Czym są atrybuty REL=" ", jakie są ich funkcje i rodzaje? | Invette
#dla marketera

Atrybuty REL=” ” – funkcje i rodzaje

Łukasz Uliasz

18 marca 2020

Oceń post

Wpływ linków na pozycjonowanie

Podczas prowadzenia kampanii pozycjonowania często możesz usłyszeć o linkowaniu jako o jednej z głównych metod na zwiększenie widoczności Twojej witryny. Bardzo ważnym elementem prowadzenia kampanii link-buildingowej jest stosowanie linków z odpowiednimi atrybutami. W tym wpisie postaram się przedstawić kilka najważniejszych atrybutów, które w znacznym stopniu mogą podnieść jakość linków prowadzących do twojej witryny (linki zewnętrzne) jaki i tych znajdujących się w obrębie naszej strony (linki wewnętrzne). 

Czym jest rel=””?

Zanim przejdziemy do konkretnych atrybutów warto wyjaśnić czym jest rel=”” (relation). 

Rel=”” to element języka znaczników – HTML, który określa typ relacji pomiędzy łączem a miejsce do którego prowadzi. Każdy link automatycznie przekazuje swoją moc chyba, że to zmienimy w ustawieniach witryny.

Różnice między DOFOLLOW a NOFOLLOW

– linki nofollow (rel=”nofollow”) –  nie przekazują swojej mocy i nie mają większego wpływu na pozycjonowanie. Jedynym aspektem może okazać się stosunek linków dofollow do nofollow (nie jest to najważniejszy czynnik natomiast dla naturalnego balansu dobrą praktyką będzie dostarczanie do witryny linków nofollow).

– linki dofollow  (rel=”dofollow”/ rel=”follow”) – link, które są przeciwieństwem nofollow. Przekazują moc przez co podnoszą ranking strony do której prowadzą. Domyślnie linki nie mają oznaczenia w kodzie, chyba że ustawienia witryny przypisują automatycznie dla każdego linku określony atrybut.

Kiedy, gdzie i jak stosować linki nofollow i dofollow?

– Linki nofollow stosujemy, gdy nie mamy pewności co do strony (np. czy jest bezpieczna dla użytkownika). Zawirusowana, niebezpieczna strona negatywnie wpłynie na nasze pozycjie.

Jednym z najważniejszych zastosowań linków nofollow jest stosowanie atrybutu przy formularzach. Link typu “zaloguj się” jest bezużyteczny dla robotów Google dlatego należy stosować odpowiedni atrybut aby nie tracić mocy witryny, która jest ograniczona.

– Linki dofollow, które możemy wykorzystać jako skuteczny sposób pozycjonowania witryny należy zamieszczać podczas publikowania artykułów, które mają wysoką wartość merytoryczną.

Jedną z metod jest publikacja takiego artykułu na zaufanej witrynie, która ma wysoki poziom zaufania w rankingu Google (do sprawdzenia trust flow możemy wykorzystać zewnętrzne narzędzie Majestic, które w darmowej wersji wyświetli nam podstawowe informację na temat witryny). Musimy pamiętać o tym aby sprawdzić w kodzie witryny czy nasz link nie otrzymał odgórnie atrybutu rel=”nofollow”.

Atrybuty rel=””noopener” i rel=”noreferrer”

– atrybut rel=”noopener” – jest to atrybut mocno związany z otwieraniem linków w nowym oknie/karcie przeglądarki (są to linki z dodatkowym atrybutem _blank). W odczuciu użytkowników  korzystających z serwisu jest to bardzo przydatny atrybut ze względu na to, że nie tracimy aktualnie przeglądanej treści.

Ogromną wadą jest fakt, że po kliknięciu w niezabezpieczony link razem z nowym oknem otwieramy również możliwość podmiany treści na stronie źródłowej. Takie zjawisko może istnieć również w przypadku przejścia do innej domeny.

W dodatku jest o tyle niebezpieczne, że wszystko dzieje się w tle i użytkownik nie jest w stanie zauważyć jakichkolwiek podejrzanych działań. Zastosowanie atrybutu rel=”noopener” wprowadza ograniczenia dla otwieranych w tle linków i zabezpiecza użytkowników przed atakiem typu phishing (metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji).

– atrybut rel=”noreferrer” – stosowanie znacznika umożliwia ukrycie nagłówka http, przez co zwiększymy prywatność oraz bezpieczeństwo użytkowników. Głównym zadaniem tego atrybutu jest po prostu nie przesyłanie informacji na temat strony odsyłającej. Dany link działa dokładnie tak samo jak w przypadku innych atrybutów jednak samo hiperłącze nie jest widoczne dla linkowanej strony.

Jak działa atrybut rel=”alterate” hreflang=”x-default”?

– atrybut rel=”alternate” informuje że wskazany link jest alternatywną wersją dokumentu.

Jest to wykorzystywane w przypadku wielojęzycznych stron (gdzie zawartość strony jest taka sama lecz w innym języku). Dodatkowo do atrybutu możemy dodać kolejne wartości takie jak  hreflang=”x-default”. Zastosowanie hreflangów pozwala na wskazanie robotowi Google, że nasza strona ma wiele wersji językowych. 

<a href=”adres_domeny” rel=”alternate” />

<a href=”adres_domeny” rel=”alternate” hreflang=”en” />

<a href=”adres_domeny” rel=”alternate” hreflang=”x-default” />

Ostatni znacznik informuje roboty Google, że dana strona jest przeznaczona na wszystkie języki.

W przypadku kiedy nie wiadomo gdzie przekierować użytkownika, wykonaj przekierowanie na ten adres. Należy pamiętać, że atrybuty to wytyczne dla robotów Google. Nie muszą się do nich stosować jednak ustawienie atrybutu znacznie zwiększa szanse na to, że zostaną wykonane działania na których nam zależy.

Atrybut, który przyspiesza ładowanie strony. Stosowanie rel=”dns-prefetch”

Wiele razy podczas prowadzenia kampanii pozycjonowania można usłyszeć o tym jak ważnym aspektem dla SEO jest szybkość działania strony. Stosowanie atrybutu rel=”dns-prefetch” może mieć wpływ na szybkość działania naszej witryny!

Jak działa atrybutu rel=”dns-prefetch”?

W skrócie atrybut ten pozwala na wskazanie stron, dla których wykonujemy preconnect – czyli połączenie z danym serwerem przed załadowaniem contentu na naszej stronie (tekst i obrazy). Stosowanie takiego atrybutu pozwala na pobieranie zasobów do których musi się odwołać strona m.in. odwołanie do Google aby pobrać fonty. 

W momencie kiedy nie przypiszemy atrybutu rel=”dns-prefetch”, odwołanie nastąpi do serwera, gdzie znajduje się docelowa strona, a dopiero w kolejnym kroku serwer zacznie odwoływać się do kolejnych zasobów (połączenie z zewnętrznymi elementami – np. czcionka, zewnętrzne skrypty).

Zastosowanie atrybutu rel=”dns-prefetch”  pozwala na połączenie z “zewnętrznym” serwerem w momencie pierwszego połączenia z serwerem gdzie znajduje się docelowa domena. Takie działanie mają realny wpływ na szybkość działania strony.

Warto pamiętać, że nie jest to skuteczne w przypadku każdej witryny. Natomiast warto przeprowadzić test i sprawdzić nasz wynik. Oczywiście zastosowanie takiego odnośnika należy wykonać w sekcji <HEAD></HEAD>

Przykładowe linki 

<link rel=”dns-prefetch” href=”//connect.facebook.net”>

<link rel=”dns-prefetch” href=”//fonts.googleapis.com”>

rel=”canonical” – link kanoniczny

Kanoniczny adres URL to adres, który dla Googla będzie najbardziej reprezentatywny spośród zbioru duplikatów stron w jednej witrynie. Tak naprawdę stosując link kanoniczny informujemy roboty Google, która strona spośród duplikatów jest dla nas najważniejsza i wiem że posiadamy zduplikowaną treść i jest to celowe.

Dlaczego powinniśmy stosować linki kanoniczne?

Zastosowaniem atrybutu rel=”canonical” jednoznacznie wskazujemy, która strona jest oryginalna lub powstała jako pierwsza.

Stosujemy to, ponieważ duplikacja treści jest bardzo niekorzystnym zjawiskiem, które wpływa na pozycję naszej witryny. Zamiennie możemy wykorzystywać przekierowania 301 (w zależności od przypadku). Zjawisko duplikacji treści nie jest jedynym skutkiem ubocznym braku zastosowania linków kanonicznych. Brak odpowiedniego atrybutu może również prowadzić zjawiska kanibalizacji słów kluczowych, a taka sytuacja wpłynie na widoczność całej witryny. Być może padło w Twojej głowie pytanie, czy ustawiać link kanoniczny na stronie, która ma wyższy poziom zaufania (w sytuacji kiedy mamy możliwość wyboru – bo nie zawsze jest to oczywiste) czy powinniśmy zwrócić uwagę na to, którą podstronę wybrać jako tą oryginalną? Odpowiedź jest prosta ponieważ linki kanoniczne nie przekazują mocy – dlatego w sytuacji kiedy możesz wybierać, która podstrona będzie indeksowana, nie zwracaj uwagi na moc linków w przypadku linku kanonicznego. 

Stosowanie rel=”canonical”

Stosowanie tego atrybutu jest bardzo proste – ilość linków jest nieograniczona. W nagłówku obu stron należy dodać taką samą bardzo prostą linijkę kodu:

<link rel=”canonical” href=”adres URL linku kanonicznego” />

Podsumowanie

Stosowanie odpowiednich atrybutów podczas budowania kampanii link-buildingowej, zarówno pozyskując linki zewnętrzne jak i wewnętrzne pozwoli na osiągnięcie zamierzonych efektów oraz może w znacznym stopniu przyczynić się do lepszych pozycji witryny oraz jej funkcjonalności. Pamiętaj, aby zwracać uwagę na to jak użytkownicy odbierają Twoją witrynę, ale również na to jak Google ją ocenia według wyznaczonych kryteriów.

Spodobał Ci się ten post?

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać regularnie nowości i ciekawostki ze świata marketingu.

Rozpocznijmy współpracę

kontakt

Zainwestuj w swój biznes.

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a nasz doświadczony zespół odpowie na wszelkie Twoje pytania oraz rozwieje wątpliwości.

Przewiń do góry