5 min
W czasach rozwoju marketingu internetowego stały się one jednym z głównych narzędzi wykorzystywanych podczas rywalizacji o wyświetlenia, kliknięcia i pozycję w wyszukiwarce. Odpowiedni dobór słów kluczowych może przesądzić o sukcesie lub porażce danej firmy. Także dzięki słowom kluczowym architektura serwisu jest spójna i skupiona na odpowiedniej tematyce.
Istnieje kilka rodzajów słów kluczowych, stosowanych w zależności od ich celu i formy.
Brandowe słowa kluczowe to słowa, które są unikatowe dla danej firmy, najczęściej stanowią jej nazwę. Wykorzystywane są w celu bezpośredniej reklamy firmy i prezentowania jej wizerunku. Wyróżnia się także ogólne słowa kluczowe – najczęściej dwuczłonowe, określające nazwę danego produktu czy też usługi. Ich odmianą są słowa kluczowe typu long tail, czyli takie składające się z więcej niż dwóch członów, przydatne w pozycjonowaniu dzięki mniejszej konkurencyjności.
Aby dobrać odpowiednie słowa, należy dokładnie określić charakter i aspekty działalności, do której mają one nawiązywać. Najlepszym sposobem jest stworzenie krótkich i treściwych podsumowań, a następnie przeanalizowanie, które słowa powtarzają się lub są najistotniejsze w danym podsumowaniu. Kolejnym niezbędnym krokiem jest sporządzenie jak najdłuższej liczby synonimów, dzięki którym treści będą nasycone słowami kluczowymi bez zagrożenia nadmiernych powtórzeń. Na tym etapie pomóc mogą liczne generatory słów kluczowych oraz słowniki synonimów dostępne za darmo w internecie.
Częsty dylemat stanowi konieczność wyboru pomiędzy szczegółowymi a ogólnymi słowami kluczowymi. Te pierwsze zapewniają dostęp do konkretnej klienteli, która z pewnością jest zainteresowana daną ofertą określoną przez słowa kluczowe, natomiast ogólne, mało precyzyjne gwarantują szerszy zasięg. Są one jednak trudniejsze w procesie pozycjonowania niż te bardziej konkretne i unikatowe.
Kiedy posiadamy już gotową listę haseł kluczowych, kolejnym krokiem jest jej odpowiednia analiza. Istnieje kilka aspektów, na które należy zwrócić uwagę, kiedy oceniamy precyzyjność naszej listy pod względem skuteczności fraz w pozycjonowaniu.
Kiedy posiadamy już gotową listę haseł kluczowych, kolejnym krokiem jest jej odpowiednia analiza. Istnieje kilka aspektów, na które należy zwrócić uwagę, kiedy oceniamy precyzyjność naszej listy pod względem skuteczności fraz w pozycjonowaniu.
Pierwszym z nich jest kwestia konkurencji słów kluczowych – w niektórych kategoriach konkurencyjność ta będzie wyższa, ze względu na większą ilość starających się wybić pozycji. W takiej sytuacji dobór odpowiednich zwrotów jest jeszcze istotniejszy, więc musi zostać dokładniej przemyślany.
Kolejnym ważnym czynnikiem jest wyszukiwarka słów Google, która jest podstawowym miejscem pozyskiwania zainteresowania dla strony drogą słów kluczowych.
Ostatnim czynnikiem, na który warto poświęcić trochę czasu jest zgodność fraz kluczowych z tematyką strony lub bloga. Warto upewnić się, że treść witryny odpowiada głównym celom i zadaniom, na których skupia się działalność danej firmy, gdyż w przeciwnym razie słowa kluczowe nie podwyższą w żaden sposób jej pozycji w rankingu wyszukiwań.
Dobrym sposobem na wybranie odpowiednich słów jest sprawdzenie ich popularności na przykład za pomocą Senuto lub Keyword Planner. Należy jednak pamiętać, że niska popularność słowa nie wyklucza jego przydatności w pozycjonowaniu strony. Czasami jest wręcz przeciwnie – niespotykana fraza pozwala wbić się w rynkową niszę, która wybije stronę naszej działalności na podium wyszukiwań.
Odpowiednio zaprojektowana i przeanalizowana lista słów kluczowych umożliwia rozpoczęcie tworzenia treści na witrynę. Ważnym jest, by pamiętać o odpowiednim rozmieszczeniu słów kluczowych. Aby wyszukiwarka była w stanie je wyświetlić, należy umieścić je w widocznych dla niej miejscach na stronie – tytułach i nagłówkach. Nie powinno się jednak nadużywać fraz – nie tylko będzie to dobierać lekkość czytania danego tekstu, ale także może doprowadzić do przekroczenia wskazanego parametru keyword density, a w efekcie do nałożenia filtrów blokujących poprawę pozycji strony.
Ostatnim elementem, na który warto zwrócić uwagę podczas tworzenia treści na strony internetowe, jest jak najdokładniejsze wyczerpanie danego tematu, czyli tzw. topical authority. Dzięki temu prawdopodobieństwo pojawienia się strony w wyszukiwarce osoby zainteresowanej zwiększa się. Na jakość topical authority w dużym stopniu wpływa stworzenie wyczerpującej listy fraz kluczowych. Dobrą strategią jest jednak stworzenie osobnych list do oddzielnych wątków na stronie, w celu dotarcia do bardziej różnorodnej klienteli.
CEO
733 929 001, kolech@invette.pl