Paulina Misiek

Autor

fragmenty rozszerzone jak je dodac na stron臋
5/5 - (6 votes)

Je艣li posiadasz swoj膮 stron臋 internetow膮 doskonale wiesz, jak wa偶ne jest uzyskanie wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania, bowiem dzi臋ki temu mo偶liwe jest uzyskanie wi臋kszego ruchu na stronie, a tym samym zwi臋kszenie sprzeda偶y. Jednak, jest to do艣膰 trudne do osi膮gni臋cia ze wzgl臋du na bardzo du偶膮 liczb臋 konkurent贸w, kt贸rzy r贸wnie偶 walcz膮 o swoj膮 pozycj臋. Dlatego, Google nieustannie wprowadza szereg udoskonale艅, kt贸re okazuj膮 si臋 pomocne podczas dzia艂a艅 promuj膮cych mark臋.

W 2009 roku Google umo偶liwi艂o dokonanie zmian, kt贸re mia艂y na celu wyr贸偶nienie witryny w wynikach wyszukiwania za spraw膮 rich snippets, czyli tak zwanych fragment贸w rozszerzonych. Z ich pomoc膮, mo偶liwe jest nie tylko wyr贸偶nienie witryny, ale r贸wnie偶 przekazanie dodatkowych informacji odno艣nie zawarto艣ci strony.

Jakie korzy艣ci zyskujemy dzi臋ki rich snippets? Jak je wdro偶y膰 na swojej stronie internetowej? Na co uwa偶a膰? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w niniejszym artykule.

Czym s膮 fragmenty rozszerzone?

Zanim skupimy si臋 na zastosowaniu fragment贸w rozszerzonych, warto dok艂adnie scharakteryzowa膰 czym w zasadzie s膮. Zatem, fragmenty rozszerzone (z ang. rich snippets) to dodatkowe informacje, kt贸re s膮 wy艣wietlane obok standardowego opisu witryny, wp艂ywaj膮ce na jej atrakcyjno艣膰. Aby by艂y widoczne, musimy zaznaczy膰 okre艣lon膮 podstron臋 wykorzystuj膮c do tego dane strukturalne, czyli specjalne znaczniki. Dzi臋ki temu, wyszukiwarka zrozumie, co znajduje si臋 na danej stronie. Jest to niezwykle wa偶ne, bowiem daje nam pewno艣膰, i偶 Google zinterpretuje poprawnie tre艣ci.

Nale偶y jednak podkre艣li膰, i偶 mo偶e pojawi膰 si臋 problem wynikaj膮cy z nadmiernej ilo艣ci informacji, kt贸re musi obs艂ugiwa膰 wyszukiwarka. Z tego wzgl臋du, nieraz otrzymujemy odpowiedzi, kt贸re s膮 ca艂kowicie nietrafione na nasze zapytanie. Dlatego, fragmenty rozszerzone pozwalaj膮 przeanalizowa膰 o wiele wi臋cej tre艣ci, a tym samym dopasowa膰 je do wyszukiwa艅 internaut贸w.

Rodzaje fragment贸w rozszerzonych i ich zastosowanie

Fragmenty rozszerzone mog膮 przybiera膰 r贸偶ne formy, w zale偶no艣ci od tego, gdzie zostan膮 umieszczone. W sklepach internetowych najcz臋艣ciej pojawiaj膮 si臋 jako oceny produkt贸w, ich ceny, liczba i jako艣膰 opinii, jak r贸wnie偶 stan magazynowy. W popularnych serwisach kulinarnych mianem rich snippets nazywamy wszelkie zdj臋cia potraw, ilo艣膰 czasu konieczn膮 na przygotowanie, liczb臋 opinii oraz og贸ln膮 ocen臋 internaut贸w. W przypadku bilet贸w na koncert, fragment rozszerzony stanowi nazwa, data oraz miejsce eventu.

Natomiast, w og贸lnych blogach rozszerzeniem mo偶e by膰 ocena wpisu, ilo艣膰 g艂osuj膮cych, jak r贸wnie偶 data publikacji artyku艂u.

Jak 艂atwo zauwa偶y膰, rozszerzenia przybieraj膮 wiele form. Chcieliby艣my jednak przedstawi膰 najciekawsze i podkre艣li膰, dlaczego warto stosowa膰 je na swojej stronie.

Breadcrumbs

Jest to jeden z najpopularniejszych fragment贸w rozszerzonych, kt贸ry powinien znajdowa膰 si臋 na ka偶dej stronie internetowej, bowiem posiada liczne funkcje pomocnicze. Nie tylko pomaga w nawigacji u偶ytkownika po stronie, ale r贸wnie偶 wyja艣nia struktur臋 witryny botowi. Ten rodzaj rozszerzenia okre艣la czy dana strona jest np. sklepem internetowym, czy artyku艂em blogowym.

Rating stars

Rating stars, jak sama nazwa wskazuje, stanowi膮 popularne gwiazdki, kt贸re pokazuj膮 si臋 podczas wyszukiwania okre艣lonych produkt贸w, b膮d藕 czytania r贸偶nego rodzaju artyku艂贸w i przepis贸w kulinarnych. Ten rodzaj rozszerzenia jest niezwykle wa偶ny, poniewa偶 wp艂ywa na CTR. Maj膮c do wyboru produkt, kt贸ry uzyska艂 艣redni膮 ocen臋 5/5 oraz 2/5 , z pewno艣ci膮 wybierzemy ten pierwszy.

Dane strukturalne

Dane strukturalne stosuje si臋 do artyku艂贸w, poniewa偶 pomagaj膮 w najlepszym dopasowaniu informacji do wynik贸w wyszukiwa艅. Dzi臋ki nim, robot doskonale zrozumie tre艣ci, kt贸re znajduj膮 si臋 na stronie, a tym samym dobierze odpowiedni nag艂贸wek, autora, dat臋 publikacji czy obrazek, kt贸ry powinien znale藕膰 si臋 obok tekstu w wynikach wyszukiwania.

Karuzela w wynikach wyszukiwania Google

Karuzela jest bardzo cz臋sto stosowanym fragmentem rozszerzeniowym. Umo偶liwia wy艣wietlenie wielu wynik贸w na pierwszym miejscu jednej witryny. Dzi臋ki temu, mo偶emy zamie艣ci膰 tam r贸偶nego rodzaju wiadomo艣ci, materia艂y wideo czy przepisy kulinarne.

Stosuj膮膰 karuzel臋 w wynikach wyszukiwania, umo偶liwiamy u偶ytkownikowi znalezienie najciekawszych dla niego informacji, bez konieczno艣ci przemieszczania si臋 po serwisie.

Przepisy kulinarne

Jak ju偶 wspominali艣my, fragmenty rozszerzone stosuje si臋 r贸wnie偶 przy przepisach kulinarnych. Dzi臋ki nim, mo偶emy przekaza膰 informacje na temat sk艂adnik贸w, czasu przygotowania, warto艣ciach od偶ywczych czy ocenie dania przez u偶ytkownik贸w, jak r贸wnie偶 zamie艣ci膰 zdj臋cia i opinie innych os贸b. Wszystko to sprawia, i偶 przepis staje si臋 o wiele bardziej wiarygodny i atrakcyjny.

Najcz臋艣ciej zadawane pytania – FAQ

W zak艂adce najcz臋艣ciej zadawane pytania r贸wnie偶 mo偶emy wdro偶y膰 rich snippets. Jednak nale偶y zaznaczy膰, i偶 strony z pytaniami mo偶emy podzieli膰 na dwa rodzaje QAPage oraz FAQPage, co jest niezwykle wa偶ne podczas ustawiania rozszerze艅.

Dane QAPage nale偶y u偶y膰 przy stronach, kt贸re zawieraj膮 wy艂膮cznie jedno pytanie i kilka odpowiedni przecz膮cych. Je艣li chodzi o FAQPage, to najcz臋艣ciej spotykamy je na stronach ofertowych oraz wpisach blogowych. Skorzystanie z tego znacznika zach臋ca u偶ytkownika do odwiedzenia witryny ju偶 na etapie wyszukiwania organicznego.

Dane uporz膮dkowane

Dane uporz膮dkowane dedykowane s膮 przedsi臋biorstwom, poniewa偶 umo偶liwiaj膮 wykonanie czytelnego grafu informacyjnego na temat danej firmy, dzi臋ki czemu u偶ytkownicy w prosty spos贸b znajd膮 interesuj膮ce ich informacje. Fragmenty rozszerzone pozwalaj膮 na wprowadzenie parametr贸w, takich jak nazwa, link do menu g艂贸wnego strony czy lokalizacj臋.

Rich snippets dla e-commerce

Dla witryn sprzeda偶owych fragmenty rozszerzone powinny by膰 priorytetem, szczeg贸lnie je艣li g艂贸wne 藕r贸d艂o ruchu jest generowane przez wyszukiwanie organiczne. Wspominali艣my o popularnych gwiazdkach, kt贸re w tym przypadku mog膮 okaza膰 si臋 bardzo korzystne, aczkolwiek warto r贸wnie偶 skupi膰 si臋 na dodaniu danych strukturalnych, kt贸re dotycz膮 specyfiki danego produktu.

Odpowiednio zoptymalizowane dane sprawi膮, i偶 produkty b臋d膮 si臋 wy艣wietla膰 zar贸wno w standardowych wynikach, jak i graficznych.

Rozszerzenia dla wydarze艅

Fragmenty rozszerzone mo偶emy r贸wnie偶 zastosowa膰 do publikacji przysz艂ych wydarze艅, mi臋dzy innymi nadchodz膮cych koncert贸w. Dzi臋ki nim, mo偶emy zawrze膰 informacje dotycz膮ce nazwy wydarzenia, daty pocz膮tkowej i ko艅cowej, miejsca, jak r贸wnie偶 ilo艣ci i ceny bilet贸w.

Dlaczego warto wprowadzi膰 rich snippets?

Fragmenty rozszerzone wp艂ywaj膮 nie tylko na atrakcyjno艣膰 wynik贸w wyszukiwa艅, ale r贸wnie偶 s膮 cenne podczas dzia艂a艅 zwi膮zanych z pozycjonowaniem strony. Dzi臋ki dok艂adnym informacjom, roboty Googla s膮 w stanie lepiej pozna膰 tre艣膰 znajduj膮c膮 si臋 na stronie, a tym samym zwi臋kszy膰 prawdopodobie艅stwo wy艣wietlenia jej w wynikach wyszukiwania.

Rozszerzone opisy stanowi膮 r贸wnie偶 u艂atwienie dla u偶ytkownik贸w, kt贸rzy od razu mog膮 zapozna膰 si臋 z tematyk膮 strony, a tym samym okre艣li膰 czy b臋dzie ona dla nich warto艣ciowa. Dzi臋ki temu, mo偶liwe jest zmniejszenie wsp贸艂czynnika odrzuce艅, a tym samym zwi臋kszenie pozycji w wynikach wyszukiwania.

Jak wdro偶y膰 fragmenty rozszerzone na stronie?

W celu zastosowania rozszerzonego opisu na swojej stronie internetowej, nale偶y wprowadzi膰 odpowiednie dane strukturalne w kodzie witryny, kt贸re trzeba zamie艣ci膰 w poszczeg贸lnych szablonach. Mo偶na r贸wnie偶 skorzysta膰 z pomocy Google Search Console oraz narz臋dzia 鈥淢arker danych鈥.

Ingerencja w kod strony polega na zastosowaniu odpowiednich znacznik贸w, za pomoc膮 kt贸rych mo偶emy oznaczy膰 r贸偶ne elementy odpowiedzialne za prezentacj臋 tre艣ci na stronie. Dzi臋ki nim, wyszukiwarka mo偶e dokona膰 dok艂adnej analizy, p艂ynniej porusza膰 si臋 po stronie, jak r贸wnie偶 wy艣wietla膰 odpowiednie tre艣ci. Nale偶y jednak podkre艣li膰, i偶 samo wdro偶enie znacznik贸w nie wp艂ywa bezpo艣rednio na pozycj臋 strony w wynikach organicznych.

Warto r贸wnie偶 doda膰, i偶 zastosowanie fragment贸w rozszerzonych nie gwarantuje, i偶 zostan膮 one u偶yte. Prawid艂owe wprowadzenie znacznik贸w zwi臋ksza prawdopodobie艅stwo wy艣wietlenia ich w wynikach wyszukiwania, jednak to algorytm Google okre艣la, kiedy zostan膮 wy艣wietlone dodatkowe informacje.

Jak wprowadzi膰 znaczniki? Instrukcja.

W przypadku dokonywania zmian w karcie produktu, modyfikacja jest do艣膰 prosta i zamyka si臋 w jednym pliku. W przypadku OpenCart-a, zmian nale偶y dokona膰 w product.tpl, kt贸ry znajdziemy w katalogu serwisu. Je艣li stosujemy szablon inny ni偶 domy艣lny, to warto por贸wna膰 kod HTML z tym, kt贸ry wy艣wietla si臋 w 藕r贸dle przegl膮darki.

Dzi臋ki temu, z 艂atwo艣ci膮 zlokalizujemy poszczeg贸lne fragmenty kodu, kt贸re s膮 odpowiedzialne za wy艣wietlanie okre艣lonych informacji. Istotne jest tutaj wyszukanie lub dodanie tagu HTML, w kt贸rym zawarte b臋d膮 informacje dotycz膮ce danego produktu. Je艣li na stronie znajduje si臋 domy艣lny szablon OpenCart to b臋dzie to div o nazwie row. Zatem, musimy doda膰 do niego atrybut itemscope oraz itemtype, gdzie zawarte zostan膮 wszelkie informacje na temat obiektu – Product. B臋dziemy stosowa膰 trzech typ贸w obiekt贸w, pozosta艂e to Offer oraz AggregateRating.

Kolejny etap obejmuje wprowadzenie mikrodanych jako oznacze艅 do pozosta艂ych informacji, kt贸re dotycz膮 produktu, mi臋dzy innymi jego ceny oraz dost臋pno艣ci. W tym celu r贸wnie偶 skorzystamy z obiektu Offer. W tym miejscu ponownie nale偶y wprowadzi膰 atrybuty itemscope, itemtype oraz itemprop. Dzi臋ki temu sprawimy, i偶 wprowadzane przez nas dane stan膮 si臋 w艂asno艣ci膮 typu Product. Nale偶y jednak pami臋ta膰, i偶 bardzo wa偶ne jest wybranie w艂a艣ciwego tagu HTML.

Je艣li chodzi o jednostk臋 ceny, to podajemy j膮 wed艂ug norm. Zatem, dla z艂ot贸wek b臋dzie to PLN, natomiast w sklepach og贸lnokrajowych najcz臋艣ciej spotkamy si臋 z dolarem, czyli USD.

Je艣li chodzi o ocen臋 produktu, czyli dodanie tak zwanych gwiazdek, to implementacja nie r贸偶ni si臋 znacz膮co od przyk艂adowego fragmentu kodu. Jedyne o czym nale偶y pami臋ta膰 to, aby obiekt AggregateRating zawiera艂 si臋 r贸wnie偶 w Product. Niestety, OpenCart nie u艂atwia nam zadania, dlatego nale偶y doda膰 wszelkie informacje w postaci meta tagu, odpowiednio oznaczaj膮c skal臋 punktacji. Trzeba poda膰 r贸wnie偶 ilo艣膰 recenzji b膮d藕 ocen.

Na tym etapie ko艅czymy dokonywanie zmian w kodzie. Je偶eli napotkali艣my jaki艣 problem lub potrzebujemy dok艂adnie sprawdzi膰 czy nasze zmiany zosta艂y wprowadzone poprawnie, to mo偶emy skorzysta膰 z przyk艂ad贸w, kt贸re znajduj膮 si臋 na stronie schema.org.

Fragmenty rozszerzone bez konieczno艣ci wprowadzania zmian w kodzie strony

Z pewno艣ci膮 wiele os贸b zastanawia si臋 czy mo偶liwe jest wprowadzenie fragment贸w rozszerzonych bez ingerencji w kod strony. Oczywi艣cie, istnieje taka mo偶liwo艣膰, a spos贸b wprowadzania zmian mo偶e by膰 o wiele prostszy dla os贸b, kt贸re nie posiadaj膮 wiedzy na temat kodowania.

https://invette.pl/blog/wykorzystanie-memow-w-kampanii-content-marketingowej/

Zatem, nale偶y rozpocz膮膰 od podania adresu URL domeny oraz podstrony, na kt贸rej chcemy wprowadzi膰 dodatkowe dane. Po za艂adowaniu strony, b臋dziemy mogli wybra膰 poszczeg贸lne elementy. Nast臋pnie, wprowadzamy schemat w adresach url, kt贸ry sprawi, 偶e w zestawie stron pojawi膮 si臋 wszystkie podstrony, kt贸rych adres rozpoczyna si臋 od wskazanego fragmentu.

Na podstawie przygotowanego zestawu otrzymujemy przyk艂ady stron, kt贸re si臋 w nim zawieraj膮 wraz z poszczeg贸lnymi elementami. W tym miejscu musimy sprawdzi膰 ich poprawno艣膰 oraz w razie konieczno艣ci dokona膰 poprawek. Je偶eli wszystko jest w porz膮dku, mo偶emy zatwierdzi膰 zmiany.

O czym warto pami臋ta膰?

Stosuj膮c fragmenty rozszerzone warto pami臋ta膰 o kilku kwestiach. Przede wszystkim, dane musz膮 by膰 stosowane prawid艂owo. Oznacza to, i偶 przed zatwierdzeniem zmian, konieczne jest sprawdzenie czy zosta艂y one wprowadzone poprawnie. Nieprawid艂owe korzystanie z rich snippets mo偶e skutkowa膰 tym, i偶 nie zostan膮 one wy艣wietlone w wynikach wyszukiwania.

Jednak to nie wszystko, Google zapowiedzia艂o r贸wnie偶, i偶 mo偶e na艂o偶y膰 kar臋 za wprowadzenie nieodpowiedniej struktury lub zbyt du偶e nasycenie. W takim wypadku, dostaniemy informacj臋 o przyczynie na艂o偶enia filtra. Dzi臋ki temu, b臋dziemy wiedzie膰 jakich zmian nale偶y dokona膰, aby strona wy艣wietla艂a si臋 w spos贸b prawid艂owy.

Kolejn膮 czynno艣ci膮, kt贸rej nie nale偶y robi膰, a wr臋cz jest zabroniona to upychanie fraz kluczowych na stronie. W takim przypadku, Google nie tylko zablokuje mo偶liwo艣膰 korzystania z fragment贸w rozszerzonych, ale r贸wnie偶 na艂o偶y kar臋 w postaci filtra r臋cznego.

Aby unikn膮膰 b艂臋d贸w mo偶emy skorzysta膰 z pomocy narz臋dzi, kt贸re sprawdz膮 czy wpisane dane zosta艂y wprowadzone poprawnie. W tym celu mo偶emy skorzysta膰 z Google Search Console, o kt贸rym ju偶 wspominali艣my, a dok艂adniej z raportu danych strukturalnych. Dzi臋ki temu, wykryjemy wszelkie b艂臋dy oraz dostrze偶emy, kt贸re znaczniki zosta艂y wprowadzone poprawnie.

Podsumowanie

Fragmenty rozszerzone to doskona艂e rozwi膮zanie dla wszystkich, kt贸rzy pragn膮 aby ich witryna zajmowa艂a wysok膮 pozycj臋 w wynikach wyszukiwania. Mo偶na je stosowa膰 zar贸wno do sklep贸w sprzeda偶owych, jak r贸wnie偶 stron firmowych oraz blog贸w i poradnik贸w.

Fragmenty rozszerzone umo偶liwiaj膮 wprowadzenie dodatkowych informacji, dzi臋ki czemu u偶ytkownik mo偶e oceni膰 jako艣膰 strony ju偶 na etapie wyszukiwania. Dlatego, warto zadba膰, aby prawid艂owo zastosowa膰 znaczniki, a tym samym poprawi膰 atrakcyjno艣膰 witryny.

Przetestuj nowy kana艂 reklamowy - Microsoft Ads!

Czy warto spr贸bowa膰?

Tak! Tym bardziej, 偶e konfiguracj臋 i miesi膮c obs艂ugi masz u nas ZA DARMO!聽