Nowa wersja Google Analytics - Google Analytics 4 | Invette
#dla marketera

Nowa wersja Google Analytics – Google Analytics 4

Angelika Załęska

10 lutego 2021

Google Analytics od lat wiedzie prym w rankingu popularności narzędzi wykorzystywanych do analityki. Osoby interesujące się marketingiem internetowym, bądź pracujące w branży z pewnością miały już do czynienia z nową wersją Google Analytic, bądź obiło im się o uszy hasło Google Analytics 4 – o którym ostatnio stało się głośno. Czym jest Google Analytics 4 i jakie możliwości analizy danych daje swoim użytkownikom? Odpowiedź na to pytanie, znajdziecie w naszym artykule!

Następca Google Universe

Google Analytic 4 to nic innego jak nowa, ulepszona wersja swojego poprzednika, który był wszystkim powszechnie znany pod nazwą Google Analytics Universe.

Warto wspomnieć, że jest to już czwarta wersja narzędzia od Google (stąd też nazwa — Google Analytics 4), która zastąpiła poprzednie — Urchin, Classic oraz wcześniej wspomniany Universe.

google analytics universe interfejs

google analytics universe interfejs

Interfejs strony domowej Google Analytics Universe

Świat marketingu internetowego, w tym analityki, wymaga od producentów ciągłych ulepszeń oraz rozbudowy dotychczas dostępnych funkcji ze względu na bieżące zmiany i rozwój tych dziedzin, aby sprostać oczekiwaniom jego użytkowników. Dlatego też Google Analytics universe sprawdzał się idealnie w ostatnich latach, gdy prym wiodły strony internetowe a najczęściej do interakcji z nimi, użytkownik wykorzystywał komputer stacjonarny.

nowe google analytics 4 wygląd funkcje

nowe google analytics 4 wygląd funkcje
Interfejs strony domowej Google Analytics 4

Jak łatwo można się domyślić, z biegiem lat ten trend uległ zmianie. Obecnie na szczycie listy popularności pierwsze pozycje zajmuje ruch generowany za pomocą urządzeń mobilnych i aplikacji, i to właśnie zmiana tego trendu miała największy wpływ na powstanie Google Analytics 4. Umożliwia on śledzenie ruchu pozyskanego również z tych źródeł, co jest bardzo istotną zmianą, biorąc pod uwagę fakt, że zdecydowana większość przedsiębiorstw w celach promocyjnych wykorzystuje zarówno aplikacje mobilne, jak i tradycyjne strony internetowe.

Remarketing w reklamach Facebook Ads

Nowe możliwości dzięki GA 4

Co jeszcze daje nam nowa aktualizacja? Zmian jest wiele, dlatego postaram się wymienić najważniejsze z nich do których w pierwszej kolejności należą:

– możliwość raportowania w ramach cyklu życia klienta,

– dokładniejsza integracja z systemem Google Ads,

– bezkodowe śledzenie zdarzeń,

– nowy interface,

– zupełnie nowy model mierzenia danych.

Cykl życia klienta

Użytkownik stał się priorytetem — Google Analytics wykorzystuje jego unikalne ID w celu ujednolicenia danych oraz możliwości dokładniejszego mierzenia działań cross-channel i cross-device.

Aby możliwie jak najlepiej zbadać jego interakcje oraz cykl życia klienta począwszy od pozyskania użytkownika do osiągnięcia konwersji, Google wprowadził nową, uproszczoną możliwość raportowania danych zarówno z aplikacji, jak i stron internetowych, która pozwala na dokładną analizę i śledzenie poszczególnych etapów ścieżki, jaką pokonuje użytkownik.

Ulepszenie integracji z GoogleAds

Zmiany te ucieszą z pewnością specjalistów SEM — Google Analytics 4 udostępnił możliwość raportowania danych wyświetleń filmów na YouTube, a także stwarza możliwość tworzenia, zarządzania i analizowania list grupy odbiorców.

Bezkodowe śledzenie

Jak zostało to wcześniej wspomniane, główny cel Google Analytics opiera się na możliwie jak najlepszej analizie zachowań użytkowników, dlatego też z myślą o lepszej interpretacji tych danych Google wprowadziło możliwość bezkodowego śledzenia konwersji. Pozwala to na szybką i bezproblemową implementację zdarzeń i konwersji na kontach.

Najczęstsze problemy z Pixelem Facebooka

Nowy model mierzenia danych

Dotychczas Google Analytics do mierzenia danych wykorzystywało się jedynie sesje. Sytuacja uległa zmianie w Google Analytics 4, który wykorzystuje w tym celu zdarzenia (eventy) z określonymi parametrami. Pozwala to na łatwiejsze mierzenie danych z różnych źródeł.

Nowy interface

Równie ważną zmianą, której nie da się przeoczyć, jest zmiana ogólnego wyglądu interfejsu narzędzia. Google Analytics 4 jest o wiele bardziej przejrzysty i przyjazny dla oka. Głównym elementem, który przyciąga uwagę użytkownika, znajdującego się w panelu jest z całą pewnością interaktywna mapa świata obrazująca ruch rzeczywisty wejść na stronę.

Należy zaznaczyć, że część dostępnych modułów w nowej wersji Analyticsa jest bardziej uboga — dotyczy się to w szczególności zakładki E-commerce. Zmianie uległa również organizacja konta i widoków, które zostały zastąpione “strumieniem danych”.

Jak przejść na Google Analytics 4?

Należy zaznaczyć, że dla wszystkich kont utworzonych po 14 października 2020 Google Analytics 4 jest z góry automatycznie narzucany. W przypadku starszych kont sprawa jest prosta. Wystarczy w tym celu wybrać jedną z trzech metod przejścia na Google Analytics 4, do których należą: wdrożenie poprzez Google Tag Managera, implementacja kodu śledzącego na stronie lub dodanie identyfikatora GA4 do istniejącego już kodu Google Universe na stronie.

Zalecane jest jednak zbieranie danych z Universe oraz Analytics 4 równocześnie, aby mieć możliwość korzystania z najnowszych funkcji, przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowych danych i filtrów. Przejście z Universe na najnowszą wersję będzie możliwe do końca bieżącego roku.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry