Jak skutecznie zaplanować budżet na marketing? | Agencja Invette
#dla klienta

Jak skutecznie zaplanować budżet na marketing?

Magdalena Scheib

23 czerwca 2021

Prowadząc własną działalność dobrze ją reklamować. W ten sposób nie tylko przedstawiamy szerszemu gronu swoją ofertę, ale i zyskujemy klientów.

Jednak wszystkie działania promocyjne niosą ze sobą koszty. W tym celu pomoże nam budżet marketingowy.

Czym on jest? To wydzielona pula pieniędzy w przedsiębiorstwie, która ma służyć zwiększeniu sprzedaży na rynku. To inwestycja mająca przynieść zamierzony efekt.

Po co tworzyć budżet marketingowy?

Celem tworzenia budżetu marketingowego i jego wykorzystywania jest:

– zwiększenie świadomości marki wśród potencjalnych klientów;
– zwiększenie świadomości marki wśród konkurencji;
– ochrona swojej sprzedaży lub działań na rynku;
– dynamizacja sprzedaży.

Każdy, kto chce stworzyć i zrealizować strategię marketingową dla firmy, musi wcześniej zaplanować budżet marketingowy. Trudno się dziwić, ponieważ reklamowanie produktów lub usług jest obecnie niewykonalne bez wystarczających funduszy.

Trzeba pamiętać o tym, że dobrze rozplanowany budżet marketingowy to jedno z najważniejszych zadań stojących przed każdym współczesnym przedsiębiorstwem. Jeśli właściwie opracujemy swój budżet na marketing, będziemy mogli trafiać dokładnie do tych odbiorców, na których nam najbardziej zależy przy najniższych możliwych kosztach poszczególnych kampanii.

Ale jakie elementy należy wziąć pod uwagę, planując budżet? Skąd mieć pewność, że wyznaczona strategia jest dobra i nie będzie się wiązała z nadprogramowymi wydatkami potrzebnymi do osiągnięcia wyznaczonego celu?

Czy warto prowadzić sklep na Instagramie?

Wskazówki dotyczące planowania budżetu marketingowego

1. Określ i przeanalizuj swoje cele

Każda firma ma swoje własne, sprecyzowane cele. Niektóre firmy będą oceniać skuteczność na podstawie wzrostu sprzedaży, inne natomiast przyjmą kryterium liczby wygenerowanych potencjalnych transakcji lub stopnia zaangażowania.

Cele, które firmy pragną osiągnąć poprzez kampanie na portalach społecznościowych, zasadniczo dzielimy na 4 główne rodzaje:

1. wprowadzanie produktów na rynek, zwiększenie sprzedaży, generowanie potencjalnych transakcji,
2. praca nad wizerunkiem marki firmy,
3. uzyskiwanie opinii lub pytań od klientów,
4. angażowanie klientów w ulepszanie procesów wewnętrznych, produktów lub ocenę zewnętrznych dostawców usług.

2. Dobierz odpowiednie kanały social media

Wybór odpowiedniego kanału social media, w zależności od wyznaczonego celu, jest kluczowy, by skutecznie prowadzić kampanie, w związku z czym ma również zasadnicze znaczenie przy wyznaczaniu budżetu na ten cel.

Wyboru portalu społecznościowego dokonuje się zazwyczaj na podstawie odpowiedzi na następujących pytań:

Jaka jest grupa docelowa danej firmy lub marki?
Na jakich portalach społecznościowych jest ona najsilniej obecna?
Jaka kultura panuje na poszczególnych portalach społecznościowych?
Który z nich najlepiej odpowiada Twoim celom?

Jakie narzędzia wycofuje Facebook przez zmiany w iOS?

3. Ustal wielkość budżetu reklamowego

Ustalenie sumy, jaką należy, przeznaczyć na kampanię nie jest prostym zadaniem. Na budżet, jaki przeznaczymy na marketing, wpływa kilka znaczących czynników.

Wszystko zależy od tego, jak duże przychody i wydatki ma firma. Każde przedsiębiorstwo osiąga inne zyski, które przekładają się na wydatki i odwrotnie. To, ile przeznaczymy na budżet marketingowy, powinno zależeć od wielkości rynku, na którym chcemy się reklamować.

Pod uwagę należy wziąć także:
– grupę odbiorców naszych działań;
– branżę, w której działamy;
– możliwości finansowe firmy.

Tworząc budżet, zazwyczaj jednak uznaje się, że na promocję produktów i usług należy przeznaczyć około 10% rocznego przychodu (a mówiąc precyzyjnie: między 5% a 15%). Otrzymamy budżet marketingowy, należy podzielić na trzy części.

Pierwsza z nich jest najmniejsza i osiąga wartość 10 proc. Dotyczy działań skierowanych na rynek najszerszy, uniwersalny, który przynosi niewielki zysk.

Druga w wysokości aż 30 proc. powinna dotyczyć określonej grupy docelowej.

60 proc. budżetu marketingowego przedsiębiorstwa powinniśmy przeznaczyć na reklamę skierowaną do nowych klientów. Najważniejsze jest jednak to, aby podział kosztów dopasować do naszych możliwości i efektów, które do tej pory osiągnęliśmy.

4. Pamiętaj o budowaniu autorytetu marki

Oprócz promowania samego produktu czy usługi pamiętaj o budowie autorytetu swojej marki, przedstawiając ją jako profesjonalną i liczącą się z potrzebami odbiorców firmę.

Skoncentruj się na tych działaniach, które nie tylko dadzą Ci rozgłos, ale przede wszystkim będą stanowiły dla Twojego odbiorcy realną wartość. Samo zdobycie rozgłosu czy nawet ruchu na Twojej stronie internetowej może w żaden sposób nie przełożyć się na konwersję, jeśli nie zdobędziesz zaufania swojego odbiorcy.

Czego nie można reklamować na Facebooku?

Podsumowanie

Nie ma jednej złotej reguły dotyczącej planowania budżetu marketingowego. Ale zawsze należy pamiętać, że dobrze zaplanowana strategia marketingowa pozwala nam na stopniowe zwiększanie wyników sprzedażowych przy minimalizacji kosztów reklamy.

Dzięki niej jesteśmy w stanie zaprezentować swój produkt lub usługę dokładnie temu gronu odbiorców, na których nam najbardziej zależy.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry