5 min
Często bywa głośna i nachalna, tak, że ciężko jest ją przeoczyć. Bywa też jednak dyskretna i niezauważalna. Czym jest marketing szeptany?
Są to takie działania marketingowe, które obejmują spontaniczny i bezpośredni kontakt z odbiorcami. W Internecie są to przede wszystkim wpisy na forach, portalach społecznościowych i komentarzach pod artykułami. Opiera się na szybkim rozprzestrzenianiu informacji – ma docierać wprost do klientów, z konkretnym przekazem. Może być prowadzony jawnie – przez ambasadora marki lub w sposób ukryty, za pomocą fikcyjnych, stworzonych na potrzeby kampanii kont. Jego celem jest wzmocnienie głównej kampanii marketingowej.
Ma za zadanie stworzyć tak zwany ,,szum’’ (z ang. buzz marketing, buzz- szum, brzęczenie), czyli mało oczywiste, ale pozytywne skojarzenia z marką oraz w niewymuszony sposób wywołać dyskusję o produktach i usługach.
Dobrze prowadzony marketing szeptany powinien być rozpoczęty od wywołania dyskusji na temat konkretnego produktu lub marki. Kluczem jest dyskrecja – inni użytkownicy nie powinni mieć wrażenia, że próbujemy im coś sprzedać. Dopiero po wywołaniu dyskusji powinna zostać wspomniana nazwa marki. Opinia powinna być neutralna lub lekko pozytywna – zbyt entuzjastyczna może wzbudzić podejrzenia. Wpisy muszą wyglądać naturalnie, nie mogą jednak zawierać rażących błędów lub być niezrozumiałe dla odbiorcy. Mają wzbudzać ciekawość odbiorców i zachęcać ich do bliższego zapoznania się z ofertą marki.
Dobrze prowadzony marketing szeptany powinien być przede wszystkim etyczny – nie może polegać na szkalowaniu konkurencji czy przekazywaniu nieprawdziwych informacji. Nie należy wklejać tej samej treści w różnych miejscach oraz rozpoczynać dyskusji od linku. Najlepiej także nie zakładać nowych wątków, jeśli można wykorzystać te już istniejące. Należy pamiętać o tym, aby pisać w miejscu, które jest powiązane tematycznie z reklamowanym produktem. Komentarze powinny być merytoryczne, a zakładane wątki naturalne. Należy je dodawać na forach, z których korzysta wielu użytkowników. Osoba prowadząca marketing szeptany powinna się zaznajomić wcześniej z ofertą marki.
Marketing szeptany to świetny sposób na zwiększenie wiarygodności marki. Buduje pozytywny wizerunek wśród klientów w naturalny, nienachalny sposób. Pozwala w prosty sposób dotrzeć do klientów, poznać ich opinie na temat marki lub produktu, za jego pomocą można promować praktycznie wszystko. Jest również świetnym działaniem uzupełniającym dla pozycjonowania – dzięki różnym kanałom dotarcia do klienta marka staje się bardziej rozpoznawalna w sieci.
CEO
733 929 001, kolech@invette.pl