “czystą” wersję wyszukiwarki, na którą nie wpływają żadne poprzednie zebrane dane i nasze pozycje będą pokazywane ze stanem faktycznym.

Dlaczego Google zmienia pozycje naszych fraz?

Użyliśmy trybu incognito, sprawdziliśmy pozycje, jednak różnią się one względem dnia poprzedniego, a przecież wszystko zrobiliśmy dobrze. Dlaczego tak się dzieje?

Odpowiedzią są roboty indeksujące, które nieustannie analizują strony, które znajdują się w indeksie. Jeśli nasza strona jest w pełni zoptymalizowana, mamy dużo wartościowej treści i dobry profil backlinków możemy być spokojni o wahania naszych pozycji, oczywiście nadal będą one występowały, jednak w niedużym stopniu.

Może okazać się, że nasza konkurencja również prowadzi pozycjonowanie swojej strony na te same frazy co my, ale zostanie lepiej oceniona przez Google, np. przez bardziej wartościowe odnośniki dochodzące z sieci. W tej sytuacji możemy zostać zepchnięci na dalszą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Różne wyszukiwarki

Kolejnym aspektem jest używanie konkretnej wyszukiwarki. Nasze pozycje mogą się różnić w sytuacji, gdy sprawdzamy pozycje w Google Chrome, Mozilla Firefox lub każdej innej. Związane jest to z prędkością przesyłania danych z serwerów Google tzw. Data Center.

Są to bazy danych, na których znajdują się indeksy wszystkich stron, które zostały sprawdzone przez Google. Niestety nie są one zsynchronizowane, przez co czas przesyłu danych może się różnić, a to wpływa na nasze pozycje.

Aktualizacja danych odbywa się z różną częstotliwością i w różnym czasie, dlatego nasze pozycje mogą się zmieniać w zależności od tego, z jaką prędkością zostaną załadowane wyniki naszej strony.

Co zrobić, aby zminimalizować wahania pozycji?

Niestety nie możemy całkowicie uniknąć wahań naszych pozycji, ale możemy zminimalizować ich częstotliwość i rozmiar. Na ratunek w tej sytuacji przychodzi pozycjonowanie, które zajmuje się optymalizacją strony oraz budowaniem wartościowego profilu linków.

Poprzez dostosowanie witryny do wymogów algorytmów, dodawanie wartościowej, zoptymalizowanej treści oraz regularnym zdobywaniu wartościowych linków prowadzących do strony pokazujemy algorytmom, że nasza strona jest zaufana i dostosowana do wyszukiwania użytkownika. Warto w takiej sytuacji zaufać profesjonalistom, którzy mają doświadczenie w prowadzeniu kampanii.

Podsumowanie

Wiemy już, że wahania pozycji w wyszukiwarce są zupełnie normalne i nie musimy się obawiać jeśli dziś obserwujemy wyniki nieco niżej (lub wyżej!). Sprawdzanie naszej strony przez roboty indeksujące może odbywać się zaledwie raz w tygodniu, dlatego mogą występować nawet kilkudniowe opóźnienia w rzeczywistych pozycjach fraz kluczowych.

Musimy pamiętać, że jest to zupełnie normalne i nasze wyniki powinny wrócić na swoje pozycje w najbliższym czasie jeśli tylko przestrzegamy zasad Google.