Zaangażowana społeczność online - jakie korzyści przynosi dla Twojego biznesu?
#dla klienta

Zaangażowana społeczność online – jakie korzyści przynosi dla Twojego biznesu?

Justyna Newald

6 sierpnia 2021

W obecnych czasach każdy zdaje sobie sprawę, iż aktywność na portalach społecznościowych pomaga w promowaniu biznesu lub usługi. Jednak same profile to nie wszystko.

Wysokie cyferki przy liczbie obserwujących nie zawsze są równe wysokiemu zaangażowaniu odbiorców w publikowane treści.

A właśnie zaangażowana społeczność online jest kluczem do sukcesu oraz wpływa pośrednio na uzyskanie dobrych wyników SEO. Jak?

Zacznijmy od tego, czym właściwie jest zaangażowana społeczność online.

Czym jest zaangażowana społeczność?

Zaangażowanie społeczności nie opiera się głównie na zgromadzeniu jak największej liczby obserwujących na danym profilu, lecz na zachęceniu ich do podjęcia określonej interakcji. Może to być dodanie komentarza, reakcja na post, udział w live czy webinarach oraz inny rodzaj aktywności, która pokazuje, że odbiorcom zależy na tym, co zostaje opublikowane.

Dzięki nim, na profilach można zaobserwować ciągły ruch — w komentarzach odbywają się obszerne dyskusje, które często przyciągają tłumy, a treści są często udostępniane i zbierają reakcje.

Podsumowując: zaangażowana społeczność online to grupa ludzi, którzy są autentycznie zainteresowani publikowanymi treściami i wyrażają to poprzez reakcje, komentarze, udostępnianie postów, udział w live’ach czy webinarach, a także dokonanie zakupów (często nowości lub limitowanych edycji).

Dlatego też, więcej wartych jest 100 zaangażowanych obserwatorów niż tysiące, którzy jednak ignorują publikowane treści.

MARKETING SZEPTANY – JAK DOBRAĆ MIEJSCA PROMOCJI?

Zaangażowana społeczność online — korzyści dla Twojego biznesu

Dlaczego warto budować zaangażowaną społeczność online? Ponieważ taka grupa pomaga w budowaniu zaufania, nawiązywaniu relacji z użytkownikami, wzmacnianiu pozycji jako eksperta, uzyskiwaniu wyższych zasięgów oraz docieraniu do większego grona odbiorców. ‘

Wszystko to jest bardzo pomocne przy publikowaniu treści i reklamowaniu usług czy produktów.

Ludzie bardziej ufają firmom, które wywołują pozytywne reakcje pod postami w Social Mediach, są chwalone w komentarzach czy chętnie udostępniane. Takie ślady zostawiane przez odbiorców przyciągają kolejnych klientów, ponieważ widząc dobre recenzje, użytkownik chętniej zaufa firmie i zdecyduje się na skorzystanie z oferty.

Dzięki zaangażowanej społeczności, biznes staje się wiarygodny oraz bardziej rozpowszechniony, a lojalność wobec marki wzrasta. Prowadzi to do promocji usług i dalszej sprzedaży, a finalnie do rozwinięcia biznesu. Zaangażowana społeczność wspiera również działania SEO. W jaki sposób?

Wspieranie działań SEO poprzez zaangażowaną społeczność

Jak społeczność wokół marki może wspierać pozycjonowanie stron? Gdy publikowane treści spodobają się odbiorcy, może on podzielić się nimi z innymi osobami np. poprzez przesłanie linku. W ten sposób, zaangażowana społeczność wpływa na SEO w sposób pośredni.

Przesyłane linki powodujące odwiedziny strony generują ruch, który finalnie może konwertować i generować leady.

Kolejnym aspektem będzie dzielenie się pozytywnymi doświadczeniami z innymi użytkownikami, mogą to być działa z zakresu marketingu szeptanego, które doskonale wspierają SEO.

Automatyczne wiadomości na Messengerze – jak je ustawić?

Jak zbudować zaangażowaną społeczność online?

Oprócz celu, który chcesz osiągnąć podczas budowania społeczności wokół swojej marki, ważne jest również, aby zastanowić się, co jest dla niej ważne, a zatem jakie treści będą przydatne i ciekawe.

By skutecznie zaangażować społeczność, należy poznać swoją grupę docelową. Dzięki temu, będziesz mógł określić ich zachowania i przewidzieć reakcje, co pozwoli Ci stworzyć odpowiednie dla nich treści, na które z chęcią będą reagować.

Przy poznawaniu grupy docelowej pomocne będzie opracowanie person, które pomogą dopasować Ci komunikację do odbiorcy.

Kolejnym ważnym aspektem jest dostępność dla odbiorcy — staraj się być przyjazny i otwarty, dzięki czemu zwiększysz zainteresowanie i zaangażowanie ludzi. Staraj się zachować przy tym autentyczność, pokazuj nie tylko swoje mocne, ale i słabe strony.

Istotne będzie również tworzenie ciekawych inspiracji dla odbiorców. Przygotuj posty, na których pokazujesz jak w praktyce wykorzystać Twoje produkty, twórz nowe trendy. Takie treści są chętnie komentowane i rozsyłane dalej.

Staraj się również dzielić wiedzą z odbiorcami. Dzięki takiemu działaniu, publikowane przez Ciebie treści będą chętnie czytane przez odbiorców oraz przesyłane dalej. Zwiększy to także Twoją wiarygodność jako eksperta w danej dziedzinie.

Nigdy nie ignoruj swoich odbiorców! Zawsze okazuj im wsparcie, angażuj się i pomagaj. Jednym z ważniejszych elementów podczas tworzenia zaangażowanej społeczności online są interakcje pomiędzy twórcą a odbiorcą. Mogą one dotyczyć zarówno pomocy, jak również mieć charakter codziennej dyskusji.

CZYM JEST INFLUENCER MARKETING?

Dzięki temu odbiorcy będą czuli się wysłuchani, ważni oraz wartościowi i w przyszłości chętniej będą komentować kolejne publikowane przez Ciebie treści. Takie zachowanie buduje też autentyczność i realność marki oraz sprawia, że odbiorca czuje się, jakby miał kontakt z drugim człowiekiem, nie botem.

Ostatnią wskazówką będzie unikanie niepotrzebnego spamu. Przez nadmierne publikowanie treści możesz zniechęcić do siebie odbiorców. Publikuj treści wtedy, gdy Twoi odbiorcy są aktywni, Dzięki temu, dasz im możliwość reakcji i bycia na bieżąco ze wszystkimi treściami, by nie czuli się przytłoczeni.

Podsumowanie

Budowanie zaangażowanej społeczności online to nie suche marketingowe działania skoncentrowane na wzroście wyników liczbowych, lecz umiejętność wcielania się w sytuacje drugiej osoby — empatia, pewność siebie i wiara we własne umiejętności i kompetencje, otwartość oraz autentyczność.

Nie jest to proste i szybkie zadanie. Z pewnością wymaga cierpliwości oraz czasu. Podczas tworzenia zaangażowanej społeczności musisz przede wszystkim myśleć o odbiorcach, dopiero później o wynikach sprzedaży.

Jednak, gdy już zgromadzisz wokół swojej marki taką społeczność, zrozumiesz, że było warto. Nie tylko dla zwiększenia zysków, ale również dla rozwoju swojego biznesu oraz poczucia misji w stosunku do odbiorców.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry