Jak zbudować bazę mailingową? | Invette

OFERTA BLACK FRIDAY

#dlaklienta #dlamarketera

Budowanie bazy mailingowej

invette kraków ola hogan

Aleksandra Hogan

13 kwietnia 2022

Bazy mailingowe to jeden z najtańszych i podstawowych sposobów na prowadzenie komunikacji w obrębie handlu elektronicznego. Komunikacja z klientami musi odbywać się na wielu płaszczyznach, nie należy ograniczyć się do korzystania z jednego kanału komunikacyjnego.

Każdy z nich ma swój własny sposób komunikacji i jest ważny na określony sposób. Komunikacja drogą mailową jest niezwykle skuteczna i przekłada się na pozyskiwanie nowych klientów oraz wzrost liczby sprzedanych produktów czy usług. Niemal 95% użytkowników internetu posiada adres e-mail, z tego powodu łatwo dotrzeć tą drogą z ofertami czy nowościami do potencjalnych i obecnych klientów.

W niniejszym artykule skupimy się na bazach mailingowych. Ich stworzenie nie jest trudnym zadaniem, ale zdecydowanie wymagającym cierpliwości i czasu.

Czym jest baza mailingowa?

Baza mailingowa jest zbiorem adresów e-mail osób, które są zainteresowaną ofertą czy stroną firmy i z tego powodu zostawiły do siebie kontakt. Pozwala ona pozostać w kontakcie z użytkownikami internetu, którzy wyrazili chęć do otrzymywania treści danej firmy.

Jak tworzyć treści zorientowane na użytkownika?

Cykliczne wiadomości, które informują o nowościach z zakresu działania firmy, sklepu internetowego czy np. publikacji na blogu, zachęcają użytkowników do aktywności w obrębie witryny. Im większa aktywność na stronie, tym więcej użytkowników może zostać pozyskanych organicznie, dlatego te działania są bardzo istotne. W tworzeniu bazy warto skupić się na osobach, które skorzystają z oferowanych przez nas produktów i w przyszłości mogą zostać naszymi klientami.

Personalizowanie wiadomości i ich jakość

Wysyłane w mailach treści mogą być personalizowane. Imienne zwracanie się do odbiorcy czy stosowanie dobrze dobranych form zostanie docenione przez adresata. Personalizować można nie tylko treści, ale również ofertę.

Wysoka jakość działań kampanii realizowanych drogą e-mailową jest kluczowa dla ich sukcesu. Zakup gotowych baz mailingowych sprawdzi się w sytuacji gdy zależy nam jedynie na pozyskaniu dużej ilości adresów e-mail. Jednak jeśli priorytetem jest przeprowadzenie skutecznej kampanii, działania słabej jakości mogą nie tylko nie dać efektów, a również pozbawić nas subskrybentów, którzy samodzielnie zrezygnują z dostawania maili lub oznaczą firmę jako spam.

Jak budować bazę mailingową?

Najszybszym sposobem na zbudowanie bazy e-maili jest realizacja kampanii reklamowych PPC oraz nabywanie ruchu na stronach zapisu. Istnieje jednak masa narzędzi, które służą do budowania takich baz. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze.

Formularze zapisu

Formularze HTML, które znajdują się na stronie internetowej. Za ich pomocą każdy odwiedzający może zapisać się do subskrypcji. Przy tworzeniu formularza warto pamiętać o jakości i zwrócić uwagę na ilość znajdujących się w nim elementów.

Jeśli kierujemy go do konkretnej grupy odbiorców, to warto umieścić w nim nie tylko podstawowe informacje, ale również te bardziej konkretne, jak np. nazwa firmy, stanowisko itp. Warto sobie jednak zdawać sprawę z tego, że im dłuższy formularz, tym mniej osób się do niego zapisze. Finalnie najważniejszym kryterium powinien być cel.

Czym są mikrokonwersje i jak je wykorzystać?

Landing page

Znana również jako strona zapisu, to pojedyncza witryna, która zaprojektowana jest z myślą o konkretnej czynności. Jej celem jest zapewnienie wysokiej konwersji. W mailingu wykorzystuje się ją głównie do pozyskiwania leadów. Najwygodniejszym sposobem na jej stworzenie są specjalne edytory i formularze, które można znaleźć online.

Webinary

Mogą być doskonałym sposobem na stworzenie wysokiej jakości bazy kontaktów. Każdy, kto zapisze się do bazy, pozyskuje cenne informacje w trakcie trwania webinaru. Ich jakość jest bardzo ważna, ponieważ od niej zależy to, ile słuchaczy webinar przyciągnie.

Lead magnety

Lead magnety to benefity, które oferowane są odbiorcom w zamian za podanie swojego adresu e-mail. Ich celem jest zachęcenie do subskrypcji oraz zwiększenie liczby feedów, które pozyskiwane są za pośrednictwem formularza. Lead magnety to m.in. poradniki, raporty, materiały edukacyjny, ebooki etc.

Istnieją również specjalne sposoby, które skutecznie wpływają na pozyskiwanie adresów do bazy.

Wyskakujące okno popup

Po wejściu na stronę użytkownikowi wyświetla się formularz wraz z tekstem, który zawiera informacje o korzyściach wynikających z zapisu do newslettera. Statystyki pokazują, że ta forma budowania bazy potrafi skutecznie przykuć uwagę odbiorcy.

W jaki sposób kreować markę wykorzystując bloga?

Wyskakujące okno popup pojawiające się przy próbie opuszczenia strony

Odpowiedni skrypt uruchamia okienko w momencie, gdy użytkownik chce opuścić stronę, otworzyć nową zakładkę czy wrócić do poprzedniej. W tej sytuacji w wyskakującym okienku powinien znaleźć się komunikat, który zachęci użytkownika do zostania na stronie. W jego skład mogą wchodzić treści takie jak — zaczekaj; rabat czeka na Ciebie; spójrz, co dla Ciebie przygotowaliśmy etc.

Blokowanie treści

Ta metoda zakłada ograniczenie dostępu do pełnych treści na stronie jeśli użytkownik nie poda swojego adres e-mail. Jest ona najczęściej wykorzystywana na witrynach, które publikują artykuły. W momencie podania adresu poczty internetowej, użytkownik dostaje dostęp do pełnej publikacji. Wbrew pozorom ta metoda przynosi efekty, warunkiem jest jednak atrakcyjność oferowanych przez stronę treści.

Darmowe materiały

O darmowych materiałach wspominaliśmy wyżej. Użytkownik w momencie podania swojego adresu e-mail zyskuje dostęp do darmowych materiałów, takich jak porady, ebooki etc.

Rabaty, gratisy, gadżety

Ta metoda jest bardzo podobna do tej wymienionej wyżej. W zamian za podanie adresu swojej poczty internetowej użytkownik otrzymuje bonus. Jest to bardzo powszechna metoda wykorzystywana przy tworzeniu baz danych.

Formularz kontaktowy

Sprawdza się szczególnie w sklepach internetowych. Potencjalny klient w momencie zakładania konta w sklepie musi podać swój adres e-mail. Tutaj bardzo ważne jest pojawienie się widocznej klauzuli o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych. Użytkownik musi być świadomy tego, na co wyraża zgodę, w przeciwnym razie może odbierać działania sklepu internetowego za spam i niechcianą korespondencję.

W jaki sposób Digital Influencer może zwiększyć efektywność Twoich kampanii?

Konkursy

Te również są bardzo skuteczne. Osoby biorące udział w konkursie dostają szansę zdobycia nagrody, to zachęci ich do wzięcia udziału i pozostawienia swojego adresu e-mail. Konkursy można organizować nie tylko za pośrednictwem stron, ale również za pomocą np. social mediów firmy.

Podsumowanie

Budowanie bazy marketingowej jest działaniem pracochłonnym, ale skutecznym. Warto zwrócić uwagę na jakość przesyłanych treści oraz starannie przygotować strategię działania.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry