Specjalista SEM
7 min
Taka sytuacja wymaga od nas szczególnych działań, zarówno w życiu społecznym, jak i gospodarczym. Konsekwencją tego są zmiany i dostosowanie się do nowych, ale trudnych czasów. Dzięki umiejętnościom adaptacyjnym udaje nam się stopniowo przyzwyczaić do nowej sytuacji.
W związku z szybkim wzrostem liczby zarażonych wirusem COVID-19, wprowadzone zostały ograniczenia związane przede wszystkim z przemieszczaniem się. Zamknięte przedszkola, szkoły oraz zakłady pracy spowodowały, że większa część życia, czy to społecznego, czy zawodowego skupia się w miejscu zamieszkania.
Z tego powodu mamy do czynienia z intensyfikacją działań prowadzonych w Internecie. Ta sytuacja ma natomiast wpływ na zachowania społeczne, kulturowe czy ekonomiczne użytkowników sieci. Aktywności, które wcześniej odbywały się głównie poza domem – zakupy, spotkania z przyjaciółmi, sport – w tym momencie mają miejsce w formie online.
Temat dzisiejszego wpisu dotyczy kształtowania się marketingu online w trakcie pandemii. W tym celu przeanalizujemy, jak przedstawia się obecnie ruch w sieci oraz jakie aspekty uległy zmianie z powodu wybuchu pandemii koronawirusa.
Zmiana natężenia ruchu na konkretnych portalach ma bardzo duży wpływ na planowanie działań online zarówno teraz, jak i w dalszym okresie. Należy zatem obecne trendy śledzić na bieżąco i wyciągać wnioski, które pomogą nam zwiększyć efektywność naszych działań marketingowych w Internecie. Przeanalizujmy zatem branże, na które pandemia miała największy wpływ.
Chyba nikogo nie dziwi fakt, że wysokim potencjałem marketingowym cieszą się obecnie portale związane z tematyką pandemii koronawirusa oraz portale o charakterze zdrowotnym. Portale te na bieżąco udostępniają najnowsze statystyki, a informacje, które podają, są najbardziej wiarygodne.
Jako przykład możemy podać WHO lub worldmeters.info. Zainteresowanie takimi portalami jest jak najbardziej naturalne. Strach i niepokój powoduje, że ludzie szukają informacji na temat koronawirusa oraz sposobów zabezpieczenia się przed zachorowaniem.
Z czasem oczywiście zainteresowanie takimi portalami zacznie słabnąć, aż do momentu wygaszenia pandemii. W tym momencie jednak warto pamiętać, że są to portale o wysokim potencjalne marketingowym.
Wzmożony wzrost ruchu można, także zaobserować na portalach prawniczych i rządowych. Tak jak w poprzednim przykładzie, użytkownicy poszukują sprawdzonych, wiarygodnych informacji. Tym razem na temat rozporządzeń rządowych i regulacji prawnych.
Warto w tym przypadku zauważyć, że zapotrzebowanie na informacje o pandemii jest tak duże, że społeczność nie interesuje się innymi zagadnieniami, nie poszukuje wiadomości na inny temat, przez co ruch na portalach inforacyjnych znacznie spadł na przestrzeni ostatnich dwóch miesięcy.
Oczywistym jest również fakt, że wzrost zainteresowania i ruchu możemy zaobserwować w segmencie zakupów online. Zamknięcie sklepów, ograniczenia w przemieszczaniu się, a także ogólny strach przed wyjściem na zewnątrz spowodowały, że ludzie znacznie częściej korzystają z zakupów w Internecie.
Sklepy internetowe, by zminimalizować ryzyko strat spowodowanych epidemią, oferują liczbe rabaty, zniżki oraz wyprzedaże.
Pandemia ma również duży wpływ na komunikację w społeczeństwie. Zakaz zgromadzeń oraz izolacja zmusza ludzi do korzystania z alternatywnych źródeł komunikacji. Systematycznie zatem wzrasta ruch w social media, gdzie użytkownicy mają możliwość kontaktu ze znajomymi.
Na portalach umożliwiających kontakt w formie online organizuje się również różnego rodzaju szkolenia, prezentacje, a nawet rozmowy rekrutacyjne.
W trakcie planowania działań marketingowych w formie online koniecznie weź pod uwagę wyżej wymienione portale i branże. Skupiając na nich swoje działania, z pewnością możesz liczyć na szeroki odbiór Twojej oferty. Intensyfikacja działań na tych obszarach może okazać się pomocna dla wielu przedsiębiorstw, których sytuacja gospodarcza w wyniku wybuchu pandemii nie jest łatwa.
Społeczeństwo w coraz większym stopniu swoje życie skupia w przestrzeni online, dlatego warto właśnie ją wykorzystać najmocniej w trakcie planowania działań marketingowych. Wszelkiego rodzaju aktywności, spotkania, prezentacje czy materiały przedstawiane w formie online przyciągają użytkowników, dzięki czemu możemy zwiększyć widoczność oraz świadomości swojej marki wśród konsumentów.
Należy także zwrócić uwagę, że wiele obecnych zachowań prawdopodobnie wejdzie użytkownikom w nawyk, przez co będą oni je praktykować również po zakończeniu pandemii.
Nie czekaj, działaj!
CEO
733 929 001, kolech@invette.pl