Prowadz膮c w艂asn膮 dzia艂alno艣膰 dobrze j膮 reklamowa膰. W ten spos贸b nie tylko przedstawiamy szerszemu gronu swoj膮 ofert臋, ale i zyskujemy klient贸w.
Jednak wszystkie dzia艂ania promocyjne nios膮 ze sob膮 koszty. W tym celu pomo偶e nam bud偶et marketingowy.
Czym on jest? To wydzielona pula pieni臋dzy w przedsi臋biorstwie, kt贸ra ma s艂u偶y膰 zwi臋kszeniu sprzeda偶y na rynku. To inwestycja maj膮ca przynie艣膰 zamierzony efekt.
Po co tworzy膰 bud偶et marketingowy?
Celem tworzenia bud偶etu marketingowego i jego wykorzystywania jest:
– zwi臋kszenie 艣wiadomo艣ci marki w艣r贸d potencjalnych klient贸w;
– zwi臋kszenie 艣wiadomo艣ci marki w艣r贸d konkurencji;
– ochrona swojej sprzeda偶y lub dzia艂a艅 na rynku;
– dynamizacja sprzeda偶y.
Ka偶dy, kto chce stworzy膰 i zrealizowa膰 strategi臋 marketingow膮 dla firmy, musi wcze艣niej zaplanowa膰 bud偶et marketingowy. Trudno si臋 dziwi膰, poniewa偶 reklamowanie produkt贸w lub us艂ug jest obecnie niewykonalne bez wystarczaj膮cych funduszy.
Trzeba pami臋ta膰 o tym, 偶e dobrze rozplanowany bud偶et marketingowy to jedno z najwa偶niejszych zada艅 stoj膮cych przed ka偶dym wsp贸艂czesnym przedsi臋biorstwem. Je艣li w艂a艣ciwie opracujemy sw贸j bud偶et na marketing, b臋dziemy mogli trafia膰 dok艂adnie do tych odbiorc贸w, na kt贸rych nam najbardziej zale偶y przy najni偶szych mo偶liwych kosztach poszczeg贸lnych kampanii.
Ale jakie elementy nale偶y wzi膮膰 pod uwag臋, planuj膮c bud偶et? Sk膮d mie膰 pewno艣膰, 偶e wyznaczona strategia jest dobra i nie b臋dzie si臋 wi膮za艂a z nadprogramowymi wydatkami potrzebnymi do osi膮gni臋cia wyznaczonego celu?
Wskaz贸wki dotycz膮ce planowania bud偶etu marketingowego
1. Okre艣l i przeanalizuj swoje cele
Ka偶da firma ma swoje w艂asne, sprecyzowane cele. Niekt贸re firmy b臋d膮 ocenia膰 skuteczno艣膰 na podstawie wzrostu sprzeda偶y, inne natomiast przyjm膮 kryterium liczby wygenerowanych potencjalnych transakcji lub stopnia zaanga偶owania.
Cele, kt贸re firmy pragn膮 osi膮gn膮膰 poprzez kampanie na portalach spo艂eczno艣ciowych, zasadniczo dzielimy na 4 g艂贸wne rodzaje:
1. wprowadzanie produkt贸w na rynek, zwi臋kszenie sprzeda偶y, generowanie potencjalnych transakcji,
2. praca nad wizerunkiem marki firmy,
3. uzyskiwanie opinii lub pyta艅 od klient贸w,
4. anga偶owanie klient贸w w ulepszanie proces贸w wewn臋trznych, produkt贸w lub ocen臋 zewn臋trznych dostawc贸w us艂ug.
2. Dobierz odpowiednie kana艂y social media
Wyb贸r odpowiedniego kana艂u social media, w zale偶no艣ci od wyznaczonego celu, jest kluczowy, by skutecznie prowadzi膰 kampanie, w zwi膮zku z czym ma r贸wnie偶 zasadnicze znaczenie przy wyznaczaniu bud偶etu na ten cel.
Wyboru portalu spo艂eczno艣ciowego dokonuje si臋 zazwyczaj na podstawie odpowiedzi na nast臋puj膮cych pyta艅:
Jaka jest grupa docelowa danej firmy lub marki?
Na jakich portalach spo艂eczno艣ciowych jest ona najsilniej obecna?
Jaka kultura panuje na poszczeg贸lnych portalach spo艂eczno艣ciowych?
Kt贸ry z nich najlepiej odpowiada Twoim celom?
3. Ustal wielko艣膰 bud偶etu reklamowego
Ustalenie sumy, jak膮 nale偶y, przeznaczy膰 na kampani臋 nie jest prostym zadaniem. Na bud偶et, jaki przeznaczymy na marketing, wp艂ywa kilka znacz膮cych czynnik贸w.
Wszystko zale偶y od tego, jak du偶e przychody i wydatki ma firma. Ka偶de przedsi臋biorstwo osi膮ga inne zyski, kt贸re przek艂adaj膮 si臋 na wydatki i odwrotnie. To, ile przeznaczymy na bud偶et marketingowy, powinno zale偶e膰 od wielko艣ci rynku, na kt贸rym chcemy si臋 reklamowa膰.
Pod uwag臋 nale偶y wzi膮膰 tak偶e:
– grup臋 odbiorc贸w naszych dzia艂a艅;
– bran偶臋, w kt贸rej dzia艂amy;
– mo偶liwo艣ci finansowe firmy.
Tworz膮c bud偶et, zazwyczaj jednak uznaje si臋, 偶e na promocj臋 produkt贸w i us艂ug nale偶y przeznaczy膰 oko艂o 10% rocznego przychodu (a m贸wi膮c precyzyjnie: mi臋dzy 5% a 15%). Otrzymamy bud偶et marketingowy, nale偶y podzieli膰 na trzy cz臋艣ci.
Pierwsza z nich jest najmniejsza i osi膮ga warto艣膰 10 proc. Dotyczy dzia艂a艅 skierowanych na rynek najszerszy, uniwersalny, kt贸ry przynosi niewielki zysk.
Druga w wysoko艣ci a偶 30 proc. powinna dotyczy膰 okre艣lonej grupy docelowej.
60 proc. bud偶etu marketingowego przedsi臋biorstwa powinni艣my przeznaczy膰 na reklam臋 skierowan膮 do nowych klient贸w. Najwa偶niejsze jest jednak to, aby podzia艂 koszt贸w dopasowa膰 do naszych mo偶liwo艣ci i efekt贸w, kt贸re do tej pory osi膮gn臋li艣my.
4. Pami臋taj o budowaniu autorytetu marki
Opr贸cz promowania samego produktu czy us艂ugi pami臋taj o budowie autorytetu swojej marki, przedstawiaj膮c j膮 jako profesjonaln膮 i licz膮c膮 si臋 z potrzebami odbiorc贸w firm臋.
Skoncentruj si臋 na tych dzia艂aniach, kt贸re nie tylko dadz膮 Ci rozg艂os, ale przede wszystkim b臋d膮 stanowi艂y dla Twojego odbiorcy realn膮 warto艣膰. Samo zdobycie rozg艂osu czy nawet ruchu na Twojej stronie internetowej mo偶e w 偶aden spos贸b nie prze艂o偶y膰 si臋 na konwersj臋, je艣li nie zdob臋dziesz zaufania swojego odbiorcy.
Podsumowanie
Nie ma jednej z艂otej regu艂y dotycz膮cej planowania bud偶etu marketingowego. Ale zawsze nale偶y pami臋ta膰, 偶e dobrze zaplanowana strategia marketingowa pozwala nam na stopniowe zwi臋kszanie wynik贸w sprzeda偶owych przy minimalizacji koszt贸w reklamy.
Dzi臋ki niej jeste艣my w stanie zaprezentowa膰 sw贸j produkt lub us艂ug臋 dok艂adnie temu gronu odbiorc贸w, na kt贸rych nam najbardziej zale偶y.