Czym jest efektywny copywriting na Facebooku? | Invette
#dla marketera

Efektywny copywriting na Facebooku

Maja Pawińska

15 maja 2020

Oceń post

Efektywny copywriting jest podstawą sukcesu prowadzenia strony na Facebooku

Jego celem jest zdobycie uwagi i zachęcenie swoich fanów do zaangażowania. Ale jak pisać posty, by osiągnąć zamierzony rezultat? Przede wszystkim efektywny copywriting powinien być powiązany z branżą naszego kanału, a także dostosowany do odbiorców.

Ważne jest też to, aby treść postów na Facebooku była wcześniej zaplanowana i tworzyła spójną, logiczną całość z pozostałymi udostępnionymi materiałami. Jeśli nasz copywriting spełnia te podstawy, możemy posunąć się o krok dalej i zastosować kilka technik, które pomogą zaangażować naszych odbiorców i wejść z nimi w interakcję.

Reguła 4C

Reguła 4C to prosta wskazówka, która podpowiada nam, czym powinien wyróżniać się skuteczny post na Facebooku.

Według niej nasza treść powinna być:

clear (jasna);

concise (zwięzła)

compelling (atrakcyjna);

credible (wiarygodna).

Poniższy post jest napisany według reguły 4C. Jego treść jest krótka i od razu dowiadujemy się, o co chodzi. Poniżej znajduje się link, który przekierowuje nas do konkretnej strony, z której możemy dowiedzieć sięwięcej informacji. Post ma także zdjęcie, dzięki któremu treść staje się bardziej atrakcyjna. Dodatkowo w treści zostało ujęte imię polskiej blogerki, co ma dodatkowo uwiarygodnić ofertę.

JAK PISAĆ POSTY NA FACEBOOKU

Kto? Dlaczego? Kiedy? Co?

W tej technice ważny jest termin psychologiczny coctail party, który mówi o tym, że ludzie z natury wyszukują informacji o sobie, identyfikują się z nimi i są dla nich lepiej przyswajalne. Dla przykładu: gdy w głośnej sali, wypełnionej po brzegi gośćmi, ktoś nagle wypowie nasze imię, istnieje duża szansa, że je usłyszymy. Tak samo jest przy pisaniu postów – musimy skoncentrować się na odbiorcy.

Konstruując treść, powinniśmy zadać sobie te cztery pytania:

● do kogo skierowany jest ten produkt?

● dlaczego dana osoba powinna się nim zainteresować?

● kiedy może go zdobyć?

● co musi zrobić?

Tę technikę dobrze ilustruje poniższy przykład. Już w pierwszym zdaniu dowiadujemy się, do kogo skierowana jest treść – do kobiet, które poszukują stylizacji na sylwestra. Następnie mamy kilka zalet, które skłaniają do zainteresowania się ofertą. Mamy też podany czas trwania promocji oraz link, na który wystarczy kliknąć, żeby kupić sukienkę.

treści na facebooku jak pisac Model AIDA

To kolejny i chyba najbardziej uniwersalny przepis na atrakcyjny tekst. Model AIDA to cztery etapy, przez które prowadzimy naszego odbiorcę:

Attention – przyciągnięcie uwagi;

Interest – budowanie zainteresowania produktem;

Desire – wzmacnianie pożądania tego, co oferujemy;

Action – wezwanie do działania.

Znamy teorię, a jak wykorzystana jest w praktyce?  Posłużę się kolejnym przykładem:

treści na facebooku

Pierwsze zdanie to zazwyczaj wstęp, który ma zainteresować czytelnika. Może to być intrygujące pytanie lub ciekawe stwierdzenie. Kolejny fragment to wymienianie zalet produktu. Następnie warto odwołać się do emocji i utożsamić czytelnika z problemem, by zbudować pożądanie i chęć posiadania.

Ostatnie zdanie to zaproszenie do działania, za pomocą słów takich jak “zobacz”, “sprawdź”, “przeczytaj”, “odkryj”. Oprócz tych trzech technik, warto stosować również inne sposoby na zwiększenie zaangażowania.

Powiedz, co mają zrobić

Najbardziej wartościową reakcją, którą mogą pozostawić nam odbiorcy, jest wpisanie komentarza. To właśnie komentarze budują najlepsze zasięgi. Pisząc posty na Facebooku możemy zapytać naszych fanów o opinię, poprosić o wyrażenie zdania na jakiś temat.

Możemy też zachęcić naszych odbiorców do konkretnego działania – wskazać im zadanie, które mają zrobić, np. “napisz w komentarzu…”, “podziel sięz nami…”, “skomentuj, jeśli…”. Zachęcając odbiorców do takiej aktywności dajemy im także poczucie, że są dla nas ważni i że liczymy się z ich zdaniem.

Przy okazji tego sposobu, warto dodać, że najtrudniej jest napisać pierwszy komentarz pod postem. Odbiorcy najchętniej komentują posty, pod którymi nawiązała się już jakaś dyskusja lub ktoś wyraził swoją opinię. Dlatego warto po publikacji posta od razu zostawić pod nim komentarz – nieważne czy jako fan page czy prywatny użytkownik.

Dobrze też, gdy taki komentarz jest w formie pytania. Pamiętaj, że liczba interakcji pod postem w pierwszych minutach wpływa na jego dalsze organiczne pozycjonowanie, więc pierwszy komentarz jest na wagę złota.

Wykorzystuj przestrzeń

Posty na Facebooku mogą zawierać nawet do 60 tysięcy znaków. Jednak tylko 5 pierwszych wersów jest wyświetlana w strumieniu wiadomości. I to właśnie te kilka pierwszych wersów są naszym być albo nie być. To od nich zależy, czy odbiorca zainteresuje sięnaszym postem i przeczyta całą treść.

Dlatego musimy pamiętać o kilku najważniejszych zasadach:

● użytkownicy skanują treść pionowo, więc dobrze jest zaczynać każde nowe zdanie odnowego wersu;

● zwracajmy uwagę, by zdanie nie było dłuższe niż jeden wers;

● w naszej “pięciolinii” warto zostawić wers 2. i 4. pusty. Dzięki takiemu zabiegowi, nasz post zyskuje więcej przestrzeni i kolokwialnie mówiąc “oddycha”.

● zatem pozostałe 3 wersy musimy dobrze wykorzystać. W pierwszym możemy napisaćkrótki opis, a w drugim zadać odbiorcom pytanie lub zachęcić do akcji. Ostatni wers to dobre miejsce na hashtag, który pozwoli łatwiej wychwycić temat.

Używaj emotikonów

Emotikony uatrakcyjniają nasze tekst i powodują, że jest przyjemniejszy dla oka. Dzięki nim możemy coś wyróżnić czy zwrócić na coś uwagę. Jednak warto znać umiar w ilości stosowanych emotikonów, by nie stworzyć z naszego postu pisma obrazkowego. Musimy też pamiętać, że różne emotikony różnie wyglądają na telefonie czy komputerze.

Kilka praktycznych wskazówek:

pisz posty bez błędów ortograficznych czy interpunkcyjnych – zawsze sprawdzaj to, co napisałeś;

bądź tajemniczy, zostawiaj niedomówienia, nie zdradzaj w opisie pointy z linku;

unikaj zbyt długich postów – w mediach społecznościowych liczy się szybka informacja;

obserwuj konkurencję – to może być naprawdę dobre źródło inspiracji;

odpowiadaj na komentarze pod postem – dzięki temu pokazujesz odbiorcom, że ich zdanie jest dla Ciebie ważne i zbudujesz z nimi więź;

● publikuj posty regularnie;

próbuj – nie ma jednej, skutecznej metody na to, jak pisać posty na Facebooku.

Różne sposoby różnie sprawdzą się dla różnych odbiorców i dla różnych branż. Warto jednak próbować, testować rozwiązania i samemu zaobserwować, co w danym przypadku sprawdza się najlepiej. I to chyba jest najlepszy sposób na to, aby nasz copywriting na Facebooku był naprawdę efektywny.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry