Czym różni się mobilna strona internetowa od responsywnej? | Invette
#dla klienta #dla marketera

Mobilna a responsywna strona internetowa

22 listopada 2019

Z dnia na dzień liczba użytkowników urządzeń mobilnych zwiększa się

Komputery stacjonarne czy laptopy powoli odchodzą w zapomnienie, a swoją chwilę świetności przeżywają właśnie urządzenia przenośne – jak tablety czy smartfony, które nosimy przy sobie praktycznie w każdej minucie dnia.

Przyczynia się do tego głównie szybsze tempo życia i priorytetowość komfortu użytkownika – łatwiej zabrać ze sobą telefon niż dźwigać nieporęczny laptop. Dodatkowo rozwój technologii pozwala na wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych również na urządzeniach mobilnych – obecnie wszystko, co kiedyś wykonalne było jedynie za pomocą komputera, można w jednej chwili zrobić na smartfonie.

Ten znaczący postęp poskutkował zaprojektowaniem konceptu nowych stron internetowych, które znacznie ułatwiają zdobywanie informacji i korzystanie z różnego rodzaju portali i serwisów na urządzeniach mobilnych, ponieważ diametralnie różnią się strukturą od swoich poprzedników. Strony internetowe dedykowane ekranom laptopów nie spełniają swojej funkcji na pomniejszonych wyświetlaczach smartfonów, dlatego rynek wykreował strony przeznaczone do tego typu użytku, oraz takie, które dostosowują się do wszystkich typów urządzeń.

https://invette.pl/blog/potencjal-e-marketingu-w-czasie-kryzysu/

Strona mobilna, strona responsywna i aplikacja – czym się różnią?

Wszystko to spowodowało,że właściciele witryn zmuszeni byli do wytworzenia nowej strony przeznaczonej do użytkowania mobilnego. Tak powstały nowoczesne rozwiązania, takie jak strona mobilna, strona responsywna i aplikacja.

Wybór jednej z tych opcji powinien być dokładnie przemyślany, gdyż każda z nich działa w inny sposób i odpowiada na inne potrzeby użytkowników. Chociaż z drugiej strony, znany wszystkim Youtube posiada wszystkie te warianty – dlaczego więc nie zrobić tego samego?

https://invette.pl/blog/blad-mixed-content-w-certyfikacie-ssl/

Strona mobilna

Strony te charakteryzuje literka “m” lub hasło “mobile” dodane przed właściwym adresem URL witryny. Przykładem mogą być znane portale informacyjne – jak Onet.pl – czy mobilna strona internetowa Facebooka. Strony dedykowane urządzeniom mobilnym zwykle podpinane są pod subdomenę i przechowywane w całkiem innych katalogach.

Wydawać by się mogło, że u podstaw takiego rozwiązania leżą mocne, funkcjonalne fundamenty – jednak, jak się okazuje, strony mobilne mają wiele wad, a bilans plusów i minusów nie przemawia na ich korzyść.

Google, który stanowi główny wyznacznik pozycjonowania, umieszcza niżej witryny rozczłonkowane na stronę internetową oraz mobilną. Dzieje się tak nie bez powodu.  W przypadku tworzenia dodatkowej witryny z przedrostkiem “m” lub “mobile”, SEO głównej witryny zostaje rozbite na dwa różne adresy URL z przekopiowaną treścią, co powoduje, że roboty Google muszą osobno sprawdzić stronę główną i stronę mobilną. Dodatkowo, koszty budowy takiej strony, która w gruncie rzeczy jest osobną witryną, często osiągają wysokie kwoty, a proces ich tworzenia przez webmasterów jest czasochłonny.

Oczywiście, może zdarzyć się, że strona przetrwa na wysokiej pozycji jednak nigdy nie wiadomo czy kolejna aktualizacja algorytmu nie spowoduje całkowitego odsunięcia stron mobilnych. Warto więc pomyśleć nad zastosowaniem wygodniejszego i bardziej funkcjonalnego rozwiązania, czyli strony responsywnej.

https://invette.pl/blog/kampanie-reklamowe-w-wyszukiwarce-yandex/

Kiedy warto stworzyć stronę mobilną?

Jeżeli funkcjonalność strony mobilnej różni się od tej przeznaczonej na komputery, czyli desktopowej, warto rozważyć jej zaprojektowanie. Jako przykład wymienić można tu strony, które skupiają opinie wokół danych produktów – w ich przypadku, utworzenie osobnej strony, która pozwala na wprowadzanie różnych modyfikacji zdecydowanie ma sens.

Mimo to coraz częściej poleca się zastosowanie uniwersalnych stron lepiej przystosowanych do wszystkich typów urządzeń.

https://invette.pl/blog/wszystko-co-powinienes-wiedziec-o-amp/

Strony responsywne

W przeciwieństwie do strony mobilnej, strona responsywna posiada zdolność przystosowywania się do każdego rodzaju wyświetlacza oraz odpowiedniego, wygodnego rozłożenia elementów w zależności od urządzenia. Zamiast dwóch osobnych witryn, strona responsywna pozwala na zachowanie jednego adresu URL – co za tym idzie, SEO nie jest już rozbite na dwa twory, tylko skupia się na jednej konkretnej domenie.

Jest to rozwiązanie zdecydowanie lepsze i wygodniejsze od stron mobilnych. Projektanci muszą stworzyć jedną witrynę i jedynie dostosować ją do potrzeb różnych typów wyświetlaczy. Zmusza to twórcę strony do uwzględnienia wszystkich wielkości ekranów, by funkcjonowała ona tak samo na monitorze komputera i małym wyświetlaczu smartfona.

Ponadto dzięki zastosowaniu responsywnej strony internetowej, rozwiązuje się problem powielania treści, który często występuje w przypadku strony mobilnej. Dzięki uniwersalności i elastyczności struktury strony, podlinkowana witryna zawsze wyświetli się w odpowiedni sposób.

https://invette.pl/blog/linkedin-zamien-kontakty-biznesowe-na-pieniadze/

Strona mobilna czy responsywna?

Jeśli dopiero zastanawiasz się nad wyborem odpowiedniej strony, warto rozważyć, jakie potrzeby kierują Tobą i użytkownikami. Jeśli strona otwierana jest z różnych typów urządzeń, ta responsywna poradzi sobie lepiej z zadaniem dostarczania internautom informacji lub rozrywki. Być może wersja mobilna okaże się rozwiązaniem lepiej dostosowanym do Twoich celów marketingowych, jednak należy dokładnie przemyśleć dobre rozplanowanie jej działalności. Komfort użytkowania poprawia także wykorzystanie własnej, dedykowanej aplikacji mobilnej.

Postęp technologiczny otwiera przed nami zupełnie nowe możliwości dotarcia do potencjalnych klientów i odbiorców udostępnianych treści – warto więc zastanowić się, które rozwiązanie będzie najlepiej dostosowane do rynkowych wymogów i indywidualnych potrzeb.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry