Czym jest Google News i czy warto z niego korzystać? | Invette
#dla marketera #dla klienta

Czym jest Google News?

Angelika Załęska

3 lipca 2020

Google News, jest niczym innym jak agregatem stworzonym przez Google, którego głównym zadaniem jest przedstawienie użytkownikowi spersonalizowanych do jego preferencji wiadomości, zebranych z różnych serwisów informacyjnych, nie starszych niż 30 dni.

Algorytm powstał w 2002 roku a oficjalnie na rynek został wypuszczony dopiero cztery lata później – w 2006. Od tego czasu, wiele się zmieniło, twórcy z roku na rok starają się ulepszyć obecną wersję programu tak, aby zapewnić użytkownikowi możliwie jak największy komfort przeglądania informacji płynących prosto z kraju i ze świata.

Obecnie, Google News działa na trzech płaszczyznach:

zakładce news.google.com,

klasycznych wynikach wyszukiwania (na których skupimy się najbardziej),

w formie aplikacji mobilnej.

Na dzień dzisiejszy, Google News działa w 127 krajach i występuje aż w 65 wersjach językowych jednak użytkownik może wybrać jedynie dwa języki, w których chce widzieć wyświetlane wiadomości.

Google News w strategii SEO

Jedną z usług Google News jest pojawianie się artykułów w domyślnym widoku wyszukiwania Google, co daje ogromne możliwości dla procesu pozycjonowania danej strony. Jeśli artykuł trafi do Google News, może widnieć na wysokich pozycjach (z pewnością będzie to pierwsza strona wyników wyszukiwania) nawet przez 30 dni.

Jak łatwo można się domyślić, wysokie pozycje przekładają się bezpośrednio na wzrost ruchu na stronie oraz pozwalają dotrzeć do szerokiego grona nowych czytelników. A to wszystko dzieje się bez linkowania i większego wysiłku ze strony osoby zajmującej się pozycjonowaniem.

Brzmi pięknie, prawda? Należy jednak zadać sobie pytanie, co trzeba zrobić aby nasza strona miała jakiekolwiek szanse na pojawienie się w Google News?

Dodawanie strony do Google News

Niestety, ale już na wstępie należy zaznaczyć, że nie jest to proste zadanie. Istnieje wiele wymogów, które muszą zostać spełnione aby dodać stronę do Google News.

Przede wszystkim, muszą to być strony typowo informacyjne. Ciekawostką jest fakt, że każda strona jest weryfikowana ręcznie przez pracowników Google’a, dlatego nie ma wyjątków od tej reguły. Strony prowadzone w formie poradników tak samo jak blogi nie zostaną zaakceptowane. Okres akceptacji strony może trwać do 60 dni od daty jej zgłoszenia.

Oprócz tego, treść zawarta na stronie musi być poprawna merytorycznie i językowo, posiadać datę publikacji, autora, tytuł a także grafikę. Ważną rolę pełni kategoria publikowanych artykułów. Zakazane są treści o tematyce: medycznej, seksualnej, szerzącej nienawiść, odnoszące się do przemocy oraz zawierające spam.

Z technicznego punktu widzenia, strona musi:

– posiadać jasno sprecyzowane i posegregowane kategorie,
– mieć podstronę “ O nas” zawierającą opis działalności (nie krótszy niż 1000 znaków),
– zawierać plik sitemap.xml,
– regularnie publikować artykuły, które powinny być unikane i mieć co najmniej 80 słów,
– mieć przejrzysty układ.

Warto również pamiętać, że samo dodanie strony do Google News nie gwarantuje tego, że to właśnie nasze newsy będą wyświetlane. Co o tym decyduje?

Czynniki rankingowe strony

Jeśli naszej stronie udało się spełnić powyższe wymogi i została zaakceptowana, należy jeszcze zadbać o kilka pozostałych aspektów które zwiększą szanse na pojawienie się jej w feedzie Google’a.

Przede wszystkim, jak już wcześniej zostało wspomniane, ważna jest częstotliwość publikowania treści – im częściej tym lepiej. To samo tyczy się aktualizacji opublikowanych treści. Jeśli będziemy robić to na bieżąco, strona z pewnością zyska w oczach.

Pewne jest również, że strony posiadające zaimplementowany certyfikat SSL oraz korzystające z funkcji AMP będą miały większe szanse na pojawienie się w Google News.
Należy również zadbać o odpowiednio zoptymalizowane i przyciągające uwagę nagłówki oraz obecności mediów takich jak zdjęcia czy filmy (należy jednak uważać, aby z nimi nie przesadzić).

Google News – czy warto?

Aby dodać stronę do Google News należy przejść długą i skomplikowaną drogę. Optymalizacja strony do obowiązujących wymogów będzie wymagała od nas sporo czasu i poświęcenia jednak jednego możemy być pewni – gdy już osiągniemy cel i nasza strona zostanie zaakceptowana, na pewno wiele na tym zyskamy.
Zwiększony ruch, dotarcie do szerokiego grona odbiorców, wzrost “reputacji” strony to tylko niektóre z korzyści jakie na nas czekają. Dlatego na pytanie, czy w ogóle warto się starać, odpowiedź brzmi – zdecydowanie tak.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry