Nowa unijna dyrektywa eprivacy dla social mediów | Invette
#dla marketera #dla klienta

Nowa unijna dyrektywa eprivacy dla social mediów

Aleksandra Bazarnik

25 grudnia 2020

W ostatnich dniach wiele zmieniło się w istnieniu social mediów, a właściwie w korzystaniu z nich. Zapewne korzystanie z Facebooka, Messengera oraz Instagrama ostatnio sprawia wiele problemów. Z pewnością one same w sobie nie są one powodem tych problemów.

Jak wiadomo, od dnia 21 grudnia 2020 w życie weszła nowa unijna dyrektywa ePrivacy, która wiele namieszała w zakresie swobody korzystania z wcześniej wymienionych mediów.

Od czego zaczęło się wprowadzanie zmian?

Jak donoszą informacje, już od 16 grudnia użytkownicy korzystający z Facebooka, czy aplikacji Messenger, która również należy do wcześniej wspomnianego serwisu, skarżyli się na ich nieprawidłowe działanie.

Pierwszą wiadomością, która od tego czasu pojawia się w aplikacji Messenger, jest komunikat powiadamiający o niektórych funkcjach, które są niedostępne i mogą działać nieprawidłowo.

Niestety, wynikiem tego powiadomienia oraz pojawiających się błędów są nowo pojawiające się zasady w kwestii usług wiadomości w Europie.

Reklamy na Linkedin, czyli Linkedin Ads

Warto nadmienić, że podjęte zostały działania ze strony Facebooka, mające na celu przywrócić niedziałające funkcje, jednak czy zostaną one przywrócone, chwilowo na to pytanie nie ma odpowiedzi.

Facebook jednak wyjaśnia, że potrzeba czasu, aby je przekonstruować w taki sposób, by działały one w 100% prawidłowo, ale tym samym zgodnie z nowymi rozporządzeniami.

Uspokaja, natomiast podając informację, że nie zostaną wyłączone w żaden sposób podstawowe funkcje uwielbianych przez nas aplikacji Messengera oraz Instagrama. Oczywiście chodzi o wszelkie wiadomości tekstowe oraz możliwość połączeń głosowych.

Jak doszło do wprowadzania zmian na Facebooku?

Facebook zamieścił pewne wyjaśnienia w kwestii tematu nowej dyrektywy unijnej. Jedne z informacji, których możemy się dowiedzieć, jest fakt, wprowadzania tych zmian już od 30 listopada.

Między innymi już wtedy dostosowywana do Facebooka została polityka RODO, znana od jakiegoś czasu i coraz bliższa nam wszystkim.

Natomiast większe zmiany wprowadza dyrektywa, o której mowa we wstępie. EPrivacy wprowadza wiele zmian, jeżeli chodzi o pozyskiwanie kontaktów i przetwarzania danych użytkowników. Nowa dyrektywa, określa pewną definicję danych, które zawierają łączność elektroniczną i według niej dane, o których mowa powinny być traktowane jako poufne.

Wspomniane dane to tak zwane metadane. Prościej mówiąc – dane od danych. Odpowiedź na pytanie czym tak właściwie są metadane, powołując się na przykłady w tej kwestii, to między innymi informacje o użytkownikach końcowych.

Oprócz tego mieszczą się w tym także dane, które służą do śledzenia użytkowników, ich poruszania na stronie internetowej, a także takie dane, które mają na celu identyfikację źródła i miejsca łączności w tym także, lokalizację geograficzną, czy nawet datę razem z godziną pozwalającą określić czas trwania korzystania użytkownika z połączenia, przy czym również określa rodzaj łączności.

Niemalże każdy poruszany aspekt zawierają wszystkim znane pliki cookies, które często pojawiają się w momencie odwiedzenia strony internetowej.

Według nowo wprowadzonej dyrektywy to właśnie użytkownik jest najważniejszy i to on powinien zgodzić się na przetwarzanie tych danych lub podjąć decyzje o wycofaniu się w wybranym przez siebie momencie oraz co pół roku otrzymywać informację o tej opcji.

Jak mierzyć skuteczność reklam na Facebooku za pomocą UTM?

Jakie zmiany czekają nas na Instagramie i Messengerze w związku z dyrektywą?

Jeżeli chodzi o Messengera, najprawdopodobniej stracimy możliwość tworzenia sondy w czatach grupowych, będziemy musieli pożegnać przyzwyczajenie do zabawnego nicku i przyjąć stary nawyk wyszukiwania znajomych na Messengerze za pomocą ich autentycznego imienia i nazwiska, ponieważ możliwość ustawiania pseudonimów w czacie swoim znajomym został wyłączony.

Dodatkowo, jeżeli jesteś deweloperem i korzystasz z Messengera, niestety nie będziesz mógł już korzystać z API Messengera.

Biorąc pod uwagę Instagram, niestety zniknie część narzędzi używanych w stories oraz przesyłanie poprzez wiadomości prywatne zdjęć wykorzystujących filtry rozszerzonej rzeczywistości.

Niestety, serwis Facebook nie wyjaśnia szczegółowo jakie określone narzędzia są brane pod uwagę.
Warto nadmienić, że wszelkie nieprawidłowości dotyczą zarówno wszystkich państw Unii Europejskiej jak i Islandię, Liechtenstein, Norwegię oraz Wielką Brytanię. Jednak przez wprowadzanie ich stopniowo, niektórzy internauci mogą mieć do nich chwilowy dostęp.

Jak będą działać reklamy na Facebooku?

W tym przypadku otrzymaliśmy od Facebooka zdecydowanie więcej konkretnych informacji. Niedostępnymi będą reklamy obejmujące wiadomości, targetowanie, czy grupy docelowe reklam, które emitowaną są w Europie i z Europy.

Odpowiedź na pytanie co to oznacza, zawiera się oczywiście w braku możliwości korzystania z Wiadomości, które są sponsorowane, oprócz tego z Szablonu wiadomości Pozyskiwania Kontaktów, natomiast jeżeli chodzi o cel skierowany na Wiadomosci, Ruch a także Konwersje, nie będzie można korzystać z Konwersacji i Kontaktów.

Ograniczenia obejmują, również te kampanie, które zostały oparte na tych grupach użytkowników, którzy wcześniej wysyłali wiadomości do reklamodawcy na fanpage.
Warto nadmienić, że dane reklamy, które są archiwalne i zarazem uwarunkowane wiadomościami będą nadal dostępne w interfejsach raportów firm z Europy, natomiast niektóre mierniki mogą nie być już rejestrowane i raportowane.

Podsumowanie

Wprowadzane zmiany dają użytkownikom wiele do myślenia, jeżeli chodzi o ponowne przyzwyczajenia co do działania wcześniej wymienionych aplikacji.

Ilość funkcji, która została, pozwala na poprawne korzystanie z nich w sposób bardzo uproszczony. Zmiany, które zostały wymuszone na Facebooku, a tym samym towarzyszącym mu Messengerze i Instagramie zmuszają nas do niepełnego korzystania z nich, ale nadal bez problemów można realizować ich najważniejsze funkcje, które spełnia, ponieważ z takim celem zostały przede wszystkim stworzone.

Facebook pracuje nad wprowadzeniem zmian, tak, aby wszystko działało poprawnie i abyśmy z powrotem mogli cieszyć się jego pełnymi funkcjami bez zarzutów.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry