Jak prowadzić swój fanpage? | Invette
#dla marketera #dla klienta

Jak prowadzić swój fanpage? 10 przydatnych wskazówek

Kornelia Wołoszyn

1 lipca 2020

W obecnych czasach media społecznościowe stały się doskonałą przestrzenią do promowania swojej działalności i trafiania do jak największej ilości potencjalnych klientów. Nie można zapominać o ich sile i mocy, jeśli chodzi o kształtowanie wizerunku marki, promocję i sprzedaż produktów i usług, a nawet obsługę klienta. Dlatego tak ważne jest stworzenie fanpage’a swojej firmy – bo, jak to mówią: „jeśli nie ma Cię w sieci, to prawie jakbyś nie istniał”. Może dość drastyczne, ale prawdziwe.

Odpowiednia forma promocji

Zanim jednak przejdziemy do konkretów dotyczących tego, jak prowadzić swój fanpage, warto zastanowić się, czy taka forma promocji jest odpowiednia dla Twojej działalności i czy odnajdziesz swoich fanów. Jeśli, przykładowo, prowadzisz mały lokalny sklepik, może fanpage nie do końca jest Ci potrzebny, jako narzędzie do promocji, a lepiej mogłoby się sprawdzić ogłoszenie w miejscowej gazecie lub ulotka?

Kiedy odpowiesz sobie twierdząco na pytanie, czy tworzenie fanpage’a ma sens dla Twojej firmy, możesz przejść już do planu działania! Dobrze prowadzony fanpage to klucz do sukcesu!

1. Uzupełnij profil swojej marki

Założyłeś już swój fanpage na Facebook’u i nie wiesz, co dalej? Warto na samym początku uzupełnić wszystkie ważne informacje dotyczące firmy, czyli:
– określ profil swojej działalności;
– daj znać swoim fanom, od kiedy firma działa na rynku;
– koniecznie napisz, gdzie znajduje się jej siedziba;
– dodaj dane kontaktowe;
– przekieruj odbiorców do innych miejsc związanych z Twoją marką (np. strona www).

2. Poznaj swoją grupę docelową

Zastanów się, kto mógłby być Twoim potencjalnym klientem. Jakie osoby byłyby zainteresowane treściami, które pojawią się na Twoim fanpage’u? Aby łatwiej było Ci wyobrazić sobie potencjalnych odbiorców, warto stworzyć persony, czyli fikcyjne postaci, które miałyby cechy realnych fanów Twojego fanpage’a.

Zastanów się, kim jest Twój odbiorca, ile ma lat, gdzie mieszka, czym się zajmuje i co lubi. Oczywiście, ludzie są różni, dlatego warto stworzyć kilka person, aby łatwiej dotrzeć do różnych odbiorców.

Następnie, do tych osób, które mogłyby być Twoimi fanami, zacznij tworzyć odpowiednie treści. Oczywiście, metodą prób i błędów uda Ci się dotrzeć do swojej grupy docelowej – dlatego też nie poddawaj się, jeśli pierwsze persony nie będą dość dokładne. Zawsze masz możliwość przeanalizowania konkretnych zachowań odbiorców i zmodyfikowania swoich treści.

3. Zadbaj o spójną identyfikację wizualną

Może wydać się to banalne, ale jest to kwestia bardzo istotna. Możesz udostępniać bardzo ważne i wartościowe treści, jednak jeśli nie zadbasz o pozytywne wizualne odczucia użytkownika, nikt nie zwróci uwagi na Twój fanpage.

Warto mieć konkretny pomysł odnośnie estetyki, w której chcesz utrzymać swoją stronę na Facebook’u. Zgrywać się ze sobą musi wszystko: avatar/ zdjęcie profilowe, zdjęcie w tle, zdjęcia ilustrujące produkt w zakładce „sklep”, jeśli takowy prowadzisz, a także udostępniane na profilu publikacje.

Dobrze jest stworzyć „strategię wizualną” i opracować, jak będzie wyglądał avatar, cover photo, grafiki produktowe i szablony do tworzenia postów, które muszą być ze sobą spójne.

Dość ważną kwestią jest również przestrzeganie wymagań Facebook’a odnośnie rozmiarów poszczególnych grafik. Szkoda byłoby zaprzepaścić potencjał dobrego hasła reklamowego, którego de facto nie widać, bo został „przycięty” lub Twojej ciekawej grafiki, która została źle skadrowana. Przestrzegając kilku zasad odnośnie wymiarów unikniesz przykrych niespodzianek, a Twój fanpage będzie wyglądał profesjonalnie i interesująco dla użytkowników.

4. Przemyśl tematykę swoich wpisów

Jakie treści znajdą się na Twoim fanpage’u? Posty przedstawiające jedynie zdjęcia produktów zbyt szybko mogą się „przejeść” użytkownikom. Dlatego warto pomyśleć nad kilkoma typami postów, które mogłyby być wykorzystywane na przemian, i tym samym budzić ciekawość fanów.

Na przykład, jeśli prowadzisz sklep ze zdrową żywnością, oprócz postów produktowych, możesz publikować ciekawostki związane z konkretnymi produktami, które znajdują się w Twojej ofercie lub niebanalne przepisy, które można wykonać za pomocą produktów z Twojego sklepu.

Jeśli z drugiej strony, prowadzisz firmę budowlaną, może warto wymyślić swojego bohatera marki? Dzięki temu Twoja firma stałaby się rozpoznawalna na tle konkurencji, a Twoje posty mogłyby tworzyć historię Twojego brand hero. Możliwości jest wiele, a ogranicza Cię jedynie wyobraźnia!

Twoje posty mogą być utrzymane w poważnym tonie, mogą być też zabawne i napisane „na luzie”. Pamiętaj jednak by zawsze nawiązywały do działalności Twojej firmy. Na przykład, jeśli prowadzisz sklep odzieżowy, to nie na miejscu byłyby posty z wystąpieniami polityków. Nie tego oczekiwaliby Twoi fani i mogliby uznać to za spam.

5. Publikuj regularnie

Jak większość czynności w naszym życiu, tak samo prowadzenie fanpage’a wymaga regularności i konsekwentnego podejścia, żeby móc przynieść jakikolwiek efekt. Wrzucenie jednego jedynego posta z promocją raz w miesiącu nie sprawi, że tłumy fanów pojawią się zarówno na Twojej stronie jak i w sklepie.

Ważny jest regularny kontakt z odbiorcami poprzez publikowanie postów. Facebook i tutaj wychodzi z pomocną dłonią, gdyż daje możliwość planowania postów, które chcesz opublikować w konkretnym czasie. Możesz też sprawdzić godziny, w których Twoi fani są najbardziej aktywni i w tym czasie udostępniać swoje posty.

Poza regularnością, dość ważnym elementem jest też częstotliwość z jaką posty są publikowane. Należy znaleźć złoty środek między sporadycznością a nachalnością. Nie chcesz przecież zmęczyć swoich fanów zbyt dużą ilością treści w krótkim czasie, ani też by oni zapomnieli o Twojej firmie z powodu braku jakichkolwiek działań na fanpage’u.

6. Komunikuj się w języku swoich fanów

Warto wykorzystać potencjał, jaki dają wpisy na Facebooku. Odpowiedni język jest kluczem, który zachęci odbiorców do wykonania czynności, na których nam zależy, np. pozostawienie swojej opinii w komentarzu czy kliknięcie linka.

Jednak nie możesz zbyt formalnie zwracać się do swoich odbiorców. Facebook to miejsce, do którego ludzie uciekają od szarej rzeczywistości. Dostosuj swoje wpisy do osób, do których chcesz dotrzeć ze swoją ofertą.

Twoje posty nie mogą być też jedynie reklamą zachęcającą do kupna produktu. Jako internauci jesteśmy „osaczeni” tego typu komunikatami i coś musi wzbudzić naszą ciekawość, byśmy skupili się na oferowanym produkcie czy usłudze. Wpisy muszą zatem być żywe, napisane językiem dostosowanym do Twoich odbiorców, a także pobudzające ich ciekawość na tyle, by chcieli zatrzymać się na dłużej.

7. Utrzymuj kontakt ze swoimi odbiorcami

Regularna publikacja postów to nie wszystko, a zaledwie połowa! Tak jak w kontaktach międzyludzkich jedna strona wydaje komunikat, druga zaś wysłuchuje i reaguje na ten komunikat. A reakcje mogą być różne, jednak żadnych nie należy ignorować.

Jeśli ktoś z Twoich odbiorców zostawił pozytywny komentarz pod postem, na przykład pochwalił się zdjęciem pysznej potrawy wykonanej według Twojego przepisu, warto zareagować i odpowiedzieć równie miłym komentarzem. Buduje to pozytywną relację i daje poczucie klientowi, że jest on widziany i ważny dla Ciebie i Twojej firmy.

Jeśli z kolei pojawi się negatywny komentarz odnośnie do Twoich produktów lub usług, również nie należy tego lekceważyć. Usuwanie komentarzy też nie jest zbyt profesjonalnym podejściem do sprawy, gdyż zignorowany klient przekaże sprawę dalej do swoich znajomych i reputacja Twojej marki legnie w gruzach w jego środowisku.

Zatem, warto skontaktować się w wiadomości prywatnej z każdą niezadowoloną osobą, która pozostawiła negatywną opinię na fanpage’u i wyjaśnić zaistniałą sytuację. Można też zaproponować rekompensatę. Może powierzchownie wydawać się to niezbyt korzystne dla firmy, jednak godnie potraktowany niezadowolony klient powróci i na pewno podzieli się swoim pozytywnym doświadczeniem z Twoją firmą ze znajomymi i bliskimi, dzięki czemu możesz wiele zyskać.

8. Korzystaj z promocji postów, ale zgodnie z zasadami

Uważasz, że zasady są po to, by je łamać? Niestety, takie podejście może nie zadziałać w przypadku Facebook Ads. Jeżeli tworzysz płatną kampanię reklamową lub decydujesz się na promocję pojedynczego posta, musisz liczyć się z regulaminem Facebook’a, inaczej Twoje reklamy nie zostaną wyświetlone, a Twoje konto reklamowe może zostać zablokowane lub nawet usunięte.

Nie warto więc ryzykować, dlatego promuj swoje posty zgodnie z zasadami. Co dają płatne kampanie reklamowe i promocje postów? Obecnie coraz częściej mówi się o ucinaniu zasięgów przez Facebook’a, co równa się temu, że publikowane przez Ciebie treści bez jakiejkolwiek promocji mogą zostać niezauważone przez Twoich fanów czy potencjalnie zainteresowanych odbiorców. Dlatego warto korzystać z płatnych kampanii, by zwiększać swoje zasięgi.

Przy czym nie zawsze wymagane są ogromne budżety, ponieważ nawet niewielka kwota może być wystarczająca, by Twój post dotarł do kilkuset lub nawet kilku tysięcy odbiorców.

9. Monitoruj i analizuj zachowania swoich odbiorców

Regularnie sprawdzaj, które wpisy cieszą się największą popularnością wśród Twoich odbiorców, w jakich godzinach warto zwracać się z nowym contentem do fanów i w jakim wieku są osoby zainteresowane Twoją firmą. Wszystkie te informacje będą dostępne dla Ciebie po przeprowadzeniu jednej płatnej kampanii.

W ten sposób będziesz miał większą świadomość, czego tak naprawdę potrzebują Twoi odbiorcy i będziesz mógł wyjść im naprzeciw ze swoją ofertą.

10. Pamiętaj o widoczności swojego fanpage’a

Zadbaj o to, by jak najwięcej osób dowiedziało się o Twoim fanpage’u. Prowadzisz stronę www? Pamiętaj, by dodać tam odpowiednie linki, które przekierują odbiorców na fanpage’a. To samo dotyczy też Twojego bloga – dodaj działające przyciski odsyłające na fanpage’a.

Warto też działać i promować się offline. Prowadzisz kawiarnię lub sklep odzieżowy? Dodaj informację o swoim fanpage’u na karcie menu, wizytówce lub drzwiach wejściowych. Jeśli Twoja działalność offline przypadnie klientowi do gustu, na pewno odwiedzi Cię także w sieci! Poprzez takie działanie Twoja firma zyska status nowoczesnego biznesu, a także zachęci klientów do tagowania oraz zostawiania opinii, co może wpłynąć pozytywnie na rozwój Twojej działalności.

Jak efektywnie prowadzić fanpage swojej firmy?

Facebook może być dość prostym i przyjemnym narzędziem, jednak warto poświęcić trochę czasu na teorię, zanim zacznie się działać. Teraz znasz już podstawy, więc jeśli Twoja firma nie ma swojego fanpage’a, to do dzieła!

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry