Jakie są metody rozliczeń SEO - ruch, abonament i konwersja | Invette
#dla klienta

Jakie są metody rozliczeń SEO? – Ruch, abonament i konwersja

4 października 2019

Obecnie sukces wielu firm, obracających się w przestrzeni internetowej, zależy od dobrej współpracy właściciela ze specjalistami z branży e-commerce

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na SEO, którym zajmuje się wynajęty przez nich pozycjoner lub odpowiednia, wykwalifikowana firma. Jest wiele opcji rozliczania się właściciela strony z jej opiekunem. To na którą z nich się zdecydujemy, będzie poniekąd warunkowało na czym pozycjoner się skupi lub czego my będziemy mogli od niego wymagać. Warto więc przyjrzeć się poszczególnym metodom i poznać ich mocne i słabe strony. Idealnym sposobem rozliczenia będzie taki, z którego obydwie strony wyjdą równie zadowolone.

Krótkie przypomnienie – co to jest SEO?

To odpowiednia optymalizacja stron internetowych pod kątem poszczególnych wyszukiwarek. Skupia się na tym, by dane słowa klucze osiągnęły jak najwyższe pozycje wyszukiwania. Nasz specjalista będzie się więc skupiał na tym, by wpisywane frazy osiągały jak najwyższe wyniki. Nie należy mylić SEO z pozycjonowaniem stron! SEO jest jedynie narzędziem pozycjonowania, które jest pojęciem o wiele szerszym.

Opłata za pozycję fraz kluczowych

Ten sposób rozliczenia będzie bazował na tym, że opłata będzie uzależniona od pozycji, na której znajduje się dane słowo – klucz. W takim układzie im wyżej będzie stało dane słowo, tym większa będzie zapłata. Przykładowo jedna stawka będzie dla pozycji klasyfikujących się w pierwszej trójce lub piątce wyników wyszukiwania. Analogicznie – im niższa pozycja, tym mniejsza zapłata za usługi. Przyjęło się tak, że opłata jest naliczana proporcjonalnie do ilości dni w danym miesiącu, za jeden dzień występowania słowa klucza na konkretnym miejscu.

Z jednej strony jest to wciąż najpopularniejsza forma rozliczania, z drugiej wywołuje coraz więcej kontrowersji. Przede wszystkim został wprowadzony system wyszukiwania, który uwzględnia naszą obecną lokalizację. Dodatkowo osoby z kontem Google otrzymują spersonalizowane wyniki, co znacznie utrudnia wypromowanie konkretnych fraz.

Dodatkowo zmniejsza się ilość wyświetlanych pozycji na pierwszej stronie wyszukiwarki – zwykle jest to mniej niż 10. Należy się więc zastanowić czy wypromowanie strony z pozycji np. 20 na 15 jest opłacalne i ma znaczenie.

Taki system stwarza dość szerokie pole do nadużyć i nie wpływa pozytywnie na samego pozycjonera, który ma wizję osiągnięcia zysków dopiero po wykonaniu zlecenia. Może stać się tak, że przez to będzie on dążył po trupach do celu i postawi na ilość zamiast na jakość podjętych działań. Może on zająć się w pierwszej kolejności np. promowaniem fraz nie wyszukiwanych przez internautów. Jednym z większych minusów jest też brak możliwości zmiany słów kluczy zawartych w umowie.

Rozliczenie abonamentowe

Głównym elementem tego modelu jest stała opłata uiszczana przez klienta. Na jej wysokość nie ma wpływu ilość podjętych działań, czy też osiągnięte wyniki. Model ten wymaga więc dużego zaufania w stosunku do pozycjonera, tym bardziej, że efekty jego działań będzie można zauważyć dopiero po kilku miesiącach od rozpoczęcia kampanii. Ogromnym plusem jest jednak fakt, że specjalista zajmie się tzw. pozycjonowaniem szerokim. W praktyce oznacza to, że zleceniodawca może wprowadzać pewne zmiany w obrębie umowy, np. zmieniać frazy kluczowe. Staje się przez to bardziej elastyczny, co daje możliwość dostosowywania się do szybko zmieniających się trendów i rozwinięcia biznesu. Klient otrzymuje także specjalne raporty, sprawozdania, dzięki czemu wie jakie działania podjął pozycjoner i jakie są ich efekty. Buduje to wzajemne zaufanie stron.

Z jednej strony możemy się obawiać, że skoro pozycjoner otrzymuje wynagrodzenie z góry, nie będzie dążył do osiągnięcia jak najwyższych wyników. Trzeba jednak pamiętać, że specjaliście również zależy na utrzymaniu przy sobie klienta, który w pewnym sensie jest jego pracodawcą. Dużym plusem jest fakt, że budżet jest rozplanowany na dłuższy okres i możemy dokładnie zaplanować kampanię, co z pewnością po czasie będzie przynosić znaczne efekty.

Opłata za ruch

Trzecim sposobem rozliczania się jest rozliczanie za ruch na stronie. Oznacza to wejścia na stronę z wyszukiwarki, a także nowych klientów, którzy odwiedzili daną witrynę. W tym modelu większego znaczenia nie mają pozycje słów kluczowych. Jeśli zdecydujemy się na taką umowę, powinniśmy być świadomi, że będziemy musieli ustalić tzw. bazę ruchu – będzie to informacja o stanie ruchu klientów na danej stronie, którego podwyższenie (najczęściej do danego progu) będzie premiowane. Ten model dobrze sprawdzi się dla stron, które nie są zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych.

Dużym plusem jest brak górnej granicy – celem jest osiągnięcie jak największego ruchu. Nie ogranicza nas pozycja 1, która jest szczytowym osiągnięciem np. w przypadku pozycji słów kluczy. Ta metoda skupia się także na znacznej liczbie fraz kluczowych.

Jedynym minusem jest trudność w ustaleniu bazy ruchu, na którą wpływ może mieć sezonowość branży, a także zmiany wprowadzane w algorytmie Google.

Opłata za konwersję

Ten model rozliczeń doskonale sprawdza się w przypadku sklepów internetowych. Jest to wynagrodzenie dla specjalisty lub firmy SEO, w postaci % od sprzedaży. W zdecydowanej większości przypadków % ten naliczany jest od zakupów klientów, którzy weszli na stronę z korzystając z wyników wyszukiwarki internetowej.

Dużym plusem jest fakt, że przy takim modelu specjalista będzie zaangażowany nie tylko w dziedzinę SEO, ale także w optymalizację i sprzedaż. Podobnie jak przy rozliczaniu się za ruch, nie ma górnej granicy, do której można dojść. Istnieje więc ciągła perspektywa rozwoju.

Który model rozliczenia wybrać?

To wszystko zależy od tego jakie wyniki chcemy osiągnąć i w jakiej branży obraca się nasza firma. Czynników warunkujących jest z całą pewnością bardzo wiele. Warto udać się więc do specjalisty SEO, przedstawić mu swoje oczekiwania i naświetlić obawy.

Z pewnością przy zaangażowaniu obydwóch stron, będzie się dało wypracować sensowny kompromis i nawiązać owocną współpracę.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry