Czym jest Tik Tok? - czyli fenomen młodego pokolenia | Invette
#dla klienta #dla marketera

TIK TOK, czyli medium młodego pokolenia

Aleksandra Sudek

30 października 2020

Oceń post

Tik Tok to platforma społecznościowa, która od dłuższego już czasu podbija serca nastolatków, ale nie tylko ich, gdyż aplikacja ta zdobyła fanów również wśród starszych odbiorców.

Jednak jak wynika z raportu agencji GetHero, w Polsce 66 proc. użytkowników tej aplikacji jest między 13. a 15. rokiem życia. Można więc z czystym sumieniem powiedzieć, że Tik Tok to aplikacja Pokolenia Z osób urodzonych po 2000 r., ze smartfonem w ręku i niewyobrażających sobie życia bez dostępu do sieci i mediów społecznościowych.

Historia powstania Tik Toka

Z TikToka na całym świecie korzysta ponad 1,5 mld klientów. W Polsce konta ma 6 mln osób. Skąd się w ogóle wziął się Tik Tok, czym tak naprawdę jest, i co stoi za jego popularnością?

Aby poznać odpowiedzi na te pytania, musimy cofnąć się w czasie do 2014 roku, kiedy została uruchomiona inna aplikacja o nazwie Musical.ly.

Początkowo miała ona być edukacyjną platformą społecznościową, jednak pierwotny pomysł nie uzyskał zadowalającego zaangażowania społeczności. Twórcy postanowili wówczas zmienić tematykę na bardziej rozrywkową.

Aplikacja ta, łączyła w sobie muzykę, wideo i sieć społecznościową. Musial.ly. bardzo szybko zaczęła przyciągać miliony użytkowników, osiągając w lipcu 2015 r. pierwsze miejsce w iOS App Store. Natomiast we wrześniu 2016 roku została stworzona przez chińskie przedsiębiorstwo ByteDance podobna aplikacja, o nazwie Tik Tok.

Social selling – jak sprzedawać w social medich?

Musical.ly w założeniach było niemal identyczne z bliźniaczą platformą z Azji i prężnie rozwijało się w Europie oraz Ameryce Północnej. Jednak nie mogła rywalizować z Tik Tokiem pod względem liczebności społeczności.

Musical.ly działając od roku 2015, zgromadziło ponad 200 milionów zarejestrowanych użytkowników. Bytedance, aby wyeliminować rywalizacje pomiędzy obiema platformami, połączyło w sierpniu 2018 roku dwie światowe społeczności w jedną globalną. I tak po wykupieniu praw przez Bytedance Musical.ly połączyła się z chińską platformą, zmieniając 2 sierpnia 2018 r. nazwę na Tik Tok.

Fenomen Tik Toka

Poznaliśmy już historię powstania tej aplikacji, teraz czas odpowiedzieć na pytanie, czym jest Tik Tok. W skrócie jest to aplikacja za pomocą, której można nagrywać krótkie, humorystyczne pliki wideo do wybranej przez siebie muzyki.

W założeniu treści miały być zbliżone do teledysków. Użytkownicy dopasowywali ruch ust i mimikę twarzy do wcześniej wybranej ścieżki dźwiękowej. Obecnie Tik Tok oferuje różnego rodzaju filtry, efekty oraz, co najważniejsze, bazę utworów muzycznych.

Pod nagraniami można zostawiać reakcje, ale także udostępniać je na innych platformach społecznościowych.

Rodzaje TikTików

Najpopularniejszymi materiałami wideo, które teraz pojawiają się w aplikacji to między innymi:

– lip-sync – czyli wideo, gdzie twórca tańczy i naśladuje oryginalnego wykonawcę utworu, udając, że śpiewa;

– stand-up – krótki występ komediowy;

– pokaz – prezentacja jakiejś umiejętności akrobatycznej, tanecznej, sportowej;

– tutorial – poradnik. Szczególnie popularne są te dotyczące makijażu czy domowych trików;

– stream – relacja na żywo.

W tworzeniu wideo jedynymi ograniczeniami jest wyobraźnia użytkownika oraz czas trwania filmu.

Obecnie pojedyncze filmiki udostępniane za pośrednictwem aplikacji mogą trwać od 5 do 60 sekund, jednak najbardziej rekomendowane są te, które trwają nie więcej niż 15 sekund. Konta, które przekroczą ponad 1000 obserwatorów, mają możliwość publikowania dłuższych filmów.

Jak zmienić nazwę fanpage na Facebooku?

Najpopularniejsze konta na Tik Tiku

Na Tik Toku podobnie jak na Instagramie zbiera się followersów. I podobnie jak na Instagramie ich liczba ma ogromne znaczenie. Bo to ilu uda Ci się zgromadzić obserwujących, decyduje, jak popularny będziesz na tej aplikacji.

Według rankingu umieszczonego na stronie socialtracker.io obecnie konto z największą ilością followersów na świecie należy do Charli D’Amelio (jej konto znajdziecie pod nazwą @charlidamelio). Tej 16-letniej dziewczynie aktualnie udało się zgromadzić 95.3 mln obserwujących.

Na następnym miejscu znajduje się 20-letnia Addison Rae, którą obserwuje 66,4 mln użytkowników. Ostatnie miejsce w tym rankingu zajmuje Zach King, który posiada 51,8 mln followersów.

Jeżeli chodzi o Polskę, to obecnie królową TikToka, według portalu zdobywamyfanów.pl, jest Maria Jeleniewska, znana na TikToku jako @jeleniewska. Na chwilę obecną obserwuje ją podnad 10 mln osób. Warto zwrócić uwagę, że ogromny wpływ na liczbę obserwujących miała zdecydowanie pandemia koronawirusa.

Wpływ pandemii koronawirusa na Tik Toka

Przed wybuchem pandemii, w marcu Charli D’Amelio obserwowało ok. 40 mln użytkowników, natomiast w maju już ponad 55 mln. Ale pandemia Covid-19 nie tylko wpłynęła na liczbę followersów, lecz również znacznie zwiększyła liczbę użytkowników. Według danych zgromadzonych przez MBW, w tygodniu od 16 do 22 marca, liczba pobrań w Stanach Zjednoczonych wzrosła dwukrotnie.

Na całym świecie, w porównaniu do poprzedniego tygodnia, liczba ta wzrosła o 12% z 25,4 mln do 28,5 mln. W czasach pandemii wszyscy musieli przyzwyczaić się do nowej rzeczywistości i zaczęli poszukiwać kreatywnych form spędzania czasu w swoim własnym domu, więc nic dziwnego, że Tik Tok w tym czasie osiągnął taką popularność. Kwarantanna również sprawiła, że powoli odchodzimy od myślenia o TikToku, jako aplikacji tylko dla pokolenia Zaczynamy traktować go jako kanał dający nowe możliwości.

Dostęp do konta na Facebooku – role i ich funkcje

Typy reklam na Tik Toku

Obecnie Tik Tok dzięki swoim zasięgom, coraz chętniej jest wykorzystywany w celach marketingowych. Aplikacja od połowy roku oferuje swoim użytkownikom obecnie sześć typów reklam:

– TopView – pełnoekranowe wideo trwające od 5 do 60 sekund, które wyświetlasię tuż po uruchomieniu aplikacji, pozwala na rozszerzanie zasięgu, dając przy tym gwarancję minimalnego czasu odtwarzania.

– Brand Takeover – kreacja trwająca 3-5 sekund, wyświetla się wszystkim użytkownikom otwierającym TikToka w danym dniu. Z formatu może korzystaćtylko jeden reklamodawca dziennie.

– One Day Max – wideo wyświetlające się na głównej stronie “Dla Ciebie”, trwające do 60 sekund. Zawiera także wezwanie do działania aby skłonić użytkownika do bezpośredniej interakcji.

– In-Feed Video – dzięki nim możesz stworzyć 60 sekundowe pełnoekranowe wideo, a przy tym reklamy odtworzą się automatycznie. Znajdą się na głównej stronie “Dla Ciebie”. Pozwolą Ci na połączenie reklam z profilem Twojej marki.

– Hashtag Challenge – użytkownicy lubią dzielić się i tworzyć nowe treści. Marki, dzięki tej reklamie, mogą stworzyć własny hashtag challenge, który będzie promowany na liście popularnych hashtagów.

– Branded Effects – dzięki tej funkcji marki mogą stworzyć wyjątkowe filtry 2D i 3D, które będą później wykorzystywane przez ich fanów.

Podsumowanie

Tik Tok to aplikacja, którą niemalże każdy nastolatek ma na swoim telefonie, a co więcej, nie potrafi bez niego żyć! Patrząc na tak rosnącą popularność Tik Toka nic dziwnego, że coraz częściej uważa się, że za niedługo pokona takie aplikacje jak Youtube, Instagram czy nawet Facebook i zostanie królem wśród mediów społecznościowych.

Zresztą nic dziwnego, gdyż można powiedzieć, że Tik Tok na pewien sposób to połączenie tych 3 aplikacji w jednej. Poza tym w dzisiejszych czasach wszyscy potrzebujemy odrobiny humoru, a Tik Tok jest czymś, co niewątpliwie go dostarcza.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry