Czym jest WEBP i jaki ma wpływ na pozycjonowanie? | Invette
#dla marketera

WEBP – format grafik, który sprzyja pozycjonowaniu

Michał Sznurkowski

9 września 2020

Podczas optymalizacji strony internetowej pod kątem prędkości wczytywania, jednym z ważniejszych aspektów jest kompresja obrazów i grafik, które się na tej stronie znajdują. Próbując kompresować popularne rozszerzenia PNG, czy JPEG dochodzimy do momentu, kiedy zaczynamy dużo tracić na jakości zdjęć.

Z pomocą przychodzi właśnie rozszerzenie WebP. Jest to format obrazu, który pozwala na wykorzystanie stratnych oraz bezstratnych formatów kompresji. Właściciele stron internetowych mogą cieszyć się lepszą wydajnością swoich stron internetowych, nie tracąc nic na jakości.

https://invette.pl/blog/porady-dotyczace-pozycjonowania-grafik-w-google/

Format WebP zawiera także kanał alfa dla przezroczystości, dzięki czemu można kompresować obrazy PNG z zachowaniem przezroczystego tła.

Garść informacji na temat innych rozszerzeń

JPEG – mogą wyświetlać bardzo szczegółowe obrazy z wykorzystaniem bardzo wielu kolorów, dlatego najlepiej nadają się do zdjęć. Pliki JPEG mogą być bardzo dużo i nie zawsze są optymalne pod względem kompresji. Oficjalne statystyki wskazują, że format JPEG może być zmniejszony o średnio 34%.

PNG – najlepsze do obrazów, które nie posiadają dużej ilości danych. Mogą być wykorzystywane do logotypów, zrzutów ekranów, prostych grafik. Zachowują doskonałą jakość kompresji i zapewniają przejrzystość, ale nie działają dobrze w przypadku zdjęć. Posiadają także kanał alfa, przez co mogą mieć przezroczyste tło.Oficjalne statystyki wskazują, że format JPEG może być zmniejszony o średnio 26%.

GIF – najlepsze do animacji, zachowują przezroczystość pikseli.

https://invette.pl/blog/mobilna-a-responsywna-strona-internetowa/

Początki rozszerzenia WebP

Rozszerzenie WebP zdobyło dość dużą popularność w ostatnich latach. Mało kto wie, że tak naprawdę samo rozszerzenie istnieje już od 2010 roku. WebP stworzone zostało przez Google, a historia jego powstania jest dość ciekawa, ponieważ rozszerzenie to było rozwijane dość przypadkowo.

Początkowo Google prowadziło prace nad innym rozszerzeniem – WebM, które miało służyć kompresji wideo. Jak wiadomo, film to zbitka poszczególnych zdjęć następujących po sobie. Tak oto osoby pracujące nad doskonaleniem rozszerzenia WebM doszły do wniosku, że tak samo mogą działać z obrazami.

Od kiedy Google wprowadziło aktualizację, w której to prędkość wczytywania się strony miała duże znaczenie, administratorzy stron internetowych przypomnieli sobie o rozszerzeniu WebP i zaczęli używać go dużo częściej niż dotychczas.

https://invette.pl/blog/jak-poprawic-szybkosc-strony-w-page-speed-insights/

Zalety używania rozszerzenia WebP

Bardzo często głównym źródłem wolnego wczytywania się strony są właśnie zbyt duże grafiki. Największą zaletą rozszerzenia WebP jest możliwość dużej kompresji zdjęcia bez utraty jakości.

Przekłada się to bezpośrednio na pozycjonowanie strony internetowej oraz na odbiór samej witryny przez potencjalnych odbiorców. Mniejsze obrazy o zbliżonej jakości oznaczają to, że witryna będzie się ładować szybciej, co wpłynie bezpośrednio na pozycjonowanie strony internetowej.

Dodatkowo nie będzie odstraszała użytkowników, co zmniejszy bounce-rate, czyli współczynnik odrzuceń. To także może przyczynić się do lepszych wyników w pozycjonowaniu, ale także mniejszy współczynnik odrzuceń, co oznacza większą ilość potencjalnych klientów i większą sprzedaż.

Grafiki zajmują także bardzo dużo miejsca na dysku, czy na serwerze, nie ważne w jaki sposób są przechowywane. Im więcej takich multimediów znajduje się na danym serwerze, tym większe prawdopodobieństwo, że strona będzie działała wolniej.

https://invette.pl/blog/ranking-najlepszych-przegladarek-internetowych/

Wady używania rozszerzenia WebP

Wadą WebP jest przede wszystkim fakt, iż nie jest obsługiwany przez wszystkie przeglądarki. Internauci korzystający z Google Chrome oczywiście nie mają problemu z odczytywaniem grafik z tym rozszerzeniem, ponieważ to Google jest twórcą tego rozszerzenia.

Przeglądarki, które są w stanie otworzyć pliki WebP to:

Firefox (tylko na urządzeniach stacjonarnych),

– Edge,

– Opera,

– Samsung Internet,

– Baidu.

Przeglądarki niewspierające rozszerzenia WebP to:

Safari (Apple poinformowało, że wersja 14 będzie w stanie obsługiwać rozszerzenie WebP),

Microsoft Explorer,

– Firefox (dla urządzeń mobilnych).

Jednak i z tą wadą można się w dość prosty sposób uporać. Wystarczy umożliwić zaczytywanie grafik z rozszerzeniami jpg lub png w momencie, kiedy przeglądarka nie jest w stanie wyświetlić grafiki w WebP.

Jak dodawać zdjęcia z rozszerzeniem WebP na stronę?

Jeśli strona jest napisana w zwykłym html’u lub php’ie, tutaj nie ma najmniejszych problemów z obsługą tego rozszerzenia. Nieco więcej zachodu jest z CMS’ami. Najpopularniejszy z nich – WordPress nie obsługuje tego rozszerzenia z poziomu samego panelu.

Najprościej jest to zrobić za pomocą wtyczki do optymalizacji obrazów, takiej jak WebP Express, EWWW Image Optimizer, czy WP Smush Pro. Pozwalają one na przesyłanie zdjęć w formacie PNG lub JPG, a później same konwertują te grafiki na WebP. Inną możliwością jest użycie CDN, który także automatycznie przeprowadzi konwersję.

https://invette.pl/blog/wszystko-co-powinienes-wiedziec-o-amp/

Podsumowanie

Jak widać, WebP to rozszerzenie, które może w znaczny sposób przyspieszyć działanie każdej strony, która zmaga się z problemem niskiej prędkości wczytywania, która spowodowana jest obciążeniem grafikami.

WebP jest dostępne w zarówno w wariancie bezstratnym, jak i stratnym. Wpływa także bezpośrednio na pozycjonowanie strony internetowej. Jeśli mamy do dyspozycji taki format, grzechem byłoby nie wykorzystać do podczas budowania strony internetowej.

Pamiętajmy także o tym, że jest to rozszerzenie dostarczone przez samego Googla, który także jest najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Więc czy samo używanie tego rozszerzenie wpłynie także lepiej na postrzeganie strony przez algorytmy? Na to pytanie nie możemy odpowiedzieć. Możemy się tylko domyślać.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry