Rola i znaczenie kolorów w marketingu | Agencja Invette
#dla marketera #dla klienta

Rola i znaczenie kolorów w marketingu

Paulina Musiał

16 grudnia 2020

Oceń post

Kolory odgrywają ogromną rolę w naszym życiu, dlatego firmy tak chętnie wykorzystują ich potencjał. Nie tylko hasła reklamowe oddziałują na odbiorców, ale właśnie również kolory. Właściwie dobrane barwy mają ogromny wpływ na kreowanie wizerunku marki.

Dlaczego kolory są tak ważne?

Warto mieć na uwadze to, że konkretne barwy mają wpływ na wybrane zachowania konsumenckie.
Patrząc na sklepowe półki pełno na nich towaru, który różni się od siebie nie tylko parametrami i funkcjonalnością, ale także wyglądem.

Można zobaczyć tam całą paletę barw. Posłużę się do tego przykładem telefonu.

Pierwsze, co widzi konsument to kolor i estetyka urządzenia, dopiero później zwraca uwagę na funkcjonalność.

Oczywiście, konsument nie kieruje się tylko i wyłącznie szatą zewnętrzną produktu, ale może to być przeważający argument przy finalizacji zakupu.

Zdecydowana większość ocen konsumentów podlegającym pierwszemu wrażeniu opiera się na kolorze danego produktu lub jego opakowania.

To, czy dana osoba kupi wybrany produkt, zależy od tego, czy uważa, że kolor jest odpowiedni dla danego produktu.

Social selling – jak sprzedawać w social medich?

Wpływ koloru na decyzje

Tworząc stronę internetową, bloga, czy swój sklep zwykle kierujemy się własnym poczuciem estetyki i stylu, nie oznacza to nic złego, ale należy pamiętać, że to, co podoba się nam, niekoniecznie będzie podobało się innym i co najważniejsze, należy zadać sobie pytanie, jaki to będzie miało wpływ na chęć odwiedzania naszej strony przez potencjalnych konsumentów, bo przecież na tym nam zależy najbardziej.

Kolor ma znaczenie nie tylko przy ocenie estetycznej, ale także przy poruszaniu się o stronach. Dobrze dobrane barwy mogą pozytywnie wpłynąć na odbiór produktu.

Źle dobrane kolory — wręcz odwrotnie — mogą wywołać negatywne odczucia względem marki.

Jakie funkcje spełniają kolory w marketingu?

Każdy koloe spełnia w marketingu określoną rolę.

Pierwszą z nich jest funkcja techniczna. Oznacza to, że kolory powinny być przyjemne dla konsumenta, nie drażnić go.

Kolejną funkcją jest funkcja informacyjna, tutaj barwa ma za zadanie ułatwić konsumentowi przekaz informacji.

Kolory także powinny tworzyć wspólną całość, za to odpowiada funkcja konstrukcyjna.

Pozostaje nam jeszcze funkcja estetyczna, kolory powinny dawać wrażenie harmonii i zwiększać zainteresowanie klienta.

W jaki sposób znane marki wykorzystują kolory?

Znaczenie kolorów w marketingu ma ogromny wpływ, a każda barwa, którą widzi klient, ma swój indywidualny cel.

Poniżej przedstawiamy  kilka przykładów wykorzystania kolorów przez znane marki:

Niebieski

Niebieski, to kolor bezpieczeństwa i zaufania. Działa również uspokajająco. Najczęściej stosowany jest przez firmy ubezpieczeniowe, które właśnie z tymi cechami chcą być kojarzone. Idealnym przykładem będzie tutaj firma ubezpieczeniowa PZU.

Brązowy

Brązowy jest kolorem natury, ale kojarzony jest także z ciężką pracą. Kolor surowy, dający jednocześnie pewien rodzaj bezpiecznego ciepła i komfortu.

Firmy korzystające z tej barwy będą uchodziły za solidne. Przykładem jest firma kurierska UPS, której logo ma odzwierciedlać kompleksowość ofert, bezpieczeństwo oraz wysoką jakość usług.

Zielony

Zielony, jak każdy pewnie kiedyś słyszał, jest kolorem odprężającym, dającym ukojenie, kojarzy się z naturą oraz bezpieczeństwem.

Firma Starbucks, największa na świecie sieć kawiarni w swoim logo użyła właśnie koloru zielonego, ponieważ nawiązuje do naturalnej, świeżej kawy. Kolor zielony bardzo często stosują także firmy zajmujące się bankowością.

Czarny

Czarny to kolor klasyki i elegancji. Marki wykorzystują go często, aby podkreślić ekskluzywność swojego produktu. Wynika to z przeświadczenia, że czerń to powaga i tradycja.

Biały

Biały, od zawsze jest kojarzony z czystością i niewinnością, a połączony z czernią daje doskonały kontrast i ponadczasową prostotę, ale jednocześnie tworzy coś wyjątkowego. Nie bez przyczyny za elegancki strój uważa się białą koszulę połączoną z czarnym dołem.

Neutralna barwa przywołuje na myśl równowagę i balans, który usuwa złe emocje i poprawia samopoczucie. Firma Apple jest doskonałym przykładem, logo jest proste, ale marka sama w sobie daje konsumentowi poczucie, że posiada on wyjątkowy produkt.

Żółty

Żółty, zazwyczaj kojarzony z ciepłem i dobrą zabawą, podnosi poziom dopaminy, można ją również odbierać jako ostrzeżenie (znaki drogowe), dlatego jest to kolor, który wywołuje konkretne działanie i zwiększająca gotowość do podjęcia akcji.

Jednak zbyt dużo tej barwy w jednym miejscu może odrzucać odbiorcę, ponieważ jest to kolor bardzo krzykliwy i zwracający uwagę. Firma Media Expert idealnie połączyła kolor żółty z białym w swoim logo na czarnym tle.

Czerwony kojarzy się z miłością, ale możemy go również łączyć z zagrożeniem, dlatego ta barwa wykorzystywana jest do wzbudzania silnych emocji. Możemy ją zobaczyć np. przy promocjach i wyprzedażach, ponieważ kolor czerwony ma za zadanie przykuć uwagę i zachęcić konsumenta do działania.

Logo marki Levi’s ma kolor czerwony, ponieważ producenci chcieli zostać zauważeni w branży odzieżowej, a barwa czerwona zwracała uwagę konsumentów.

Na co należy zwracać uwagę przy doborze barw?

Kolory należy także dostosować do swojej docelowej grupy odbiorców. Jeżeli firma, czy produkt jest nastawiony na żeńskie grono odbiorców, nie należy od razu kolorować całej strony, czy produktu na różowo. Nie wszystkie kobiety kochają ten kolor.

Mężczyźni dostrzegają mniej kolorów niż kobiety, dlatego tutaj preferowane są bardziej podstawowe i stonowane barwy.
Wiek odbiorców również ma ogromne znaczenie. Ludzie w różnym wieku inaczej reagują na konkretne kolory.

Osoby starsze preferują delikatne, harmonijne odcienie, a młodsi jaśniejsze i bardziej żywe.

Ważną kwestią jest to, czy firma działa na rynku międzynarodowym.

Wtedy należy zwrócić uwagę na to, jakie jest postrzeganie danego koloru w innych krajach. Tak jak w Europie kolor biały odbierany jest jako symbol delikatności i niewinności, tak np. w Indiach kojarzony jest z pechem i nieszczęściem. Dlatego warto poświecić chwilę i zapoznać się ze znaczeniem konkretnych kolorów jeżeli chcemy wejść na rynek międzynarodowy.

Zastosowanie memów w social mediach

Podsumowanie

Podsumowując, kolory, jakimi posługuje się dana marka, muszą być zgodne z jej wizją, ale przede wszystkim muszą przemawiać do grupy docelowej.

Nie należy także zbyt często zmieniać kolorów, ponieważ to dzięki nim marka jest rozpoznawalna wśród konsumentów. Płeć jest ważna, ale dobrze będzie odrzucić wszelkie stereotypowe uprzedzenia.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry