martyna drzewiecka pikoń

Martyna Drzewiecka-Pikoń

Autor

jaki budzet reklamowy przeznaczyc na reklame
5/5 - (7 votes)

Każdy przedsiębiorca, który posiada własny sklep online, bądź stara się pozyskać nowych klientów drogą internetową, z pewnością zdaje sobie sprawę z konieczności wdrożenia kampanii e-marketingowej w postaci reklam publikowanych w różnych kanałach.

Jednak przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań, pojawia się pytanie dotyczące kwoty, którą należy przeznaczyć na reklamę. Wiele osób nie wie, w jaki sposób prawidłowo oszacować koszty i ustalić budżet, aby inwestycja przyniosła zamierzone efekty i zwróciła się w stosunkowo krótkim czasie.

W niniejszym artykule przedstawimy Państwu najważniejsze aspekty, na które należy zwrócić uwagę decydując się na publikację reklam internetowych.

Twój cel

Jak już zostało kilkukrotnie wspomniane, przed określeniem budżetu należy dokładnie zastanowić się nad tym, co planujesz osiągnąć dzięki reklamie. Korzystne może okazać się również wyznaczenie celów zarówno krótko, jak i długoterminowych.

Kiedy określamy nasz cel reklamowy w Google Ads, powinniśmy planować strategię osiągnięcia go w sposób konkretny i precyzyjny. Warto ustalić cel liczbowy, na przykład „chcemy pozyskać 500 potencjalnych klientów miesięcznie” lub „naszym celem jest osiągnięcie sprzedaży na poziomie 300 000 zł miesięcznie w naszym sklepie internetowym”. Tego rodzaju konkretne cele pozwalają nam skoncentrować się na określonym rezultacie i dostosować nasze działania reklamowe do ich osiągnięcia. Wyznaczenie mierzalnego celu daje nam również możliwość monitorowania postępów i dokonywania odpowiednich optymalizacji kampanii w Google Ads. Im bardziej precyzyjnie zdefiniowany jest cel, tym łatwiej podejmować decyzje i dostosowywać nasze działania reklamowe, aby skutecznie go osiągnąć.

Zalecamy skorzystanie z naszego kalkulatora, który umożliwia nam precyzyjne wyrażenie celów w formie liczbowej.

Efekt progowy

Planując budżet na reklamę, należy zapoznać się ze wszystkimi kwestiami, które mają bardzo duży wpływ na kształtowanie się kosztów.

Pierwszym z zagadnień jest efekt progowy, który tłumaczy, że konieczne jest spełnienie określonego poziomu działań związanych z reklamą, bowiem dzięki temu jest ona w stanie generować wzrost sprzedaży. Oznacza to, że przedsiębiorca może zbudować świadomość potencjalnych klientów wobec produktu czy usługi, które oferuje. Należy jednak zaznaczyć, iż konieczne jest przeznaczenie odpowiedniej kwoty na wydatki marketingowe, bowiem bez przekroczenia wcześniej wspomnianego progu, kampania może być skazana na porażkę. Mówiąc prościej, zakładając zbyt mały budżet, widoczność naszej reklamy na ekranach potencjalnych klientów nie jest wystarczająca. Nie oznacza to, iż reklama nie zostanie wyświetlona, jednak będzie znajdowała się na zbyt niskiej pozycji, a co za tym idzie, nie dotrze do szerokiego grona odbiorców, a wyłącznie do pojedynczych jednostek.

Podobnie wygląda sytuacja w mediach społecznościowych. Bardzo ważne jest, aby odpowiednio oszacować budżet, ponieważ w innym przypadku realizowane działania będą całkowicie nieskuteczne. Co więcej, nie tylko nie będą generować zwrotu, ale spowodują straty.

Co powinieneś wiedzieć przed ustaleniem budżetu?

Decydując się na kampanię reklamową, prawdopodobnie rozpoczniesz działania związane z Google Ads czy Facebook Ads, ponieważ stanowią one jedną z najpopularniejszych form marketingu w Internecie. Jednak zanim zlecisz prowadzenie kampanii, warto dowiedzieć się w jaki sposób działają te systemy reklamowe.

Najważniejszą informacją dla Ciebie jest z pewnością sposób rozliczania, Google Ads obsługuje model CPC (cost per click), co oznacza, iż płacisz tylko wtedy, gdy odbiorca kliknie w link znajdujący się w reklamie.

Koszt jednego kliknięcia jest zróżnicowany w zależności od branży, w której prowadzisz biznes, jak również konkurencyjności fraz kluczowych. Im więcej stron pozycjonujących się na te same słowa kluczowe, tym większy będzie koszt jednego kliknięcia (w przypadku kampanii Google Ads). Jednak najczęściej waha się on w granicy od  kilkudziesięciu groszy, kilku zł lub nawet kilkaset zł, w zależności od konkurencyjności. Warto podkreślić, iż Google Ads i Facebook Ads dają również możliwość kontrolowania swoich wydatków za pomocą panelu administracyjnego, gdzie możesz ustawić zarówno maksymalny koszt CPC, jak również budżet dzienny.

Dzięki temu możesz kontrolować swoje wydatki oraz zyskasz pewność, że ustalony budżet nie zostanie przekroczony.

Czy warto podzielić budżet na różne kanały marketingowe?

Podzielenie budżetu na określone kanały marketingowe to doskonały pomysł. Taki zamysł pozwoli nie tylko dotrzeć do większego grona odbiorców, ale również ułatwi Ci kontrolowanie budżetu. Jednak, przed ustalaniem kwot na określone kanały, powinieneś określić ogólną sumę, którą możesz przeznaczyć na cały marketing, a dopiero później podzielić środki na poszczególne kampanie marketingowe. Możesz skorzystać z kanałów, takich jak Facebook, Instagram, SEO, artykuły sponsorowane oraz wspomniane wcześniej Google Ads.

Warto podkreślić, iż każda forma reklamy jest dobra, należy jedynie odpowiednio zoptymalizować działania i opracować strategię, która będzie efektywna. Dlatego, przed rozpoczęciem kampanii zastanów się, na czym najbardziej Ci zależy. Zwiększenie ruchu na stronie, a może zaangażowanie użytkowników? Dzięki temu, będziesz wiedział, które kanały wykorzystać, aby zrealizować zamierzony cel. W przypadku dzielenia budżetu na poszczególne kampanie musisz pamiętać, aby w każdym z nich ustalić budżet, który przekroczy wcześniej wspomniany próg opłacalności.

Co wpływa na planowanie budżetu reklamowego?

Na samym początku warto podkreślić, iż proces planowania budżetu reklamowego nie należy do najprostszych, bowiem nie ma jednoznacznej odpowiedzi, w jaki sposób tego dokonać. Wszystko uzależnione jest od celu, branży, jak również indywidualnych możliwości przedsiębiorstwa. Jednak, podczas planowania warto zwrócić uwagę na kilka aspektów.

Poniżej przedstawimy najważniejsze kwestie.

Jak zaplanować budżet na reklamę internetową?

Jeśli jesteś osobą rozpoczynającą działalność reklamową w internecie, podejście będzie wyglądało trochę inaczej. Inwestujesz na przykład 2, 3 lub 5 tysięcy złotych i analizujesz wyniki, opierając na nich swoje dalsze działania oraz decyzje dotyczące alokacji budżetu. Jednak, jeśli masz już dostęp do danych historycznych, warto z nich skorzystać. Analizujesz najlepsze dotychczasowe wyniki, starasz się zidentyfikować czynniki, które przyczyniły się do tych osiągnięć, takie jak trendy sezonowe, promocje itp. Następnie określasz sobie konkretne KPI, do których dążysz. Na przykład, jeśli najlepszy dotychczasowy wynik to 50 zł za pozyskanie leadu, a Twoim celem jest obniżenie kosztu do 25 zł za lead, możesz zdecydować się na zwiększenie budżetu dwukrotnie, jeśli sytuacja na rynku na to pozwala, lub uruchomienie nowego kanału, który zapewni większą różnorodność punktów kontaktu z klientami i ostatecznie wpłynie na obniżenie oczekiwanego kosztu za lead.

Posiadając podstawowe informacje na temat reklam internetowych, możesz teraz zastanowić się, w jaki sposób poprawnie zaplanować budżet. Bardzo ważne jest, aby dokonać tego na podstawie przygotowanej strategii oraz indywidualnych potrzeb i oczekiwań. Znając wycenę poszczególnych usług, zastanów się nad tym, jaką kwotę Twoja firma może realnie przeznaczyć. Podczas tego kroku, pamiętaj, iż pieniądze dedykowane na działania marketingowe powinny stanowić wyłącznie niewielki procent przychodów. Najkorzystniejsza dla Ciebie jest sytuacja, w której dzięki efektywności realizowanych działań, koszty będą pokrywać się same.

Planując działania marketingowe, najlepiej skorzystać z pomocy specjalisty, który poprowadzi Cię przez cały proces oraz odpowiednio zoptymalizuje kampanie. Jeśli nie wiesz, od jakiej kwoty zacząć, możesz przeznaczyć niewielki budżet, a w późniejszych etapach stosunkowo go zwiększać. Jeśli planujesz podjąć działania związane z pozycjonowaniem, możesz być pewien, że firma, której to zlecisz przygotuje dla Ciebie odpowiednią wycenę. Dzięki temu, już przed podpisaniem umowy dowiesz się, ile będzie kosztować usługa oraz co wchodzi w jej skład. W razie jakichkolwiek wątpliwości, zawsze możesz negocjować warunki umowy, bądź zrezygnować z poszczególnych elementów obsługi, a tym samym zmniejszyć koszt kampanii.

Warto również podkreślić, iż efekty pozycjonowania są długotrwałe, dlatego nawet po zakończeniu współpracy, Twoja witryna jakiś czas nadal będzie odpowiednio zoptymalizowana.

Jeśli chcesz osiągnąć jeszcze lepsze efekty, powinieneś zdecydować się również na płatne reklamy. Również w tym przypadku, specjaliści przygotują dla Ciebie wycenę w oparciu o efekty, które chcesz uzyskać. Na tej podstawie oszacujesz całościowy kosztorys i będziesz mógł podjąć decyzję czy jesteś w stanie przeznaczyć wymaganą kwotę.

Podsumowanie

Jak łatwo zauważyć, ustalanie budżetu reklamowego nie jest proste i składa się z wielu etapów, które są zróżnicowane w zależności od branży, konkurencji oraz oczekiwań klienta.

W związku z tym, nie da się określić jednoznacznie kwoty, którą należy przeznaczyć na działania marketingowe. Oczywiście możesz rozpocząć od niewielkiej sumy, a później stosunkowo zwiększać budżet, jednak pamiętaj o tym, żeby zawsze ustalić kwotę, która przekracza wymagany próg.

W innym przypadku, Twoje działania będą nieefektywne, a co za tym idzie, kampania okaże się bezskuteczna i nie pokryje przeznaczonych na nią kosztów. Pamiętaj, że najważniejszą rzeczą podczas planowania budżetu jest określenie celu oraz dokładnie określić maksymalny budżet, jaki dany biznes może przeznaczyć na pozyskanie klienta, uwzględniając różne czynniki, takie jak koszty obsługi. 

zabezpieczenie strony przed wirusami SXO

Jak zabezpieczyć stronę internetową przed wirusami i hakerami?

Internet to wspaniałe miejsce, w którym można zdobywać informację, które są nam w danym momencie potrzebne oraz rozwijać swoje własne przedsiębiorstwa i społeczności. Nie jest jednak arkadią pozbawioną zagrożeń. Jednym z nich są ataki …

CZYTAJ DALEJ
łączenie kanałów rekalmowych PPC/ReklamySXO

Skalowanie biznesu za pomocą skutecznego łączenia kanałów reklamowych

#dlaklienta

CZYTAJ DALEJ
css E-commercePPC/Reklamy

Czym jest porównywarka cen CSS? – różnice pomiędzy CSS a Google

#dlaklienta

CZYTAJ DALEJ