Jakie kroki marketingowe podjąć podczas pandemii COVID-19? | Invette
#dla klienta

Jakie kroki marketingowe podjąć podczas pandemii COVID-19?

Michał Sznurkowski

19 marca 2020

Oceń post

Czas paniki i walki o utrzymanie, czyli jakie kroki podjąć w czasach pandemii, aby Twoja firma utrzymała się na rynku

Rok 2020 rozpoczął się od informacji, że gdzieś daleko w Chinach szaleje jakaś epidemia. Prawdopodobnie mało kto wtedy spodziewał się, że trzy miesiące później wirus dotrze do nas i spowoduje tak duże spustoszenie, nie tylko wśród samej ludności, lecz także wśród naszych przedsiębiorstw.

W jaki sposób firmy powinny zareagować na nagły spadek popytu na swoje produkty, czy usługi? Czy można obronić się przed nadchodzącą recesją? Razem z naszym zespołem przygotowaliśmy garść informacji oraz porad, w jaki sposób uratować firmę przed problemami finansowymi w tym trudnym dla nas wszystkich okresie.

Nie ma co ukrywać, że ogromna większość firm działających na rynku, obecnie przeżywa ciężkie dni. Problem leży także w tym, że nie jesteśmy w stanie określić jak długo to jeszcze potrwa. Wiele z polskich przedsiębiorstw boi się o to, czy uda im się przetrzymać najbliższe dwa czy trzy miesiące.

Sprawdźcie pomysły naszej załogi na przetrwanie tego czasu

Takie porady ma dla Was Martyna Drzewiecka-Pikoń, koordynator działu Pozycjonowania i Optymalizacji, a także Prokurent:

Obecna sytuacja zaskoczyła wszystkich. Praktycznie każdy segment gospodarki ucierpiał i każdego dnia straty są coraz większe. Niepewność o jutro prowadzi do szukania oszczędności i rezerw finansowych na „gorsze czasy”, które już nastały.

Nie trudno się domyślić, że największe spadki zanotowały branże turystyczne oraz wypoczynkowe. Na najlepszej pozycji są sklepy, które oferują sprzedaż online, zwłaszcza środków medycznych i okołomedycznych.

Zaczynamy mieć do czynienia z tzw. efektem domina – jeśli przestaje działać jedna jednostka, nie może bez niej istnieć kolejna. Firmy zaczynają popadać w długi, a jeśli tak dalej pójdzie, będą się zamykać.

Jak reagować na obecny kryzys spowodowany światową pandemią? 

Przede wszystkim, nie warto panikować. Takie zachowanie nic nie da prócz ogromu stresu. W przypadku firm warto, by Zarządy przeprowadziły spotkania i opracowały plan awaryjny (jeśli takiego jeszcze nie mają) lub omówiły plany działania na kolejne tygodnie. Ważne jest, by wziąć pod uwagę najgorsze możliwe scenariusze – brak dochodów, sprzedaży, opłacania faktur, brak klientów… Należy omówić wszelkie ryzyka i działania jakie można podjąć, by obecna sytuacja nie doprowadziła biznesu do upadku.

Czy rezygnować z działań marketingowych?

Wiele firm ma zaplanowane budżety roczne na określone działania marketingowe. Skupię się jednak na działaniach prowadzonych przez Invette.

Pozycjonowanie

Rezygnacja z tej usługi powinna być ostatecznością. Dlaczego? Pozycjonowanie to proces długofalowy, który wymaga czasu. Zaczynając od audytu witryny, analizy konkurencji, przygotowania planu optymalizacji, po stworzenie nowych treści i zoptymalizowanie ich, po wprowadzenie optymalizacji i prowadzenie kampanii linkbuildingowej. Jeśli przeszedłeś te wszystkie kroki ze swoją stroną internetową, pomyśl, czy warto teraz to wszystko zaprzepaścić?

Zapewne minęło kilka miesięcy kiedy strona została w odpowiedni sposób zoptymalizowana, zostały dodane nowe treści, a wszystkie błędy usunięte. Dopiero od tego momentu strona internetowa jest gotowa do zdobywania pierwszych stron w wyszukiwarce Google.

Nie marnuj czasu i pieniędzy, jakie przeznaczyłeś na kampanię pozycjonowania swojej witryny. Pamiętaj, że obecna sytuacja minie i wtedy zapewne będziesz chciał wrócić do biznesu i sprzedaży swoich usług ze zdwojoną siłą. Jeśli wtedy będziesz chciał odnowić kampanię pozycjonowania, może być za późno – konkurencja będzie daleko przed Tobą i to ona będzie zbierać ruch z pierwszych stron SERPów. Dlatego dobrze przemyśl ewentualną rezygnację  z pozycjonowania, biorąc pod uwagę, że pandemia wreszcie ustąpi i wszyscy wrócimy do normalnego życia.

Google Ads

Jeśli dotychczas korzystałeś z kampanii płatnych reklam i przynosiły Ci zyski, a od kilku dni widzisz znaczy spadek zapytań – skorzystaj z porad naszej specjalistki Aleksandry, które znajdziesz niżej.

Nie ma sensu w tym momencie „przepalać budżetu”, skoro wiesz, że  nie jesteś w stanie świadczyć swojej usługi (jeśli np. zostałeś zmuszony do zamknięcia swojego hotelu). 

Warto też, byś poznał wszystkie możliwości Google Ads takie jak: płatne linki, remarketing, reklamy GDN czy Google Shopping – może do tej pory korzystałeś tylko z jednej formy reklamy? Przemyśl przeniesienie budżetu na inne działania, które w obecnej sytuacji mogą dać lepsze efekty. 

Pamiętaj, że w odróżnieniu od Pozycjonowania, Google Ads działa natychmiastowo. Pozycjonowanie daje długotrwałe efekty, na które trzeba poczekać. Pamiętaj też, że im lepiej wypozycjonowana strona, tym wyżej będzie się pokazywała płatna reklama.

Jeśli korzystasz z usługi pozycjonowania i Google Ads i jesteś zmuszony zrezygnować z którejś z kampanii – skoncentruj się teraz na pozycjonowaniu. Rekomendowałabym ograniczenie kampanii Google Ads, która na bieżąco generuje koszty.

Social Media

Dobrze prowadzona kampania profilu na Facebooku, Instagramie czy Twitterze ma wiele zalet. Buduje zaufanie klientów, pomaga wchodzić z nimi w interakcje oraz buduje brand Twojej marki. Pamiętaj, że obecnie więcej osób surfuje po sieci i odwiedza Facebooka – dlatego warto to wykorzystać i opracować ze Specjalistą Social Media nowe posty czy grupy reklam.

Dobrze spożytkuj obecny czas i pomyśl nad ulepszeniem swoich kanałów – co możesz zmienić, co dodać od siebie? Warto także pokazać swoim klientom, że Twój biznes nadal działa i ma się dobrze. Jeśli Twoja firma składa się z kilku osób i przeszliście na pracę zdalną – pokaż to swoim obserwatorom! Bądź w kontakcie ze swoimi klientami i informuj ich co obecnie dzieje się w firmie. Zostań przykładem i uświadom innym, że trzeba być przygotowanym na każdą sytuację.

Marketing szeptany

Budowanie pozytywnej opinii w sieci jest niezwykle istotne jeśli chcesz zbudować brand. Jeśli taka kampania jest już dla Ciebie prowadzona i zastanawiasz się nad zawieszeniem jej przez obecną sytuację, zadaj sobie kilka pytań: Czy popyt na Twój produkt znacząco spadnie? Czy sprzedajesz produkty online? Czy Twoje produkty są dostępne tylko w miejscach stacjonarnych? Jak pandemia może odbić się na Twojej branży?

Jeśli sprzedajesz online, dowozisz jedzenie czy jesteś w stanie obsługiwać swoich klientów online – pozwól marketingowi szeptanemu działać, a nawet zintensyfikuj go! Właśnie teraz wiele osób poszukuje usług online – czy to cateringu z dowozem do domu, czy księgowości online, czy porady psychologa.

Nowa strona internetowa 

Masz świadomość, że Twoja witryna nie jest nowoczesna, a przez to nie przyciąga klientów, ale wcześniej nie miałeś czasu zająć się tym tematem? To idealny moment na wprowadzenie zmian. Wykorzystaj to, że masz więcej czasu na kontakt ze Specjalistą, który doradzi Ci jakie strony internetowe obecnie są modne i jakie generują największy ruch. Zapewne będziesz miał wiele pytań – na jakim CMSie ma być witryna? Czy slajder jest konieczny? Czy ma być to strona wizytówkowa, a może onepage? Ile i jakie treści mają się na niej znaleźć?

Nasi Specjaliści chętnie odpowiedzą na każde Twoje pytanie, a także zaproponują kilka szablonów stron – sam wybierzesz kolorystykę i układ. To najlepszy czas na zmiany!

A oto pomysły Gabrieli Czerwińskiej, koordynatora działu Social Media:

Czy dobry marketing w czasach zarazy jest możliwy? Jak najbardziej jest i może być dla wielu firm szansą promocji i nowych możliwości, jeśli zostanie odpowiednio przemyślany.

Nawet jeśli dotychczas prowadziłeś swój biznes stacjonarnie, nic nie stoi na przeszkodzie, aby przenieść go do sieci. Na portalach społecznościowych można obecnie zauważyć wiele kampanii reklamowych firm, które postanowiły działać dalej, tylko że za pośrednictwem ekranów telefonów i monitorów.

Kluby sportowe oferują ćwiczenia online – na żywo, muzea organizują wirtualne wystawy, teatry spektakle, a restauracje szybko odnalazły się w reklamowaniu swoich dań – na wynos.

Przykładem jest firma Caliathletics, które zaoferowało swoim obserwującym filmik z ćwiczeniami do wykonywania w domu:

koronawirus a social media jak przetrwać

Wykaż się empatią

Sposobów na reklamę jest wiele, na pewno warto nawiązywać do obecnej sytuacji, wykazać się  zrozumieniem. Może to być okazja do stworzenia bardzo dobrego PR Twojej firmy poprzez pomoc tym, którzy jej najbardziej potrzebują.

Doskonale poradziło sobie z tym wiele branż gastronomicznych, które zdecydowały się zafundować pracownikom szpitali swoje dania z dostawą. Przykładem może być np. wegańska sieć Krowarzywa, która przygotowała specjalne vouchery dla lekarzy i pielęgniarek na zamówienia o wartości 50 zł. Co więcej, wykorzystując zaangażowanie swoich klientów, zorganizowała zrzutkę pieniędzy mającą na celu wsparcie działań lekarzy i stworzyła specjalne wydarzenie promujące ich akcję.

koronawirus a marketing jak działać

Hasztag #zostanwdomu

Wiele firm znajduje dla swoich produktów nowe zastosowania dla obecnej sytuacji. Kampanie opatrzone są hasztagiem #zostańwdomu, przez co marki włączają się do promowania odpowiedzialnych zachowań w czasie epidemii. Pojawia się również wiele ofert darmowych porad np. prawnych lub finansowych.

Poznaj swoich klientów bliżej

Marketing online to również możliwość lepszego poznania swoich klientów. Dzięki działaniom np. na portalach społecznościowych będziesz mieć możliwość poznania ich opinii, przeprowadzenia prywatnej rozmowy za pomocą komunikatora, dokładnego zidentyfikowania swojej grupy odbiorców lub dotarcia do całkiem nowych osób.

Trzeba jednak uważać i unikać wykorzystywania obecnej sytuacji do nieuczciwej promocji. Wiele firm pod pretekstem koronawirusa, zaczęło wprowadzać do sprzedaży produkty, których wcześniej nie miało w swoim asortymencie.

Przykładem może być jeden z butików, który zaczął oferować sprzedaż papieru toaletowego oraz znana marka rajstop, która próbowała sprzedać koronkowe maseczki na twarz. Pojawiają się również reklamy środków czystości, które mają niszczyć koronawirusa i firmy, które zbyt luźno podchodzą do obecnej sytuacji. Pamiętaj, że ludzie szybko wyłapią nieuczciwe działania, a Ty możesz przez to stracić dobrą opinię i potencjalnych klientów.

Wykorzystaj sytuację do pozytywnych działań

Nie oszukuj przy tym swoich klientów i pamiętaj o nienadużywaniu słowa koronawirus. Takich hasłem jest obecnie w sieci, tak wiele, że niektóre kampanie reklamowe mogą w ten sposób jedynie zniechęcić. Jeśli więc dotychczas raczej nie bazowałeś na marketingu internetowym, warto zastanowić się i spróbować go wdrożyć. Jak to zrobić?

Zastanów się, jakie masz możliwości

Może warto zastanowić się nad sprzedażą online, założeniem strony na Facebooku lub witryny internetowej? Pomyśl nad alternatywnymi rozwiązaniami. Takie działania mogą Cię pozytywnie zaskoczyć i być może, będziesz mógł wdrożyć takie rozwiązania już na stałe. Pamiętaj, że nawet jeśli teraz, marketing online, nie da Ci możliwości sprzedażowych, będziesz mógł rozpromować swoją markę i zadbać o jej pozytywny PR oraz wizerunek, a to może Ci przynieść lepsze zyski w przyszłości.

Teraz czas na garść porad dla osób prowadzących kampanie w Google Ads

Opowie Wam o nich nasz specjalista SEM, Aleksandra Krawczyk:

Obecne wydarzenia na świecie mają prawdopodobnie wpływ na każdy rodzaj biznesu. Najbardziej zagrożone branże to przede wszystkim turystyka, gastronomia oraz branża rozrywkowa.

Nie dla wszystkich jednak skutki tej sytuacji będą negatywne. Zachowania konsumpcyjne nabywców bowiem uległy bardzo dużej zmianie. Już teraz można zauważyć bardzo duży wzrost zainteresowania giełdą oraz inwestycjami w domach maklerskich. Oblężenie przeżywają również sieci sklepów spożywczych oferujących zakupy online z dostawą do domu takie jak Tesco czy Carrefour.

Kwarantanna oraz zachęcanie do bezpiecznego pozostania w domu zmusza społeczeństwo do wyboru innej aktywność. Aktywność tą można zaobserwować przede wszystkim w sieci. Niezależnie od branży przygotowałam kilka wskazówek, które mogą pomóc w stabilizacji kontroli nad kontem Google Ads.

Nie rezygnuj z reklamy

Należysz do grupy przedsiębiorców, którzy mają przed sobą perspektywę ciężkich chwil i trudności związanych z biznesem? Nie musisz od razu rezygnować w kampanii reklamowej!

Inwestycja w reklamę GDN 

O ile płatne linki w sieci wyszukiwania oraz kampanię Google Shopping odpowiadają na konkretne zapytania użytkowników, tak w przypadku kampanii w sieci reklamowej jest zupełnie inaczej. Użytkownicy obecnie gorączkowo przeglądają portale informacyjne, gdzie możesz za pośrednictwem Google Ads zamieścić reklamy swoich produktów lub usług, uwzględniając przy tym wyjątkową ofertę czy atrakcyjny rabat,

Remarketing

Podstawowe listy remarketingowe oparte są na 30-dniowym oknie aktywności użytkowników. W czasie teraźniejszym jednak tak skonstruowana kampania może docierać do osób, które były zainteresowane ofertą w zupełnie innych okolicznościach. Skróć okno do 1,3 lub 7 dni, dzięki czemu dotrzesz do użytkowników, którzy niedawno mieli kontakt z Twoją ofertą,

Budżet

Mimo wszystko dobrym pomysłem jest także ograniczenie wydatków na kampanię Google Ads. Racjonalnym wydaje się być stwierdzenie, że rynek musi się dostosować do nowej sytuacji, a zmniejszenie stawek wcale nie będzie oznaczać drastycznego ograniczenia zasięgu naszej reklamy.

Jesteś jednym z tych przedsiębiorców, dla których pandemia stwarza świetną okazję? Przeanalizuj poniższe rady, dzięki, którym Twoja efektywność reklamy wzrośnie jeszcze bardziej!

Środki na koncie

Zadbaj o płynność finansową Twoich kampanii, nawet kilkugodzinny przestój w wyświetlaniu reklam związany z brakiem środków na koncie może zniweczyć Twoją szansę na rozwój biznesu i dodatkowych klientów,

Feed produktowy

Jeśli korzystasz z kampanii Google Shopping, upewnij się, że Twój feed jest zaktualizowany i posiada aktywne, wszystkie atrakcyjne produkty,

Ograniczenia budżetowe

Upewnij się, że żadna z Twoich kampanii nie jest ograniczona przez budżet. Jeśli tak – to na pewno najlepszy moment na inwestycję w reklamę i zwiększenie budżetu. Pamiętaj konkurencja nie śpi!

Funkcjonalność strony

Aby mieć pewność, że Twoje serwery działają poprawnie w godzinach szczytu, monitoruj liczbę sesji względem liczby kliknięć. Wartości te powinny być zbliżone. Jeśli nie są, jest to znak dla Ciebie, że użytkownik z jakiegoś powodu rezygnuje i wychodzi ze strony.

Jako specjalista SEM zdaje sobie sprawę, że obsługa kampanii Google Ads i ciągłe dostosowywanie się do nowej sytuacji i trendów na rynku jest bardzo trudne, ale mam nadzieje, że te kilka porad ułatwi Ci prowadzenie kampanii, a na pewno odwiodą od rezygnacji z reklamy w ogóle.

Zobaczcie także, jakie porady ma dla Was Łukasz Uliasz, specjalista SEO

W obecnej sytuacji w każdy kto prowadzi własny biznes zastanawia się jak bardzo panująca pandemia może wpłynąć na jego działalność i czy powrót do normalnego funkcjonowania firm będzie wystarczająco szybki, aby nadrobić straty.

Zamknięcie granic, odwołanie imprez masowych oraz mniejszych wydarzeń znacznie wpływa na rozwój biznesu w wielu branżach. Niewątpliwym faktem jest to, że najbardziej odczują skutki pandemii firmy działające w branży turystycznej, ale również restauracje, hotele, firmy z branży eventowej i cateringowej.

Najlepszy rozwiązaniem będzie opracowanie strategii, która pomoże przetrwać firmom w tak trudnym okresie. Warto zastanowić się jak pokierować usługi, na czym warto się skupić i czy mamy jakieś alternatywne rozwiązanie.

Działania online

W przypadku wielu firm można zastanowić się nad działaniami online. Konsultacje z klientem, szkolenia, lekcje, materiały z których mogą korzystać nasi klienci. Szczególnie w przypadku firm, które posiadają stronę internetową opartą na WordPressie istnieje wiele możliwości i rozszerzeń które pozwolą na prowadzenie wideokonferencji, czatu, udostępnianie materiałów w różnej formie(wideo, dokumenty) dla wybranej grupy klientów. 

Celuj w e-commerce

Ważnym aspektem dla właścicieli firm jest opanowanie obecnej sytuacji i nie popadanie w panikę. Warto również zastanowić się nad nawiązaniem współpracy z firmami, które w czasie ogólnego kryzysu mogą zdobywać zasięgi ze względu na typ prowadzonej usługi. Dobrym rozwiązaniem może okazać się sklep online. Pozwoli to na utrzymanie sprzedaży a w przyszłości będzie świetnym rozwinięciem naszego biznesu. 

Rozbuduj swoje kampanie

Kolejną wskazówką którą chciałbym się podzielić będzie fakt że w danej sytuacji możemy skupić się na przebudowie oraz rozbudowie kampanii. Jeżeli panująca pandemia dotknęła nasz biznes w bardzo mocny sposób, myślę że warto zainwestować swój czas w rozwój firmy, na którego wcześniej było ciągle za mało. Działania podjęte w chwili obecnej mogą pozwolić nam na powrót w bardzo szybki sposób i z dużym umocnieniem.

Jak widzicie, “zabunkrowanie” swojej firmy w tym ciężkim czasie nie musi być jedynym wyjściem. Co więcej, można wykorzystać ten okres do wzmocnienia działań marketingowych swojej firmy. To może być ten moment, żeby przeskoczyć swoją konkurencję, która będzie się bała podejmować zdecydowanych kroków.

Oczywiście do wszystkiego należy podejść racjonalnie. Ciężko, żeby firmy z branży turystycznej wzmacniały w tym momencie swoje działania poprzez na przykład Google Ads, ponieważ tak czy inaczej będą “przepalały” swój budżet. Z drugiej strony jest to czas na zbadanie swojego profilu działalności, sprawdzenia co jeszcze mogę poprawić w swojej firmie. 

Zadbaj o content

Dodatkowo jest to świetny moment na rozwijanie stron firmowych pod kątem treści. Pamiętajmy, że dobre teksty na stronie internetowej to duży plus przy pozycjonowaniu strony, ale nie tylko. Jakość tekstów wpływa na efektywność działań w Google Ads, jak również na sam odbiór przez potencjalnego użytkownika.

W jaki sposób zwiększyć ilość treści na stronie firmowej lub blogu? To bardzo proste.

Załóżmy, że tak jak duży odsetek innych firm, wysłałeś swoich pracowników na pracę zdalną. Prawdopodobnie zauważyłeś, że ilość pracy zmalała, przez zmniejszone zainteresowanie ludzi usługami i Twoi pracownicy nie mają tyle pracy, co zawsze. Każdy z nich jest specjalistą w jakimś zakresie.

Poproś ich o napisanie artykułu o tym, na czym znają się najlepiej. Otrzymasz specjalistyczny artykuł, którym możesz zainteresować potencjalnego użytkownika oraz, który możesz wykorzystać do promowania swojej firmy.

Daj coś od siebie

Pamiętaj także, żeby dać coś innym od siebie. Znajdujemy się w bardzo trudnej sytuacji, dlatego warto pomagać innym, którzy znajdują się w gorszej sytuacji. Weź przykład z nas.

W ramach naszej działalności zaoferowaliśmy wszystkim zainteresowanym firmom pomoc w zrewidowaniu swoich planów związanych z marketingiem w internecie i robimy to całkowicie pro bono. Także, jeśli powyższe porady nie są dla Ciebie wystarczające, skontaktuj się z nami, a razem znajdziemy wyjście z tej trudnej sytuacji.

koronawirus covid a marketing

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry