Czym jest i jak działa AMP? | Invette
#dla marketera

Wszystko co powinieneś wiedzieć o AMP

angelika załęska seo invette

Angelika Załęska

10 czerwca 2020

Oceń post

Czym jest i jak działa AMP?

AMP – czyli tak właściwie Accelerated Mobile Pages (ang. Przyśpieszenie strony mobilnej), jest inicjatywą stworzonym pod patronatem Google pod koniec 2015 roku. Istota tej funkcji opiera się na bibliotece Open Source, która (jak sama nazwa wskazuje) przekłada się na przyśpieszenie prędkości wczytywania i ładowania stron internetowych w wyszukiwarkach na urządzeniach mobilnych. AMP ma za zadanie skrócić czas oczekiwania podczas ładowania strony, nawet w przypadku korzystania przez użytkownika z pasm danych pakietowych o mniejszej przepustowości, takich jak 3G czy te EDGE.

Działanie AMP opiera się na przechowywaniu całej podstrony w chmurach lub serwisach cache Google’a, dlatego po kliknięciu w link prowadzący do danej strony, która posiada wdrożony rozszerzenie AMP zostaniemy przekierowani na witrynę, widniejącą pod adresem Google.

Wdrożenie AMP na stronę

Sprawa wygląda najprościej w przypadku stron opartych na najpopularniejszych i najczęściej używanych systemach zarządzania treścią takich jak WordPress czy Prestashop. Do wdrożenia AMP na stronę opartej na jednej z tych systemów wystarczy jedynie zainstalowanie specjalnej przygotowanej w tym celu wtyczki, która wykona za nas całą pracę. Pierwsze rozszerzenia pełniące te zadania zostały udostępnione dopiero pod koniec 2018 roku.

Przed implementacją AMP na naszej stronie należy zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów. Przykładowo, wszystkie obrazy widniejące na stronie muszą występować w bardzo wysokiej jakości oraz wykorzystywać elementy niestandardowe takie jak amp-img.

W przypadku plików typu gif, należy pamiętać o umieszczeniu specjalnego rozszerzenia amp-anim. W przypadku filmików video, istnieje unikatowy tag nazywany wzmacniaczem video, który powinien zostać wdrożony w celu osadzenia hostowanych filmików wideo poprzez HTML5.

Budowa stron AMP

Strony internetowe korzystające z AMP składają się z trzech głównych elementów, takich jak:

AMP HTML

Są to rozszerzenia i rekomendacje stworzone specjalnie dla kodu HTML. Dzięki nim, możliwa jest publikacja treści, która dotychczas widnieje już na stronie, zgodnie z obowiązującymi wymogami urządzeń mobilnych. AMP HTML optymalizuje wykorzystanie kodu HTML poprzez ograniczenie użycia niektórych elementów w kodzie HTML i stylach CSS.

AMP JS

Czyli nic innego jak biblioteka JavaScript. To właśnie ten element, jest odpowiedzialny za błyskawiczne ładowanie się stron, AMP JS nadzoruje ładowanie treści i asortymentu danej witryny.

AMP CDN

Ten element, w odróżnieniu od pozostałych – jest nieobowiązkowy, lecz zalecany, dlatego jeśli nie zostanie wprowadzony na stronę nie przeszkodzi to w jej działaniu zgodnie z wymogami AMP. Jego głównym zadaniem jest pobieranie, buforowanie i poprawianie wydajności strony AMP HTML.

Korzyści jakie niesie za sobą AMP

Do najważniejszych zalet wynikających z używania AMP na witrynie należą:

Szybsze ładowanie stron, skrócony czas oczekiwania wejścia na stronę, co może przekładać się na wzrost konwersji
– Każda strona używająca AMP uzyskuje specjalne oznaczenie, które jest widoczne w wynikach wyszukiwania
Wzrost ruchu z urządzeń mobilnych
Zwiększona widoczność – umieszczenie artykułów w specjalnej karuzeli umieszczonej nad organicznymi wynikami
– System jest darmowy, nie ponosimy żadnych dodatkowych opłat

Wpływ AMP na pozycjonowanie strony

Dotychczas zdania w tej kwestii były mocno podzielone. Początkowo, zaraz po wprowadzeniu AMP, popularne było przekonanie iż strony które nie są dostosowane do urządzeń mobilnych przestaną być wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Z biegiem czasu to stwierdzenie nie znalazło potwierdzenia w rzeczywistości zatem można powiedzieć, iż sama obecność AMP na stronie nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie.

Oficjalne stanowisko Google odnośnie wpływu AMP na pozycjonowanie strony głosi, że nie ma żadnej zależności. Należy jednak pamiętać iż głównym zadaniem AMP jest możliwie maksymalne skrócenie czasu ładowania strony a jak wiadomo, szybkość ładowania strony stanowi jeden z czynników rankingowych podczas pozycjonowania. Oprócz tego, AMP sprawia, że artykuły stworzone przez właściciela serwisu mogą wyświetlać się z sekcji Google News, co może przełożyć się na znaczący wzrost liczby kliknięć i wyświetleń danej witryny.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry