Jak analizować zachowania konsumenckie? | Invette
#dla marketera

Jak analizować zachowania konsumenckie i dlaczego jest to ważne?

Aleksandra Hogan

8 października 2021

Dobrze wykonana analiza zachowań konsumenckich jest bardzo istotna w działaniach marketingowych. Umiejętność patrzenia okiem kupujących jest niezbędna, aby dobrze zrozumieć ich zamiary i działania.

Większość marketerów koncentruje się na treści promocji, czy na tym, z jakich materiałów należy korzystać, a nie na bodźcach, które skłonią klienta do zakupu, a to one są najważniejsze. Zachowania konsumentów analizuje się masowo, należy odpowiednio określić, do jakiej grupy należą potencjalni nabywcy, aby stworzyć dla nich skuteczną kampanię.

Konsumenci są najważniejszym ogniwem wszelkich działań marketingowych, dlatego kampanie muszą być zrozumiałe i zauważalne. Bardzo istotne jest również stworzenie strategii, która uwzględni oczekiwania i potrzeby konsumentów.

Prawidłowe zrozumienie klienta jest niezbędne do stworzenia odpowiedniej kampanii marketingowej, w przeciwnym razie możemy ją opierać jedynie na metodzie prób i błędów, i raczej nie przyniesie to oczekiwanych rezultatów.

Jaki budżet przeznaczyć na kampanię internetową?

Z czego powinna składać się analiza zachowań konsumenta?

Analiza zachowań konsumenckich powinna opierać się na paru konkretnych kwestiach. Należy określić, czym kierują się konsumenci  przy wyborze oferty. Można to zrobić na przykładzie potencjalnych klientów, ale również obecnych.

Następnie należy określić, co spowoduje, że oferta będzie odbierana jako atrakcyjnaw jakim stopniu konsumenci będą reagować na działania marketingowe. Gdy to wszystko zostanie ustalone, pozostaje ocenić, jakie są upodobania klientów i co wpływa na ich wybór miejsca zakupów.

Jakie znaczenie w marketingu mają badania ilościowe i jakościowe?

Bardzo istotne jest również określenie, kim jest sam klient, co kupuje, w jakich ilościach, w jaki sposób, kiedy i ile zazwyczaj pieniędzy wydaje na podobny produkt/ usługę. Określenie tych wszystkich czynników nie jest trudne, wymaga jedynie dobrej obserwacji i wyciągania trafnych wniosków.

Typy konsumentów

Wyróżniamy trzy główne typy konsumentów.

Pierwszy typ to konsumenci cenocentryczni. Poszukują oni produktów najtańszych, ale są również bardziej podatni na impulsy zewnętrzne takie jak promocje. Do tej grupy trafiają dobrze stworzone akcje promocyjne, które często powodują zakup droższych produktów.

Kolejna grupa to klienci rozsądni. Są to osoby, które zwracają uwagę na markę i bardzo ważny jest dla nich stosunek jakości produktu do ceny. Ten typ nabywcy jest bardziej odporny na promocję oraz działania marketingowe i jest to obecnie najliczniejsza grupa konsumentów.

Ostatnią grupą konsumentów są markowi. Zwracają oni uwagę na produkty niekoniecznie z najwyższej półki cenowej, ale na produkty popularne i prestiżowe. Osoby te wierzą, że marka oznacza dobrą jakość. Nie zwracają oni uwagi na produkty przecenione, ale aspirujący markowi będą czekać na wyprzedaże, aby móc pozwolić sobie na zakup.

Motywacja zakupowa

Aby przeanalizować zachowania konsumentów, należy trafnie określić ich motywację zakupową. Rodzi się ona w momencie dostępu do dóbr. Im łatwiej coś kupić, tym częściej klient będzie tam zaglądał.

Motywacja zakupowa to najprościej mówiąc potrzeba i można ją przydzielić do osób, które dokładnie wiedzą, czego szukają i co chcą kupić, ale również do tych, którzy po prostu czują potrzebę zakupu.

Druga grupa będzie bardziej podatna na działania marketingowe, ale marketing może być kierowany również w stronę grupy pierwszej, w taki sposób, aby skłonić ją do zakupu czegoś dodatkowego i często zbędnego.

Jak zbudować markę osobistą w Social Mediach?

Podsumowanie

W analizie zachowań konsumenckich pomoże pomiar efektów zakończonej kampanii. Wskazanie technik i narzędzi w niej wykorzystanych, a następnie analiza efektów jest niezbędną w planowaniu kolejnych kampanii marketingowych.

Przed rozpoczęciem działań marketingowych należy dobrze ocenić, za co klient jest w stanie zapłacić i zrozumieć jego potrzeby. Tylko kampania oparta na dobrej analizie przyniesie oczekiwane rezultaty.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry