Czym jest E.A.T i jaką rolę pełni podczas pozycjonowania strony? | Invette
#dla marketera

Czym jest E.A.T i jaką rolę pełni podczas pozycjonowania?

Angelika Załęska

2 września 2020

E.A.T po raz pierwszy został wprowadzony w 2014 roku. Głośno, zaczęło robić się o nim dopiero w sierpniu 2018, wraz z nadejściem słynnej aktualizacji algorytmów kryjącej się pod nazwą Medic Update, która wówczas mocno namieszała w świecie SEO, powodując ogromne spadki widoczności witryn.

Nie od dziś wiadomo, że Google dąży do tego, aby publikowane treści były na wysokim poziomie. Właśnie z tego powodu została wprowadzona aktualizacja E.A.T, której głównym celem jest jej ocena pod względem merytorycznym oraz specjalistycznym.

Nazwa E.A.T jest akronimem od słów: expertise, authoritativeness, trustworthiness, które w polskim tłumaczeniu oznaczają kolejno: ekspertyzę, autorytet i solidność . E.A.T odonosi się do procesu, podczas którego Google’a oceniają treść znajdującą się na danej witrynie biorąc pod uwagę poszczególne parametry.

https://invette.pl/blog/algorytm-bert-nowa-aktualizacja-google/

E jak Expertise

Stanowi o tym, w jakim stopniu treść znajdująca się na naszej stronie może zostać uznana za ekspercką w danej dziedzinie.

Dużą rolę odgrywa znajomość danej branży. Istotne jest podkreślenie kwalifikacji twórców danej treści, dotyczy się to w szczególności portali z zakresu YMYL (Your Life Your Money) o specjalistycznej tematyce, takiej jak: medycznej, prawnej czy też finansowej.

A jak Authoritativeness

Jeśli zyskamy tytuł eksperta, nadszedł czas na następny stopień – autorytet. Jak go uzyskać? Dzieje się to, gdy inne osoby uznane za ekspertów w danej branży cytują Cię jako źródło informacji, bądź odsyłają swoich użytkowników do Twojej witryny w celu poszerzenia wiedzy w danym temacie.

Obowiązuje tu prosta zasada – jeśli inni użytkownicy będą postrzegać Twoją witrynę, bądź markę jako specjalistę w danej branży, Google awansuje Cię z eksperta na autorytet, a co za tym idzie – wyniki wyszukiwania również będą Ci sprzyjać. Główną rolę odgrywa tu wiarygodność witryny i publikowanej treści.

Można ją zwiększyć na kilka sposobów:

– stosując specjalistyczne słownictwo,

– publikująć na witrynie certyfikaty,

– dodając do artykułów zdjęcie autora wraz z krótkim życiorysem.

https://invette.pl/blog/kary-i-filtry-google-jak-z-nimi-walczyc/

T jak Trustworthiness

Oceniania jest z dwóch punktów widzenia: autora oraz witryny od strony technicznej.
W przypadku pierwszego kryterium, chodzi przede wszystkim o to, aby autor postrzegany był jako osoba wiarygodna. Jest to element szczególnie istotny dla stron e-commerce, na których możliwe jest dokonanie zakupu, a co za tym idzie, podanie poufnych danych użytkowników, takich jak: numery kart płatniczych, imię i nazwisko czy też adres.

Użytkownicy oraz Google muszą mieć pewność, że można nam, jako autorowi strony, pod tym względem zaufać. W tym przypadku, dużą rolę będą odgrywać pozytywne opinie na serwisach zewnętrznych (wizytówka Google, Facebook itp.).

Jeśli chodzi o stronę techniczną witryny – największą rolę będą odgrywać takie czynniki jak:
– obecność certyfikatu SSL
– informacje kontaktowe
– informacje dotyczące polityki prywatności
– linki zawierające odnośniki do stron urzędowych, posiadających dużą wiarygodność

Jeśli dana witryna będzie zawierać, wszystkie wyżej wymienione elementy, istnieje duża szans, że zostane uznana za autorytet w oczach Google.

https://invette.pl/blog/czym-jest-crawl-budget/

Jaką rolę pełni E.A.T?

Google obrał punkt widzenia typowego konsumenta. Jeśli usługa z której chcemy skorzystać nie spełni w stu procentach naszych oczekiwań lub wywoła pewnego rodzaju wątpliwości co do jej wiarygodności oraz jakości, bez zastanowienia skupimy się na szukaniu alternatywy, która w pełni nas zadowoli i rozwieje wszelkie wątpliwości.

Użytkownicy Internetu są w tej kwestii zupełnie tacy sami – jeśli trafią na stronę, która wywoła w nich brak zaufania, będą szukać dalej. Z tego właśnie powodu, Google zależy na tym, aby jako użytkownik już za pierwszym razem trafić na witrynę, która sprosta naszym wymogom.

Jeśli wszystkie wyżej wymienione czynniki zostaną spełnione, stronie zostanie nadany wyższy priorytet w wynikach wyszukiwania a co za tym idzie – jej widoczność w SERP automatycznie się zwiększy.

https://invette.pl/blog/link-building-jak-zbudowac-dobry-profil-linkow/

Podsumowanie

Choć E.A.T nie jest typowym czynnikiem rankingowym wyników wyszukiwania takim jak na przykład szybkość ładowania się strony, na pewno należy zwracać dużą uwagę na jej wytyczne, jeśli zależy nam na tym, aby podbić pierwsze strony wyszukiwarek.

Jeśli treść obecna na stronie będzie wiarygodna oraz na wysokim poziomie merytorycznym, możemy mieć pewność, że odbije się to w pozytywnie na widoczności naszej witryny.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry