Czym się różnią teksty na landing page, zaplecza i preclowe? | Invette
#dla marketera

Teksty na landing page, zaplecza i preclowe – czym się różnią i jak je pisać?

Weronika Kulesza

20 maja 2020

Oceń post

Zaczynasz swoją przygodę z copywritingiem i zastanawiasz się czym różnią się poszczególne rodzaje tekstów? Nomenklatura wykorzystywana przez pracodawcę przyprawia Cię o zawrót głowy? Szukasz w słownikach internetowych, czym są tajemnicze precle?

W tym artykule przedstawiamy różnice pomiędzy poszczególnymi rodzajami tekstów – a także podobieństwa. Przeczytaj, a dowiesz się wszystkiego, co każdy copywriter wiedzieć powinien!

Co łączy teksty marketingowe?

Grupa docelowa – o tym jak sprecyzować grupę docelową pisałam już w poprzednim artykule o rodzajach treści contentowych. Najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie persony marketingowej – do niej możesz kierować wszystkie rodzaje tekstów, w obrębie jednego klienta, bloga, bądź strony.

Wyodrębnienie grupy docelowej powinno być pierwszą rzeczą, którą robisz, planując pisanie jakiegokolwiek tekstu – zanim powstanie treść, jest przecież człowiek, do którego ma ona trafić. I to właśnie tego człowieka musisz rozpracować. Jakie ma potrzeby? Co go motywuje? Co zachęci go do przeczytania Twojego tekstu do końca? No i najważniejsze – co on w sumie z tego tekstu będzie miał?

– cel

Zaplanuj, co chcesz osiągnąć poprzez tworzoną treść. Zazwyczaj będzie to zachęcenie do kupna produktów bądź skorzystania z konkretnych usług. Kształcenie czytelnika w stronę konkretnej branży odbywa się głównie we wpisach poradnikowych, które wędrują na blogi. Jednak bądź kreatywny! Może wymyślisz ciekawy sposób na promocję marki bez promowania jej wprost?

plan

Rozpisz w hasłowych punktach, jakie aspekty chcesz zawrzeć w treści wpisu. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że tekst będzie spójny i przemyślany, a Ty nie złapiesz zastoju twórczego w połowie pracy.

– słowa kluczowe

W większości tekstów na strony www należy brać poprawkę na frazy kluczowe, na które strona jest pozycjonowana. Staraj się jednak używać ich dyskretnie, w taki sposób, by czytelnik nie wychwycił nadmiaru wstawionych nachalnie słów, które w odbiorze contentu wydają się zbędne.

Z tego względu rozplanuj dokładnie nagłówki, wstawiaj dużo śródtytułów zawierających frazy kluczowe. I wystrzegaj się kanibalizacji! Pilnuj tego, by konkretne frazy kierowane były na konkretne podstrony – według zaleceń SEO lub samego zleceniodawcy.

wprowadzenie

Wprowadzenie ma zachęcić czytelnika do dalszego zagłębienia się w treść artykułu. Pierwsze zdanie musi przykuć jego uwagę. Możesz zacząć od postawienia pytania – jeśli nie są one retoryczne, upewnij się, że potrafisz w tekście umieścić odpowiedź. Pytanie wiąże się z obietnicą umieszczenia w treści odpowiedzi. Nie rozczaruj więc swojego czytelnika.

call to action

Wezwanie do działania może przybierać w marketingu różne formy. Zazwyczaj są to przyciski na stronie, ciekawe grafiki, jest to też często element meta description. CTA nie jest zdefiniowane pod kątem formy, ważne jednak, by było krótkie.

Wystarczą 3-4 słowa (Dowiedz się więcej! Przeczytaj tutaj! Poznaj nas!), które zachęcą czytelnika Twojej treści do konkretnej akcji – przeczytania artykułu, zapoznania się z ofertą, kupna produktu.

Teksty na landing page – jak pisać?

Landing page to strona, której celem jest skłonienie czytelnika do wykonania konkretnego działania. Zazwyczaj jest to działanie, którego nie wykona on do końca dobrowolnie – wiąże się z wydatkami lub podaniem danych. To dlatego treści muszą przedstawiać benefity postępowania zgodnie ze wskazówkami w nich zawartymi.

Akcja (np. kupno łopaty) = nagroda (szybciej przekopiesz ogródek).

– zwracaj się bezpośrednio do odbiorcy

Zależnie od grupy docelowej na Pan/Pani, lub bezpośrednio poprzez “Ty”. Tworzy to poczucie więzi z odbiorcą, a także utwierdza w nim poczucie, że tekst adresowany jest indywidualnie do niego, a więc dopasowany jest do jego potrzeb i celów. Dzięki temu łatwiej przekonasz go do kupna produktu, zapisania się do newslettera czy chociażby zapoznania się z ofertą danej firmy.

zadbaj o odpowiednią formę tekstu

Stosuj wiele wypunktowań. Ta forma treści jest o wiele łatwiej i szybciej przyswajalna zarówno dla przeciętnego Kowalskiego, jak i konsumenta o świadomych i sprecyzowanych potrzebach. Listy wymuszają na Tobie zwięzłość i precyzyjność w prezentowaniu treści, a tego właśnie oczekuje większość klientów.

nie lej wody

Wiem, że copywriterzy zazwyczaj mają płacone za znaki, a więc pewne minimum musisz napisać. Postaraj się jednak, by te podstawowe 1000 znaków ze spacjami było merytoryczne i ciekawe. To da się zrobić! Wystarczy wybrać odpowiedni kąt spojrzenia na tekst, a także zrobić głęboki – czasami bardzo bardzo głęboki – research w internecie.

postaw na storytelling

Postaraj się zawrzeć pewne unikatowe cechy firmy lub produktu w swoim tekście. Tak, żeby odbiorca poczuł, że jest to coś wyjątkowego i oryginalnego (ale bez podkreślania tych wartości epitetami wprost). Opowiedz historię produktu – najlepiej w taki sposób, byś sam poczuł zainteresowanie. Będzie to odczuwalne w gotowej treści.

Zadaj pytania i odpowiedz na nie

Wyobraź sobie, że jesteś swoim odbiorcą. Jakie pytania o produkt lub usługę byś zadał? Odpowiedz na nie w tekście!

Artykuły na zaplecza – wszystko, co musisz wiedzieć

Zapleczówki umieszcza się na specjalnych zapleczach pozycjonerskich. Publikuje się na nich wpisy z podlinkowanymi stronami klientów – linki ta zauważa wyszukiwarka, przez co nadaje stronom wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania (w dużym skrócie i uproszczeniu).

Artykuły na zaplecza mogą być więc krótsze niż wpisy na stronę klientów, jednak muszą stanowić dobry jakościowo content, a do tego zawierać frazy kluczowe, które można następnie podlinkować.

nie upychaj fraz kluczowych

Chociaż początkujący copywriterzy często lubią „upychać” słowa kluczowe w tekście, gdy tylko słyszą, że mają być one później podlinkowane, nie wygląda to dobrze. Staraj się zachować naturalność, wyważyć wartościową treść i konieczność wplecenia fraz.

temat zależy od Ciebie, wybierz mądrze

Jedyne co nas ogranicza, to frazy. Jednak dowolność tematyczna w tekstach na zaplecza jest bardzo duża. Jeśli piszesz na frazę “dywany Kraków”, możesz stworzyć wiele zapleczówek dla tej samej firmy, a za każdym razem tekst końcowy będzie całkowicie inny. Jeden o dywanowych trendach wnętrzarskich na ten rok, kolejny o rodzajach splotów, a jeszcze inny o sposobach czyszczenia.

podawaj rzetelne informacje

Nikt nie lubi być okłamywany, nawet jeśli w internecie nie jest to żadna nowość. Upewnij się więc, że wymieniając produkty lub usługi danej firmy, naprawdę oferują rzeczy, o których piszesz. Strona jest przecież podlinkowana! Odbiorca bez problemu może zweryfikować treść – i lepiej, żeby był zadowolony.

pamiętaj, że piszesz dla ludzi

Tak, zapleczówki mają pomagać w pozycjonowaniu. Nie oznacza to jednak, że przestają być contentem dla realnych odbiorców. Nie zapominaj o tym i trzymaj się wytyczonej grupy docelowej.

Precle – najprostsze… czyli najtrudniejsze?

Precle to często zmora copywriterów, którzy przyzwyczajeni do dopieszczania swoich tekstów w najmniejszych szczegółach, nie wyobrażają sobie pisania tekstów bez większej wartości edukacyjnej, bądź marketingowej.

Tak naprawdę są to krótkie artykuły, które służą tylko i wyłącznie do pozycjonowania. W przeciwieństwie do tekstów zapleczowych, publikowane są na portalach o mniejszej renomie, których jedynym celem jest zbieranie treści pod SEO.

Precle nie mogą być napisane jakkolwiek – należy unikać rażących błędów ortograficznych i interpunkcyjnych, a także zawierać w nich prawdziwe informacje. Jednak biorąc pod uwagę, jak krótkie są, pisze się je bardzo szybko. Nie przejmuj się też, jeśli wydaje Ci się, że fraz jest dużo – dobrze, by były one wyraźnie zaznaczone.

Cena

O tym, jaka wartość merytoryczna musi płynąć z każdego tekstu świadczy także cena za 1000 zzs na rynku freelancerów – landing page i ogólnie strony na strony www są najdroższe, zapleczówki stanowią złoty środek pomiędzy nimi a preclami, natomiast precle można wykupić za grosze.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry