Czym jest Visual Content? | Invette
#dla marketera #dla klienta

Visual Content – sposób ba skuteczny marketing internetowy

Magdalena Baraniak

27 lutego 2020

Czym jest Visual Content?

Masowy przekaz to definicja obecnych czasów – stajemy się odbiorcami informacji każdego dnia. Badania dowodzą, iż na ten moment każdego dnia dostarczana jest do nas 5 razy większa ilość danych niż jeszcze 30 lat temu. Niemożliwe jest zatem analizowanie wszystkich treści, które do nas trafiają. Komunikacja internetowa stała się szybka i hasłowa, bazuje na prostych i jasnych komunikatach, w wyniku czego obraz zaczął wypierać tekst. Taki zabieg powoduje skuteczniejsze trafianie informacji do odbiorcy, dlatego Visual Content stał się podstawą skutecznego marketingu internetowego.

Ale czym właściwie jest Visual Content?

To wszystko co widzimy prócz tekstu, czyli zdjęcia, wideo, infografiki, memy itd. W obecnych czasach to właśnie na nim oparty jest skuteczny marketing internetowy, stosowany przede wszystkim na Facebooku, Instagramie i wszystkich innych portalach społecznościowych, czy reklamach w internecie.

Kilka kluczowych sekund

Według badań przeprowadzonych przez firmę Microsoft, odbiorca zwraca uwagę na post/ grafikę tylko przez kilka sekund. To właśnie te sekundy są kluczowe i decydują o pozyskaniu uwagi potencjalnego klienta. Ponad połowa użytkowników portali społecznościowych wyłączy zakładkę po maksymalnie 15 sekundach. Co zrobić, aby w tym czasie zwrócić na siebie uwagę odbiorcy i sprawić by zapamiętał treść jaką chcemy mu przekazać? Zastosować Visual Content!

Grafiki krzykliwe, lub stonowane i estetyczne – każda z nich ma swoje plusy i minusy, jednak każda będzie znacznie lepiej przyswajalna niż suchy tekst. Większość osób jest wzrokowcami – to znaczy, że przyswajają informację najlepiej w momencie, kiedy na nią patrzą. Przekaz wizualny w postaci grafiki lub zdjęcia zaczyna być rozumiany przez człowieka po około 1/10 sekundy. Natomiast na przeczytanie 250 słów, odbiorca potrzebuje 60 sekund – nie można nie zauważyć ogromnej różnicy. Visual Content jest więc niezastąpionym narzędziem w internetowej komunikacji z klientem.

Grafiki są znacznie lepiej przyswajane niż tekst

Badania Educational Technology Research and Development Journal pokazują, iż treść graficzna jest dla odbiorcy o 20% bardziej zrozumiała, jasna i klarowna niż przekaz słowny. Dodatkowo grafika wspomaga procesy pamięciowe zachodzące w mózgu. Po trzech dniach człowiek będzie w stanie przypomnieć sobie 55% więcej treści, którą zobaczył na obrazie niż w przypadku tekstu.

A co jeszcze wpływa na dobre zapamiętywanie? Odpowiedź jest prosta – emocje! Chyba każdy z nas jest w stanie dokładnie przypomnieć sobie te najbardziej traumatyczne lub najszczęśliwsze sytuacje ze swojego życia. Jednak co do tego ma Visual Content?
To właśnie odnosząc się do emocji zyskać można największą uwagę klienta, sprawić by zapamiętał nasz przekaz i na niego zareagował.

Najlepszym tego przykładem jest niedawny problem pożarów w Australii. Chyba każdy jest w stanie przypomnieć sobie ogromną liczbę infografik z kangurami czy misiami koala, które non stop przewijały się na Instagramie czy Facebooku. To właśnie taki przekaz graficzny, w pewien sposób grający na emocjach, nagłośnił problem i umożliwił zebranie dużej sumy pieniędzy na ratowanie Australii.

Aby Visual Content przynosił jeszcze lepsze efekty należy zwrócić uwagę również na inne skłonności ludzkiego mózgu. Czy wiecie, że lewe pole wzrokowe analizowane jest przez prawą półkulę, a prawe przez lewą? Lewa półkula odpowiada za myślenie analityczne, to w niej analizowane są dane liczbowe i czynności takie jak czytanie ze zrozumieniem.

Natomiast prawa półkula jest odpowiedzialna za artystyczną stronę naszego życia – kreatywność, abstrakcyjne myślenie. To właśnie w prawej półkuli będą analizowane treści, które docierają do człowieka za pomocą Visual Contentu.
Warto również wiedzieć gdzie ludzki wzrok zatrzymuje się najdłużej. Miejsce to znajduje się w ⅓ odległości od głównej krawędzi obrazu, dlatego w tym miejscu warto umieszczać kluczowe elementy i hasła reklamowe.

Kieruj wzrokiem odbiorców

Kolejnym ciekawym trikiem, który można wykorzystać świadomie wykonując treści wizualne, jest kierowanie wzrokiem odbiorców. Najłatwiej zrobić to poprzez umieszczenie na grafice osoby, która patrzy na odbiorcę – automatycznie skieruje to na niego jego wzrok. Widząc na zdjęciu osobę, która na Was spogląda, człowiek nieświadomie odpowiada tym samym. Podobny nawyk mamy z kwestią patrzenia w tą samą stronę co widziana przez nas osoba. Możemy to wykorzystać na grafice, aby odbiorca zwrócił większą uwagę na nasze hasło reklamowe czy produkt.

Zasady, o których trzeba pamiętać

Tworząc grafiki trzeba zwracać uwagę na kilka ważnych elementów. Treści powinny być ze sobą spójne graficznie. Jeżeli zadbamy o odpowiedni branding postów reklamowych, żeby kojarzyły się one z konkretną marką. Możemy umieszczać w nich logo, stosować kolory, które wyróżniają daną markę, bądź wykreować jakiegoś bohatera naszej firmy.
Kolejną istotną rzeczą będzie dopasowanie treści do odbiorców – ich stylu życia i tego co lubią. Ciężko wyobrazić sobie reklamę kierowaną do starszych osób ze zdjęciem hucznej imprezy w tle.

Ważnym punktem będzie również dopasowanie wymiarów grafik do medium na jakie są one tworzone. Jeżeli obrazek będzie rozciągnięty, lub jego istotne elementy zostaną ucięte w miniaturce, nie tylko nie przekażemy treści na jakich nam zależy, ale też zostawimy u klienta pewien niesmak. Miejsce reklamy i jej wielkość znacząco wpływa na to jak ma ona wyglądać, np. ile może zawierać tekstu żeby była czytelna.

Na co zwrócić uwagę?

Pozostaje jeszcze kwestia, jak stworzyć odpowiedni obraz, grafikę czy fotografię by wywołać u odbiorcy konkretne emocje. Idealnym narzędziem będzie kolor!

Psychologiczne znaczenie barw ma związek z wywoływaniem konkretnych odczuć. Warto pamiętać, że ciepłe kolory działają na człowieka pobudzająco i energetyzująco, natomiast zimne barwy wywołują spokój. Wchodząc w głębszy podział, poszczególnym kolorom przypisano konkretne cechy:

żółty: optymizm, ciepło
pomarańczowy: radość, pewność siebie
czerwony: ekscytacja, odwaga
fioletowy: kreatywność, mądrość
niebieski: zaufanie, niezależność
zielony: zdrowie, spokój.

Stosuj kontrasty

Oprócz koloru pamiętajmy o kontraście. Mocniejszy kontrast pomiędzy barwami uwypukla ważne i najbardziej istotne elementy. Krzykliwe i wyróżniające się kolory zwrócą na siebie znacznie większą uwagę niż delikatne i stonowane barwy.

W wyniku ewolucji kodowanie informacji przez ludzki mózg uległo znacznemu przekształceniu. Połączenie treści pisanej z przekazem graficznym znacznie zwiększy grupę odbiorców, sprawi, że nasze treści staną się bardziej widoczne i zapamiętywalne. Dlatego działając w internecie, pamiętajmy, aby uwzględnić świadomy Visual Content.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry