Jak działa reklama viralowa? Czy jest skuteczna? | Invette
#dla marketera #dla klienta

Skuteczność reklamy viralowej

Weronika Szyszka

9 czerwca 2021

Viral marketing to taktyka marketingowa, która polega na zainicjowaniu reakcji łańcuchowej wokół produktu lub treści. Reklama viralowa, czyli reklama wirusowa, działa podobnie jak infekcja. Rozpowszechniając się wśród internautów, potrafi zdobyć szeroko grono odbiorców. Wykorzystuje w tym celu znane i dostępne kanały marketingowe, głównie media społecznościowe.

Głównym celem marketingu viralowego jest poszerzenie świadomości odbiorców na temat marki. Integralną częścią tej metody marketingowej jest szum (buzz), jaki powstaje wokół kampanii. Powstała nawet oddzielna odnoga, czyli buzz marketing.

Viral marketing — droga do sukcesu?

Umiejętnie wykorzystany marketing viralowy, może być bardzo skuteczny. Pozwala on w krótkim czasie dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców.

Najpopularniejszymi viralami są najczęściej filmy, wpisy w social media (graficzne lub pisane), kampanie email marketingowe, a nawet reklamy telewizyjne. Sukces reklamy zależy w głównej mierze od pomysłu, a także dostosowanie treści do odbiorcy.

Musi ona być intrygująca, oryginalna, ciekawa, a przede wszystkim wzbudzać emocje. Zabawny lub poruszający materiał ma duże szanse na zdobycie popularności.  Dobrym przykładem potwierdzającym powyższe słowa są reklamy Allegro, które podbiły internet.

Kolejną bardzo ważną kwestią jest użyteczność. Odbiorcy bardzo często udostępniają materiały, które są dla nich przydatne i wartościowe. Przykładem tego są na przykład darmowe e-booki oferowane przez markę.

Stworzenie udanego i porywającego viralu jest nie lada wyzwaniem. Trzeba wykazać się ogromną kreatywnością. Nie powinien on wyglądać jak typowa reklama, nie może on być także zbyt nachalny, lecz w subtelny sposób przekazywać informacje o marce na przykład za pomocą chwytliwych haseł bądź też scenek z życia wziętych.

Reklama viralowa to dobry sposób, aby wypromować swoją firmę, szczególnie na początku jej istnienia. Uświadomi odbiorców, o istnieniu twojej marki, docierając do dużego grona internautów, co byłoby niemożliwe przy wykorzystaniu tradycyjnych kanałów komunikacji. Marketing viralowy wzmacnia również więź między klientem a marką, a także umacnia pozycję firmy na rynku.

Real Time Marketing – czym jest?

Narzędzia do mierzenia marketingu viralowego

Do badania skuteczności kampanii oraz określenia, jaki odgłos ona uzyskała, służą narzędzia do monitoringu mediów, takie jak Brand24. Dodatkowo narzędzie to ułatwia kontrolę nad rozpowszechnianiem się reklamy viralowej, by w odpowiednim momencie zareagować.

Dzięki Brand24 możemy wskazać liczbę interakcji internautów, zasięgi w social mediach, liczbę wzmianek online, a nawet wydźwięk wypowiedzi. W ten sposób łatwo ocenimy, czy nasza kampania przyniosła zamierzone efekty, a także możemy ustalić grupę naszych potencjalnych odbiorców.

Największe zalety viral marketingu

– Bardzo duży zasięg i dotarcie do wielu odbiorców
– Wzrost liczby nowych klientów
– Zwiększenie rozpoznawalności marki
– Niewielkie koszty reklamowe
– Budowanie więzi między odbiorcą a marką

Przykłady reklamy viralowej

Wyzwanie smaku Pepsi

[źródło]

„Wyzwanie smaku” to rodzaj testu, organizowanego przez Pepsi. Konsumenci próbują dwóch napojów, które zostały umieszczone w nieoznakowanych kubkach.

W jednym z nich jest Pepsi, a w drugim inny napój gazowany o podobnym smaku. Zadaniem osoby testującej jest wskazanie, w którym kubku znajduje się Pepsi. Kampania ta opanowała całą Polskę i zyskała rzeszę fanów, którzy przyłączali się do testu.

Reklama Allegro, która podbiła świat

[źródło]

Mowa tu o reklamie, opowiadającej historię dziadka, który uczy się języka angielskiego, aby móc porozumieć się w święta z wnuczką, mieszkająca za granicą. Reklama ta poruszyła serca Polaków i stała się najbardziej popularną reklamą na Youtube w 2016 roku. Jej twórcy, agencja Bardzo, otrzymała na festiwalu reklamowym w Cannes statuetkę Brązowego Lwa w kategorii Entertainment.

Skok Felixa Baumgartnera sponsorowany przez Red Bulla

reklama viralowa skok felixa

[fot. Jay Nemeth AP]

Spektakularnym viralem była transmisja i wideo ze skoku Felixa Baumgartnera. W ramach misji Red Bull Stratos skoczył z wysokości 39 kilometrów, prawie z „krawędzi kosmosu”. Wyczyn ten wzbudził ogromną ekscytację odbiorców.

Dlaczego warto tworzyć infografiki?

Podsumowując

Reklama viralowa, będzie skuteczna, jeśli zostanie prawidłowo przygotowana.

Najważniejsze kwestie, które musimy brać pod uwagę tworząc viral to znajomość trendów, określenie grupy docelowej naszych potencjalnych klientów, monitoring social mediów, a przede wszystkim oryginalny i nieszablonowy pomysł, który przyciągnie sporo grono odbiorców.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry