Autor

czym jest techniczne SEO i dlaczego warto wdro偶y膰 je w sklepie internetowym
5/5 - (4 votes)

Chc膮c okre艣li膰 zakres dzia艂ania SEO, cz臋sto wymienia si臋 jego dwa rodzaje: offsite oraz onsite. Jest to jedno z podstawowych rozga艂臋zie艅, jednak warto podkre艣li膰, 偶e istniej膮 dok艂adniejsze rodzaje dzia艂a艅 wchodz膮cych w ca艂o艣ciowy zakres kampanii.

Jedn膮 z takich kategorii jest techniczne SEO, kt贸re jest niezwykle istotne w przypadku sklep贸w internetowych. Czym ono jest? Na czym polega i dlaczego jest tak wa偶ne? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w niniejszym artykule.

Czym jest techniczne SEO?

Technicznym SEO, jak sama nazwa wskazuje, okre艣lamy dzia艂ania skupiaj膮ce si臋 na poprawie aspekt贸w technicznych strony i jej prawid艂owego funkcjonowania pod k膮tem nie tylko robot贸w Google鈥檃, ale r贸wnie偶 u偶ytkownika, poniwa偶 od tych aspekt贸w zale偶y fakt, czy dana marka osi膮gnie zamierzony sukces.

Je艣li optymalizacja techniczna zostanie wykonana w艂a艣ciwie, jest w stanie zapewni膰 poprawne dzia艂anie witryny, indeksacj臋 stron oraz zadowolenie klient贸w korzystaj膮cych ze strony, bez obaw, 偶e b艂膮d strony przeszkodzi im w zakupie.

Mo偶emy wyr贸偶ni膰 kilkana艣cie najbardziej istotnych krok贸w dotycz膮cych technicznej optymalizacji witryny.

Struktura strony

To, w jaki spos贸b strona jest skonstruowana, wp艂ywa postrzeganie jej nie tylko przez u偶ytkownik贸w, ale r贸wnie偶 roboty indeksuj膮ce. Sklep internetowy powinien mie膰 jasny i logiczny podzia艂 na kategorie i podkategorie, mi臋dzy kt贸rymi 艂atwo mo偶na nawigowa膰.

Uzupe艂nienie witryny o odpowiednie linkowanie wewn臋trzne do najwa偶niejszych stron oraz dodanie tzw. breadcrumbs (okruszk贸w) r贸wnie偶 wp艂ynie pozytywnie na techniczn膮 optymalizacj臋, gdy偶 usprawnia poruszanie si臋 robotom i klientom po stronie.

Przyjazne adresy URL

Chc膮c znale藕膰 si臋 wysoko w rankingu Google, jednymi z najwa偶niejszych kwestii, na kt贸re nale偶y zwr贸ci膰 uwag臋, s膮 poprawnie skonstruowane adresy URL, poniewa偶 ich przyjazno艣膰 dla u偶ytkownika jest jednym z g艂贸wnych czynnik贸w rankingowych.

Powinny one odzwierciedla膰 艣cie偶k臋 klienta, jak膮 przeby艂 ze strony g艂贸wnej do danej kategorii, mie膰 maksymalnie 160 znak贸w oraz zawiera膰 frazy dotycz膮ce danej kategorii, b膮d藕 produktu. Powinni艣my r贸wnie偶 zadba膰, aby w adresie nie znajdowa艂y si臋 znaki specjalne, a ca艂u URL by艂 zrozumia艂y i czytelny.

W przeciwnym wypadku w bardzo 艂atwy spos贸b mo偶emy narazi膰 si臋 na spadek pozycji.

Plik Robots.txt

Kolejn膮 z podstawowych kwestii, na kt贸r膮 nale偶y zwr贸ci膰 uwag臋 jest implementacja pliku robots.txt. S艂u偶y on robotom jako instrukcja poruszania si臋 po stronie i dzi臋ki niemu jeste艣my w stanie poinformowa膰 roboty crawluj膮ce stron臋, kt贸re podstrony powinny zosta膰 zaindeksowane, a kt贸re miejsca nie s膮 warte uwagi.

Pozwala to na unikni臋cie zaindeksowania stron, kt贸re spowodowa艂yby duplikacj臋 tre艣ci, czy te偶 posiadaj膮cych ma艂o warto艣ciow膮 zawarto艣膰. Dzi臋ki temu mo偶emy zaoszcz臋dzi膰 crawl budget, kt贸ry mo偶e zosta膰 przeznaczony na strony, na kt贸rych nam bardziej zale偶y.

Mo偶emy w nim umie艣ci膰 r贸wnie偶 plik do mapy witryny. Tematyk臋 pliku robots omawiali艣my w wi臋kszym stopniu w jednym z naszych poprzednich wpis贸w.

Sitemapa

M贸wi膮c o technicznej optymalizacji nie mo偶na r贸wnie偶 zapomnie膰 o pliku Sitemap. Sitemap.xml to nic innego jak mapa ze wszystkimi adresami, jakie znajduj膮 si臋 na stronie sklepu. Pozwala ona na szybsz膮 indeksacj臋 oraz w znacznym stopniu u艂atwia robotom poruszanie si臋 po stronie.

Mapa jest niezwykle istotna w przypadku sklep贸w internetowych, poniewa偶 posiadaj膮 ogromn膮 ilo艣膰 adres贸w, kt贸rych indeksacja bez mapy by艂aby bardzo d艂ugim procesem. Dzi臋ki mapie jeste艣my w stanie r贸wnie偶 zniwelowa膰 problem, jakim s膮 strony sieroty, czyli podstrony, do kt贸rych nie prowadzi 偶aden odno艣nik w witrynie.

Je艣li zale偶y Ci, aby strona zosta艂a zaindeksowana, ale nie chcesz, b膮d藕 nie masz mo偶liwo艣ci dodania odpowiedniego linku do niej, mapa stanowi jedyny ratunek.

Certyfikat SSL

Poruszaj膮c temat sklep贸w internetowych, nale偶y tak偶e wspomnie膰 o kwestii bezpiecze艅stwa kupuj膮cych, jak膮 zapewnia Certyfikat SSL. Wraz z rozpowszechnieniem si臋 certyfikatu bezpiecze艅stwa, Google wprowadzi艂o komunikaty przed wej艣ciem na niezabezpieczon膮 stron臋, informuj膮ce, i偶 strona, kt贸r膮 planuj膮 otworzy膰, mo偶e by膰 niebezpieczna. Z pewno艣ci膮 wp艂ywa to negatywnie na zaufanie u偶ytkownika, kt贸ry w wi臋kszo艣ci przypadk贸w opu艣ci stron臋 i poszuka podobnej oferty u konkurencji.

Szybko艣膰 艂adowania witryny i dostosowanie do urz膮dze艅 mobilnych

Obecnie znaczna cz臋艣膰 u偶ytkownik贸w 偶yje w po艣piechu i nie ma czasu czeka膰, a偶 d艂ugo wczytuj膮ca si臋 strona za艂aduje si臋 w pe艂ni. Dodatkowo, w zwi膮zku ze sta艂ym rozwojem urz膮dze艅 mobilnych, wi臋kszo艣膰 u偶ytkownik贸w korzysta z urz膮dze艅 przeno艣nych i to za pomoc膮 nich dokonuje zakup贸w czy te偶 przegl膮da internet.

https://invette.pl/blog/dlaczego-twoja-strona-internetowa-nie-sprzedaje/

Nie dziwne zatem, i偶 Google przyk艂ada ogromn膮 wag臋 do pr臋dko艣ci 艂adowania si臋 strony i tego, jak wy艣wietla si臋 ona na smartfonach i tabletach. Cz臋sto na podstawie sposobu wy艣wietlania si臋 na urz膮dzeniach mobilnych, oceniana jest przez algorytmy, co skutkuje przydzieleniem jej okre艣lonej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Jak sprawdzi膰, czy strona odpowiednio szybko si臋 艂aduje i jest przyjazna dla urz膮dze艅 mobilnych?

Istnieje wiele r贸偶nych narz臋dzi badaj膮cych te czynniki, a sam Google r贸wnie偶 posiada swoje odpowiedniki, do kt贸rych dost臋p jest ca艂kowicie darmowy.

Duplikacje

Kolejnym istotnym aspektem technicznej optymalizacji jest weryfikacja duplikat贸w wewn臋trznych oraz zewn臋trznych.

W przypadku duplikat贸w zewn臋trznych wa偶ne jest, aby wszelkie tre艣ci zawarte na stronie by艂y oryginalne i nie pokrywa艂y si臋 z informacjami z innych stron. Unikalno艣膰 tre艣ci pozwala wyr贸偶ni膰 si臋 na tle konkurencji, co przez Google jest bardzo cz臋sto nagradzane, zw艂aszcza w przypadku m.in. opis贸w produkt贸w.

Temat duplikat贸w wewn臋trznych jest bardziej skomplikowany i mo偶na go podzieli膰 na kilka cz臋艣ci.

Po pierwsze, nale偶y si臋 upewni膰 czy strona jest widoczna pod jednym, czy te偶 paroma adresami. Je艣li witryna nie posiada odpowiedniego przekierowania np. z adresu www, roboty Google nie wiedz膮, kt贸ra wersja strony jest wersj膮 domy艣ln膮, co mo偶e skutkowa膰 spadkiem w rankingu, b膮d藕 problemami w indeksacji.

Po drugie, je艣li strona posiada produkty lub strony o zbli偶onej tre艣ci, poniewa偶 s膮 to np. r贸偶ne wersje rozmiarowe lub kolorystyczne danego produktu, nale偶y zastosowa膰 tag kanoniczny, kt贸ry wska偶e robotom, kt贸ry produkt, b膮d藕 strona jest nadrz臋dna nad pozosta艂ymi.

B艂臋dy na stronie

Kolejnym z punkt贸w technicznego SEO jest naprawa b艂臋d贸w, kt贸re pojawiaj膮 si臋 na stronie. S膮 to g艂贸wnie b艂臋dy 4xx i 5xx.

B艂臋dy 4xx dotycz膮 sytuacji, w kt贸rej adres prowadzi do strony, kt贸ra nie istnieje. Z kolei b艂臋dy 5xx pojawiaj膮 si臋 w sytuacji, gdy strona nie jest w stanie otrzyma膰 odpowiedzi zwrotnej od serwera. W obu przypadkach, je艣li zostan膮 one zbagatelizowane, mog膮 przynie艣膰 wiele szk贸d, gdy偶 roboty nie s膮 w stanie takich stron zaindeksowa膰, a sam u偶ytkownik zostaje z niczym, co cz臋sto ko艅czy si臋 szybkim opuszczeniem witryny.

B艂臋dy 4xx jeste艣my w stanie w bardzo szybki spos贸b naprawi膰 poprzez odpowiednie przekierowanie na w艂a艣ciwy adres, b膮d藕 stron臋 g艂贸wn膮. W przypadku komunikatu 5xx sprawa mo偶e by膰 bardziej powa偶na i wymaga膰 weryfikacji plik贸w strony.

Core Web Vitals

Jednym z nowych czynnik贸w rankingowych w ubieg艂ym roku sta艂 si臋 Core Web Vitals (w skr贸cie CWV). S膮 to wska藕niki determinuj膮ce szybko艣膰, wydajno艣膰 oraz stabilno艣膰 strony internetowej. W艣r贸d nich mo偶emy wyr贸偶ni膰 trzy g艂贸wne wska藕niki, jakimi s膮:

LCP( Largest Contentful Painting) – Mierzy on czas, w jakim wczytuje si臋 najwi臋kszy element na stronie. Wszelkie warto艣ci do 2,5 sekundy s膮 dobrym wynikiem. Czas od 2,5 do 4 sekund wymaga poprawy, a warto艣ci powy偶ej 4 sekund s膮 traktowane jako zagra偶aj膮ce opuszczeniu strony przez u偶ytkownika;
FID( First Input Delay) – Wska藕nik ten determinuje czas, jaki zajmuje witrynie, aby by艂a w pe艂ni interaktywna. W tym przypadku prawid艂owy czas powinien si臋ga膰 do maksymalnie 100 milisekund;

CLS( Cumulative Layout Shift) – Wskazuje na liczb臋 nieoczekiwanych przesuni臋膰 element贸w na stronie, kt贸re nie s膮 dokonywane przez u偶ytkownika. W przypadku tej metryki, warto艣ci od 0,0 do 0,1 s膮 uznawane za w艂a艣ciwe. Warto艣膰 mi臋dzy 0,1 a 0,25 艣wiadcz膮 o 艣redniej stabilno艣ci witryny, a wszelkie wyniki powy偶ej 0,25 wskazuj膮 na obowi膮zkow膮 popraw臋.

Dane strukturalne

Dane strukturalne to nic innego jak dodatkowe znaczniki w kodzie strony, kt贸re u艂atwiaj膮 robotom indeksuj膮cym zrozumienie, co znajduje si臋 na stronie. Poprzez dane strukturalne jeste艣my w stanie r贸wnie偶 doda膰 tzw. rich snippets, czyli dodatkowe informacje pokazuj膮ce si臋 w wynikach wyszukiwania, np. cena, b膮d藕 艣rednia ocen produktu.

Nie trudno zatem stwierdzi膰, 偶e poprzez ich dodanie mo偶emy wyr贸偶ni膰 si臋 na tle konkurencji, co doceni膮 nie tylko roboty, ale tak偶e u偶ytkownicy, kt贸rzy zobacz膮 nasze us艂ugi lub produkty w wynikach wyszukiwania.

Indeksacja

Pozosta艂 jeszcze ostatni, ale nie mniej istotny etap, jakim jest zezwolenie robotom na indeksacj臋. Nawet najlepsza optymalizacja strony nic nie wsk贸ra, je艣li strona b臋dzie posiada膰 atrybut noindex. Mo偶e on wyst臋powa膰 w kodzie strony w nag艂贸wku head. Nale偶y r贸wnie偶 upewni膰 si臋, czy w pliku robots.txt nie wyst臋puje zb臋dna dyrektywa.

Podsumowanie

Wy偶ej wymienione elementy, mimo i偶 nie s膮 ca艂kowitym remedium i nie pokrywaj膮 tematu technicznego SEO w ca艂o艣ci, s膮 w stanie zagwarantowa膰 odpowiedni膮 funkcjonalno艣膰 strony, kt贸r膮 z pewno艣ci膮 doceni膮 zar贸wno u偶ytkownicy, jak i roboty Google.

jak przygotowa膰 si臋 na black friday i 艣wi臋ta CROE-commerce

Jak skutecznie przygotowa膰 swoj膮 firm臋 na Black Friday i 艢wi膮t Bo偶ego Narodzenia?

Sezon Black Friday i 艣wi膮teczny to gor膮cy okres dla ka偶dego przedsi臋biorcy. W tym czasie klienci s膮 bardziej sk艂onni do zakup贸w, a firmy maj膮 szans臋 na ...
CZYTAJ DALEJ
metryki marketignowe Aktualno艣ciPPC/Reklamy

Enigma Marketingu, czyli metryki jakie us艂yszysz od marketera

W erze cyfrowej marketing to nie tylko kreacje reklamowe i chwytliwe slogany, ale przede wszystkim dane, liczby i metryki, kt贸re pozwalaj膮 mierzy膰 efektywno艣膰 dzia艂a艅 i ...
CZYTAJ DALEJ
audyt konto reklamowe grafika Aktualno艣ciPPC/Reklamy

Audyt konta reklamowego

Dobrze prowadzone konto reklamowe to klucz do wi臋kszych zysk贸w i efektywniejszego wykorzystania bud偶etu reklamowego. W 艣wiecie reklamy internetowej efektywno艣膰 kampanii zale偶y od wielu czynnik贸w, kt贸re ...
CZYTAJ DALEJ