Czym jest marketing automation? | Invette
#dla klienta #dla marketera

Czym jest marketing automation?

29 listopada 2019

Nie jest dziś trudno znaleźć sytuację, gdzie dwie firmy, oferujące podobne usługi i na zbliżonym poziomie, odnotowują zupełnie inne wyniki sprzedażowe

Jednym z czynników, które należy rozważyć, jest działanie marketingowe i promocyjne. Rozwiązaniem w takich sytuacjach może być komunikacja marketingowa i z pomocą przychodzi tutaj Marketing Automation.

Czym jest Marketing Automation?

Marketing Automation, czyli automatyzacja marketingu opiera się o prowadzenie działań marketingowych, przy zastosowaniu specjalnego oprogramowania i narzędzi, które służą usprawnieniu procesów sprzedażowych. Rozwiązanie to umożliwia zbieranie danych transakcyjnych i behawioralnych na temat klientów. Dzięki uzyskaniu takich informacji można prowadzić kampanie marketingowe, które będą ściśle dopasowane do potrzeb i zainteresowań konkretnego klienta.

Przed erą automatyzacji marketingu, marketerzy musieli tą pracę wykonywać samodzielnie (czyli analizować dane i potrzeby klientów, a także planowanie kampanii). Dzięki zautomatyzowaniu dużej części procesu sprzedaży, już nie trzeba też żmudnej pracy wykonywać ręcznie.

Jak to wygląda w praktyce?

Użytkownicy są identyfikowani przez platformę Marketing Automation na stronie www, a następnie ich zachowania są monitorowane za pomocą plików cookies. Następnie komunikacja jest personalizowana. Przykładowymi obszarami takiej działalności to między innymi email marketing. Polega on na wysyłaniu użytkownikom wiadomości mailowych dopasowanych do jego potrzeb i dzięki temu wszyscy inni nie są bombardowani tymi samymi mailami, które ich nie interesują.

Innymi przykładem może być dopasowanie treści na stronie www do każdej osoby, która ją odwiedza, np. banery reklamujące mogą przedstawiać podobne produkty, zakupione w ostatnim czasie przez daną osobę.

Dzięki reklamom w sieciach RTB można też spersonalizować retargeting i dotrzeć do osób, które odwiedziły stronę, ale nie zareagowały na maile, ani żadne komunikaty.
Przestrzenią działania Marketing Automation są również social media. Dzięki monitorowaniu kontaktu klienta z marką w social mediach jeszcze łatwiej spersonalizować oferty. Monitorować można również zachowania użytkowników w aplikacji mobilnej.

W praktyce odbywa się to tak, że na początku definiujemy w systemie reguły automatyzacji, czyli ustalamy, że system sam zareaguje na jakieś zdarzenie- na przykład, kiedy klient ma urodziny, dostanie wiadomość z życzeniami i ze zniżką w prezencie. Jest to przykład prostszej akcji, ale możliwe są również bardziej skomplikowane- kilka zostało opisanych poniżej.

Scoring

Jest to metoda polegająca na przyznawaniu punktów użytkownikowi za działania na stronie, takie jak obejrzenie materiału, polubienie profilu na Facebooku, zapoznanie się z cennikiem, czy też zakupy. W ten sposób mierzone jest zaangażowanie poszczególnych użytkowników. Następnie dzieleni są na grupy tych priorytetowych, najbliższych zakupowi i tych, którzy wymagają jeszcze większej uwagi im poświęconej. Także dzięki temu wdrażać można programy lojalnościowe dla aktywnych klientów.

Segmentacja

Całościowa grupa klientów jest zawsze zróżnicowana, także błędem jest zakładanie, że wszystkich zainteresuje to samo. Dlatego wprowadza się dzielenie klientów na segmenty, by wysyłać danej grupie to, może być dla niej użyteczne. Przykładowe segmenty to na przykład: osoby zainteresowane daną kategorią produktów, uczestnicy programu lojalnościowego, mieszkańcy danego miasta, określona grupa wiekowa, osoby, które już kupiły dane produkty.

Lead Nurturing

Jest to cykl wiadomości edukacyjnych, najczęściej mailowych. Są one wysyłane osobom, potencjalnym klientom, które niedawno podały firmie swoje dane, w celu przekazania jej podstawowych informacji, które mogą być pomocne przy decydowaniu się na zakup. Współcześni konsumenci lubią być dobrze poinformowani, dlatego powodując u nich wrażenia wysokiej świadomości i wiedzy na dany temat- jesteśmy w stanie podnieść swoją sprzedaż.

Porzucony koszyk

Według danych statystycznych prawie 70% klientów porzuca swoje koszyki w sklepach internetowych. Jest to na pewno problem na sprzedawców, dlatego wykorzystuje się tutaj maile dynamiczne 1-do-1.

Klienci porzucają koszyki między innymi przez:

– brak gotowości do zakupu,

– wysoką cenę zamówienia w podsumowaniu,

– brak zaufania do sprzedającego.

Automatyzacja daje możliwość interakcji z tymi klientami. Wysyłane są wiadomości mailowe przypominające o porzuconym koszyku, czy też zawierający zniżkę, na produkty znajdujące się w tym koszyku lub ofertę darmowej dostawy. To wszystko ma przekonać klienta do tego, żeby jednak dokonał zakupu, z którego zrezygnował.

Marketing Automation posiada wiele zalet i warto skorzystać z możliwości, które daje

Są nimi:

– możliwość zmierzenia skuteczności poszczególnych działań, dzięki czemu można zoptymalizować koszty, skoncentrować się na najbardziej zyskownych metodach,

– marketerzy mogą dzięki temu podać wymierne wyniki swojej pracy,

zwiększenie retencji, poprzez budowanie relacji i dostarczenie odbiorcy tego, czego on chce,

wzrost ilości pozyskiwanych leadów,

poprawa współpracy między działami marketingu i sprzedaży.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry