Na czym polega pozycjonowanie wizerunkowe? | Invette
#dla marketera #dla klienta

Pozycjonowanie wizerunkowe – na czym polega?

13 grudnia 2019

Oceń post

Pozycjonowanie wizerunkowe (SERM), to zarządzanie reputacją przedsiębiorstwa w wyszukiwarkach poprzez tworzenie pozytywnego obrazu firmy w sieci

Jest to pojęcie stosunkowo nowe, jednak metody składające się na działania SERM (ang. Search Engine Reputation Management) były obecne od samego początku Internetu.

Anonimowość w sieci umożliwia publikowanie dowolnych informacji – niezależnie od tego, czy są one prawdziwe, czy nie. Pozycjonowanie wizerunkowe ma więc kreować odpowiednią reputację firmy, zależną od opinii klientów – niweluje negatywne komentarze w TOP 10 na temat działalności firmy, warunków pracy, jakości produktów czy świadczonych usług.

Kampanie z zakresu pozycjonowania wizerunkowego mają na celu promowanie informacji, które będą kształtowały wiarygodny i sprzyjający wizerunek marki.

Opinie w sieci wyznacznikiem jakości

Opinie użytkowników budują realną pozycję firmy w Internecie. Niezależnie od tego, czy przedsiębiorstwo jest pomysłowe i rzetelne, parę negatywnych wpisów może znacząco odbić się na sprzedaży produktu oraz zainteresowaniu świadczonymi usługami.

Prawdą jest, że ludzie chętniej dodadzą szkalujący komentarz, który opisuje ich niezadowolenie niż ten zachwalający usługę lub pozytywne aspekty produktu. To także one są najczęściej czytane przez użytkowników Internetu i potencjalnych klientów. To, co zostanie wyświetlone jako pierwsze, będzie wpływać na odbiór firmy i chęć skorzystania z jej usług – dlatego działania z zakresu wizerunkowego SEO są coraz bardziej popularne.

Komu potrzebne pozycjonowanie wizerunkowe?

Tak naprawdę każdej firmie działającej w Internecie i chcącej odnieść sukces na polu e-commerce. Przede wszystkim tą usługą powinny jednak zainteresować się firmy, które znacząco ucierpiały z powodu negatywnych opinii czy fałszywych, szkalujących komentarzy.

SERM sprawdzi się również jako biznesowa profilaktyka – działania prewencyjne mogą służyć dopracowaniu działalności public relations w swojej firmie.

Należy podkreślić, że opiniami internetowymi nie sugerują się wyłącznie potencjalni klienci, ale również pracownicy czy kontrahenci. Pozytywny wizerunek w Internecie – oraz ogólnie dobrze rozplanowany i prowadzony PR – jest także istotny dla osób prowadzących działalność publiczną, np. aktorów, polityków czy artystów scenicznych. Wszelkie działania PR-owe mają swoje odzwierciedlenie przede wszystkim na polu finansowym.

Pozycjonowanie wizerunkowe – na czym tak naprawdę polega?

Działania SERM możemy podzielić na parę etapów. Przede wszystkim:

1) monitoring komentarzy w wynikach wyszukiwania

Jest to działanie kluczowe, od którego tak naprawdę wszystko się zaczyna. Należy zapoznać się z wszystkimi postami w mediach społecznościowych, a także komentarzami, wpisami na forach internetowych itd. Na tej podstawie przygotowywany jest przejrzysty raport.

2) usuwanie negatywnych opinii

Gdy istnieją jakiekolwiek niekorzystne dla przedsiębiorstwa opinie, należy skonsultować się z właściwą firmą w celu weryfikacji ich prawdziwości. Często takowe wpisy są pisane “w przypływie emocji” – są wyolbrzymione i zawierają wulgaryzmy. W tym przypadku można je zgłosić do administratora serwisu w celu ich usunięcia.

3) pozycjonowanie unikalnych artykułów i wartościowych opinii

Podczas pozycjonowania zwiększana jest widoczność konkretnych treści – w tym przypadku pozytywnych komentarzy, które będą wyświetlane jako pierwsze po wpisaniu konkretnej frazy.

4) tworzenie i publikowanie artykułów sponsorowanych

Działalność SERM opiera się również na kreacji artykułów prezentujący spójny i korzystny wizerunek przedsiębiorstwa. Mają one na celu opisać działalność, podkreślić wartości itp, co pozwala z łatwością utworzyć nowy obraz firmy w Internecie.

5) prowadzenie kampanii Google Ads

Kampanie pozycjonowania wizerunkowego wzmacniają dobrą reputację firmy w Internecie. Reklamy, które pojawiają się w wyszukiwarce – w sieci reklamowej Google czy na Youtube – nie kierują użytkownika do oferty firmy, a do stron informacyjnych, prezentujących m.in rekomendacje, czy referencje zadowolonych klientów.

6) marketing szeptany

Działaniami uzupełniającymi jest tzw. buzz marketing, czyli marketing szeptany. Polega on na umieszczaniu merytorycznych wpisów podkreślających pozytywy firmy na forach internetowych. Ważne jest, by oprócz nakierowania na konkretną witrynę, były skonstruowane naturalnie – językiem zrozumiałym i wspólnym dla czytających je internautów.

Chcesz poprawić wizerunek swojej firmy w sieci? Skontaktuj się z nami!

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry