ClickCease Czym kierować się podczas wyboru agencji marketingowej?

OFERTA BLACK FRIDAY

#dlaklienta

Czym kierować się podczas wyboru agencji marketingowej?

Oliwia Krużel

1 czerwca 2022

Podjęcie współpracy z agencją marketingową to krok, na który decyduje się coraz więcej firm,  chcących rozwijać swój biznes i pozyskać nowych klientów. Na co jednak należy zwrócić uwagę, aby wybór był właściwy i pozwolił na generację zysków? O tym w niniejszym artykule!

Zakres oferty i świadczonych usług

Agencje marketingowe działające na rynku różnią się często od siebie zakresem świadczonych usług. Przy wyborze odpowiedniej agencji należy sobie zadać pytanie, na jakich usługach najbardziej zależy firmie.

Dzięki temu możliwe będzie skupienie się na agencjach, które wykonają dane zadania. Oferta, która jest szeroka i szczegółowa pozwala na wywnioskowanie, że dana agencja skupia w swoich szeregach odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów, którzy znają się na swoim fachu.

Podjęcie współpracy z agencją oferującą szeroki wachlarz usług pozwoli na pełne zaspokojenie marketingowych potrzeb. Wpływa to na kompleksową obsługę oraz uniknięcie ewentualnych problemów w komunikacji między osobami odpowiedzialnymi za poszczególne aspekty i projekty.

Dodatkowo jest to bardzo duża oszczędność czasu — kontaktujesz się z jedną firmą, która raportuje wyniki, dzięki czemu nie musisz spędzać czasu na szukanie innych usługodawców, a także na późniejsze śledzenie wyników w różnych źródłach.

Doświadczenie agencji marketingowej na rynku

Kolejnym bardzo ważnym aspektem podczas wyboru agencji jest jej doświadczenie. Marketing internetowy jest wciąż bardzo młodą branżą rozwijającą się na rynku, niemniej jednak kwestia doświadczenia jest bardzo istotna.

Ma na to wpływ przede wszystkim duża dynamika, ciągłe zmiany trendów, wytycznych, algorytmów wyszukiwarek i narzędzi pracy. Powierzenie działań specjalistom niesie za sobą duże korzyści — długi staż pracy, doświadczenie wynikające ze śledzenia zmian pojawiających się na przestrzeni czasu pozwalają na efektywne monitorowanie przebiegu całej kampanii i szybką reakcję na ewentualnie pojawiające się problemy.

Wiarygodność — opinie innych klientów

Doświadczona i godna polecenia agencja marketingowa z pewnością współpracowała już z wieloma firmami. Warto więc przed dokonaniem wyboru dowiedzieć się, jak współpraca przebiegała.

Zazwyczaj agencje marketingowe zamieszczają na swoich stronach informacje o historii swoich współprac — dzięki temu istnieje możliwość kontaktu z daną firmą i zapytanie jej o zdanie.

Konkretną agencje mogą polecić również partnerzy biznesowi, znajomi prowadzący swoje biznesy i korzystający z takich usług. Zawsze warto poszukać również opinii w internecie — przykładowo za pośrednictwem opinii w Google.

Do tak szerokiej puli opinii warto podejść jednak z pewnym dystansem. Musisz mieć na uwadzę fakt, że każdy klient współpracował z daną agencją na nieco innym poziomie, a opinie zazwyczaj są subiektywne.

Komfort współpracy — jakość kontaktu z osobami odpowiedzialnymi za kampanię

Niezwykle ważnym aspektem, na który należy zwrócić uwagę podczas wyboru agencji marketingowej, jest jakość kontaktu z osobami odpowiedzialnymi za kampanie.

Najlepszą możliwością będzie, aby do danego projektu, obszaru działania został nam przypisany opiekun. Pozwoli to na możliwość bezpośredniego kontaktu i bycia na bieżąco z przebiegiem kampanii bez konieczności tłumaczenia kolejnym osobom etapów, przebiegu i niezbędnych szczegółów danego projektu.

Warto zwrócić również uwagę na jakość kontaktu. Agencje marketingowe, które świadczą swoje usługi na wysokim poziomie, nie będą zwlekać z odpowiedzią na wiadomości od swoich klientów. Reakcja powinna nastąpić tego samego dnia roboczego lub maksymalnie następnego. Agencje też powinny umożliwić opcję kontaktu telefonicznego, aby w sytuacjach nagłych lub o bardziej skomplikowanym podłożu móc szybko dojść do porozumienia.

Przejrzyste warunki współpracy — koszty, umowy, rozliczenia z agencją

Wśród najważniejszych czynników wpływających na jakość współpracy z agencją marketingową są przejrzyste warunki umowy. Powinna być sporządzona w sposób zrozumiały dla obu stron.

Wszystkie koszty, które będą niezbędne do przeprowadzania kampanii, powinny być omówione na samym początku, również koszty, które prawdopodobnie będą niezbędne w późniejszym okresie.

Sposób rozliczenia z agencją również powinien być jasno określony. Warto jest zapytać, jakie sposoby rozliczania są oferowane przez daną agencję. Należy także zwrócić uwagę na to, jak przebiega ewentualne wypowiedzenie umowy i zakończenie współpracy — jaki jest okres wypowiedzenia i jego konsekwencje. 

Warto również hipotetycznie dowiedzieć się jak najwięcej na temat dodatkowych usług, z których będziesz mógł skorzystać w przyszłości. Może się okazać, że w przyszłości będziesz chciał wzbogacić swoją kampanię o dodatkowe usługi — już na samym początku współpracy warto dowiedzieć się, czy dana agencja podjęłaby się takich działań oraz jakie by były tego koszty. Warto zapytać wprost, jak ewentualny wybór większej ilości usług wpłynąłby na formę rozliczenia.

Efektywność kampanii — gwarancje wyników, osiąganie celów

Każdej osobie podejmującej współpracę z agencją marketingową zależy na realnych efektach. Warto jest więc otwarcie mówić o swoich oczekiwaniach.

Najlepszą praktyką będzie wspólne przedyskutowanie celów wspólnie z agencją. Pozwoli to na wspólne dojście do porozumienia i ustanowienie realnych kierunków podejmowanych działań.

Precyzyjne sformułowanie celów będzie najlepszą opcją. Cel powinien być jak najbardziej sprecyzowany i policzalny — przykładowo ‘zwiększenie ilości wejść na stronę o X procent’. Powinien również być osadzony w czasie — na przykład ‘zwiększenie ilości wejść na stronę o X procent w przeciągu Y miesięcy od daty podpisania umowy’. Ustanowienie realnych celów  pozwoli na bieżące śledzenie efektywności działań i pracy wybranej agencji nad danym projektem.

Warto jest jednak pamiętać, że może się zdarzyć, że kampania prowadzona jest poprawnie, jednak działania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Spowodowane to może być wieloma czynnikami, na które agencja nie zawsze ma wpływ. 

W takim przypadku osoby pracujące nad  kampanią powinny przedstawić rekomendacje lub zaproponować zmiany, które mogą pomóc w zwiększeniu efektywności. Pamiętaj, że Twoje zaangażowanie również ma niezwykle znaczący wpływ na osiągane wyniki.

Podsumowanie

Wybór odpowiedniej agencji marketingowej z pewnością nie jest łatwą decyzją. Jest wiele czynników, które należy wziąć pod uwagę przed podpisaniem umowy. Aby współpraca była zadowalająca i skuteczna, należy poddać analizie wszystkie powyższe czynniki.

Z pewnością zajmie to trochę czasu, jednak przeprowadzenie researchu oraz przemyślenie najważniejszych kwestii zaowocuje prawdopodobieństwem bardziej trafnej i satysfakcjonującej współpracy. Zaoszczędzisz w ten sposób czas, budżet oraz dodatkowy stres w przypadku, gdyby przez wybór nieodpowiedniej agencji musiałbyś szukać nowej. Nie powstrzymuj się z zadawaniem pytań — kieruj się faktami, ale także własnym doświadczeniem i intuicją.

Jeśli szukasz specjalistów, zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą!

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry