Specjalista Social Media
6 min
Pandemia COVID-19 postawiła nas w trudnej sytuacji. Nasza rzeczywistość zmieniła się z dnia na dzień. Wielu przedsiębiorców stanęło przed potencjalnym kryzysem i problemami swojej firmy. Niezbędna jest szybka reakcja i odpowiedź na nadciągające kłopoty.
Bardzo ważnym narzędziem kontaktu z klientami i potencjalnymi klientami są media społecznościowe. Pozwalają one na niemal codzienny kontakt z osobami zainteresowanymi naszą firmą. Jak więc najlepiej użyć Facebooka, Twittera czy Instagrama do zamienienia kryzysowej sytuacji naszej firmy w potencjalny sukces?
Najważniejsza jest szybka odpowiedź i realne działanie – w zależności od tego czego dotyczy nasz biznes, kroki będą różnić się od siebie, jednak będą mieć wspólny mianownik – budowanie trwałej relacji z klientami, utrzymywanie z nimi kontaktu i pogłębianie zaufania.
Nie zapominajmy o regularnych postach dla obserwujących nas sympatyków. Coś ciekawego dzieje się w firmie za zamkniętymi drzwiami?
Pracownicy wymyślili coś zwariowanego pracując zdalnie? A może po prostu w firmie trwają istotne zmiany, którymi chcemy podzielić się z naszymi klientami? Zróbmy to śmiało! Klienci lubią wiedzieć co się dzieje, szczególnie w obecnej sytuacji.
Kontakt z klientami będzie kluczowy w trakcie izolacji i informowanie ich o tym co dzieje się w firmie z pewnością pozwoli nam zachęcić ich do powrotu po zakończeniu się kwarantanny.
Każda branża wymaga innych rozwiązań. Jak najlepiej do nich podejść w zależności od tego czym zajmuje się nasza firma?
W przypadku salonów kosmetycznych czy fryzjerskich zadbajmy o interesy klientów udzielając im porad i wskazówek jak skutecznie zadbać o siebie w domu. Krótki filmik jak samodzielnie zdjąć manicure hybrydowy, czy może poradnik jak najłatwiej farbować odrosty w domu? Jakich kosmetyków unikać, a w jakie warto zainwestować? Jak obciąć włosy maszynką? Tego typu poradniki zostaną pozytywnie odebrane przez klientów.
W kwestii branży gastronomicznej, a więc wszelkiego rodzaju restauracji czy kawiarni ważną i potrzebną reakcją będzie przyłożenie wagi do sprawnej organizacji zamawiania posiłków na wynos – zarówno dla klientów indywidualnych jak i dla firm. Nie zaniedbujmy przy tym kanałów społecznościowych naszej firmy! Udostępniamy zmieniające się menu, zachęcajmy klientów zniżkami, czy kartami lojalnościowymi. Bądźmy kreatywni – być może transmisja live ze wspólnego gotowania to będzie coś co sprawdzi się w przypadku naszej firmy?
W przypadku siłownii i szkół walki kluczowym działaniem będzie motywacja naszych podopiecznych do działania. Trenerzy personalni mogą z powodzeniem rozpocząć konsultacje online i wrzucać na swoje profile na mediach społecznościowych zajawki z ćwiczeń. Codzienna dawka motywacji, regularne filmiki z ćwiczeniami i zachęty do działania to coś, co zdecydowanie przyda się zamkniętym w domach klubowiczom! Dodatkowo, świetnym pomysłem będzie podzielenie się z nimi serią fit przepisów. Większość osób ma teraz znacznie więcej czasu na gotowanie i chętnie się do tego zabierze.
Jeżeli chodzi o wszelkie sklepy odzieżowe czy z rękodziełem – należy jak najszybciej odpowiedzieć na otaczającą nas rzeczywistość. Może to czas by wprowadzić linie kolorowych maseczek w fantazyjne wzorki i poinformować o tym na swoim profilu facebookowym? A jeśli do tej pory produkty sprzedawane były stacjonarnie, to najwyższy czas na sklep internetowy lub sklep na Facebooku!
W przypadku firm, których stacjonarna działalność na ten moment jest ograniczona lub niemożliwa, należy szczególną uwagę zwrócić na szybkie i tanie wysyłki. Dobrze również wprowadzić darmową przesyłkę od pewnej kwoty zamówienia, lub przy podaniu specjalnego kodu, którym podzielimy się z naszymi klientami właśnie za pomocą mediów społecznościowych.
Dzięki tego typu postom nie damy o sobie zapomnieć naszym klientom i pozostaniemy z nimi w kontakcie. Dodatkowo pomożemy im w ich kryzysowych sytuacjach, co pomoże budować pozytywne relacje. Z pewnością takie działania przyniosą pozytywny skutek i klienci, którym udało nam się pomóc w trakcie kwarantanny, chętniej wybiorą nasz salon kiedy zostanie ponownie otwarty.
Możemy też zachęcić obserwujące nas osoby do wcześniejszej rezerwacji terminów po zniesieniu kwarantanny. By wspomóc finanse naszej firmy możemy zaproponować im opłacenie usługi już teraz w zamian za przykładowo zniżki lub poszerzony zakres usług. Pozwoli to na podreperowanie budżetu i ponownie, wzmocni nasze relacje z klientem.
Możemy też zaplanować nadchodzące wydarzenie z odległą datą, lub bez konkretnego terminu i prowadzić zapisy – wizja miłego wyjścia i spędzenia czasu ze znajomymi po tak długiej przerwie z pewnością zachęci klientów i spowoduje u nich pozytywne skojarzenia.
Otaczająca nas pandemia i potrzeby jakie wywołuje to też świetny czas na ocieplanie wizerunku. Dzięki temu klienci spojrzą na nas przychylnym okiem i będziemy mieli okazję do zrobienia czegoś dobrego. Wiele szpitali i instytucji znajduje się teraz w kryzysowej sytuacji. Wyciągnijmy do nich pomocną dłoń, zapewniając maseczki, płyny dezynfekujące czy wsparcie finansowe. Kiedy poinformujemy o tym osoby obserwujące nasze profile z pewnością wzbudzimy u nich pozytywne emocje.
Najważniejsze w obecnym czasie jest działanie. Wykorzystajmy ten czas by zbudować pozytywne relacje z klientami!
CEO
733 929 001, kolech@invette.pl