Czym są słowa kluczowe w SEO i jak dobrać odpowiednie? | Invette
#dla klienta #dla marketera

Czym są słowa kluczowe w SEO i dobrać odpowiednie?

4 listopada 2019

Słowa kluczowe to frazy czy hasła, które stanowią łatwy sposób przekazywania informacji. W czasach rozwoju marketingu internetowego stały się one jednym z głównych narzędzi wykorzystywanych podczas rywalizacji o wyświetlenia, kliknięcia i pozycję w wyszukiwarce. Odpowiedni dobór słów kluczowych może przesądzić o sukcesie lub porażce danej firmy.

Dzięki słowom kluczowym, architektura serwisu jest spójna i skupiona na odpowiedniej tematyce. Tylko gruntowna analiza połączona z sumienną pracą i cierpliwością pozwala dobrać odpowiednie słowa do Twojego biznesu.

Jakie są rodzaje fraz kluczowych wspomagających pozycjonowanie?

Istnieje kilka rodzajów słów kluczowych, stosowanych w zależności od ich celu i formy. Należy pamiętać, że każde z nich sugeruje inną intencję użytkownika i na tej podstawie powinniśmy poddać je analizie.

Brandowe słowa kluczowe

Brandowe słowa kluczowe najczęściej zawierają w sobie konkretną nazwę, np. nazwę firmy czy producenta danego przedmiotu, typu telefon Samsung. W ten sposób użytkownik daje jasno do zrozumienia czego szuka.

Jeśli w swojej ofercie posiadasz produkty tej firmy to również powinieneś się na nie pozycjonować. Często jest to oznaka lojalności klienta wobec naszej marki, możliwe, że w przeszłości dokonał już zakupu w naszym sklepie i jest zadowolony, przez co jego wyszukiwanie będzie wyglądało np. telefon samsung nasz sklep.

To pokazuje, jak ważne jest, aby nasza strona była jak najbardziej prokliencka, spełniająca wszystkie zasady UX.

UX a UI – podstawowe różnice

Ogólne frazy kluczowe

Ogólne słowa kluczowe najczęściej nie prowadzą do konwersji. Osoba, która wpisuje frazę np. „koszula”, najczęściej nie chce dokonać zakupu. W dużej mierze poszukuje się wtedy informacji ogólnych lub inspiracji, która w dalszej części może prowadzić do zakupu.

Dobrym sposobem na przyciągnięcie użytkownika do swojego sklepu jest blog firmowy, który będzie opowiadał np. o rodzajach koszul, materiałach wykonania lub najpopularniejszych trendach. W ten sposób zwiększamy szansę, że z poszukiwacza informacji stanie się naszym, klientem.

Frazy długiego ogona (long taile)

Jeśli dopiero zaczynasz pozycjonowanie swojej strony i chciałbyś od początku zaistnieć w wyszukiwarce, powinieneś się skupić na frazach długiego ogona (ang. long tail keywords). Odpowiadają one na konkretne zapytania użytkownika najlepiej opisując jego intencje.

Musimy się liczyć, że liczba wyszukiwań będzie niewielka, ale szansa na konwersje będzie znacznie większa. Jeśli ktoś szuka czarnych butów do biegania marki Adidas, to daje nam do zrozumienia, że ma konkretną potrzebę i chce właśnie tego. Dając mu wynik z naszą ofertą produktową takiego rodzaju obuwia możemy się spodziewać, że to tutaj dokona zakupu.

https://invette.pl/blog/wspolczynnik-konwersji-co-to-jest-i-jak-dziala/

Lokalne frazy kluczowe

Nie możemy zapomnieć także o pozycjonowaniu lokalnym. Jeśli prowadzimy biznes w większym mieście jak Kraków czy Warszawa, dobrze jest dodać właśnie nazwę miasta na końcu naszej frazy kluczowej. Przykładowo, jeśli jesteś krawcową, wykorzystaj frazę skrócenie spodni dżinsowych Kraków, w ten sposób zareklamujesz konkretną usługę na terenie Twojego miasta.

Prowadząc mały zakład krawiecki, nie chcesz, aby Twoja strona wyświetlała się w Gdańsku, ponieważ nie przyniesie Ci to żadnych korzyści.

Wspomnieliśmy powyżej o przykładzie zastosowania wpisów blogowych do fraz ogólnych. Kolejnym jego dobrym zastosowaniem jest pisanie artykułów poradnikowych, które odpowiadają na zadawane pytania. Jeśli prowadzimy pralnię chemiczną, dobrze jest napisać wpis o sposobach na usunięcie trudnych plam.

Buduje to świadomość marki wśród klientów i pozytywnie wpływa na relacje z nimi. Dzięki temu, zwiększamy szansę, że w przyszłości, gdy ta osoba będzie chciała skorzystać z usług pralni wybierze właśnie nas.

https://invette.pl/blog/skad-brac-pomysly-na-dobre-tresci/

Jak odpowiednio dobrać słowa kluczowe?

Aby dobrać odpowiednie słowa, należy dokładnie określić charakter i aspekty działalności, do której mają one nawiązywać. Najlepszym sposobem jest stworzenie krótkich i treściwych podsumowań, a następnie przeanalizowanie, które słowa powtarzają się lub są najistotniejsze w danym podsumowaniu.

Kolejnym niezbędnym krokiem jest sporządzenie jak najdłuższej liczby synonimów, dzięki którym treści będą nasycone słowami kluczowymi bez zagrożenia nadmiernych powtórzeń.

Na tym etapie, pomóc mogą liczne generatory słów kluczowych oraz słowniki synonimów dostępne za darmo w internecie.

Frazy ogólne czy szczegółowe?

Częsty dylemat stanowi konieczność wyboru pomiędzy szczegółowymi, a ogólnymi słowami kluczowymi. Te pierwsze zapewniają dostęp do konkretnej klienteli, która z pewnością jest zainteresowana daną ofertą określoną przez słowa kluczowe, natomiast ogólne, mało precyzyjne gwarantują szerszy zasięg.

Są one jednak trudniejsze w procesie pozycjonowania, niż te bardziej konkretne i unikatowe.

Dodatkowo, frazy długiego ogona pozwolą nam osiągnąć początkowy zysk, podczas gdy kampania pozycjonowania będzie obejmowała bardziej ogólne zagadnienia dotyczące naszych produktów.

Analiza wybranych słów kluczowych

Kiedy posiadamy już gotową listę haseł kluczowych, kolejnym krokiem jest jej odpowiednia analiza. Istnieje kilka aspektów, na które należy zwrócić uwagę, kiedy oceniamy precyzyjność naszej listy pod względem skuteczności fraz w pozycjonowaniu:

Konkurencja

Pierwszym z nich jest kwestia konkurencji słów kluczowych – w niektórych kategoriach konkurencyjność ta będzie wyższa, ze względu na większą ilość stron starających się zyskać jak najwyższe pozycje.

W takiej sytuacji dobór odpowiednich zwrotów jest jeszcze istotniejszy, więc musi zostać dokładniej przemyślany. Zalecamy zrobić konkretną analizę naszych konkurentów, aby zobaczyć, na jakie frazy ich strona się wyświetla. Być może istnieje potencjał w niektórych słowach kluczowych, które zostały przez nich pominięta.

SERP

Kolejnym ważnym czynnikiem jest wyszukiwarka Google, która jest podstawowym miejscem pozyskiwania zainteresowania dla strony drogą słów kluczowych.

Sprawdzimy w niej liczbę wyników na daną frazę. Zainstalowanie odpowiednich rozszerzeń do przeglądarki pozwoli nam na natychmiastową analizę poprzez sprawdzenie liczby wyświetleń oraz wartość CPC danej frazy.

Tematyka

Ostatnim czynnikiem, na który warto poświęcić trochę czasu jest zgodność fraz kluczowych z tematyką strony lub bloga.

Warto upewnić się, że treść witryny odpowiada głównym celom i zadaniom, na których skupia się działalność danej firmy, gdyż w przeciwnym razie słowa kluczowe nie podwyższą w żaden sposób jej pozycji w rankingu wyszukiwań.

Musimy zadbać, aby profil naszej firmy był spójny, a wyświetlane w wyszukiwarce frazy były przez nas pożądane. Zbyt duża odwiedzin naszej strony, które zakończyły się natychmiastowym jej opuszczeniem może obniżyć naszą pozycję rankingową.

https://invette.pl/blog/mobilna-a-responsywna-strona-internetowa/

Narzędzia, które pomogą Ci znaleźć odpowiednie frazy

Dobrym sposobem na wybranie odpowiednich słów jest sprawdzenie ich popularności na przykład za pomocą Senuto lub Keyword Planner.

Należy jednak pamiętać, że niska popularność słowa nie wyklucza jego przydatności w pozycjonowaniu strony. Czasami jest wręcz przeciwnie – niespotykana fraza pozwala wbić się w rynkową niszę, która wybije stronę naszej działalności na podium wyszukiwań.

Obecnie narzędzia pozwalają na instalację darmowych wtyczek do przeglądarki Google. Instalująć np. Keyword Surfer, możemy w łatwy sposób sprawdzić konkurencję oraz miesięczny wolumen wyszukiwania danej frazy.

W Internecie można także trafić na całkowicie darmowe programy, jak np. Ubersuggest, który oferuje darmową możliwość analizy kliku fraz w ciągu dnia. W przypadku analizy naszego serwisu warto wykorzystać darmowe lub niewiele płatne triale oferowane przez znaczną część głównych narzędzi, jak Senuto czy Ahrefs.

Jak tworzyć treści na fundamencie fraz kluczowych?

Odpowiednio zaprojektowana i przeanalizowana lista słów kluczowych umożliwia rozpoczęcie tworzenia treści na witrynę. Ważnym jest, by pamiętać o odpowiednim rozmieszczeniu słów kluczowych.

Aby wyszukiwarka była w stanie je wyświetlić, należy umieścić je w widocznych dla niej miejscach na stronie – tytułach i nagłówkach.

Nie powinno się jednak nadużywać fraz – nie tylko będzie to dobierać lekkość czytania danego tekstu, ale także może doprowadzić do przekroczenia wskazanego parametru keyword density, a w efekcie do nałożenia filtrów blokujących poprawę pozycji strony.

Skup się na temacie

Ostatnim elementem, na który warto zwrócić uwagę podczas tworzenia treści na strony internetowe jest jak najdokładniejsze wyczerpanie danego tematu, czyli tzw. topical authority. Dzięki temu, prawdopodobieństwo pojawienia się strony w wyszukiwarce osoby zainteresowanej zwiększa się.

Na jakość topical authority w dużym stopniu wpływa stworzenie wyczerpującej listy fraz kluczowych. Dobrą strategią jest jednak stworzenie osobnych list do oddzielnych wątków na stronie, w celu dotarcia do bardziej różnorodnej klienteli.

Warto też poszczególne frazy podzielić na grupy, wokół których będzie nasz wpis. Każda grupa powinna mieć pogrupowane tematycznie frazy kluczowe, które są ze sobą w silnej korelacji, pozwoli nam to na szczegółowe wyczerpanie tematu wpisu, a co za tym idzie, istnieje większa szansa, że użytkownik nie będzie szukał produktu lub rozwiązania problemu na innych stronach.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry