Czy warto prowadzić wielojęzyczny fanpage na Facebooku? | Invette
#dla marketera

Czy warto prowadzić wielojęzyczny fanpage na Facebooku?

Piotr Surdziel

5 marca 2021

Oceń post

Działanie w mediach społecznościowych jest nieodłącznym aspektem działania każdej firmy chcącej oferować swoje usługi na zagranicznych rynkach. Na całym świecie, codziennie miliardy osób korzystają z mediów społecznościowych.

W jaki sposób dotrzeć do klientów zagranicznych?

Jeśli prowadzisz firmę, to bardzo prawdopodobne jest to, że w tej ogromnej grupie osób znajdzie się sporo takich, którzy będą zainteresowani Twoją ofertą. Łatwo można się domyślić, że ogromna liczba tych ludzi posługuje się różnymi językami. W celu dotarcia do osób z różnych krajów należy wykorzystać fanpage’a i oddzielne strony, które ułatwią Ci dotarcie do różnych użytkowników, a później także klientów.

Określ grupę docelową

Przy planowaniu promocji firmy w mediach zagranicznych istotnym aspektem jest odpowiedni dobór treści do interesującej Cię grupy docelowej. W zależności od cech, jakie posiada Twoja grupa potencjalnych odbiorców, musisz wykorzystać sprawne narzędzia, które umożliwią Ci dotarcie do nich.

Planując kampanię na rynkach zagranicznych, warto uświadomić sobie jakie korzyści przyniesie nam prowadzenie fanpage’a wielojęzycznego, a jakie prowadzenie kilku osobnych stron.

Reklamowanie sklepu na Facebooku – czy warto?

Zalety i wady wielojęzycznego fanpage’a na Facebooku

Wprowadzenie jednego wielojęzycznego fanpage’a jest dużo prostsze, niż korzystanie z kilku różnych stron. Jeśli nie posiadasz rozbudowanego zespołu marketingowego, ale zamierzasz dotrzeć z przekazem do klientów zza granicy, to ta opcja powinna być najlepsza.

Prowadząc wielojęzyczny fanpage, koncentrujesz się tylko na jednej stronie, co ułatwia pracę. Posiadasz tylko jedno zdjęcie profilowe, zdjęcie w tle, oraz stale dostosowujesz treść do tej samej grupy docelowej.

Ma to też niestety swoje wady. Dodatkowo musisz brać pod uwagę to, że materiały przez Ciebie publikowane powinny być dostosowane do całej grupy docelowej, jest to trudne i często okazuje się, że konieczne jest zawężenie grupy odbiorców. Rozwiązanie to bardzo korzystne dla małych firmy, które dopiero co weszły, lub zamierzają wejść na nowy rynek zagraniczny i nie zatrudniają zbyt wielu osób odpowiedzialnych za komunikację w firmie.

Jeśli Twoim celem jest docieranie do większej liczby zróżnicowanych rynków zagranicznych i posiadasz odpowiednią ilość osób zdolnych do prowadzenia kampanii, nie powinieneś korzystać z tej metody. Przy dużej ilości wrzucanych materiałów może ona wprowadzić chaos w działaniach i powodować nieporozumienia, to zaś na pewno nie jest celem Twojej kampanii.

Prowadzenie fanpage’a globalnego

Fanpage globalny na Facebooku to opcja chętnie wykorzystywana przez duże firmy. Pozwala ona, na dostosowanie treści strony do odbiorców z poszczególnych krajów.

Opcja ta pozwala na dostosowanie każdego elementu strony, do który użytkownika właśnie z niej korzysta. Facebook sprawdza, w jakim języku użytkownik przegląda stronę, a następnie przekierowuje go do odpowiedniej podstrony.

Jak wykorzystywać statystyki na Facebooku?

Rozwiązanie to jest bardzo przydatne z kilku powodów:

wszystkie strony są spójne i dostępne pod tą samą domeną,
umożliwia komunikację z użytkownikami lokalnymi i globalnymi,
– umożliwia dostęp do globalnych statystyk,
– każda podstrona jest dostosowana do konkretnych odbiorców.

Opcja ta wymaga jednak dużej znajomości Facebooka i jego narzędzi. Jeśli więc zamierzasz dopiero wejść w rynek, a Twoja firma nie jest bardzo rozpoznawalna za granicą, wykorzystaj inne narzędzie w celu dotarcia do odbiorców. Ta opcja jest przeznaczona dla dużych przedsiębiorstw, posiadających doświadczenie w prowadzeniu w tego typu działaniach.

Jakie korzyści daje prowadzenie wielu stron na Facebooku?

Wśród wielkich światowych koncernów można zaobserwować pewną wspólną cechę. Zdecydowana większość firm oferująca swoje usługi na rynek globalny prowadzi wiele stron i fanpage’y, które mają za zadanie docieranie do dużo bardziej sprecyzowanych grup odbiorców, niż w przypadku wielojęzykowych fanpage’y.

Polega to na utworzeniu ogólnej globalnej strony (przykładowo w języku angielskim) oraz stron z przeznaczeniem dla poszczególnych krajów, na przykład Hiszpanii.

Na tych właśnie stronach firmy mogą publikować dostosowany przekaz do sprecyzowanej grupy docelowej. Jest to ważne, ponieważ ludzie w poszczególnych krajach posiadają różne preferencje, działają na nich inne sposoby komunikowania się z klientem, a także inaczej reagują na przekaz.

Utworzenie wielu stron pozwala na kierowanie przekazu w pełni zrozumiałego dla poszczególnych odbiorców. Istotną korzyścią jest dostęp do statystyk, które dostarczają informacji na temat odmiennych rynków.

O czym należy pamiętać podczas prowadzenia wielu fanpage’y?

Prowadzenie wielu stron pozwala na dodawanie oddzielnych zdjęć profilowych oraz innych treści np. postów i wpisów. Należy przy tym pamiętać o zachowaniu spójności przekazu.

Posiadanie większej liczby stron wiąże się z większą liczbą obowiązków. Do prowadzenia wielu stron potrzebna jest odpowiednia liczba osób, która będzie w stanie regularnie aktualizować treści zamieszczane na stronach.

Nowa wersja Google Analytics – Google Analytics 4

Ważne jest, to aby treści na stronach były wrzucane bez dłuższych przestojów i równomiernie. Z tego też powodu prowadzenie wielu stron przeznaczone jest raczej dla dużych międzynarodowych przedsiębiorstw, które stać na zatrudnienie zespołu ludzi, ze ścisłym zadaniem polegającym na obsłudze wszystkich fanpage’y.

Które rozwiązanie będzie idealne dla Twojej firmy?

Zanim podejmiesz decyzję o tym, jaką opcję promowania swojej firmy wybierzesz, zastanów się nad tym co chcesz osiągnąć, przy zakładaniu fanpage’a. To, którą opcję wybierzesz, zależy przede wszystkim, od rodzaju Twojej działalności.

Prowadzenie fanpage’ na pewno lepiej sprawdzi się w przypadku firm zaczynających przygodę z rynkami zagranicznymi, zaś utworzenie wielu stron będzie lepszą opcją dla dużych przedsiębiorstw z zapleczem personalnym. Nie jest to jednak regułą, jeśli uznasz, że któraś z opcji (która nie jest od razu oczywista) będzie najbardziej odpowiadać twoim celom, nie wahaj się z niej skorzystać. Ważne, aby twój wybór był poprzedzony rzetelną analizą.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry