IGTV - aplikacja Instagrama, która zastąpi YouTube? | Invette
#dla marketera

IGTV – aplikacja Instagrama, która zastąpi YouTube?

Piotr Surdziel

3 marca 2021

Oceń post

IGTV to aplikacja wideo ściśle związana z aplikacją Instagram. Została stworzona w celu lepszego łatwiejszego korzystania z treści wideo, dłuższych niż Instagram Stories.

Twórcy IGTV postanowili wprowadzić automatyczną platformę na potrzeby dużych filmów, zachowują przy tym pionowy format charakterystyczny dla materiałów publikowanych na Instagramie. Może nam posłużyć jako narzędzie do publikowania materiałów wideo, oraz umożliwia oglądanie ulubionych treści. Warto zaznaczyć, że treści publikowane na IGTV nie znikają po upływie 24 godzin.

Jak korzystać z IGTV?

Korzystanie z IGTV jest bardzo proste i intuicyjne. Po uruchomieniu aplikacji Instagram spójrz w prawy górny róg, znajdziesz tam charakterystyczną ikonkę przedstawiającą telewizor. Po kliknięciu w nią, na ekranie pojawi się wypełniający całą stronę odtwarzacz, u dołu znajdziesz proponowane treści do obejrzenia, oraz menu z wyszukiwarką.

Proponowane treści są pogrupowane na kilka kategorii, między innymi na takie, które opublikowały osoby obserwowane przez Ciebie, popularne wideo (na czasie), filmy nieobejrzane do końca, czy rekomendowane przez serwis treści, które mogą Ci się spodobać.

Aplikacja Clubhouse – hit czy kit?

Treści wideo odtwarzają się w sposób automatyczny, od razu po wejściu w aplikację filmiki zaczną się odtwarzać wraz z dźwiękiem. Wchodząc na IGTV, widzimy materiały udostępniane przez te same osoby, które obserwujemy na Instagramie.

Aplikacja przypomina bardziej rozbudowaną sekcję stories, udoskonaloną o publikowanie i udostępnianie znacznie dłuższych materiałów. Po przeciągnięciu palcem w lewo odtwarza się kolejny proponowany nam przez algorytm film. Wchodząc w IGTV, nie znajdziemy klasycznej dla tego typu aplikacji strony głównej, natychmiast pojawią się proponowane nam najnowsze materiały.

IGTV umożliwia nam wchodzenie w interakcję z twórcą filmów. Możemy komentować materiały, oceniać je, zostawiać polubienia i udostępniać je innym użytkownikom.

Tworzenie nagrań w IGTV

Do nagrania filmu na IGTV wystarczy zwykła kamera, czy nawet telefon z aparatem. Zaleca się sprzęt przystosowany do tworzenia pionowych filmów. Tworzenie nagrań od strony technicznej nie powinno sprawiać większych problemów. Znacznie trudniejszym aspektem, (zwłaszcza w przypadku firm, które chciałby przez IGTV budować swoją markę) będzie zdobycie publiczności. Instagram może wprowadzić dodatkowe usługi reklamowe pozwalające na promocję treści w IGTV oraz metody monetyzacji.

Przydatne informacje na temat wymogów technicznych:

1. IGTV służy do publikowania video, trwającego nie krócej niż minutę.
2. Za pomocą telefonu możesz wgrać video trwające do 15 minut, w przypadku komputera jesteś w stanie wgrać film o długości do 60 minut.
3. Filmy mogą być emitowane w formacie pionowym lub poziomym (proporcje 16:9).
4. Przed wgraniem filmu, należy upewnić się, czy posiada on format MP4.

Na czym polega skuteczny marketing narracyjny?

Jak dodać film w IGTV?

Jak krok po kroku dodać film do IGTV? Na początek musisz zainstalować aplikację IGTV, znajdziesz ją m.in. w Sklepie Play.

1. Wejdź w aplikację i kliknij ikonę “+”
2. Dodaj wideo, bądź wcześniej przygotowaną grafikę z telefonu
3. Pamiętaj o dodaniu tytułu, lub opisu swojego posta.

Podczas publikowania swoich relacji, możesz w nich dodawać linki do swoich video IGTV. Dzięki temu poinformujesz obserwujących o swoim filmie i lepiej go wypromujesz. Aby to zrobić, w swojej relacji wybierz ikonę spinacza, a następnie wybierz opcję “Film IGTV” i wskaż jaki film chcesz podlinkować.

Jak obsługiwać IGTV za pomocą Creator Studio?

Do opublikowania swojego filmu możemy wykorzystać narzędzie Creator Studio. W skrócie narzędzie to wykorzystuje się do publikowania, monetyzowania i pomiaru treści oraz zarządzania nimi na Facebooku i Instagramie, a co za tym idzie także na IGTV.

Jak wykorzystać Creator Studio do opublikowania filmu?

1. Znajdź w przeglądarce narzędzie Creator Studio.
2. Po zalogowaniu podłącz swój profil na Instagramie.
3. Wybierz opcję “Utwórz post”, a następnie “IGTV”.
4. Następnie otworzy się przed Tobą narzędzie do edytowania, wybierz film, który chcesz wgrać, dodaj tytuł i opis, ewentualnie zaznacz dodatkowe opcje.

W jaki sposób IGTV może pomóc w rozwoju Twojej firmy?

Każdy środek masowego przekazu jest wykorzystywany przez firmy do promowania działalności lub budowania marki. Warto więc wykorzystać IGTV do tworzenia treści promujących firmę.

Wszystko zależy od rodzaju działalności i grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć. IGTV bardzo dobrze nadaje się do publikacji krótkich kilkuminutowych filmów dotyczących wybranych tematów.

Darmowe aplikacje do tworzenia grafik

W przypadku firm z dziedziny gastronomii ciekawym pomysłem byłoby nagrywanie tutoriali kulinarnych. Sieci handlowe mogłyby w prosty sposób prezentować swoje produkty i nagrywać poradniki instruktażowe, np.: pomagające w zamontowaniu szafki.

Aplikacja będzie także idealnym rozwiązaniem dla osób prowadzących blogi na Instagramie. Dzięki możliwości nagrywania dłuższych materiałów wyeliminowane zostaną niechciane cięcia w środku wypowiedzi, które często miały miejsce w przypadku Insta stories. Firmy już wykorzystują blogerów do promowania swoich produktów i usług, w social mediach, ale ta aplikacja może jeszcze bardziej zachęcić do skorzystania z tego sposobu promowania i budowania marki.

IGTV, czyli nowy YouTube?

IGTV w swoim zamyśle, miała być konkurencją dla popularnych portali typu YouTube czy Twitch. Jak na razie treści, jakie możemy znaleźć w aplikacji, to głównie filmiki celebrytów, w których reklamują swój nowy produkt, teledysk. Można spotkać kilku stemmerów i youtuberów, ale materiały przez nich publikowany są mało rozbudowane, a ich główne poczynania można zaobserwować na innych serwisach internetowych. Minie jeszcze trochę czasu nim IGTV stanie się bardziej popularny wśród profesjonalnych twórców.

Użytkownicy jak na razie testują nową aplikację, a o tym czy będzie ona poważną konkurencją dla największych serwisów, przekonamy się w przyszłości. Za IGTV przemawia bardzo poważny aspekt. Aż 90% treści wideo w smartfonach prezentowana jest w trybie pionowych. Wynika to z lenistwa użytkowników, ludziom nie chce się obracać urządzenia.

Jak już wyżej wspomniałem, aplikacja z założenia ma specjalizować się w tworzeniu filmów przede wszystkim w orientacji pionowej. Mając to na uwadze, nie warto lekceważyć potencjału korzyści, jakie w przyszłości może nam dać ta aplikacja. Być może za parę lat stanie się jedną z najlepszych platform wideo w Polsce i na świecie.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry