Jak długo trzeba czekać na efekty pozycjonowania? | Invette

OFERTA BLACK FRIDAY

#dlaklienta

Jak długo trzeba czekać na efekty pozycjonowania?

invette kraków paulina misiek

Paulina Misiek

11 maja 2022

Kampania SEO związana z pozycjonowaniem witryny w wynikach organicznych to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie ruchu na stronie oraz większą sprzedaż. Jednak jak długo trzeba czekać na widoczne efekty prowadzonych działań? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w niniejszym artykule!

Efektywność kampanii pozycjonowania

Zanim zaczniesz zastanawiać się, po jakim czasie będziesz mógł zauważyć efekty pozycjonowania, bardzo ważne jest, aby konkretnie ustalić, co jest dla Ciebie miernikiem sukcesu. Tylko na tej podstawie będziesz mógł analizować przebieg kampanii, a tym samym określić jej opłacalność.

Do najpopularniejszych celów pozycjonowania zalicza się:

  • wzrost pozycji słów kluczowych w wynikach organicznych,
  • wzrost ruchu na stronie poprzez wyszukiwanie organiczne,
  • wzrost liczby wyświetleń bądź kliknięć w wynikach wyszukiwania,
  • wzrost zapytań ofertowych,
  • zwiększenie sprzedaży.

Jak widać, możliwych celów pozycjonowania jest wiele, dlatego przed rozpoczęciem działań, dokładnie zdefiniuj swój cel. Wpłynie to nie tylko na możliwość dokładniejszej analizy wyników, ale również umożliwi dobór odpowiednich działań.

Dlaczego warto łączyć kampanie SEO i Google Ads?

Parametry wpływające na pozycjonowanie

Na pozycjonowanie, a tym samym na czas, w którym możliwe będzie zauważenie pierwszych efektów, wpływa wiele czynników, dlatego nie da się jednoznacznie określić czasu, w którym działania przyniosą efekty. Poniżej przedstawiamy najważniejsze parametry.

Obecna widoczność w wyszukiwarce

Aktualna widoczność strony w wynikach organicznych to punkt odniesienia, na podstawie którego możliwe będzie zaplanowanie działań oraz określenie szacowanego czasu, potrzebnego  na zrealizowanie wyznaczonych celów.

W przypadku, gdy witryna nie jest widoczna w Google, można powiedzieć, że efekty w postaci zaindeksowania fraz w TOP50 mogą pojawić się dość szybko, natomiast jeśli zależy Ci na utrzymaniu ich w TOP10, wymagać to będzie o wiele większej ilości czasu, sięgającej nawet kilku miesięcy.

Konkurencyjność

Konkurencyjność słów kluczowych ma duży wpływ na pozycjonowanie witryny. Im większa konkurencja wybranych fraz, tym trudniej będzie wypozycjonować stronę.

Oznacza to, że działania muszą być odpowiednio zaplanowane. Nie wystarczy pozyskać kilku linków odsyłających do witryny. Istotne mogą okazać się teksty na stronę zoptymalizowane pod kątem SEO czy artykuły sponsorowane publikowane na wartościowych serwisach.

W przypadku mniejszej konkurencyjności słów kluczowych, o wiele łatwiej będzie wypozycjonować stronę. W niektórych przypadkach, nawet kilkanaście linków jest w stanie zagwarantować witrynie dobrą widoczność w wynikach organicznych. Przykładem takich fraz są te, które wybiera się dla pozycjonowania lokalnego czy frazy long tail.

Budżet przeznaczony na kampanię

Istotny wpływ na szybkie uzyskanie efektów kampanii pozycjonowania stanowią również koszty. Od budżetu uzależnione będzie nie tylko pozycjonowanie płatne, ale i organiczne.

Zlecając pozycjonowanie agencji marketingowej i ustalając budżet, specjaliści będą mogli zaplanować działania. Im większy budżet, tym więcej możliwości.

Działania on-site i off-site witryny

Pozycjonowanie witryny polega na działaniach, które są realizowane bezpośrednio na stronie, jak i poza nią. Pierwszy rodzaj działań, czyli on-site obejmuje zmiany w obrębie witryny, aby dostosować ją do wymogów Google. To od nich należy zacząć realizację kampanii.

Decydując się na pomoc agencji, możesz być pewien, że otrzymasz dokładny audyt strony, w którym zostaną przedstawione wykryte błędy i zalecenia. Ich wprowadzenie jest niezbędne i ma kluczowe znaczenie w dalszym pozycjonowaniu strony. Wśród działań on-site podejmowane są działania, takie jak:

  • wprowadzenie odpowiednich tytułów i opisów podstron,
  • dodanie atrybutów alt przy grafikach,
  • zwiększenie treści na stronie, uwzględniających właściwe nagłówki i słowa kluczowe,
  • ustawienie odpowiednich przekierowań,
  • linkowanie wewnętrzne.

Czas potrzebny na wprowadzenie zmian na stronie uzależniony jest od ilości wykrytych błędów, jak również wielkości serwisu. Dla małej strony zawierającej kilka kategorii będzie to o wiele prostsze, niż dla rozbudowanej strony e-commerce, która posiada dziesiątki zakładek.

Działania off-site realizowane są po pełnym wprowadzeniu optymalizacji na stronę i obejmują elementy, takie jak link-building, tworzenie stron zapleczowych czy obecność w social mediach. Tego rodzaju działania nazywane są mianem długofalowych, jednak należy wiedzieć, że efekty nie będą zauważalne od razu, ponieważ linki odsyłające do witryny indeksowane są przez Google w ciągu nawet kilku miesięcy. 

Co więcej, istotna jest systematyczność prowadzonych działań.

Czym jest sitemap i dlaczego powinna znaleźć się na stronie?

Kiedy można spodziewać się pierwszych efektów?

Jak już wspominaliśmy, niemożliwe jest określenie dokładnej daty czy nawet odcinka, w którym zauważalne będą pierwsze efekty pozycjonowania. Jednak jesteśmy w stanie oszacować przedział czasu. W największej ilości przypadków, minimalny czas oczekiwania na efekty kampanii wynosi około trzech miesięcy, jeśli mowa o wzroście widoczności słów kluczowych w wyszukiwarce. 

Należy jednak pamiętać, że w sytuacji, gdy frazy nie znajdują się na oczekiwanych pozycjach, jednak generują ruch na stronie – to również stanowi wyznacznik efektywności.

Czy można przestać pozycjonować stronę?

Wiele osób zastanawia się, czy w przypadku osiągnięcia doskonałej widoczności i utrzymywaniu słów kluczowych w TOP10, można zrezygnować z pozycjonowania strony internetowej. Jak już wspominaliśmy, działania związane z SEO i pozycjonowaniem wymagają systematyczności, dlatego tylko i wyłącznie nieustanne pozyskiwanie wartościowych linków odnoszących do witryny jest w stanie zagwarantować utrzymanie widoczności. Zaprzestanie działań może wiązać się z drastycznym spadkiem pozycji witryny w wynikach organicznych.

W przypadku chęci rezygnacji z pozycjonowania, należy mieć na uwadze, że konkurencja, która realizuje podobne działania, zyskuje wtedy szansę na osiągnięcie lepszych wyników, a tym samym znalezienie się ponad Twoją witryną w wyszukiwarce.

Co ważne, odbudowanie swojej pozycji w wyszukiwarce będzie wymagało ponownie, dużej ilości czasu!

Czym jest anchor text i jakie ma znaczenie dla SEO?

Podsumowanie

Pozycjonowanie stron internetowych to długotrwały i wymagający proces, którego efekty mogą przełożyć się na wzrost sprzedaży. Jednakże czas, który jest potrzebny na zauważenie pierwszych efektów, jest uzależniony od kilku czynników, stąd niemożliwe jest jednoznaczne jego określenie. Realizuj swoje działania systematycznie, a z pewnością zauważysz oczekiwane efekty!

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry