LinkedIn to popularny, międzynarodowy serwis społecznościowy wykorzystywany przede wszystkim do celów zawodowo-biznesowych. Portal daje możliwość rozwoju zawodowego, jak i osobistego oraz pozwala na znalezienia pracy. Użytkowników korzystających z tego serwisu jest z dnia na dzień coraz więcej. W Polsce konto na platformie ma blisko 3,5 mln osób.
LinkedIn ze względu na swój potencjał biznesowy posiada ogrom rozwiązań, które umożliwiają płatne dotarcie do konkretnych grup. Reklamy na tej platformie są czymś, w co warto zainwestować.
Algorytm reklamowy na LinkedInie
Podobnie jak Facebook, LinkedIn opiera swoją funkcjonalność na algorytmach. Platforma ta jest przykładem typowego systemu reklamowego second-price auction. W owym modelu chodzi o to, aby przebić innych reklamodawców, płacąc minimalnie więcej. Działa to niezależnie od tego jak wysoko ustalony jest pułap w systemie.
W trakcie działania na rzecz kampanii reklamowej system na podstawie wprowadzonych danych podpowie nam jaką stawkę warto wpisać, aby osiągnąć obrany cel.
Istnieją bowiem trzy sposoby „bidowania”:
– za kliknięcie,
– za tysiąc wyświetleń reklamy
– za wyświetlenie.
Istnieje również, oddzielnie funkcjonujący koszt poprawnie wysłanej wiadomości. Używany jest przy wiadomościach sponsorowanych, które kierowane są bezpośrednio do skrzynek odbiorczych InMail.
System reklamowy — kliknięcia i wyświetlenia
Czymś, o czym warto pamiętać jest to, w jaki sposób system reklamowy działający na platformie oblicza wyświetlenia i kliknięcia. Pojawienie się całej reklamy na ekranie przez więcej niż 0,3 s mówi o prawidłowym wyświetleniu.
Odsłona wideo to z kolei przynajmniej 2 s materiału widocznego w minimum 50%. Liczone są także kliknięcia w linki w kreacji reklamowej, ale również kliknięcia w logo, czy w nazwę profilu.
Kampanie reklamowe
LinkedIn ocenia atrakcyjność kampanii dla ustalonej grupy docelowej za pomocą relevance score. W swojej ocenie kieruje się współczynnikiem kliknięć, komentarzami, poleceniami oraz udostępnieniami.
Rodzaje, cele i formaty reklam
LinkedIn posiada bardzo rozwiniętą listę formatów reklamowych, które są dostępne przy różnych celach kampanii reklamowych.
Reklama tekstowa
Taki rodzaj reklamy jest dostępny tylko i wyłącznie przy celu „Website visits”. Użytkownicy kierowani są na profil firmowy na LinkedInie lub na zewnątrz serwisu, np. na konkretną stronę internetową.
Co więcej, warto nadmienić, iż reklama tekstowa jest widoczna wyłącznie na komputerach. Wyświetla się zalogowanym użytkownikom nad newsfeedem lub w kolumnach na różnych stronach portalu, np. na stronie głównej profilu, przy prawym boku strony.
Reklama ta nie jest jednak najtrafniejsza. W porównaniu do innych jest mało zauważalna i będzie osiągała słabsze wyniki klikalności.
Reklamy służące do promocji treści i przekierowywania ruchu
Dzięki takim reklamom można między innymi promować content, który pojawia się w newsfeedzie. Takie treści są zdecydowanie lepiej widoczne od reklamy tekstowej.
Różnią się od niej wielkością formatu reklamowego, ale także emisją w bardziej angażującym miejscu na platformie, czyli w newsfeedzie. Taka reklama dotrze do użytkowników na każdym urządzeniu. Jeżeli celem kampanii jest zwiększenie świadomości marki lub produktu, albo nawiązanie komunikacji z klientami, dobrym rozwiązaniem będzie “single image ad”, czyli tekst połączony z grafiką.
Video ad, czyli wideo sponsorowane to rodzaj reklamy, który warto użyć w momencie, gdy celem działań jest powiększenie zaangażowania skonkretyzowanej grupy odbiorców.
Podczas gdy celem reklamy jest prezentacja złożonej oferty, przedstawienie kilku produktów czy też usług, najlepiej skorzystać z karuzeli, czyli z “carousel image ad”. Ta stosunkowo nowa forma, zapożyczona z Facebooka, występuje w postaci przesuwanych obrazków i zmusza odbiorcę do pewnego rodzaju aktywności.
Reklamy dynamiczne
To spersonalizowane reklamy, które dopasowują się do użytkownika na podstawie danych profilowych. W ich skład wchodzą między innymi: imię, zdjęcie, czy nazwa firmy.
W ramach reklam dynamicznych istnieje możliwość wykorzystania dwóch opcji. Jedną z nich jest “follower ads”, która jest pomocna, w momencie gdy chcemy poszerzyć grupę obserwatorów profilu.
Drugą opcją jest “spotlight ads”, która pomaga w uzyskaniu ruchu na zewnętrzny landing page.
InMail
Bezpośredni kontakt z odbiorcami to coś, co można uzyskać dzięki InMail. Pozwala on na wysłanie prywatnej wiadomości wewnątrz platformy LinkedIna.
Poprzez odpowiednio przygotowany szablon można przekazać odbiorcy spersonalizowany komunikat. Co więcej, można zwrócić się do niego z imienia i nazwiska.
Podsumowanie
LinkedIn to bardzo dobra alternatywa, bądź uzupełnienie dla Facebookowych działań reklamowych. Dzieje się tak poprzez występowanie wielu rodzajów reklam oraz zwiększonym możliwościom analitycznym portalu.
Platforma doskonale sprawdzi się zarówno przy konkretnie sprecyzowanych kampaniach, jak i w przypadku reklam konsumenckich.